tips voor als je niet kan slapen

Over intuitie en innerlijke kracht, depressie, bizarre gevoelens, en nog veel meer gevoelens enzo...
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 14
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 nov 2010, 03:49

palltalk

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 14
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 nov 2010, 04:01

(vervolg)

Het il-y-a staat bij Levinas voor het anonieme, vormeloze zijn. Hij noemt het wel een gedruis, een ruis, maar het is ook verwant aan het eeuwige zwijgen van de oneindige ruimte waar Pascal het over heeft. Het roept associaties op met het niets waarover andere filosofen spreken, maar Levinas noemt het erger, juist omdat dat anonieme zijn maar eindeloos doorgaat. Het is afschrikwekkend van karakter, aan de ene kant vanwege het niet te stoppen karakter ervan: het is oeverloos. Maar nog meer door het stuitend onverschillige karakter van het il-y-a, de kolossale neutraliteit van een ijzingwekkende kosmos. Het oeverloze aspect ervan roept walging op vanwege de eindeloze voortgang, het neutrale aspect jaagt schrik aan door zijn betekenisloosheid. Levinas komt het il-y-a tegen in de slapeloosheid.

Al in zijn boek Over de ontsnapping (1935/36) beschrijft Levinas de beklemming gekluisterd te zijn aan het onverschillige zijn, al noemt hij het daar nog geen il-y-a. Hij spreekt – al vóór Sartre - over de walging en de angst die dat anonieme bestaan oproept. Het doet hem zoeken naar een ontsnapping daaruit. Levinas constateert dat de beschavingsprojecten die de mens in de loop van de geschiedenis heeft ontwikkeld precies daarop gericht zijn: het terugdringen van het woeste en deprimerende il-y-a. De mens wil het il-y-a op afstand zetten. Waar mogelijk zal hij proberen zichzelf een veilig onderkomen te verschaffen, waar hij kan schuilen voor het kosmische geweld. De mens gaat ordenen en temmen. Dit krijgt vorm door het cultiveren van de omgeving en, in ieder geval in het Westen, door de ontwikkeling van een rationalistische denktrant. Hij gaat zijn verstand gebruiken en bouwt huizen, dammen in rivieren, dijken tegen de zee. Hij organiseert de samenleving, dekt zich in tegen schades en verzekert zijn toekomst.
http://naudvanderven.blogspot.com/2008/09/il-y.html
Afbeelding
Dit is overigens de afsluitdijk. Inspiratie voor Naud van der Ven op zijn blog. (toevallig gevonden omdat ik zoch op Levinas en slapeloosheid. Levinas kan daar prachtig over schrijven)

Das weer anders als bij Camus ..
..........................................................................................................
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 1
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 15 nov 2010, 06:06

Lekker veel thee drinken, ga je goed van pissen ;)

Met veel suiker en kijken wat dat doet: week volhouden...

Suiker kan ook juist energie geven, dus daarna week zonder suiker en vergelijken.

Caffeine vrij, bv kruiden thee: brandnetel, kamille, munt, (chinese) jasmijn of venkel.

Geen zoethout want dat verhoogd de bloeddruk.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 30 jun 2014, 01:31

tip, voor de ziende mens
(mensen die dit forum in braille lezen hebben er niks aan, misschien)

Ga liggen, da's meestal handig als je wilt gaan slapen.
Sluit je ogen, en bedwing de drang ze open te doen.

Probeer wat je ziet in woorden te vatten.
Druk heel licht op de zijkant van je ogen.
Laat los en probeer wat je ziet in woorden te vattten.

Nog een keer, en je slaapt ... een gezonde slaap daarbovenop.

(viel het je op dat wat je zag gevorkt leek? Hoe kwam dat?)

Welterusten!

:)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Quillaume Epées
Posts in topic: 1
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 feb 2014, 00:04
Contacteer:

Bericht door Quillaume Epées » 30 jun 2014, 12:28

memeticae schreef:tip, voor de ziende mens
(mensen die dit forum in braille lezen hebben er niks aan, misschien)

Ga liggen, da's meestal handig als je wilt gaan slapen.
Sluit je ogen, en bedwing de drang ze open te doen.

Probeer wat je ziet in woorden te vatten.
Druk heel licht op de zijkant van je ogen.
Laat los en probeer wat je ziet in woorden te vattten.

Nog een keer, en je slaapt ... een gezonde slaap daarbovenop.

(viel het je op dat wat je zag gevorkt leek? Hoe kwam dat?)

Welterusten!

:)
Ik sluit altijd mijn ogen in mijn startslaaphouding en denk 2 keer het alfabet achterstevoren. Daarna is mijn denken moe en volkomen leeg!
Probeer 't ook eens en .............. je slaapt!
boa noite !
Wie zichzelf altijd te serieus neemt, wordt dat dan zeker niet door zijn/haar omgeving gedaan.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 14
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 jun 2015, 15:00

Probeer Melatonine ..

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 14
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 jun 2015, 01:41

Als je er niet helemaal bij bent - zoals met slapeloosheid het geval is - kun je goed waarnemen dat je brein een associatie-machine is ..

Levinas heeft misschien aan zijn slapeloosheid zijn idee te danken dat het leven je beschermd tegen een te groot bewustzijn, waarin je volledig onbeschermd bent. In de normale waaktoestand kun je voldoende isolement ervaren om daarna bewusteloos te kunnen zijn; te slapen.

Als die verschillende bewustzijnstoestanden door elkaar gaan lopen wordt het een zootje. Alleen zo'n tussen-toestand als dromen in voldoende isolement, tussen waken en slapen of onderdrukt in het waken, lijkt me heel gezond.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 13 jun 2015, 04:04

Als die verschillende bewustzijnstoestanden door elkaar gaan lopen wordt het een zootje.
Ah! Daar is-tie.
Oliver Sacks.

De claustrofoob met een hele goede eigenkennis.
(Je merkte ooit eens op dat je enige gelijkenis zag met mij, of zo.)

Herinner je je die plaatjes die hij liet zien, tekeningen van dingen die hij zag tijdens een migraine-aanval?
Waren ze herkenbaar?

Ik zie dat ook, regelmatig, zo om de dag.
Heb alleen geen hoofdpijn meer tijdens de sensatie, het voelt wel lekker zo eigenlijk, niet te vaak, anders wen je er maar aan.

Ja, nou ok. Ik schiet nu in wel in mijn eigen doel, natuurlijk.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 13 jun 2015, 04:20

Ga maar lekker slapen!
Toedelidokie!

Niemand zegt mij dat meer, zodat ik het kan horen. (Al jaaaaren lang niet meer, ik schijn volwassen te zijn. Gespeend.)

Gelukkig ben ik niet vergeten het tegen mezelf te kunnen zeggen:
"Ga maar lekker slapen, morgen weer een dag, toedelidokie"


En dan begint er weer een nieuwe dag, en moet je op de kalender schouwen om te kijken wanneer je ook al weer leeft ...
(Oh ja, gisteren was dat en morgen komt dat.)

Omslachtig hoor.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 14
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 jun 2015, 14:26

HM .. Vannacht heb ik de datumgrens niet bewust overschreden, dus moest ik ook op de kalender kijken ..

Dat ik Seks ter sprake bracht had iets met QED te maken geloof ik.

Maar bovenstaande post van mij was wel bedoelt als een serieuze post.
Toch jammer vind ik ..

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 28 mar 2018, 15:02

verhalen zat, over een witte bus, voor de bus waar ik ingezeten heb, over de ogen van de notenkraamverkoopster, ik zou best schrijver willen zijn zoveel fantasie, ook op weg naar de dijk vluchtgedrag van mensen voor mij, als ik dat toch eens allemaal tot 1 verhaal kon maken dan was de psychose compleet

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 03 apr 2018, 06:16

Re: het onderwerp.

Als ik niet in slaap komen kan, dan put ik mij uit.


Helaas gaat er altijd ergens een wekker, waar je op reageren moet, teneinde weer lekker slapen te kunnen.

Hoe hard rinkelt jouw wekker?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten