Vincent

Over intuitie en innerlijke kracht, depressie, bizarre gevoelens, en nog veel meer gevoelens enzo...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Vincent

Bericht door Bärbel » 13 okt 2021, 03:55

Werd wakker van een songtekst die klonk in mijn geest. Het was het lied “Starry starry night” van John Denver. Ik wist tot een paar minuten geleden niet waar dat lied over ging en dat het eigenlijk een lied was van Don McLean en over Vincent Van Gogh gaat.



Starry, starry night
Paint your palette blue and gray
Look out on a summer's day
With eyes that know the darkness in my soul

Shadows on the hills
Sketch the trees and the daffodils
Catch the breeze and the winter chills
In colors on the snowy, linen land

Now, I understand what you tried to say to me
And how you suffered for your sanity
And how you tried to set them free
They would not listen, they did not know how
Perhaps they'll listen now

Starry, starry night
Flaming flowers that brightly blaze
Swirling clouds in violet haze
Reflect in Vincent's eyes of china blue

Colors changing hue
Morning fields of amber grain
Weathered faces lined in pain
Are soothed beneath the artist's loving hand

Now, I understand, what you tried to say to me
How you suffered for your sanity
How you tried to set them free
They would not listen, they did not know how
Perhaps they'll listen now

For they could not love you
But still your love was true
And when no hope was left inside
On that starry, starry night

You took your life as lovers often do
But I could have told you, Vincent
This world was never meant for one
As beautiful as you

Starry, starry night
Portraits hung in empty halls
Frameless heads on nameless walls
With eyes that watch the world and can't forget

Like the strangers that you've met
The ragged men in ragged clothes
The silver thorn of bloody rose
Lie crushed and broken on the virgin snow

Now, I think I know what you tried to say to me
How you suffered for your sanity
How you tried to set them free
They would not listen, they're not listening still
Perhaps they never will
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 13 okt 2021, 04:10

Waarom draaide men dit nummer op mijn “computer” en dat nog wel in mijn slaap ook nog, vroeg ik mij af. Thomas, dacht ik aan. De klootzak.

Een vorm van de duisternis in het lied en de toestand waarin Thomas moet hebben verkeerd, heb ik ook drie maal in mijn leven gekend. De eerste keer serieus (hoewel alles een soort simulatie is) , de tweede keer vijf jaar later een overduidelijke soort simulatie en de derde keer een knop die nog duidelijker out of nowhere ineens door de poppenspeler werd omgezet waardoor ik ineens zomaar plotsklaps bij heldere hemel ineens pardoes terwijl ik in de auto reed in een parkeergarage, het ravijn in werd gesodemieterd en enkele seconden later daar weer uitgerukt werd alsof ik aan een elastiek had gebungeejumped maar dan wel onvrijwillig. Iemand had mij zonder dat ik het wist een elastiek aangebonden en mij vervolgens een zet in de rug gegeven het ravijn in. Op het diepste punt veerde het elastiek terug of zo. En dat allemaal in enkele seconden tijd.

En nou mij wekken uit mijn heerlijke slaap met dat lied?

Het is me wat met die opleiding tot broer van Christus zeg.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 13 okt 2021, 06:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 13 okt 2021, 04:33

Dit stelt me wel voor een vraag.

Mijn leerling T. die op het spoor ging lopen, de trein frontaal tegemoet. Wegwerkers die naar hem riepen over het hekwerk heen konden hem niet tegenhouden. Dat schijnt zeldzaam te zijn, dat frontale en dat kilometers lopen. Vastberadenheid.

Dat stelt mij voor de vraag: had zo iemand eigenlijk wel een keuze? Of stond het gewoon vast dat hij zo moest eindigen?

Eigenlijk beantwoord ik nu mijn eigen vraag.
Persoonlijk weet ik allang dat vrije wil niet bestaat. Wel in de simulatie daarvan. Omdat we de toekomst niet kennen moeten we uitgaan van het bestaan van de vrije wil.

Dit geeft mij rust, merk ik. Want zojuist ontdekte ik dat ik nog steeds verdriet bleek te hebben om Thomas. Maar nu komt het verlossende inzicht. Op het Lesprogramma had de ziel Vincent het onderzoeken van de gevolgen van zelfmoord staan. Dat kon ie in zijn geval alleen maar leren door het te ondergaan. En met zijn daad sleurde hij heel veel mensen mee het ravijn in. Maar zij hadden (hoop ik, want al die anderen ken ik niet) een elastiek aan hun rug.

Thomas, jij klootzak, ik begrijp nu dat je geen keus hád. Het is niet jouw schuld, jouw persoonlijke lesprogramma stond op je harde schijf. Jij was maar een computer.

Wat ik nog wel wil weten is waarom? Ik bedoel, welke aanleiding had de Bronschijf je meegegeven op je doelschijf? Je medeleerlingen kwamen met het verhaal aan dat je steeds tegen hen had gezegd dat je geen 16 wilde worden. Dus liep je spoor dood op je 15e. Maar waarom wilde je geen 16 worden?

En onder míj́n les nog wel, terwijl je in mijn klas had moeten zitten was je naar het spoor gefietst, en onder mijn supervisie als jouw studiecoördinator. Je ontweek me al weken als ik je bij je nekvel wilde grijpen omdat er iets erg niet klopte aan je aura, je uitstraling, je energie, je gladde tot in de puntjes verzorgde uiterlijk in je merkkleding, je alles. Je glipte met je dunne lijf van de achterste bank bij het raam stiekem stil en snel als eerste de klas uit zodat ik dacht “dan volgende week maar”. Maar volgende week noteerde ik je als absent in het klassenboek…en kwamen er geen volgende weken meer.

Maar dat is een vraag voor die andere Klootzak. De Programmeur. Op mijn lesprogramma stond kennelijk het leren kennen van de impact van suïcide op derden. En de onmaakbaarheid cq het geen grip hebben op de werkelijkheid van een ander. Het menselijk failliet. De interconnectiviteit. En nog een hele reeks lessen hieraan verbonden. Zoals de leugens en de huichelarij van de gristelijke wereld. Het dunne laagje vernis dat in strakke zwarte pakken over lijken gaat.

Thomas, klojo, ik hoop dat je inmiddels uit de gesloten afdeling van de hemel naar de open afdeling bent gelaten. Dat je daar een goed leerling bent gebleken. En je weer een stapje verder bent op de weg naar kennis van het Al. Een klasje verder in de richting van ons aller Einddoel: Efese 3:18-19
Laatst gewijzigd door Bärbel op 13 okt 2021, 06:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 13 okt 2021, 05:11

Op de dag dat je op het spoor ging lopen was het ook de laatste avond dat door de toneelgroep van de school een toneelstuk zou worden opgevoerd. Het is werkelijk niet te geloven dat dat nota bene een Duits toneelstuk was, onder regie van onze toenmalige zeer sympathieke rector, en het thema van dat toneelstuk. Wedekind: Frühlings Erwachen.

Sorry god, maar als dát humor moet heten….

Dit is alles bij elkaars wel zó intens morbide, dat het zélf wel een uitermate slecht toneelstuk lijkt. Een toneelstuk met een toneelstuk erin met een toneelstuk erin. Een driedubbele raamvertelling of zo. En dat binnen een nachtmerrie.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 13 okt 2021, 05:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 13 okt 2021, 05:12

En nou mij wel laten uitslapen he. Mij niet weer wakker maken met zulke vervelende liedjes. Ik bedoel: kom óp man, really? Om drie uur in de nacht?!
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 13 okt 2021, 05:29

Oh ja, en natuurlijk is het ook geen toeval dat na het lied van Don McLean mijn favoriete nummer maar dan in Keltische uitvoering in het YouTubelijstje verscheen. De ultieme betekenis een contrastervaring. Gave uitvoering trouwens!

Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 13 okt 2021, 05:42

Veel mensen schijnen van horror te houden maar ik ben daar altijd zeer afkerig van geweest. Actiefilms gruw ik ook van. Duistere muziek heb ik nooit van gehouden. Maar Pole Poppenspäler heeft mij tegen wil en dank tot hoofdrolspeler van een ultieme horrorfilm gemaakt. Hij liet me ook al een vermoorde vrouw vinden toen ik zelf nog maar 16 was. Dan ben je toch niet goed bij je hoofd? Als je zulke duistere scripts schrijft?

Efese 3:18-19 Ja ik heb er wel wat van gezien maar Pole, je hebt toch nog héél wat uit te leggen!
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 13 okt 2021, 12:06

De wil is pas vrij als God de Vader die heeft vrijgemaakt door je aan de voeten van Zijn Zoon te leggen. Dat is Zijn Ultieme Wil. En je mag hem als mens vragen om Zijn Ultieme Wil aan jou te laten geschieden. De Vader antwoordt iedereen die Hem oprecht en waarlijk vraagt. Dan volgt er het vrijmakingsproces, waarin je uiteindelijk zult zeggen “Uw stok en Uw staf vertroosten mij.

Moge Zijn stok en Zijn staf je vertroost hebben in het hiernamaals Thomas. Of anders in het Millennium wellicht.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 13 okt 2021, 12:25

En een mens die oprecht, authentiek waarlijk, aan God de Vader vraagt of Hij ZIJN Liefde wil laten stromen door diens leven, daarvan gaat de de Vader vanuit de Bronschijf de doelschijf overschrijven. Dat noemen we in de bijbel vernieuwd worden in het denken.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 13 okt 2021, 12:37

Ik heb best veel depressievelingetjes (niets zo gevaarlijk als de puberteit) mogen opvangen. Alleen al dat er iemand luistert en je begrijpt was soms genoeg. Maar die ene die ik niet redden kon, dat hakt er zo diep in. Daar kom je eigenlijk nooit meer helemaal overheen. Ik denk dat de heilige Drievuldigheid daar veel verdriet over heeft.

Gij zult niet doden! Geen baby in de buik, geen volwassene, en ook zeker niet jezelf. Je doodt er altijd de Ander in jezelf en anderen mee. En die Ander bestaat uit velen (die je meetrekt in jouw ravijn, ook al blijven ze fysiek in leven). Het is een kosmische misdaad. Met een tsunami aan gevolgen die niet te overzien zijn.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 13 okt 2021, 12:55

Maar goed. God heeft alles in Zijn Hand. En omdat Hij mij Zijn Liefde heeft bewezen, kan ik de oorzaak van de daad van Thomas met een gerust hart bij Hem neerleggen. Dan hoef ik het Thomas niet meer kwalijk te nemen. Noch dat Hij mij liet falen of nee zelfs helemaal de kans niet bood met Thomas te praten voor het te laat was. Het zou misschien niets uitgehaald hebben, maar al zou hij dan bij zijn “zelfverkozen” dood tenminste maar het gevoel gehad hebben dat iemand (wie dan ook, doet er niet toe wie) hem in ieder geval gezien had.

Toch Pole Poppenspäler, heb je nog wel wat uit te leggen. Waarom het allemaal zo moet en niet anders kan. Efeze 3:18-19 biedt uitzicht op een schitterend mooi vergezicht.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 14 okt 2021, 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Hermelien
Posts in topic: 2
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 dec 2019, 00:15
Contacteer:

Bericht door Hermelien » 13 okt 2021, 14:07

Bärbel schreef:
13 okt 2021, 04:10
en de derde keer een knop die nog duidelijker out of nowhere ineens door de poppenspeler werd omgezet waardoor ik ineens zomaar plotsklaps bij heldere hemel ineens pardoes terwijl ik in de auto reed in een parkeergarage, het ravijn in werd gesodemieterd en enkele seconden later daar weer uitgerukt werd alsof ik aan een elastiek had gebungeejumped maar dan wel onvrijwillig. Iemand had mij zonder dat ik het wist een elastiek aangebonden en mij vervolgens een zet in de rug gegeven het ravijn in. Op het diepste punt veerde het elastiek terug of zo. En dat allemaal in enkele seconden tijd.
Klinkt als desensibilisering. Of als een geintje van de Programmeur, even je knop op de nachtstand zetten of zo. Zodat je weer weet dat je in de Dag leeft.
Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?
~ Albus Dumbledore

Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
~ Hermione Granger

If you want to know what a man’s like, take a good look at how he treats his inferiors - not his equals.
~ Sirius Black

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 13 okt 2021, 16:05

Nou ja, als Pole de knop op de nachtstand kan draaien, kan ie waarschijnlijk ook ineens het groot licht aandoen. Misschien keek ie even of de schakelaar functioneerde.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 13 okt 2021, 19:47

Ik kom net tot de morbide ontdekking dat het vandaag de laatste woensdag is voor de herfstvakantie begint….. Dat was als ik het goed heb precies de sterfdag van Thomas.

Zeg Pole, waarom laat je mij de hele dag die dag van toen herbeleven in gemoed? Waarom haal je mij midden in de nacht uit mijn slaap met dat lied?! En zadel je mij vervolgens in het het gemoed ineens opnieuw op met die loodzware last van toen? Waar is dat goed voor? Kóm óp seg!
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 13 okt 2021, 22:44

Hermelien schreef:
13 okt 2021, 14:07
Bärbel schreef:
13 okt 2021, 04:10
en de derde keer een knop die nog duidelijker out of nowhere ineens door de poppenspeler werd omgezet waardoor ik ineens zomaar plotsklaps bij heldere hemel ineens pardoes terwijl ik in de auto reed in een parkeergarage, het ravijn in werd gesodemieterd en enkele seconden later daar weer uitgerukt werd alsof ik aan een elastiek had gebungeejumped maar dan wel onvrijwillig. Iemand had mij zonder dat ik het wist een elastiek aangebonden en mij vervolgens een zet in de rug gegeven het ravijn in. Op het diepste punt veerde het elastiek terug of zo. En dat allemaal in enkele seconden tijd.
Klinkt als desensibilisering. Of als een geintje van de Programmeur, even je knop op de nachtstand zetten of zo. Zodat je weer weet dat je in de Dag leeft.
Ik denk dat het was bedoeld om te ontdekken dat Pole mij aan zijn veiligheidsriem vast heeft gemaakt. Wel zo handig bij het bergbeklimmen en in de speleologie. Overigens in letterlijke zin geen van beiden hobby’s van mij. :grijns: Ben bepaald geen sensation seeker. Huismus eerder.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Hermelien
Posts in topic: 2
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 dec 2019, 00:15
Contacteer:

Bericht door Hermelien » 14 okt 2021, 12:59

Door Corona is iedereen huismus tegenwoordig. ;)
Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?
~ Albus Dumbledore

Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
~ Hermione Granger

If you want to know what a man’s like, take a good look at how he treats his inferiors - not his equals.
~ Sirius Black

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 14 okt 2021, 13:28

Bärbel schreef:
13 okt 2021, 12:55
Maar goed. God heeft alles in Zijn Hand. En omdat Hij mij Zijn Liefde heeft bewezen, kan ik de oorzaak van de daad van Thomas met een gerust hart bij Hem neerleggen. Dan hoef ik het Thomas niet meer kwalijk te nemen. Noch dat Hij mij liet falen of nee zelfs helemaal de kans niet bood met Thomas te praten voor het te laat was. Het zou misschien niets uitgehaald hebben, maar al zou hij dan bij zijn “zelfverkozen” dood tenminste maar het gevoel gehad hebben dat iemand (wie dan ook, doet er niet toe wie) hem in ieder geval gezien had.

Toch Pole Poppenspäler, heb je nog wel wat uit te leggen. Waarom het allemaal zo moet en niet anders kan. Efeze 3:18-19 biedt uitzicht op een schitterend mooi vergezicht.
Gisteravond trok de rouwsluier op en vandaag is alles weer helder. Al mijn vragen zijn inmiddels beantwoord. Ook deze. Deze topic mag dicht alsjeblieft.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 15 okt 2021, 00:00

Bärbel schreef:
13 okt 2021, 04:33

Dat stelt mij voor de vraag: had zo iemand eigenlijk wel een keuze? Of stond het gewoon vast dat hij zo moest eindigen?

Je tracht in de toekomst te kijken.
Niet eens die van jezelf.

Natuurlijk is er een keuze, maar wat verkeerd begrepen of vergeten wordt, is dat er maar 1 keuze is.

Waar 2 mogelijkheden geboden worden, bestaat maar 1 keus.

Dus ja ... dan ga je op zoek naar een derde of misschien zelfs wel een vierde mogenlijkheid.


De beste mogelijkheid te kiezen blijft individueel.

Hoe schizofreen dat ook klinken mag: Iemand is de baas binnen jouw lichaam.

Het beste is waarschijnlijk als jij dat zelf bent, naar de geldende theorie.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 15 okt 2021, 00:03

Een theorie met consequenties ...
Zelfs bij oneindig veel mogelijkheden is er maar 1 keus mogelijk.

Zal wel iets met priemgetallen te maken hebben, die regeren immers de wereld.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 19 dec 2021, 17:24

arkhétupos schreef:
15 okt 2021, 00:00
Bärbel schreef:
13 okt 2021, 04:33

Dat stelt mij voor de vraag: had zo iemand eigenlijk wel een keuze? Of stond het gewoon vast dat hij zo moest eindigen?

Je tracht in de toekomst te kijken.
Niet eens die van jezelf.
Nou……dat klopt natuurlijk niet Arkhétupos. Op twee niveaus klopt het niet wat je zegt. Kijk:

1) Op het moment dat Thomas suïcide pleegde maakte hij zich via zijn daad deel van mijn toenmalige toekomst. Hij doodde immers wel de Ander in zichzelf. Maar daarbij doodde hij ook de ander (kleine letter) in mij. Waarvoor ik hem in retrospectief dankbaar ben, want met zijn daad duwde hij mij van de rails af waardoor ik mijn loopbaan verruilde voor mijn levensloop. :Jezus:

2) Zijn toekomst is ons aller toekomst. Immers. Romeinen 11:36 NBG51. Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen

Dat heet Alverzoening.

In retrospectief weet ik overigens zeker dat de vrije wil niet bestaat. De Wet móet namelijk gebroken worden om Gij geheel Anders te leren kennen. Dat is voor mij persoonlijk onomstotelijk bewezen in mijn leven. God laat ons bewust en willens en wetens struikelen omdat Hij Zich vervolgens over ons wil ontfermen. Ik was heel even weer vergeten hoe zeker dat vast is komen te staan in mijn leven.

Dus Thomas had inderdaad maar 1 keuze. To be or not to be. Shakespeare zegt daarachter “that is the question”. Maar dat is eigenlijk geen vraag, wel de kwestie. Waar het over gaat.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 19 dec 2021, 17:37

arkhétupos schreef:
15 okt 2021, 00:00

Hoe schizofreen dat ook klinken mag: Iemand is de baas binnen jouw lichaam.

Het beste is waarschijnlijk als jij dat zelf bent, naar de geldende theorie.
Het is goed (in) de Rots te zijn. Daarvoor moest eerst de vaas breken. :grijns:

Velen hebben het over Jezus aannemen. Er zijn er maar weinigen die Hem innemen. Dat vind ik altijd zo’n tegenvaller.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 19 dec 2021, 19:55

arkhétupos schreef: Je tracht in de toekomst te kijken.
Niet eens die van jezelf.
Nou……dat klopt natuurlijk niet Arkhétupos. Op twee niveaus klopt het niet wat je zegt.

Dat klopt wel wat ik zeg, op alle niveaus, want dat geef je in je eerste punt aan.
1) Op het moment dat Thomas suïcide pleegde maakte hij zich via zijn daad deel van mijn toenmalige toekomst.
Het gaat jou, blijkbaar, om wat Thomas met jouw toekomstige/mogelijke toekomstplannen heeft gedaan, niet die van zichzelf.

Jouw "Alverzoening" is niets meer dan een zijspoor, een gedachtenafleiding, zodat jij er verder niet meer over hoeft na te denken.
(Althans: niet verder dan je eigen egoïsme.)

Maar een "echt" antwoord is het immers niet.
Eerder een suggestie.

Een andere suggestie kan zijn dat Thomas "ontaard" was ...
Zich -bijvoorbeeld- niets meer van de mensen om zich heen ook nog maar iets kon aantrekken.

Ik ken van een mythologische figuur die hetzelfde lot onderging.
En Echo alleen achterliet, met vragen op: vragen op: vragen op: vragen op ...

::

De

"Gate Gate Paragate Parasamgate Bodhi Svaha"
- Hartsoetra

Is dat ook, natuurlijk, maar wel een waar je nog wat mee kunt:
"Understanding that the point is not to cross a finish line but to continuously expand and learn is the starting point of any successful Buddhist."

Wat een "successful Buddhist" precies inhoudt, is voor jezelf om na te gaan.
Samen met Thomas.

::

Wat als vraag achterblijft is: "Wie heeft Thomas vermoord?"

Want moord blijft het.

En daar zou ik het bij laten, want er valt toch geen schuldige aan te wijzen (buiten Thomas zelf).

Accepteren van begrip, is iets dat men alleen innerlijk uit kan voeren.

Niet: "Je pense donc je suis", maar: "En pensant, je me produit".

Als het product niet voldoet aan hoe het product er uit zou kunnen zien, ligt dat aan het denken over het product:
Trachten realiteit te veranderen is -op zijn minst- absurd, en onmogelijk in het uiterste geval.
Trachten realiteit te scheppen naar een product evenzo.
Schepping en realiteit verenigen is climax.
Realiteit valt niet te veranderen, schepping wel: "En pensant, je me produit".

Climax?

Helaas hoort bij deze apotheose ook de: anti-climax, anders valt tenminste een van beiden niet te onderscheiden.

Bärbel schreef:
19 dec 2021, 17:37
Velen hebben het over Jezus aannemen. Er zijn er maar weinigen die Hem innemen. Dat vind ik altijd zo’n tegenvaller.
Weinigen kennen de ware Jezus en zijn bedoelingen.
Velen handelen desondanks uit zijn naam.

En als ze Hem niet ontmoeten, laten ze Hem ook gewoon vallen, als ware het een slechte gedachte.

Een dergelijke apotheose vind ik altijd zo’n tegenvaller.

"Als ik Jezus niet was, had ik allang zelfmoord gepleegd."
-- Vincent
You took your life as lovers often do
But I could have told you, Vincent
This world was never meant for one
As beautiful as you
-- Don McLean

Heil Narcissus!

Gate Gate Paragate Parasamgate Bodhi

Svaha
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 20 dec 2021, 19:31

arkhétupos schreef:
19 dec 2021, 19:55
arkhétupos schreef: Je tracht in de toekomst te kijken.
Niet eens die van jezelf.
Nou……dat klopt natuurlijk niet Arkhétupos. Op twee niveaus klopt het niet wat je zegt.

Dat klopt wel wat ik zeg, op alle niveaus, want dat geef je in je eerste punt aan.
1) Op het moment dat Thomas suïcide pleegde maakte hij zich via zijn daad deel van mijn toenmalige toekomst.
Het gaat jou, blijkbaar, om wat Thomas met jouw toekomstige/mogelijke toekomstplannen heeft gedaan, niet die van zichzelf.

Jouw "Alverzoening" is niets meer dan een zijspoor, een gedachtenafleiding, zodat jij er verder niet meer over hoeft na te denken.
(Althans: niet verder dan je eigen egoïsme.)

Je mist het Punt. Of eigenlijk twee Punten. Of eigenlijk mis je een komma en een Punt. En dat is dat tot op zekere hoogte alles en iedereen op de wereld met elkaar verbonden is. Dat is de komma. En je mist de punt dat de toekomst van iedereen uiteindelijk dezelfde is. Ieder op zijn eigen tijd, dat wel. Dus je zegt “ niet eens de jouwe”, maar dat heb je mis. Want de mijne is de Zijne en alles wordt of eigenlijk is reeds aan Hem geschonken. Ook die van Thomas. Eventually. Wat je ook over het hoofd zag is dat ik schreef “toenmalige” toekomst. Dat is nu ver-leden tijd. Met een koppelteken om de kringe(l)tjesoorlog buiten haakjes te zetten.

Maar een "echt" antwoord is het immers niet.
Eerder een suggestie.

Wat is er precies volgens jou geen echt antwoord en op welke vraag is het geen antwoord? En welke suggestie bedoel je? Leg eens uit.
arkhétupos schreef:Een andere suggestie kan zijn dat Thomas "ontaard" was ...

Dat is nogal een grote uitspraak over een vijftienjarige jongen zonder strafblad. Van Dale:


ont·aard (bijvoeglijk naamwoord)
1
gedegenereerd; slecht, verdorven
ont·aar·den (ontaardde, is ontaard)
1
slechter worden; = degenereren
2
overgaan in iets minder goeds: spaarzaamheid ontaardt soms in gierigheid

Omdat er nogal wat andere precaire punten aan de betreffende casus kleven (mogelijke homoseksualiteit en een zeer zwaar refomilieu) waar dat soort kwalificaties vaak rücksichtslos aan worden gehangen, wil ik dit punt maar even buiten beschouwing laten.

arkhétupos schreef:Zich -bijvoorbeeld- niets meer van de mensen om zich heen ook nog maar iets kon aantrekken.
Inderdaad: kon niet. En kennelijk niemand in zijn omgeving die zijn ene keus tussen twee geziene mogelijkheden met hem kon uitbreiden naar zijn ene keus uit drie of vier of nog meer mogelijkheden. Er zijn maar weinig mensen die bekwaam zijn in goede presuicidale gespreksvoering. Zeker in benauwde religieuze kringen.

arkhétupos schreef:"Gate Gate Paragate Parasamgate Bodhi Svaha"
- Hartsoetra

Is dat ook, natuurlijk, maar wel een waar je nog wat mee kunt:
"Understanding that the point is not to cross a finish line but to continuously expand and learn is the starting point of any successful Buddhist."

Wat een "successful Buddhist" precies inhoudt, is voor jezelf om na te gaan.
Samen met Thomas.
Ik ben geen boeddhist en heb ook geen aspiraties daartoe, maar dat is een hele mooie Sutra en waar boeddhisme is een uitstekende startkwalificatie om inwezend Leven in te ontvangen. Onwetende christenen hebben daar helaas vaak een blinde vlek voor. Philip Troost schreef hier twee juweeltjes van boeken over. “Spiritualiteit van de Ontvankelijkheid” en “ Mindfull met Jezus”.

arkhétupos schreef:Wat als vraag achterblijft is: "Wie heeft Thomas vermoord?"

Want moord blijft het.

En daar zou ik het bij laten, want er valt toch geen schuldige aan te wijzen (buiten Thomas zelf).
Moord is een kosmische misdaad die zeer streng bestraft wordt. Het kwaad is een kracht en een realiteit en wordt gevoed door de mensheid zelf. God is het oneindig bewust zijnde. Als kwaad een zelfstandige realiteit is dan
a) wordt het gevoed door een kwaad bewustzijn. Door iedere kosmische misdaad wordt het kwaad gevoed.
b) leven er teveel mensen met een onbewuste afstemming op het kwaad.

Dit absolute kwaad zendt signalen uit om het kwade te doen naar de naaste, en zichzelf.

Doch binnen zijn situatie heeft Thomas weliswaar de verkeerde keuze gemaakt maar kosmisch gezien heeft hij toch die keuze gemaakt omdat dat de beste keuze was voor dat moment. Het heeft geleid tot lijden , gezien bewustzijn eindeloos is en een mens zichzelf niet kan verlossen en al zeer zeker niet door zo’n daad. Alle keuzes helpen echter op de weg naar een bewust zijn. Het kwaad dient het doel van spirituele groei: door bewustzijn komen tot schaamte. Het is bekend van Amerikaanse gevangenissen dat mensen in de dodencellen veranderen in absolute liefde. En beseffen, wij komen uit het licht, wij zijn kinderen van het licht en wij zijn de verkozenen van de Vader.
arkhétupos schreef:
You took your life as lovers often do
But I could have told you, Vincent
This world was never meant for one
As beautiful as you
-- Don McLean

Heil Narcissus!

Gate Gate Paragate Parasamgate Bodhi

Svaha

Nee maar deze wereld is wel gemaakt om onze beauty te (laten) restaureren.

Amen
Laatst gewijzigd door Bärbel op 20 dec 2021, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 19
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 20 dec 2021, 19:32

Dat hebben de Katholieken trouwens goed begrepen, dat onze God het niet nodig heeft om andere godsdiensten en levensbeschouwingen omlaag te halen. In onze God komen alle waarheden samen en vinden hun volheid. Dat is het Unieke van onze God. In Zijn Uniekheid laat Hij ook onze kleinheid zien, onze fouten, maar niet als een belemmering maar juist als ruimte voor God om iets voor ons te betekenen. Het goud in de gebroken vaas.

Boeddha was mijn eerste kerkvader. En dat bleek een hele goede basis. Zijn portret heeft dan ook nog altijd een fijn plaatsje in mijn huisje. Tot grote ontsteltenis van sommige gristenen. :grijns:

Als je alles wat Boeddha óók onderwees uit de bijbel zou moeten schrappen dan bleef er van Jezus zijn onderwijs in de bijbel maar weinig over.

Protestanten aborteren regelmatig (onwetend) het kindeke Jezus in de ander met het spirituele badwater. Niet dat ik hen die dat deden dat persoonlijk kwalijk neem. Ik dank ze voor de les dat religie meer kapot maakt dan U lief is.

Afbeelding

Men zou liefde moeten accepteren, waar men het ook vindt.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 4
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 jul 2022, 23:24

Bärbel schreef:
20 dec 2021, 19:32

Als je alles wat Boeddha óók onderwees uit de bijbel zou moeten schrappen dan bleef er van Jezus zijn onderwijs in de bijbel maar weinig over.
Boeddha is gelijk aan Jezus, in de zin dat beiden de weg aangeven.
Siddhartha is de invulling van Boeddha voor boeddhisten.
Welke invulling Jezus maakt voor (mono-)theïsten kan ik niet bepalen.

Mohammed lijkt een Siddhartha voor de volgers van de afgezant van de Profeet.

::

Lijkt ...

Als Siddharta al iets duidelijk maakt, of kan maken, dan is het dat niets duidelijk is.
Zelfs niet datgene dat ik hierboven weergeef.

Wat blijken zal, zal iedereen pas na het leven meemaken.
Eind van onzekerheid, eind van geloven, hopen, en gokken.

De grootste gok is dat dood volgt op het leven, en hoe het leven daarna voorgang vindt.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast