Het wordt tijd

Over intuitie en innerlijke kracht, depressie, bizarre gevoelens, en nog veel meer gevoelens enzo...
Gesloten
Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Het wordt tijd

Bericht door memeticae » 25 jun 2016, 06:02

Dat ik mijn kop eens houd.
En anderen aan hun woord overlaat.
U heeft voorlopig wel zat van mij, zo schat ik in.

Zoals een narcis die zichzelf geknakt heeft, zal ik enkel nog maar op uitnodiging praten. (Behalve in een tweegesprek, of een pm)

Het gaat U allen Goed, is een oprechte wens.
Ik ga op reis, in de Ander, en hoop U ooit nog eens tegen te komen, als Uw zelf. Met een beetje geluk valt er wat zelfherkenning te ontwaren.

Gegroet lieve vrienden en vaarwel.

memeticae.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 25 jun 2016, 09:22

Respect voor de keuze...maar als je "verslaafd bent" ben je zo weer terug, en zul je weten verslaafd te zijn. Als het gewoon emotionaliteit was, laat dat niet deuren voor eeuwig sluiten, daar zijn deuren niet voor.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 26 jun 2016, 22:02

philotuut schreef:Tot snel, vertrek vooral niet voor de ander!

Met vriendelijke groet
Dank je philotuut.

Het gaat ook niet om de ander, in dit geval gaat het om mij(n omgang met de ander).
Ik zou dat graag vereffend willen zien, maar de keuze die mij overblijft is mijn mond te houden.
(Ik ben niet van Kango gemaakt, dus tegen beton kan ik niet op)

Afstand nemen en andere perspectieven, lijken me een goed begin.
Geheel in stijl overigens, naar die van Stirner of Levinas.

Tot gauw of niet, we zien het wel.

Een prettig leven,
memeticae.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 26 jun 2016, 22:42

Als in:

"Als niets wat je zegt nog op waarde wordt geschat, wordt het dan niet tijd eens jezelf te onderzoeken, alvorens je er de buitenwereld, met reden, de schuld van geeft?"

Dat klinkt als een redelijk onderzoek.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 26 jun 2016, 22:54

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar een intrinsieke motivatie (een goed geweten) werkt bij mij beter dan een extrinsieke motivatie (erkenning).

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 27 jun 2016, 01:53

Ja, daar heb je gelijk in. (als externe motivatie) Maar er schuilt een gevaar:
Mijn geweten is zuiver, volgens mij.
Buiten de vlieg, wiens vleugels ik uittrok om te kijken wat er gebeurde, toen ik 4 of 5 jaar oud was -een daad die ik eigenlijk nog steeds niet begrijp- heb ik niets of niemand meer (bewust) kwaad gedaan. Ik kan geen vlieg meer doodslaan en veroordeel hen die het doen: "Je kon hem toch ook wegjagen?" ("Er zijn teveel vliegen" - "Dat ligt aan jezelf, en de mate en soort van je afval.")

Als iemand mijn geweten vervolgens probeert te bevuilen, kan ik weinig anders dan bij mezelf te rade gaan.

Hoe eerlijk ben ik dan als ik beweer dat mijn geweten zuiver bleek en ik de bevuiling verwijt aan de daden van een ander?

Zou ik dan de betere zijn, door het vuil gewoon maar te slikken?
Dat is intrinsiek.

Waar komt dat extrinsieke vuil dan vandaan?

Heb ik dat zelf geproduceerd?

Dat geeft aan 'erkenning' ook weer een nieuwe dimensie.
Dacht ik.

En ik heb even tijd nodig om daarover na te kunnen denken.
Ik ben sowieso al nooit goed geweest in ad rem.

(Latijns heb ik me overigens zelf aangeleerd, het Grieks is nog een studie, naast Oud-Engels, Gaelic en de Finoegrische talen, voorts ben ik me aan het verdiepen in het Mandarijn en het Kanji. Een echte filosoof kan niet zonder filologie. Het wijzen naar die studies, en ze belachelijk vinden, geeft overigens meer weer over de wijzer dan over de verwezene. Ook al is dat slechts mijn eigen mening.)

Maar ik ben gemeen bezig: ik heb het over iets zonder het bij de naam te noemen.

Men vervalt wel vaker in die fout.
Waar men dan verwacht erkenning uit te krijgen, is mij een raadsel.

ik heb liever een goed geweten, maar soms is erkenning ook wel lekker.
Zeker als je op een tweesprong uitkomt.

Een deur is een tweesprong.
Hij kan open en dicht.

"Please close the door behind you"
- "Like this?"
"No, from the other side please."

Is eenvoudigweg geniaal.

Voor oude, en achterhaalde, ideeën.

Om eens een oude grap te gebruiken:
Shut-da-door.
Je t'adore
Shut the door yourself, will you?

Haha, lachen.

Intrinsieke humor, met een extrinsiek tintje.
:cool:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 27 jun 2016, 09:27

Je bent echt begaafd. Zoals altijd roept dit ook reacties op. Nu gaat het er dus om die reacties te zien als noodzakelijk voor de persoonlijke ontwikkeling (Mussar), en als ik dit zo zeg markeer ik een punt in de tijd met een periode voordat je dit wist (wat je eigenlijk al wist) en nadat je dit wist (maar waar je er nu iets mee kan doen). En die perioden hangen samen, zonder het een het ander niet.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 1
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 28 jun 2016, 23:08

ik ben ervan overtuigd dat de bevuiling bij anderen ligt.

als je alleen op de wereld was,was er helemaal geen bevuiling.
zet er bep. mensen bij en de vervuiling is er.

simpel zat toch?

tuurlijk is het uiteindelijk complexer dan dat,maar het is terug te brengen naar die basis,en die telt.

zolang je je eigen geweten zuiver acht,is het ook gewoon zo(als je eerlijk naar jezelf bent natuurlijk,maar ik geloof niet dat jij jezelf daarin bedriegd)
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Soyonne
Posts in topic: 1
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 nov 2015, 02:50
Contacteer:

Bericht door Soyonne » 06 jul 2016, 03:12

Ga je een tijdje weg? Wat jammer.

Ik vond je input altijd interessant. Soms onbegrijpelijk ook.
Maar ik denk dat je geweten zuiver is.

Ik had heus wel door dat er op deze site ongeveer 4 of 5 personen de boventoon voeren. Jullie konden zo gezellig keuvelen met elkaar.
Awel, ik weet er ook niets van. Ik wilde ook gezellig mee keuvelen.
Jullie heetten mij welkom. Daarna ben ik ook lang weggeweest.
Niemand die mij miste.

Maar jij zult worden gemist.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 06 jul 2016, 04:51

Uit het oog is nog niet uit het hart.
En evenmin verloren.

Maar ik dank je voor je bericht, Soyonne.
Ik had nimmer verwacht dat mijn "afkickbericht" tot zulke (ook via pm) reakties zou kunnen leiden.

Het geeft de burger weer moed, zullen we maar zeggen, om de metaforische spuit weer op te pakken.

Maar wat iemand zegt te doen, is nog altijd niet realiteit. (getuige ditzelfde bericht)

Niettemin, dank voor je woorden.
Die geven het hart een riem om eronder te steken.
(Iets dat ik nooit verwacht had kunnen hebben overigens)

Maar, ik onbegrijpelijk?!?

Neen!

Er loopt een kabouter over een weg.
De weg zegt: "Stop! Deze weg gaat niet verder!"
"Waarom niet?" vraagt de kabouter.
"Omdat ik dat zeg", zegt de weg.
"HM, Even denken", dacht de kabouter en keek eens om zich heen.
"Ben jij een weg?", vroeg hij, "Ja", was het antwoord, "Mag ik over je heen lopen?", "'Tuurlijk, maar trap me niet stuk."
De Kabouter liep vervolgens vrolijk door over de andere weg.
(Wel voorzichtig: "Is dit te hard of te zacht?", "Nee, ja, zo gaat het wel".)
En beiden waren tevreden.

Fantasie helpt, zelfs in de werkelijke wereld.

(Denk ik dan he, legioenen zijn het met me oneens)

:greins:

Het is niet dat ik afwezig ben.
Ik wil enkel de frequentie van "laatste berichten" met mijn naam erbij omlaag zien te krijgen.

Zodat het niet lijkt alsof ik overal een antwoord op heb.
Ik weet immers niets, ik denk ook alleen maar.
Wat ik niet weet zoek ik op.
Dankuwel bibliotheek.
(Ken je dat nog? Fysiek een gebouw ingaan waar boeken staan?)

Dingen zelf lezen, en dan -heel geleerd- eruit citeren?

Mwa, dat was toch al niet mijn ding.

Nee, ik wil simpelweg minder "memeticae" zien op dit forum.

Anders zou ik -bijna- de door mijzelf gedefinieerde narcist bereikt hebben, en hoe mooi dat er ook uitziet, het is niet het schoonste dat ik ooit gezien heb.

Zelf niet met augurken erbij.

Enkel jezelf terugzien is het niet.

En met jezelf praten ... dat doe ik al vaak genoeg. Daar mag ik een forum niet voor misbruiken, dat moet je bij je zelf doen.
Heb je dat wel eens gedaan? Met jezelf gesproken? Ik durf haast te wedden dat je alle argumenten al klaar had staan.

Een open gesprek met jezelf is het moeilijkste dat bestaat: Jezelf vragen durven stellen waar je het antwoord (echt) niet op weet, is niet eenvoudig, maar als het je lukt, heel verhelderend.

Dus: niets aan de hand, geen erge dingen.
Apart van een paar trollen die ik zat werd, en nu eens hun eigen podium wil gunnen, heb ik enkel de frequentie van mijn berichten wat teruggenomen.

Maar wie weet: straks valt kwantiteit nog met kwaliteit omgekeerd te correleren.

Houd je muis maar vast!

:greins:

Groetjes,
memeticae.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Judas
Posts in topic: 1
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2016, 00:41

Bericht door Judas » 09 jul 2016, 15:25

Tja, hoe zuiver kan een geweten dan eigenlijk zijn? Zit alles dan netjes in vakjes of is het een zootje? Zit alles er geordend met degelijke ruimtes ertussen of gewoon alles achter elkaar gekwakt? Zuiver?, ik weet het niet hoor, lees ik net in een krantenhuis dat ze zeewater willen zuiveren door het zout eruit te halen terwijl ik eerder zou denken dat dat water pas echt zuiver is als ze het zout in het zeewater laten zitten. Neem nou sociale entropie, vind je dat zuiver of moet je dan eerst langs af in het paradijs?Ik ben blij dat je weet wat dat inhoudt een zuiver geweten, ik heb het wel geweten maar achteraf kan ik niet meer zeggen of dat nu eigenlijk wel helemaal zuiver was. Vanmorgen stond ik in een winkel en ineens vroeg ik mij af of ik wel parkeergeld had betaald, om mijn geweten te zuiveren ben ik het alsnog gaan doen maar eenmaal terug bleek mijn geweten er alleen maar rommeliger op te zijn geworden. Waar ik eerst nog een compleet lijstje in mijn hoofd had, ben ik door dat voorval de aardappels vergeten. Nee, geen doodzonde maar toch lastig als je net andijviestamppot wil eten, toch zonde?
Een zuiver geweten, ik begin er niet meer aan. Ik heb het al druk genoeg met mijn waarden en mijn normen.

Blin
Posts in topic: 2
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 10 jul 2016, 18:49

Hoi Judas,

mijn geweten is helemaal niet zuiver, het is juist een donkere kwelling.

Hij doet eigenlijk alleen maar zijn mond open om mij iets te verbieden of om mij op iets te wijzen wat ik eigenlijk wel zag maar liever niet zag.

Mijn geweten is daarbij ook mijn patroon. Hij beloont me als ik me naar zijn believen gedraag met wat rust maar wee mijn geweten als je tegen hem ingaat, dan blijft hij behoorlijk knagen en houd je uit je slaap.

Mijn geweten is zuiver kwelling.

Ik heb er eigenlijk niets aan maar ik weet niet hoe ik van hem afkom.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 6
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 jul 2016, 00:18

Blin schreef:Ik heb er eigenlijk niets aan maar ik weet niet hoe ik van hem afkom.
Simpel: berijdt hem niet.
Opstaan, dan ben je van hem af.


Dat is dan: "zuiver", je eigen geweten dat dat doet.
Schop eens wat orde in die hokjes en doosjes, plak de labels daar waar ze passen, en zie dan de chaos in wat jij geordendheid noemt, ten opzichte van de wereld om je heen.

(En is overigens precies wat ik bedoel met een "zuiver geweten".
Je hebt het goed doorprikt.)

Desalniettemin schijnt het als "goed" te gelden, zo'n zuiver geweten.
Ik vraag het mij wel eens af ... die zuiverheid van "goed".

Laat staan de "goedheid" van geest.

Als je maar eerlijk bent, denk ik wel eens, dan ben je zuiver.
En niet bang je ideeën te uiten en je conclusies bij te stellen.

"Yvon mode", Rijnstraat 171 in Amsterdam, heeft nu een dames-t-shirt hangen:
Someone told me life was not real
I almost fell of my unicorn.
Das neue Punk.

Is niet goed.

Wel grappig en leuk, maar "goed" ligt ergens anders, denk ik.

Waar? Zeg het maar, daar zijn forums voor, denk ik.
Om uit te vinden wat "goed" nu werkelijk inhoud.

Of ik heb het mis, dat is ook goed.

Er is maar 1 ding dat ik zeker weet, dat is dat alles wat ik zeg uit mezelf komt en er geen bekrompenheid achter steekt.

Maskerloos, zo je wilt, het staat jou natuurlijk vrij mij elk masker op te zetten om te kijken of het past, inclusief je eigen.

Maar dat is waarschijnlijk al gauw te dichtbij.

"Ga eens van mij af", kun je tegen mij niet zeggen, nog voordat je mij gelezen hebt.

Daarna mag je me bloedzuiger noemen.
Of: eikel, teringlijer, malloot, idioot, kankergast of dergelijke expletieven.

Heb ik dat verdiend enkel door te tiepen, wat ik denk?

Ontmoet me eens, dan ken je me pas.

En kun je het oordeel vellen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 2
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 17 jul 2016, 21:17

Het wordt tijd

dat ik me eens uitlaat over mijn gevoelens

maar eerst is het tijd om een afweging te maken wie voorop mag in de ruimte/tijd. Is het de rede of is het mijn gevoel.

Weinig filosofen hebben zich erover uitgelaten omdat het een vreselijk moeilijk terrein is. Over de zin van het leven kun je heel wat gedachtes laten gaan, de voor en nadelen afwegen over wat die zin dan zou moeten zijn.

Maar neem iets ingewikkelds als de liefde, kan de rede de liefde begrijpen, doorgronden wat zij in haar diepste wezen is?

De enige die het naar mijn weten heeft geprobeerd is Martha Nussbaum in haar werkje
Wat liefde weet
de conclusie moet zijn dat liefde helemaal niets weet.

Martha haalt er Socrates bij, Plato, de Griekse goden maar de conclusie moet luiden dat liefde helemaal niet weet.

Daar het onmogelijk is de ratio uit te schakelen in de liefde is daar het volgende op gevonden, iets dat overgenomen is uit de sociologie, de man zijn naam is me ontschoten.
We laten de ratio voorgaan, zoals er in het dagelijks leven vaak gedaan wordt of de persoon met een strak georganiseerd ratio het meeste weet, voorop mag lopen. In werkelijkheid is dat natuurlijk helemaal niet waar maar gunnen we hem geen statusverlies. Het gevoel lijkt erachter aan te hobbelen, gewoon omdat ze niet hoeft te streven en toch zoveel van hobbelen houdt.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten