Film: Black panther

Heb je een film gezien die je ons niet wil onthouden, vertel erover!
Plaats reactie
Leon
Posts in topic: 10
Film: Black panther

Bericht door Leon » 08 nov 2018, 19:24

Omdat ik toch een beetje “bij” wil blijven, volg ik, op gepaste afstand, de Marvel superhelden films.

Ik twijfelde al wat over schaamteloos focussen op een consumergroup, maar het is bij de film Black panther nog erger. De stereotypering is zodanig grotesk de andere kant op van realistisch, dat het in mij als witte man een soort van oneindig schuldgevoel oproept over hoe hier iets “goeds” voor de donker gekleurde medemens zou zijn geproduceerd. Het is werkelijk tenenkrommend, en afschuwelijk om aan te zien die poppenkast. Het heeft met enige realiteit niets te doen, en juist de clichees van tribale en dierlijke kracht en trots van “de” Afrikaanse mens, zijn hier tot een soort kermisattractie verworden in filmvorm.

Ik las al een kritische verhandeling dat het uiteindelijk ook weer uitmondt in “black to black violence”, als een soort impliciet in de film aanwezig rascistisch commentaar dat dit is waar alle cultivatie van donkere mensen in moet eindigen. Maar in die recensie was men nog een soort positief over de rol van donkere vrouwen in de film. Ik denk dat de film “Hidden figures” dan echter meer kan betekenen, in plaats van de kaalgeschoren donkere amazones met een speer in een glimmend rood met goud pakje.

Leon

Bericht door Leon » 09 nov 2018, 17:44

Ik voel eigenlijk dat je op zich blij kan zijn met wat casting van donkere mensen, maar de belachelijkheid van de personages maken de “overwinning” wel wat raar. Je mag jezelf nu ook belachelijk maken? Hoera!

Leon

Bericht door Leon » 09 nov 2018, 18:54

Heb je de film gezien?

Leon

Bericht door Leon » 09 nov 2018, 18:57

Het valt mij nu pas op hoe belachelijk die rollen zijn, door de plaatsvervangende schaamte bij zwarte pieten...

Leon

Bericht door Leon » 10 nov 2018, 13:27

het zwartepietendebat moet blijven!! ..dat is een oeroude traditie!!.
Cartoon in Trouw krant van vandaag

Leon

Bericht door Leon » 22 nov 2018, 21:27

De film ontwikkelt toch nog wel subtiliteit.

Er is een persoonlijke innerlijke strijd tussen kiezen voor globale invloed of lokaal behoud.

Dat wordt als een soort moreel dilemma voorgelegd aan de kijker.

De politieke keuze in de film is voorspelbaar, maar er is voor de kijker ruimte.

RobW
Posts in topic: 2

Bericht door RobW » 22 nov 2018, 23:00

Stoffel schreef:
09 nov 2018, 23:19
Mee eens. Een poos geleden zag ik een programma op tv over de claimcultuur van ouders. Dan was hun kind op een schoolreisje geweest en had een sjaal verloren of zo, en dan werd de school aangeklaagd daarvoor, dan moest de school betalen. Dat is ook zo'n idiote uitwas vind ik. Voor de erzekeringsmaatschappijen en scholen was het niet meer te betalen. Maar goed, ook daar weet ik genoeg van. Breek mij de bek niet open over ouders van tegenwoordig. Vroeger zei ik, er zijn twee dingen waar alle mensen verstand van (menen te) hebben, het eerste is voetbal en het tweede is onderwijs. Laat maar hangen, die onderwerpen.
Even kort door de bocht.

Afbeelding

Wat er verdwijnt bij de kinderen is waar wij 'volwasenen' van kunnen leren.

Ik hoop dat het over komt.
De authentieke interesse, creativiteit en ontbreking van intolerantie, vind ik mooi bij jonge kinderen.

memeticae
Posts in topic: 5

Bericht door memeticae » 24 nov 2018, 02:04

RobW schreef:
22 nov 2018, 23:00
Ik hoop dat het over komt.
Ja en Nee, schijnt het.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

memeticae

Bericht door memeticae » 24 nov 2018, 02:08

De vraag is of "vierkant" dominant is, of recessief.
(Het zelfde kun je vragen over "rond".)

Heterozygoot dan maar?

(Ik denk eerder dat die juf kippen van eieren probeert te scheiden.)

Tegenwoordig schijnen ze de waardeloze haantjes al in het ei te kunnen vinden.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

memeticae

Bericht door memeticae » 24 nov 2018, 02:11

Binnenkort in de supermarkt: "Gegarandeerde hanen eieren"
(Wel even met de spatieziekte meedoen)

RobW
Posts in topic: 2

Bericht door RobW » 24 nov 2018, 09:32

Met het ontbreken van tolerantie heb ik wat te fanatiek ingezet.

Maar hieromtrent wilde ik overbrengen dat ik knippen zie als een vorm van agressie.

Leren als toevoegen is wat mij betreft anders als 'afknippen'.
Misschien heb ik vrijheid gewoon wat hoger zitten. 'zelfontwikkeling' versus 'opleggen'.
Niet alleen de individuele vrijheid natuurlijk, maar simultaan met die van de ander. Ik snap dat dit een begin van ellende is. Maar laat ik het zo zeggen. De balans mag van mij wat opschuiven. Lastig uit te leggen. Maar het lijkt erop dat er steeds minder tolerantie is. Als gevolg van toenemende maakbaarheidsdrift. Vind het lastig om hierover te discussieren, omdat het lastig te kwantificeren is.'t Is maar wat je eruit pikt. Cijfers heb ik niet.

Ik zag een keer een geinige uitspraak in VI (dat je kan toepassen op toenemende controle). Als iedereen elkaar bij de ballen heeft, gaat niemand knijpen :-)
In de politiek is dit bijvoorbeeld lekker duidelijk te zien.

Leon

Bericht door Leon » 24 nov 2018, 12:51

...
als “afknippen” betekent “de zelfzuchtige kantjes eraf halen”, vind ik dat prima, kinderen zijn genegen tot extreem zelfzuchtig gedrag...

Leon

Bericht door Leon » 24 nov 2018, 22:42

Stoffel schreef:
24 nov 2018, 19:25
Maar goed, deze topic gaat over een film, getiteld Black Panther. (Ik zit Christmas Cronicles te kijken op Netflix.)
Dankje om het onderwerp weer onder de aandacht te brengen.

Hoe was christmas chronicles

Leon

Bericht door Leon » 25 nov 2018, 12:09

Ik ben nu in de film op het moment dat een man tot man gevecht bepaalt wie koning van Wakanda wordt. Dat is traditie.

Leon

Bericht door Leon » 25 nov 2018, 15:43

Pink Panther schreef:
25 nov 2018, 13:48
neus schreef:
25 nov 2018, 12:09
Ik ben nu in de film op het moment dat een man tot man gevecht bepaalt wie koning van Wakanda wordt. Dat is traditie.
Ah, je zit weer in de juiste draad! [gj]

De Afrikanen staan bekend om allerlei riten. Is daar nog wat te merken in deze film?
ritueleninderdaad, doet wat archaisch aan tegenover de setting van hightech

memeticae

Bericht door memeticae » 01 dec 2018, 03:20

Ach. Een defecte robot valt altijd te herstellen.

Toch?

memeticae

Bericht door memeticae » 01 dec 2018, 03:29

(door wie is dan de vraag, maar daar ging een andere film weer over)

https://www.fandor.com/films/dark_star

Plaats reactie