Leeghoofd
Leeghoofd
Leeghoofd
De ambitie om filosoof te zijn loopt stuk op intellectuele vermogens. Een goed (tekst)geheugen is van belang. Meerdere talen kunnen beheersen. Een zekere autonome instelling.
Ik heb nu 25 a 26 boeken volgeschreven met “filosofische” essays en moet achteraf zeggen dat ik het vermogen mis om filosoof te zijn. Ik ben uiteindelijk meer leeghoofd geworden.
Leeghoofd kan ook een doel zijn. Ten aanzien van de omstandigheden van de wereld, die vaak heel uitdagend zijn, is leeghoofd misschien wel een ideaal. Geen oordeel, geen bewogen gemoed, geen ego, geen ambities. Maar goed, mijn leeghoofd komt nu meer door metoprolol, bloeddrukverlagende medicijnen, en is zeker geen verdienste.Als het een verdienste was, was het nog knap.
Nietzsche’s “laatste mens” is een leeghoofd. Paradoxaal eindigde Nietzsche ook als een soort van leeg. Verre van een ideaal van de spitsvondige denker, ad rem, to the point, scherpzinnig. Een overwinnaar in discussies. Iemand met de status knappe stukjes denkwerk te doen.
De wereldgeschiedenis heeft wel allerlei verhalen van verlichting, jezelf ontstijgen, de egodood. Het zijn verhalen waarin verlossing in ieder geval mogelijk is, al vraagt men nooit meer daarna wat de prijs was.
Is “leeghoofdigheid” hetzelfde als de beroemde “verlichting”? Dat lijkt me niet. Het is meer een eenvoudigheid van geest, er is gewoonweg niets. Of bijna niets. Dit kwam alsnog naar voren met de praktijk van het schrijven.
Jarenlang heb ik de praktijk van schrijven gebezigd. Gewoon beginnen en uitdiepen en doordenken terwijl je schrijft. Bokkensprongen. Spinsels. Wat mij betreft een plezierige ervaring, maar nalezen van mijn teksten maakt dit plezier niet duidelijk. Als dat wel zo was, was het geslaagd. Nu is het gefaald.
Je kunt je afvragen of je voor filosoof ook hedonist moet zijn voor allerlei denkwerk. Ik was hedonist voor schrijven. Het voelde goed, zoals het ook nu weer goed voelt. Wat de wereldgeschiedenis er aan heeft is wat anders. Ik geloof dat je slechtere dingen kunt doen, hoewel zwart-wit gedachtenconstructies ook wel tot de meest agressieve vorm van memen kunnen verworden.
Wat dat betreft zou ik alles weer moeten vernietigen wat ik schreef. Maar helaas ben ik ook verslaafd aan het idee dat er geniale gedachten bijzitten, waarmee ik alsnog de status van niet-leeghoofd zou kunnen krijgen. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen.
Hoe is het mogelijk vrede te krijgen met de status “leeghoofd”?
De ambitie om filosoof te zijn loopt stuk op intellectuele vermogens. Een goed (tekst)geheugen is van belang. Meerdere talen kunnen beheersen. Een zekere autonome instelling.
Ik heb nu 25 a 26 boeken volgeschreven met “filosofische” essays en moet achteraf zeggen dat ik het vermogen mis om filosoof te zijn. Ik ben uiteindelijk meer leeghoofd geworden.
Leeghoofd kan ook een doel zijn. Ten aanzien van de omstandigheden van de wereld, die vaak heel uitdagend zijn, is leeghoofd misschien wel een ideaal. Geen oordeel, geen bewogen gemoed, geen ego, geen ambities. Maar goed, mijn leeghoofd komt nu meer door metoprolol, bloeddrukverlagende medicijnen, en is zeker geen verdienste.Als het een verdienste was, was het nog knap.
Nietzsche’s “laatste mens” is een leeghoofd. Paradoxaal eindigde Nietzsche ook als een soort van leeg. Verre van een ideaal van de spitsvondige denker, ad rem, to the point, scherpzinnig. Een overwinnaar in discussies. Iemand met de status knappe stukjes denkwerk te doen.
De wereldgeschiedenis heeft wel allerlei verhalen van verlichting, jezelf ontstijgen, de egodood. Het zijn verhalen waarin verlossing in ieder geval mogelijk is, al vraagt men nooit meer daarna wat de prijs was.
Is “leeghoofdigheid” hetzelfde als de beroemde “verlichting”? Dat lijkt me niet. Het is meer een eenvoudigheid van geest, er is gewoonweg niets. Of bijna niets. Dit kwam alsnog naar voren met de praktijk van het schrijven.
Jarenlang heb ik de praktijk van schrijven gebezigd. Gewoon beginnen en uitdiepen en doordenken terwijl je schrijft. Bokkensprongen. Spinsels. Wat mij betreft een plezierige ervaring, maar nalezen van mijn teksten maakt dit plezier niet duidelijk. Als dat wel zo was, was het geslaagd. Nu is het gefaald.
Je kunt je afvragen of je voor filosoof ook hedonist moet zijn voor allerlei denkwerk. Ik was hedonist voor schrijven. Het voelde goed, zoals het ook nu weer goed voelt. Wat de wereldgeschiedenis er aan heeft is wat anders. Ik geloof dat je slechtere dingen kunt doen, hoewel zwart-wit gedachtenconstructies ook wel tot de meest agressieve vorm van memen kunnen verworden.
Wat dat betreft zou ik alles weer moeten vernietigen wat ik schreef. Maar helaas ben ik ook verslaafd aan het idee dat er geniale gedachten bijzitten, waarmee ik alsnog de status van niet-leeghoofd zou kunnen krijgen. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen.
Hoe is het mogelijk vrede te krijgen met de status “leeghoofd”?
- arkhétupos
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6691
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
- Contacteer:
Door niet als filosoof door het leven te gaan.
"Filosoof" is een label.
"Filosoof" is een kenmerk.
"Filosoof" is pas een beroep als je zo genoemd wordt.
"Filosoof" zijn is het ergste dat je in je leven kan overkomen.
Ik kan het weten, want er zijn zelfs vrienden die mij: "Filosoof", durven te noemen.
"Daar heb je de filosoof weer! Heb je ook iets concreets te vertellen?!"
Neen, is dan vaak mijn antwoord.
"Wat is jullie oplossing voor het gestelde probleem?"
(En weet dan wel feilloos de discrepanties en de onmogelijkheden van de geschetste mogelijkheden aan te wijzen.)
"Filosoof" is een label.
"Filosoof" is een kenmerk.
"Filosoof" is pas een beroep als je zo genoemd wordt.
"Filosoof" zijn is het ergste dat je in je leven kan overkomen.
Ik kan het weten, want er zijn zelfs vrienden die mij: "Filosoof", durven te noemen.
"Daar heb je de filosoof weer! Heb je ook iets concreets te vertellen?!"
Neen, is dan vaak mijn antwoord.
"Wat is jullie oplossing voor het gestelde probleem?"
(En weet dan wel feilloos de discrepanties en de onmogelijkheden van de geschetste mogelijkheden aan te wijzen.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
- arkhétupos
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6691
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
- Contacteer:
De pest van feitenkennis is dat je erop kan worden aangesproken.
(Meestal weet je zelf niet meer hoe die feiten tot stand kwamen, tenzij het wiskundig was en dus axiomatisch viel te verdedigen.)
(Meestal weet je zelf niet meer hoe die feiten tot stand kwamen, tenzij het wiskundig was en dus axiomatisch viel te verdedigen.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
- arkhétupos
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6691
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
- Contacteer:
Liever tien leeghoofden, dan 1 gevuld met zelfbesef.
(Met die tien kun je nog eens praten.)
(Met die tien kun je nog eens praten.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Wat versta je precies onder zelfbesef?
- arkhétupos
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6691
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
- Contacteer:
De planner, de toekomstkijker, de allesweter.
De Ziener
Zaratustra.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
- arkhétupos
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6691
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
- Contacteer:
(Veel filosofisten gingen hem voor.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
- arkhétupos
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6691
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
- Contacteer:
*bump*
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Neon schreef: ↑28 aug 2022, 10:10Leeghoofd
De ambitie om filosoof te zijn loopt stuk op intellectuele vermogens. Een goed (tekst)geheugen is van belang. Meerdere talen kunnen beheersen. Een zekere autonome instelling.
Ik heb nu 25 a 26 boeken volgeschreven met “filosofische” essays en moet achteraf zeggen dat ik het vermogen mis om filosoof te zijn. Ik ben uiteindelijk meer leeghoofd geworden.
Leeghoofd kan ook een doel zijn. Ten aanzien van de omstandigheden van de wereld, die vaak heel uitdagend zijn, is leeghoofd misschien wel een ideaal. Geen oordeel, geen bewogen gemoed, geen ego, geen ambities. Maar goed, mijn leeghoofd komt nu meer door metoprolol, bloeddrukverlagende medicijnen, en is zeker geen verdienste.Als het een verdienste was, was het nog knap.
Nietzsche’s “laatste mens” is een leeghoofd. Paradoxaal eindigde Nietzsche ook als een soort van leeg. Verre van een ideaal van de spitsvondige denker, ad rem, to the point, scherpzinnig. Een overwinnaar in discussies. Iemand met de status knappe stukjes denkwerk te doen.
De wereldgeschiedenis heeft wel allerlei verhalen van verlichting, jezelf ontstijgen, de egodood. Het zijn verhalen waarin verlossing in ieder geval mogelijk is, al vraagt men nooit meer daarna wat de prijs was.
Is “leeghoofdigheid” hetzelfde als de beroemde “verlichting”? Dat lijkt me niet. Het is meer een eenvoudigheid van geest, er is gewoonweg niets. Of bijna niets. Dit kwam alsnog naar voren met de praktijk van het schrijven.
Jarenlang heb ik de praktijk van schrijven gebezigd. Gewoon beginnen en uitdiepen en doordenken terwijl je schrijft. Bokkensprongen. Spinsels. Wat mij betreft een plezierige ervaring, maar nalezen van mijn teksten maakt dit plezier niet duidelijk. Als dat wel zo was, was het geslaagd. Nu is het gefaald.
Je kunt je afvragen of je voor filosoof ook hedonist moet zijn voor allerlei denkwerk. Ik was hedonist voor schrijven. Het voelde goed, zoals het ook nu weer goed voelt. Wat de wereldgeschiedenis er aan heeft is wat anders. Ik geloof dat je slechtere dingen kunt doen, hoewel zwart-wit gedachtenconstructies ook wel tot de meest agressieve vorm van memen kunnen verworden.
Wat dat betreft zou ik alles weer moeten vernietigen wat ik schreef. Maar helaas ben ik ook verslaafd aan het idee dat er geniale gedachten bijzitten, waarmee ik alsnog de status van niet-leeghoofd zou kunnen krijgen. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen.
Hoe is het mogelijk vrede te krijgen met de status “leeghoofd”?
Ik heb twintig jaar geleden alles wat ik tot dan toe “geproduceerd” had, vernietigd en weggegooid. In mijn geval waren het geen boeken die ik geschreven had maar wel veel spirituele artikelen, inclusie een website waarop ik ze publiceerde, en veel (o.a. mandala-) tekeningen en een paar schilderijen. Mijn werk was ook niet van de door mij gewenste kwaliteit. Naar mijn beleving heb ik mij toen overgegeven aan God, die mij ertoe geleid heeft alles te verscheuren en weg te gooien. Ook heb ik toen al mijn (peperdure) tekengereedschap weggegeven. Het was even moeilijk, een stap, maar daarna was het een enorme opluchting. Omdat ik nu niet meer vasthield aan die oude producties en het idee te moeten of te willen produceren, ontstond er een enorme ruimte van binnen, voor andere dingen, voor God. En het was ook een bevrijding van het gevoel te “falen”, want mijn tekeningen vielen altijd veel lelijker uit dan ik me had voorgenomen om te maken. Ongeveer tien jaar later heb ik toch weer opnieuw tekenspullen gekocht en ben ik lid geworden van een hobby-teken-groepje. Voornamelijk oudere mensen maar ook wel enkele jongere ertussen. Maar ik zat niet meer vast aan het moeten produceren van een zekere kwaliteit. Wat ik in die tijd heb geproduceerd aan mandala’s heb ik hier een keer neergezet en was puur voor de ontspanning en de lol. En deze heb ik nadien ook allemaal verscheurd en weggegooid. De foto’s heb ik bewaard. Een paar jaar geleden heb ik opnieuw mijn tekenspullen (dure potloden) weggedaan, maar dit keer heb ik ze tegen een heel zacht prijsje verkocht via marktplaats. En nu heb ik er geen behoefte meer aan. Ik heb beide keren nooit spijt gehad van de opruiming. Maar het kan voor jou anders zijn, dat weet ik natuurlijk niet.
Hermetisch geschakeld
- arkhétupos
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6691
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
- Contacteer:
De "leeghoofd" heeft dezelfde functie als een "darksucker".
Met dit verschil: Een vol leeghoofd geeft licht.
Met dit verschil: Een vol leeghoofd geeft licht.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Dat klopt.arkhétupos schreef: ↑28 nov 2024, 23:03De "leeghoofd" heeft dezelfde functie als een "darksucker".
Met dit verschil: Een vol leeghoofd geeft licht.
Lucas 11:23-26 NBG51
‘Wie met Mij niet is, die is tegen Mij en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit. Zodra de onreine geest van de mens is uitgevaren, gaat hij door dorre plaatsen om rust te zoeken, en als hij die niet vindt, zegt hij: Ik zal terugkeren naar mijn huis, waar ik ben uitgevaren. En als hij komt, vindt hij het geveegd en op orde. Dan trekt hij heen en neemt zeven andere geesten mede, bozer dan hij zelf; en zij komen binnen en wonen daar. En het wordt met die mens in het einde erger dan in het begin.’
https://bible.com/bible/328/luk.11.23-25.NBG51
Een vol leeghoofd is gevuld met Christus.
Hermetisch geschakeld
- arkhétupos
- Posts in topic: 8
- Berichten: 6691
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
- Contacteer:
Neen.
1.
Je citaat is niet van toepassing zonder verdere uitleg.
2.
Het citeren van Bijbelteksten, teneinde daarmee iets trachten te bewijzen is (op zijn minst) onkies op elk filosofisch forum.
Het is vals om andere gedachten als tegengesteld te zien.
"Wie niet met mij is, is tegen mij": is 1 van de meest voorkomende retorische (en logische) fouten.
::
Om antwoord te geven op de vraag:
En te beseffen, dat iedereen een leeghoofd is.
(Hoezeer sommigen daar zeer veel tegen zullen protesteren.)
Uiteindelijk kent niemand alle feiten.
(Lees het als een soort van: "onzekerheid")
::
Het vernietigen van de onzekerheden uit het verleden, helpt niet de onzekerheden van nu en de toekomst te weg te halen.
Beter is het de onzekerheden van vroeger te omarmen, want nu is er antwoord op.
1.
Je citaat is niet van toepassing zonder verdere uitleg.
2.
Het citeren van Bijbelteksten, teneinde daarmee iets trachten te bewijzen is (op zijn minst) onkies op elk filosofisch forum.
Het is vals om andere gedachten als tegengesteld te zien.
"Wie niet met mij is, is tegen mij": is 1 van de meest voorkomende retorische (en logische) fouten.
::
Om antwoord te geven op de vraag:
Door het begrip te omarmen.Hoe is het mogelijk vrede te krijgen met de status “leeghoofd”?
En te beseffen, dat iedereen een leeghoofd is.
(Hoezeer sommigen daar zeer veel tegen zullen protesteren.)
Uiteindelijk kent niemand alle feiten.
(Lees het als een soort van: "onzekerheid")
::
Het vernietigen van de onzekerheden uit het verleden, helpt niet de onzekerheden van nu en de toekomst te weg te halen.
Beter is het de onzekerheden van vroeger te omarmen, want nu is er antwoord op.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Jawel,
Christus is De grootste dark sucker aller tijden.
Johannes 8:12 NBG51
‘Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.’
https://bible.com/bible/328/jhn.8.12.NBG51
arkhétupos schreef: ↑01 dec 2024, 20:48Neen.
2.
Het citeren van Bijbelteksten, teneinde daarmee iets trachten te bewijzen is (op zijn minst) onkies op elk filosofisch forum.
Alleen wiskundigen willen altijd alles “bewijzen”. Ik tracht niks te bewijzen, ik illustreer aan de hand van de Filosofie van Christus. Voor wie een oor heeft. Maar dat is een Filosofie die door de meeste filosofen niet begrepen wordt, omdat hun hoofd vol zit met filosofie en ze geen leeghoofd willen worden.
arkhétupos schreef: ↑01 dec 2024, 20:48Het is vals om andere gedachten als tegengesteld te zien.
"Wie niet met mij is, is tegen mij": is 1 van de meest voorkomende retorische (en logische) fouten.
Wanneer deze woorden gesproken zouden worden door een natuurlijke mens wel. Maar wanneer ze gesproken worden door de vleesgeworden God in Jezus Christus niet. Wie niet samen brengt met de light bulb houdt de darkness in stand.
Hermetisch geschakeld
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast