ik zou zeggen leef je uit!

Waar is godsdienst gebleven dan?
- de zin van het leven en godsdienst
- Ik denk zelf wel eens na over de zin van het leven maar ik kom niet verder dan dat er zonder leven niets is Kusje ik wil graag weten wat jullie hier van vinden.
Nou vooruit dan meer weer: iets nietszeggends dan maar?filosoofje schreef:ik zou zeggen leef je uit!
Waar is godsdienst gebleven dan?
- de zin van het leven en godsdienst
- Ik denk zelf wel eens na over de zin van het leven maar ik kom niet verder dan dat er zonder leven niets is Kusje ik wil graag weten wat jullie hier van vinden.
Nou vooruit dan meer weer: iets nietszeggends dan maar?filosoofje schreef:ik zou zeggen leef je uit! =;
Jammer dat je het zo ziet maar ik schreef deze topic om een socratische houding aan te nemen niet om meteen zelf mijn gedachten te uiten.memeticae schreef:Welke versie beviel je beter?
Of had je gelijk al iets van: "laat maar"?
Teleurstellend: "dan".
Bedoel je hiermee te zeggen dat je niet in God gelooft?overigens geloof ik zelf niet.
Absoluut, want alles wat gezegd wordt, berust op geloof.Da's een leuke vraag:
"Geeft geloof zin aan het leven?"
Ik heb geen antwoord gekregen. Ook religie kan gezien worden als sociaal experiment met jezelf. Blijf ik netjes, moreel, bescheiden, dankbaar? Hoe ver gaat mijn verbeelding?Leon schreef:Hallo filosoofje, en welkom.
Hoe sta jij tegenover het idee om elke mogelijke praktijk, van communisme, fascisme, kapitalisme, sociaal-democratie, autocratie, verlicht despotisme etc. te zien als sociaal experiment, waarbij de enige zin van dit alles alleen bestaat om de praktijk ook als sociaal experiment met jezelf op te vatten?
Groetjes, leon
ja zeker daarom schreef ik deze tekst ook. Ik denk zelf dat er zonder leven enkel een leegte overblijft en in een leegte is niks om voor te leven dat principe komt dus steeds uit in een paradox.Leon schreef:Ik ben blij dat je de insteek van sociaal experiment met jezelf waardeert.
Ik wilde eigenlijk horen van jou of die vrij moderne opvatting van het sociale experiment overeenkomt met jouw idee van "normaal" .
Dat is denken, daar valt mee te filosoferen.Ik denk zelf dat er zonder leven enkel een leegte overblijft en in een leegte is niks om voor te leven dat principe komt dus steeds uit in een paradox.
Daarmee definieer het leven als doel. Dat is een antropologische benadering.Bertus schreef:Welke betekenis zou de schepping kunnen hebben wanneer er geen leven was? Niets of niemand zou in staat zijn het waar te nemen. Het zou er gewoon zijn zonder dat het waargenomen en ervaren wordt Het Universum zou een doelloos bestaan leiden, zonder enige functie.
En ook dat is een antropologische benadering. Wij mensen hebben pas zin als we leven, vinden we.Bertus schreef:De zin van het leven is dat het zin geeft aan alles.
Hoe kun je dat staven, als je het net allemaal al hebt uitgelegd.Maar dat neemt niet weg dat die individuele of persoonlijk zoektocht naar zin ondertussen toch nog heel boeiend een leerrijk kan zijn!
Ik spreek je niet tegen.Maar hoe dan ook leidt dat zoeken naar zin nooit naar de Absolute Zin van het Bestaan. Het is ons mensen onmogelijk de Zin van het Mysterie te doorgronden.
Ik vraag me sterk af of het een antropologische benadering is vanuit mijn denkwijze. Antropologie heeft met menskunde of mensleer te maken, terwijl ik hier over het aspect leven heb, zonder het specifiek over de mens te hebben.Bertus schreef:
Welke betekenis zou de schepping kunnen hebben wanneer er geen leven was? Niets of niemand zou in staat zijn het waar te nemen. Het zou er gewoon zijn zonder dat het waargenomen en ervaren wordt Het Universum zou een doelloos bestaan leiden, zonder enige functie.
Daarmee definieer het leven als doel. Dat is een antropologische benadering.
gaat over heel iets andersWij mensen hebben pas zin als we leven, vinden we.
Is dat een antropologische benadering?Bertus schreef:Welke betekenis zou de schepping kunnen hebben wanneer er geen leven was? Niets of niemand zou in staat zijn het waar te nemen. Het zou er gewoon zijn zonder dat het waargenomen en ervaren wordt Het Universum zou een doelloos bestaan leiden, zonder enige functie.
De zin van het leven is dat het zin geeft aan alles.
(...
Bertus schreef:Welke betekenis zou de schepping kunnen hebben wanneer er geen leven was? Niets of niemand zou in staat zijn het waar te nemen. Het zou er gewoon zijn zonder dat het waargenomen en ervaren wordt Het Universum zou een doelloos bestaan leiden, zonder enige functie.
Leonardo schreef:Zonder menselijk leven zou er dierlijk, plantaardig of buitenaards leven zijn, en als er helemaal geen leven is, is er dan eigenlijk wel moraal?
Je stelt welke betekenis het universum zou hebben als er geen leven was. Ik zeg dan dat er ander leven is, en als er helemaal geen leven is, er ook niemand is om de doelmatigheid of doelloosheid van het universum te beoordelen.Bertus schreef:Waar heb je het over? Ik zie geen overeenkomst met waar het over gaat, nl de zin van het leven en godsdienst. Verklaar je nader....
dit is wat anders danJe stelt welke betekenis het universum zou hebben als er geen leven was. Ik zeg dan dat er ander leven is, en als er helemaal geen leven is, er ook niemand is om de doelmatigheid of doelloosheid van het universum te beoordelen.
Maar het klopt, wanneer er geen leven is, is er niemand om het universum op doelmatigheid of doelloosheid te beoordelen.Zonder menselijk leven zou er dierlijk, plantaardig of buitenaards leven zijn, en als er helemaal geen leven is, is er dan eigenlijk wel moraal?
Herkenbaar, wanneer je onder werken een baan voor beloning verstaat.Ik werk niet, ik verplaats me niet, of nauwelijks.
Ik ben het beste dat de mensheid ooit is overkomen.
Die 'intelligente mens' Bertus is inderdaad niet zo intelligent. Maar de mens is tot heel wat in staat en onderscheidt zich op die manier van andere levende fenomenen die we kennen, is dus 'intelligent'. Het is in die context dat ik het had over de 'intelligente mens'. Maar het spreekt vanzelf dat de mens in staat is tot heel wat domme dingen en daar ten overvloede het bewijs van levert.Bertus schreef:(...)
"Chriso:
Hoe intelligent is de mens, die door de gedachte van hoe te moeten leven zijn omgeving vergiftigt en langzamerhand ervoor zorgt dat het bestaan van levensvormen in gevaar komt door deze gedachte, terwijl hoe te moeten leven door het universum bepaald is door het mogelijk te maken en te voorzien van alle mogelijkheden en behoeftes?
Antropologie bestudeert daarmee een aspect van het geheel, namelijk de mens.Antropologie (menskunde of mensleer) is een tak van wetenschap die de mens in al zijn aspecten, zowel fysiek als cultureel, bestudeert. Antropologie wordt tot de gedragswetenschap en de sociale wetenschappen gerekend.
Nee, dit bedoel ik niet echt."Misschien bestaat God"
"Misschien bestaat Hij niet."
"Wat er ook Is: Ik ben er."
Is dat wat je bedoelt Bertus?
De vrije wil is zeer diepzinnig en kwetsbaar.Maar al die vrije willen bij elkaar, wat moet daar uit komen?
Krakatau?
Ja, dat kan ik begrijpen.Als ik jou nu geef jouw leven te ontnemen zodat het mijne voort kan gaan.
Kunt U dat dan begrijpen?
Wanneer je mijn leven neemt, doe je dat wat volgens jou noodzakelijk is om te bereiken wat je denkt te willen, zoals je zelf aangeeft willen leven.Wat als ik het neem?
Wanneer je het meent, betekent dat dat je jezelf, binnen het geheel, waarin je verblijft, zo belangerijk vindt, dat je bereid bent te doden.Wat als ik het meen?
Wanneer ik jou leven zou nemen, zou ik niets anders doen dan jou en mijn vaardigheid geven om te doden.Wat als U het mijne neemt?
Wanneer we elkaar laten leven, kunnen we manieren ontdekken waarin we samen kunnen leven, waarin we andere vaardigheden van onszelf gebruiken die we elkaar geven.Wat als we elkaar laten leven?
Het enige wat je kunt geven is dat waartoe je in staat bent. Dat is het enige wat je werkelijk bezit, wat helemaal van jezelf is en waarmee jij het uiterlijk van het geheel mag bepalen, de realiteit waarin het verblijft.Wat is dat geven dan? Zou een slim iemand vragen.
Als je in de algemeenheid spreekt: waar is de Homo Sapiens (de "Denkende Mens") dan gebleven?Je vindt jezelf waarschijnlijk belangrijker dan bijvoorbeeld mij of wereldvrede, of je denkt niet na over de gevolgen die dat voor het geheel heeft. De realiteit wat het met zich meebrengt, waarin je jezelf en al het andere plaatst
Ja ok. Maar om met Toonder te spreken: "Wat moet ik met mijn hachje doen?"Het enige wat je kunt geven is dat waartoe je in staat bent. Dat is het enige wat je werkelijk bezit, wat helemaal van jezelf is en waarmee jij het uiterlijk van het geheel mag bepalen, de realiteit waarin het verblijft.
Wie is de neuroloog?Dingansich schreef:Stel ik wil rust, hoe kan een neuroloog dan zien dat ik rust wil?
Wat verlang je? Of moet de psycholoog dat uit je zien te vissen?Iets willen is iets verlangen, dat wordt wel eens vergeten in de discussie rond de vrije wil.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast