vuur der leven

Over intuitie en innerlijke kracht, depressie, bizarre gevoelens, en nog veel meer gevoelens enzo...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ManeoPugno
Posts in topic: 3
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 apr 2015, 21:58
Contacteer:

vuur der leven

Bericht door ManeoPugno » 12 jul 2019, 00:59

Ik hield het niet voor mogelijk. Nimmer zo gedwepen met zo'n vluchtige heugenis; slechts een dronken tafereel. Ik hield het niet voor mogelijk. Volledig irrationeel, in de ban van de ontmoeting.

Geleid door onze hedonistische instincten werd een hoogtepunt bereikt. Zonder climax doch voldaan, gingen wij ieder op weg.

Met geromanticeerde toekomstbeelden rouleren is vragen om twijfel en angst, waaraan ik toen ook bezweek. Ik heb een knoop doorgehakt.

Worstelend en krenkend stelde ik een ultimatum. Verlos mij met de kennis of ik mag blijven twijfelen van jou. Of verlos mij met zekerheid, dan laat ik de hoop vervliegen.
_____________________________

Als de stoïcijn die ik mij graag voorhoudt dat ik ben, stond ik perplex van hoe intens en irrationeel aantrekkingskracht is. Nooit hield ik het mogelijk, om zo beïnvloed te zijn van iets waar je geen ratio in ziet. Met enige weerstand stelde ik mij hiervoor open, een stap richting de verlossing van bindingsangst. Ik heb gespeeld met het vuur der leven en heb mijn vingers mogen branden.


Maar ik draag een trots. Ik wil dit graag met jullie delen, al is dit vooral als bevestiging voor mijzelf.


Het accepteren van zulke risico's duidt op een beweging richting groei. Kansen zien in plaats van risico's. Ik wil aan jullie meegeven dat als je voor dergelijke risico's komt te staan, je ze aan moet gaan. Negatieve emoties zijn vervelend. Ik houd er niet van de 'landelijke muurquotes' van mijn moeder erbij te halen maar: 'zonder regen geen zonneschijn'.


We kunnen omgaan met de terugslag. We zullen er sterker van worden. En ooit, ooit wordt ons risico beloond. En die beloningen, die vind je nergens anders. Ik laat mij niet uit het veld slaan, ondanks de pijn.
Desillusie stelt nooit teleur

Gebruikersavatar
ManeoPugno
Posts in topic: 3
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 apr 2015, 21:58
Contacteer:

Bericht door ManeoPugno » 12 jul 2019, 12:17

Babs, bedankt voor het delen. Klinkt heftig allemaal en ik hoop dat u het goed maakt.

Wat u zei over bindingsangst klopt volgens mij volledig. Bindingsangst = verlatingsangst. Dit heeft ook te maken met iets dat heet 'provisional identity', de identiteit die jij denkt te hebben, wie je zegt dat je zelf bent. We plaatsten graag in hokjes en dit doen we ook graag bij onszelf. Door de jaren heen leren wij door feedback onze provisional identity te voeden en passen onze beslissingen hierop aan. Zo bereiken we een psychologisch equilibrium.

Het probleem doet zich voor wanneer iets ons zelfbeeld dwarszit. Dat veroorzaakt angst. Zakken voor een examen, ernstige kritiek van een beste vriend of het beindigen van een relatie. Maar ook positief, zoals het beginnen van een relatie (klassieke bindingsangst). We leven hierdoor graag liever met illusies van intimiteit in tegenstelling tot de daadwerkelijke connectie. We houden vast aan smoesjes als 'we zijn getrouwd en hebben kinderen' dus het gaat goed, i.p.v. de daadwerkelijke connectie te waarborgen.

Dit fenomeen gepaard met het feit dat kinderen vaak hun ouders' kritiek over het kind in kwestie internaliseren zorgen voor cycli. Ouders zijn kritisch op (in hun ogen) tekortkomingen (die ze vaak zelf ook vertonen en daarom mogelijk ook associeren met negatieve consequenties). Kinderen nemen dit over als zelfkritiek en zullen zich vervolgens onbewust gedragen naar dit aangeleerde zelfbeeld om de (bindings)angst weg te houden.

Een absurd interessant proces, al zit het vrijwel een ieder in de weg.
Desillusie stelt nooit teleur

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 12 jul 2019, 21:50

Ik heb nog niets gelezen van wat jullie allemaal schreven ...

Maar, werkelijk: "VUUR DER LEVEN"?

Wat voor taal is dat?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
ManeoPugno
Posts in topic: 3
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 apr 2015, 21:58
Contacteer:

Bericht door ManeoPugno » 13 jul 2019, 10:31

Semi-dronken geratel :')
Desillusie stelt nooit teleur

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 14 jul 2019, 23:22

Babs schreef:
13 jul 2019, 12:13
arkhétupos schreef:
12 jul 2019, 21:50
Ik heb nog niets gelezen van wat jullie allemaal schreven ...

Maar, werkelijk: "VUUR DER LEVEN"?

Wat voor taal is dat?
Is genitief meervoud. Dat is alle mensen het leven gunnen.

Maar het moet natuurlijk "des levens" zijn.
Anders was het wel: "VUUR DER LEVENDEN" geweest?

Hel: hoe dan ook.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast