stel je sterft nu....

Over intuitie en innerlijke kracht, depressie, bizarre gevoelens, en nog veel meer gevoelens enzo...
Gesloten
Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 6
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

stel je sterft nu....

Bericht door tengeltje11 » 24 mar 2016, 17:06

wat voor gevoel zou er door je hoofd flitsen?
zou je je erbij kunnen neerleggen(in je hoofd dan),of zou je het doodzonde vinden om op dit,zo'n moment (in je leven) te sterven?

wanneer zou voor jou bv qua gevoel een mooi moment zijn om heen te gaan?
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 24 mar 2016, 20:39

Ik denk dat de dood toch wel als een soort verlossing zal zijn, gewoon het besef dat de zorgen voorbij zijn ( tijdelijk)

Ik vind het niet erg om zorgen te hebben, maar heb altijd wel een soort angst voor meer zorgen.

Ik ben bereid ieder moment te sterven, maar veracht mezelf ook wel om de lage waardering van het leven.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 6
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 24 mar 2016, 21:21

ik stond er de laatste dagen erg bij stil,als je zo getuigenissen leest van mensen die dachten dood te gaan en dan dachten van 'ik wil niet dat mijn kind opgroeit zonder papa',dan slik je eens heel hard en denk je van 'nu zou ik ook niet willen sterven'....
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 24 mar 2016, 21:29

Blijkbaar zijn dat soort ervaringen heel goed om de gehechtheid te laten zien.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 6
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 24 mar 2016, 21:40

daar bestaat geen twijfel over,ik denk dat een ieder het leven voorbij ziet flitsen....
vreselijk moet het zijn....

die beelden van een wenende baby naast een overleden mama....jeetje,snijdt recht in mijn hart.....kan ik uren en zelfs dagen niet goed van zijn....
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 24 mar 2016, 22:31

Ik denk dat de daders geconfronteerd met dat soort beelden zich gedwongen voelen tot nog grotere hardheid, denk je niet?

De maatschappij is ziek om dat soort beelden rond te laten gaan

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 6
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 24 mar 2016, 22:47

waarom is dat ziek?
dat is gewoon de realiteit van zo'n aanslag toch?
mensen moeten beseffen wat die impact is!

als alle mensen dat zouden beseffen,zouden er ook geen aanslagen meer plaatsvinden...denk ik...

zelf geloof ik bv,als het tij zou keren en hier breekt weer oorlog uit,ook hier veel mensen weer gruweldaden zouden gaan doen.

als je die dingen voor ogen zou kunnen halen,zou je echt niet zo vlug vallen in gruweldaden....hoop ik....
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 24 mar 2016, 23:07

Ik weet het niet

Ik denk dat de schade van de beelden ook aanzienlijk is, en dat het zeker geen onschuldige beelden zijn, en dat het doel de middelen niet heiligt

Kunnen we niet gewoon aan mensen zelf hun verantwoordelijkheid overlaten, juist het proberen zich in te mengen in het leven/bestaan van anderen is een probleem (de reden dat die terroristen die dingen doen)
Laatst gewijzigd door Leon op 24 mar 2016, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Leon

Bericht door Leon » 24 mar 2016, 23:19

Zij (de terroristen) vinden volgens mij dat wij (de regeringen van onze landen) af moeten zien van bemoeienis in hun land, militaire steun en militair ingrijpen. Zo onlogisch is dat niet. Ik denk dat een eventuele diplomaat van hen (de terroristische beweging) volkomen genegeerd en gepasseerd wordt, dus wat heb je dan nog precies als middelen over?

Ik keur hun acties absoluut niet goed, ik wil geen advocaat voor hen zijn, maar ik begrijp hen wel.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 mar 2016, 02:19

Ik pleeg een bewerkte aanhaling, ik hoop dat je het er mee eens mag zijn, tengeltje11.

::
stel je sterft nu ... schreef:
  1. Wat voor gevoel zou er door je hoofd flitsen?
  2. Zou je je erbij kunnen neerleggen (in je hoofd dan) of zou je het doodzonde vinden, om juist op dit moment te (moeten) sterven?
  3. Wanneer zou voor jou, bijvoorbeeld qua gevoel, een mooi moment zijn om heen te gaan?
  1. Geen. Enkel nog gedachten. (Sterven lijkt mij het ultieme gevoelloos/-vol worden.)
  2. Kan ik niet beantwoorden, want je geeft me geen keuze: je stelt een dilemma. En op het moment dat ik sterf, wil ik niet in iemands dilemma eindigen. Doodzonde! En bovendien, wie stelt nu die vraag op iemand zijn sterfbed!?! Gemeen hoor!
  3. Elk, zeker nu ik op de tweede vraag een antwoord heb weten te geven, dat voelt wel lekker.
Maar het ligt er wel een beetje aan wat jij onder sterven verstaat, voordat je mijn antwoorden kunt waarderen, begrijpen, of zelfs op hun waarde zou kunnen weten te schatten. (Waarmee ik niet wil beweren dat die beter zijn dan die van U, hooguit verschilt ons begrip van sterven.)

Als je (misschien na lang nadenken) dat begrip gevonden hebt, en het dilemma bestaat nog steeds, kan ik het je niet verder uitleggen.
Dan zul je je er bij neer moeten leggen, dat soms iets onbegrijpelijk is.
(Of ik het niet verder uit weet te leggen. Mag dat, als antwoord?)

-"Heb jij dan geen ambities?", zou je kunnen vragen.
Jawel, maar die behelzen slechts het voorkomen en niet het veroorzaken van dilemma's.

Kun je net zo goed ambitieloos zijn, heb je ook geen dilemma's.
Denk ik wel eens, persoonlijk.

Maar dat helpt je waarschijnlijk ook geen spat verder, of misschien toch wel een beetje, in de verwerking.
hypothetische vraag schreef:4. Wil jij eenzaam sterven, alleen, zonder mensen om je heen?
4. Ja, want dan ben ik niemand meer tot last en dilemma-loos.

Er komen dan enkel nog Olifanten, die mijn botten verzamelen.
Waarom? Geen flauw idee, noch benul.

Heil de Olifanten.
Amen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 11
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 25 mar 2016, 03:03

Als ik nu zou sterven ben ik benieuwd naar het vervolg en kom ik te weten wat ik nog niet weet........ of niet
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 mar 2016, 03:12

Geeft niks Bertus.
De Olifanten zorgen voor je knoken, met of zonder verzekering.
Daar kun je tenminste verzekerd van zijn.

Ehmm ... wat voor soort verzekering heb jij? Een levensverzeking? Of trek jij lijfrente?

Of leef jij, zuiver, op krediet?

Knap hoor.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 11
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 25 mar 2016, 03:26

lol,
zou dat uitmaken als je doodgaat, bij welke verzekering je bent en wat voor verzekering je hebt?
Moet je voor het leven in het hiernamaals ook al verzekert zijn(wanneer er natuurlijk een hiernamaals is)
Shit, dan heb ik geen reis geboekt..... en nu dan?
Ach ja ik leef, wat ik ook moge zijn en wat leven ook moge zijn.
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 25 mar 2016, 03:33

Laat me je een kennis van me voorstellen.
Pascal heet hij.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 11
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 25 mar 2016, 11:25

Niet nodig om Pascal aan me voor te stellen.
Het enige wat pascal kan doen is mij vertellen wat hij weet of denkt te weten.
Het enige wat mij het oplevert is geloof, en dat heb ik al.
Echt weten of er iets na de dood is kan alleen maar wanneer ik sterf. Wanneer er niets is, zal ik het niet weten, wanneer er wel wat is, ben ik benieuwd of ik het me herinner wat ik wilde weten. Wanneer ik het me niet herinner, zal ik het misschien ook niet weten en dan is het nu misschien ook een vage herinnering die ik dan niet kan verklaren, waarbij ik twijfel of het waar is
Ach, ik laat me gewoon verrassen, misschien gebeurd er iets, waarvan ik me helemaal geen voorstelling van kan maken.
Misschien dat ik het zal weten.. of niet. tot die tijd is er alleen maar geloof...
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Leon

Bericht door Leon » 25 mar 2016, 12:38

Ik stel me dus zoiets voor als uit de achtbaan komen, en dan een enquete kunnen invullen of het naar wens en verwachting was, waarbij dus ook al geldt dat je dus begon met impliciete wensen en verwachtingen (niet uit de opvoeding maar voor de geboorte).

Het is de kaartjesverkoper van de achtbaan er om te doen de gebruikerservaring, door middel van de resultaten van de enquete, te optimaliseren, maar er geldt dan ook dat als je een heel negatief oordeel geeft dat je geld terug kunt krijgen (niet goed geld terug).

Nu acht ik het dus een plicht om:
  • A) de voorgeboortelijke wensen en verwachtingen duidelijk te krijgen tijdens het leven
    B) het leven zodanig te accepteren dat ik nooit tot een heel negatief oordeel kom achteraf

Leon

Bericht door Leon » 25 mar 2016, 14:17

Confucius: we kennen het leven niet, waarom zouden we ons dan bezighouden met het leven na de dood?
Laatst gewijzigd door Leon op 25 mar 2016, 18:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 11
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 25 mar 2016, 16:04

misschien om het leven te leren kennen
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Leon

Bericht door Leon » 25 mar 2016, 18:07

As good a reason as any..

Dan een soort van metaforisch, of zo van "in de hemel wil ik een muziekinstrument spelen"...waarom ga je dan nu niet alvast beginnen?

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 6
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 25 mar 2016, 21:36

denken/geloven jullie dan echt dat je,stel je zat daar bv op de luchthaven,zo goed als tussen de bommen,ziet je leven zo voorbij zijn,dat je gedachten dan zullen uitgaan richting 'hog,nu ben ik benieuwd wat er komt,als ik straks dood ga' of 'hog,maakt niet uit,eindelijk rust dan'?

sterk als dat echt zo is,heb ik bewondering voor.

van mezelf weet ik zeker dat dat niet zo zou zijn,ik zou vooral denken aan wat ik ga missen,aan wat ik niet wil dat er gebeurd zonder mij(bv dan de kindjes die opgroeien),.....
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 25 mar 2016, 21:52

Er zijn veel getugenissen, meen ik, van mensen die bij ernstig fysiek letsel in de eerst instantie niets denken of voelen, dat komt pas achteraf, en in het geval van zeer ernstig letsel ben je dan dood.

Maar hypothetisch denk ik dat het veel mensen zou kunnen spijten dood te gaan.

Toen mijn vader bij een heupoperatie in de narcose bleef en stierf en ik zijn dode lichaam aanschouwde in het ziekenhuis de andere dag, was het net of ik hem in totale onvrede met zijn lot nog in doodsstrijd zag. Ik vond die ervaring zeer verontrustend, en heb me voorgenomen zelf op enig moment bereid te zijn te sterven. Ik vind de niet-acceptatie van dood, die ik had waargenomen bij het lijk van mijn vader, ernstig onethisch. Ook nu ben ik, ondanks aangesloten te zijn bij de "maakbare mens" zeer tegen projecten om het leven kunstmatig te verlengen, en ik hoop de innerlijke kracht en steun uit mijn omgeving te vinden als ik ernstig ziek word om behandeling te weigeren.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 6
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 25 mar 2016, 22:21

los van het letsel.

je leest bv veel getuigenissen van mensen die bv achter een balie gekropen waren,maar ervan overtuigd waren dat er plots mannen iedereen gingen neerschieten die nog leefde en die ze vonden(zoals in parijs).

dan ben je nog (op bv wat kleinere schrammen na) fysiek in orde,maar vrees je wel dat je leven binnen enkele seconden gewoon over kan zijn.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Leon

Bericht door Leon » 25 mar 2016, 22:40

Ja dat is wat anders, pure angst. Ik heb zelf mijn porties angst al gehad, heb een soort theorie dat je nare emoties ook moet willen. Ik heb bijvoorbeeld zelf daartoe enorme wanhoopsgevoelens opgezocht in mijn hoofd/lijf en dat werkt op de een of andere manier louterend of zelfs belonend.

Er zijn bijvoorbeeld getuigenissen van mensen oog in oog met de dood, die later een veel ontspannender houding in het leven krijgen, alsof ze hebben ingezien dat je druk maken gewoonweg geen zin heeft. Dan heeft de doodservaring op de een of andere manier dus ook een positieve uitwerking.

Ik denk niet dat het goed zou zijn alle soorten negatieve emoties en angst maar te voorkomen. En geloof dus ook dat een cultuur er goed aan doet dit ten dele te cultiveren dat mensen die ervaringen krijgen, maar nog beter vind ik het als je het zelf inziet en de emoties zonder verdere aanleiding opzoekt in de eigen verbeelding, voordat de verbeelding dat al vanzelf doet.

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 11
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 26 mar 2016, 01:29

4 december 2012 heb ik soortgelijke gedachten gehad, toen ik voelde dat er "iets niet klopte". Omdat ik intuïtief aanvoelde dat het niet alleen om mij ging heb ik actie ondernomen. Ik voelde mij onwel worden en zij tegen mijn levenspartner, er klopt iets niet, bel 112 maar, want dit gaat ons allemaal aan (ook 3 kinderen, die op dat moment lagen te slapen.
mijn levenspartner wilde niet bellen, dus daarom probeerde ik zelf te bellen wat met veel moeite ging.
Ik belde en mij werd verteld direct naar buiten te gaan. mijn levenspartner redde het maat tot de gang, bij de voordeur, waar gelukkig een toestroom was van frisse lucht en zij kort bewusteloos was
Achteraf zijn we op het nippertje aan de dood ontsnapt, in het huis werd 8x de kritieke waarde van koolmonoxide gemeten.

Het wonderbaarlijke vindt ikzelf dat ik zeker een half uur langer in de ruimte heb gezeten waar de koolmonoxide zich concentreerde. De waarde is door het hele huis gemeten, nadat we zelf alle deuren hadden geopend.
Ik had zelfs nog de kracht om 2 van mijn kinderen te wekken en naar buiten te brengen en mijn levenspartner de derde.

Wanneer ik een of twee minuten later gereageerd zou hebben had het hoogstwaarschijnlijk een andere afloop gehad.
op het moment dat ik me onwel voelde, kreeg ik de gedachte van "ben ik aan het sterven?"
En aangezien ik het sterven voor mezelf niet erg vindt en ik echt oprecht nieuwsgierig ben naar het vervolg is dat het wat me bezighoudt op het moment van sterven of de dood in de ogen zien.
Wanneer ik echter op een vliegveld zou zijn met andere mensen, weet ik niet hoe ik zou handelen of waar mijn gedachten naar uit gaan, naar het sterven of naar een uitweg zoeken of wanneer die er niet is er misschien proberen te zijn voor hen die bang zijn om te sterven. Een angst die ik zelf niet ken
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Leon

Bericht door Leon » 26 mar 2016, 07:54

Bertus,

Jullie is dus nog wat meer tijd gegeven. Heeft deze ervaring nog geestelijk iets veranderd?

Was het een defecte kachel?

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 11
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 26 mar 2016, 09:18

Voor mij heeft het niets veranderd, het was miet mijn eerste ervaring.
De eerste ervaring heeft al gemaakt dat ik reageerde, zoals ik hierin reageerde.
De eerste keer maakte dat het leven een veel grotere betekenis kreeg, dan er gewoon maar te zijn, het kreeg veel meer inhoud, waarbij eigenlijk duidelijk werd dat de inhoud van het leven, de manier waarop veel belangrijker is dan het leven zelf.
En ik zag dat ik mezelf nooit heb beziggehouden met het leven, maar meer met overleven. en alles is gericht op het overleven. Mensen doden elkaar om zelf te overleven. Mensen laten honger bestaan, om zelf te overleven. Ik weet het, want ik ben mens en heb er zelf aan mee gedaan.

Ik hoef niet meer te overleven, Overleven gaat ten koste van leven en dat maakt het sterven voor mij makkelijker te aanvaarden

Het kwam trouwens door een niet werkende afvoer van de geiser.
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Leon

Bericht door Leon » 26 mar 2016, 09:47

Wat mooi om tot die conclusies te hebben kunnen komen.

Waar ik nu nog wel mee bezig ben is het dominantieprobleem van ideeen.
Maar goed dan kan je dus het idee hebben om nooit meer enig idee dominant te laten worden (omdat dominantie van ideeen zulke extreme gevolgen kan hebben). Wel lastig want dat is dan ook weer een dominant idee.

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 11
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 26 mar 2016, 22:17

ik denk dat ideeën niet zozeer dominant zijn, naar de mensen die ideeën dominant laten zijn.
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 27 mar 2016, 03:25

Tikfout? Of klopt het in de semantiek?
In jouw grammatica?

Ik zie twee wegen: "naar" en "maar".
Aanhaling schreef:ik denk dat ideeën niet zozeer dominant zijn, maar de mensen die ideeën dominant laten zijn.
Erg dichterlijk overigens.
Aanhaling schreef:ik denk dat ideeën niet zozeer dominant zijn, naar de mensen die ideeën dominant laten zijn.
Volgzaam.

Ik geef toe, het lijkt erg op elkaar, maar de uitkomst is totaal verschillend.
Dus wat wilde je zeggen Bertus?

Ik vermoed het eerste, maar waarom uit zich dan het tweede?'
Bedoelde je dat onbedoeld? Of was dat juist wat je bedoelde?

Wil je de volgende keer wat duidelijker zijn alsjeblieft?

::

Dat vraag ik, omdat het in beide opzichten een kromme zin is.
Ik geef je de gelegenheid ze te verbeteren.

Anders krijg je de wind weer, en daar heb ik geen zin in, om te moeten onderscheiden wie nu wel en niet mens is, als in een experiment.

Hoe hooghartig het mag lijken: lees je eigen berichten eens na, alvorens ze te uiten. en laat het vlooien aan een ander over.
Je eigen pels is leeg.

Je bent een schone aap.

Oh! Wacht!

Dat deed je al ... ehmmm ....

Vlooien! Vlooien te koop! Kom koop er een paar, ze kriebelen zo lekker in je vel, en je krijgt aandacht op de koop toe!

VLOOIEN, vlooien te koop.

Ze zijn gratis, voor wie maar wil luisteren!

HM
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 11
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 27 mar 2016, 10:08

Waar ik naar schreef wilde ik eigenlijk maar schrijven, heb ik echter niet gedaan.
Dus waarom staat daar naar in plaats van maar?
Tikfoutje?
Er bestaat geen goed of fout.
Heb ik iets verkeerds gedaan?
Aangezien ik alleen maar dat kan doen wat mogelijk is, kan ik niets doen wat verkeerd is.
Toeval?
Toeval bestaat niet

Dus waarschijnlijk staat er precies dat wat er hoort te staan.
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 27 mar 2016, 10:35

Waarschijnlijk wel.

Dank voor de opheldering: naar is maar, maar toch naar.

Naar ... Maar wat bedoelde je dan precies met:
ik denk dat ideeën niet zozeer dominant zijn, naar de mensen die ideeën dominant laten zijn.
Zou je dat uit willlen leggen?
Als het U belieft?

Ik snap het niet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 11
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 27 mar 2016, 11:04

Vanuit, hoe ik het zelf bedoelde met maar,
dus met: "ik denk dat ideeën niet zozeer dominant zijn, maar de mensen die ideeën dominant laten zijn. " doelde ik op macht.
kan een idee dominant zijn?
Aangezien een idee niets omvat, wat enige macht kan hebben, kan een idee dus ook niet dominant zijn. Wanneer een idee dan toch dominant is, betekent dat dat aan een idee macht verleend wordt. Een idee kan dan dominant zijn wanneer er macht aan gegeven wordt.

"Ik denk dat niet ideeën niet zozeer dominant zijn, naar de mensen die ideeën dominant laten zijn.
Hiermee doel ik van waaruit een dominant idee ontstaat. Een idee is er éen van duizenden en niet idee idee heeft eenzelfde rangorde in positie bij een ieder. De mens laat dus ideeën dominant zijn in bepaalde volgorde, waarbij niet het idee dominant is, maar iets anders, zoals bijvoorbeeld naar mijn idee de vrije wil.
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Leon

Bericht door Leon » 27 mar 2016, 11:49

Je zou kunnen zeggen dat aan een idee macht verleend wordt, maar je kan ook denken dat bepaalde ideeen macht geven/hebben (memetica).

ik bedoel is nu het idee van kernsplitsing onschuldig omdat wij er kernwapens mee maken, of impliceert het idee van kernsplitsing de toepassingen er van (onvermijdelijk)?

Het idee van als het kan, dan gebeurt het.

Ik zie dominanite van ideeen dus echt op die manier dat ideeen de geesten van mensen gijzelen en gevangen houden, zoals het idee van beheersing van materie, of genetica, probeer het idee maar eens te ont-nemen aan de wereld.

We leven denk ik in een eindtijd, omdat de dominanite van westerse ideeen over controle en beheersing van materie dominant blijven, er zou afwisseling moeten zijn van ideeen, en dus praktijken, maar die is er niet meer. De mensen blijven verder hetzelfde, behalve dan misschien dat de personen die voordeel hebben bij de dominantie van materialistische ideeen dat voordeel houden. Eigenlijk zou het voordeel moeten wisselen/recyclen.

Maar goed zolang als er mensen zijn proberen machthebbers de macht te behouden, en hun ideeen dominant te maken. De evolutie van dominante ideeen is dan onvermijdelijk. Ideeen die op een gegeven moment ieders geest gegijzeld hebben als "dit is de waarheid".

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 27 mar 2016, 12:44

Dank je voor de uitleg Bertus, ik geloof dat ik het nu beter begrijp.
Waarom koppel jij de idee dominantie en de idee macht aan elkaar?

Dat is toch niet per se nodig, ook niet in het voorbeeld dat je geeft?
Vervang "macht" eens door "recht", of door "liefde". De strekking blijft hetzelfde.

Wel vind ik je idee dat ideeën niet in een rangorde staan, erg mooi, ik heb namelijk ook zo'n idee.

Een dominante vrije wil, geboren uit ... zeg het maar, "macht", "recht", "liefde", noemmaarop.

memeticae.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 27 mar 2016, 12:51

Ik zie dominanite van ideeen dus echt op die manier dat ideeen de geesten van mensen gijzelen en gevangen houden, zoals het idee van beheersing van materie, of genetica, probeer het idee maar eens te ont-nemen aan de wereld.
Dominantie kan alleen plaatsvinden als er ook recessieve allelen zijn, anders werd dominantie homozygoot, en je hoeft maar naar de kindertjes van de koningshuizen te wijzen om te weten wat dat voor ellende geeft/wat dat voor de dominantie doet.

Hetzelfde geldt misschien wel voor ideeën.

Stinkende, vieze en rare ideeën, zijn er ook.
Laatst gewijzigd door memeticae op 27 mar 2016, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 27 mar 2016, 12:55

memeticae schreef:
Ik zie dominanite van ideeen dus echt op die manier dat ideeen de geesten van mensen gijzelen en gevangen houden, zoals het idee van beheersing van materie, of genetica, probeer het idee maar eens te ont-nemen aan de wereld.
Dominantie kan alleen plaatsvinden als er ook recessieve allelen zijn, anders werd dominantie homozygoot, en je hoeft maar naar de kindertjes van de koningshuizen te wijzen om te weten wat dat voor ellende geeft/wat dat voor de dominantie doet. (Bastaarden, allemaal!) ;)

Hetzelfde geldt misschien wel voor ideeën.

Stinkende, vieze en rare ideeën, zijn er ook.
Je spreekt vanuit gegijzeldheid...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 27 mar 2016, 12:56

Leon schreef:Je spreekt vanuit gegijzeldheid...
Ja prima.
Ik heb toch nooit begrepen wat een gijzelaar nou eigenlijk is.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 27 mar 2016, 13:22

Misschien weet je het nu, niet echt een verschil...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 27 mar 2016, 14:16

Het is hetzelfde als de baas over jezelf zijn.
Denk ik.

Moet je niet willen ... moet je nog verantwoording af gaan leggen ook.
Pfff. Fuck the Boss!
(Vond Woody Allen ook, toch?)

Maar ja, zoals altijd geldt: "The Boss fucks you harder."
Kun je dan toch maar beter je eigen baas zijn?

Neen, met die orgie doe ik niet mee. Ik ken geen Boss ik ben geen Boss, valt er ook niets te f*cken.
De belastingdienst schijnt dat ook niet te snappen ... Héh, maar ... uw bedrijf heeft toch wel een baas?
-"Neen."
"Wie is er verantwoordelijk dan?"
- "Niemand."
Hoe kunt U dan een bedrijf hebben?
-"Gewoon, normaal."

Wie is er nu dominant?
Wie wint?

(Ik krijg het er niet in bij ze. 't Is net alsof ze ergens bang voor zijn.)

Ik en mijn lichaam, wij zijn een democratie. Zo verplaatsen wij ons pas, als we het eens zijn over het doel dat we wilden bereiken. Vaak duurt het uren voor we in beweging komen, want dan is pas consensus bereikt over het te volgen pad.

Wij kunnen heel goed stilzitten, luie donders die we lijken te zijn.
Maar niemand weet dat we onszelf in gijzeling hebben genomen.

En het stomme is, van losgeld of andere eisen is geen sprake.
Dus niemand kan ons helpen, vanwege dat er niets te onderhandelen valt.
Dus, technisch gezien, is er ook geen gijzeling gaande.

Lethargie, apathie, en nog meer -iën zijn al termen.
Wat ik heb is uniek, dat heeft niemand.
Ergens in mijn brein praat het "ga bewegen centrum" wel, maar de signalen worden niet opgevolgd. "Fuck you" is de meest gangbare reaktie.

Het is maar goed dat mijn hart, lever,nieren enzo, zelfstandig kunnen werken, want het voelt als complete anarchie.

Het kietelt een beetje, da's wel weer grappig.

Ik zou toch stiekem wel eens willen, dat een van die twee de overhand neemt. Want zo kan het niet verder.

Maar om nou te zeggen dat ik gijzelaar ben van mijn eigen zelf ... neuh, niet echt.

Ziet U, wij vinden dat namelijk "gewoon lekker".
Alleen houden wij niet van pindakaas.

Je kunt natuurlijk ook gewoon stoppen met gespleten zijn.
Oh ja, daar had ik niet niet aan gedacht.
Maar wie gijzelt ons dan?

&c. &c. &c. ad nauseam.

Blêh.

Wat een rare gedachten houd jij er soms op na zeg, Leon.
"Gijzelaar van jezelf", tsss.

(Oh nee, dat was ik zelf)


plingpling: muziek!
Oh was ik maar een gijzelaar
Dan stond altijd m'n eten klaar.

Maar nog steeds begrijp ik niet wie binnen mijn gijzeling de baas is.

Zou het de baas zijn die denkt dat hij gegijzeld wordt? Of was de baas nou de gijzelnemer?

Nee. Werkt niet Leon, dat gijzelen.

Onwerkbaar.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 27 mar 2016, 14:26

<<onwerkbaar>>

Allebei waar.

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 11
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 27 mar 2016, 14:48

Dank je voor de uitleg Bertus, ik geloof dat ik het nu beter begrijp.
Waarom koppel jij de idee dominantie en de idee macht aan elkaar?

Dat is toch niet per se nodig, ook niet in het voorbeeld dat je geeft?
Vervang "macht" eens door "recht", of door "liefde". De strekking blijft hetzelfde.
Macht zie ik als iets universeels. als een soort scheikundige reactie.
De strekking met liefde, of recht blijft inderdaad hetzelfde, maar je zou ook haat, wraak, verdriet neer kunnen zetten, waarin een zelfde reactie plaatsvindt. Dat zijn voor mij de intenties, die de macht (de reactie) activeren

De macht die dan verleent wordt, controleert de dominantie van ideeën, vanuit de intentie vanwaaruit de macht verleent wordt, waarbij de macht de bepalende factor is en niet de mens

In het tweede gedeelte, waarbij ik stel dat de vrije wil dominant is, komt dan die intentie naar voren, want dat is iets wat de mens zelf kan bepalen. Vanuit welke intentie wil een mens zijn gedachten laten vormen. met die intentie laat je als het ware als mens bepaalde ideeën dominant zijn.
Laatst gewijzigd door Bertus op 27 mar 2016, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Leon

Bericht door Leon » 27 mar 2016, 15:09

Bertus,

Ik ben bang dat je gegijzeld bent door het idee van vrije keuze om deze of gene idee dominant te laten zijn. Dat idee dat recht doet aan de waarheid heeft een natuurlijke dominantie.

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 11
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 27 mar 2016, 16:40

Dat was nog even een aanvulling op memeticaes vraag, waarbij het gaat over hoe ik iets bedoel.

Ik hoop dat je angst dat ik gegijzeld en je geen slapeloze nachten gaat bezorgen :)
Zelf ben ik er niet van overtuigd dat ik gegijzeld ben, maar dat ik van een vrijheid geniet om te bepalen waar ik ben. het waar ik ben heeft niet zozeer betrekking op of ik thuis ben of ergens in een vreemd land, maar in welke werkelijkheid ik me bevind en daarin heb ik een vrije keuze

je schrijft:
We leven denk ik in een eindtijd
Op 21 december 2012 was volgens de mayakalender het einde der tijden, waarin veel mensen dachten dat de wereld ten onder zou gaan, maar schijnbaar is er niets gebeurd.
Wanneer het einde der tijden inderdaad op 21 december 2012 is geweest, betekent dat eigenlijk alleen maar, dat de einde der tijden niet het einde van alles betekent, maar iets anders. Dus wanneer het toch waar mocht zijn dat op 21 december 2012 het einde der tijden is geweest, leven we niet meer in een eindtijd maar in iets wat nog maar net begonnen is, in iets nieuws. Ik kan echter ook denken, er is niets gebeurd, op 21 december 2012 en als we zo doorgaan, is het binnenkort afgelopen met de wereld, de dag des oordeels is nabij waarin ik allerlei tekenen ga zien die mijn denkbeeld bevestigen. Ik kan er ook voor kiezen om te denken dat religie allemaal onzin is en dat er helemaal geen eindtijd is.
Ik kan zelf bepalen in welke werkelijkheid ik mij bevind en verkies voor mezelf de meest aangename, de meest constructieve vorm van werkelijkheid.

Wanneer je als persoon niet in staat bent om je werkelijkheid te veranderen, wordt je inderdaad gegijzeld
Naast de persoonlijke werkelijkheid bestaat er zoiets als een totale werkelijkheid, waarin alle werkelikheden samenkomen en waar iedere werkelikheid met elkaar te maken krijgt.

nu heeft de mens een systeem ontwikkeld, waarin gesteld wordt "dit is de werkelijkheid. Instanties zoals wetten en scholen dienen ervoor om alles op één lijn te krijgen. Mensen met een afwijkend wereldbeeld krijgen de titel "ziek"te zijn en moeten genezen worden. De werkelijkheid van en ander komt daarmee in conflict met je eigen verbeeldingskracht en geldt als onwaar. Op het moment dat je niet meer in jezelf gelooft, en een ander je werkelijkheid laat bepalen wordt je gegijzeld waarin ideeën dominant zijn
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Leon

Bericht door Leon » 27 mar 2016, 16:55

Ik denk dat het klopt wat je schrijft. Als er geen werkelijke vrijheid is moeten we er toch vanuitgaan dat die vrijheid er wel is, hoewel dit mogelijk ook mensen ongelukkig maakt die liever denken in onvermijdelijkheden (waar ze niets aan kunnen en dus hoeven te doen).

In de drie-eenheid logica-ethica-fysica, gaan logica en fysica uit van onvermijdelijkheden en is logisch dat de ethica uitgaat van relatieve vrijheid.

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 3
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 04 apr 2016, 11:20

Op het moment van je dood krijgt alles zijn authentieke waarde en besef je waar het om draait. Ik zou een geweldig gevoel van tekortkoming nalaten.
Hopelijk is dat nog niet te laat.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6497
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 apr 2016, 02:11

Op het moment van je dood krijgt alles zijn authentieke waarde en besef je waar het om draait. Ik zou een geweldig gevoel van tekortkoming nalaten.
Hopelijk is dat nog niet te laat.
Wat is dat "dat", dat je probeert te beschrijven? Dat dat, dat, wat nog niet te laat is?
Je bent te laat! Stakker!

Maar lees maar door dan, misschien krijg je het dan nog wel lekker warm.

::
(...)
Het is nog niet te laat: luister naar Bertus en lees eens wat hij schrijft.
Een vreselijk mooie oplossing, als jij je jou er in weet te vinden.

Maar, hoe vaak ben jij al doodgegaan? Duizend keer?
Hoe ga jij jou eigen stelligheid -gespeend van elke argumentatie- proberen te verkondigen?
Een zekere koppigheid valt je niet te onderkennen, maar is deze vorm van koppigheid wel op zijn plaats/juist?

Ik zou graag een "second opinion" van een "peer" van jou, een mede-ervaringsdeskundige, willen lezen.
Nog fijner zou zijn een bevestigende reaktie, het liefst van iemand die jou totaal niet kende. Dan kan ik er misschien nog steeds niets mee, maar het zou al iets zijn.

Hoe Narcistisch, knap hoor!

(Je ziet: zelfironie is me niet vreemd, ik hoop alleen dat je het sarcasme niet verward met stoïcijns, dat zou haast cynisch zijn en je zou veel mensen voor het hoofd kunnen stoten.)

Kennis is macht.
Brute macht.

Het is de nieuwe schoen van de Keizer,
wie hem past trekke hem aan.

Alsof je zonder schoenen niet kan lopen.
'tuurlijk Wel, alleen kom je met schoenen net iets verder.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 3
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 10 apr 2016, 07:26

Dat is persoonlijk.
Maar ik heb een spoor nagelaten omdat ik mezelf niet was. Niet wist wie of wat ik was. Waar ik vandaan kwam. Kort en bondig.

Natuurlijk is het nooit te laat, maar zwart wit zal altijd aan me kleven. Het zal altijd moeilijk blijven de zaken grijs uit te filteren.
Ik heb wel heel sterke ondersteuning nodig want die bewustwording was als sterven. Mijn vorig persoon (die mijn ouders opvoedde) is eigenlijk dood aan het gaan. En een nieuwe wordt geboren, maar ik ben koppig...

Gebruikersavatar
Ondersteboven
Posts in topic: 3
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jan 2016, 20:04
Contacteer:

Bericht door Ondersteboven » 10 apr 2016, 07:49

Bertus schreef:Op 21 december 2012 was volgens de mayakalender het einde der tijden, waarin veel mensen dachten dat de wereld ten onder zou gaan, maar schijnbaar is er niets gebeurd.
Wanneer het einde der tijden inderdaad op 21 december 2012 is geweest, betekent dat eigenlijk alleen maar, dat de einde der tijden niet het einde van alles betekent, maar iets anders. Dus wanneer het toch waar mocht zijn dat op 21 december 2012 het einde der tijden is geweest, leven we niet meer in een eindtijd maar in iets wat nog maar net begonnen is, in iets nieuws. Ik kan echter ook denken, er is niets gebeurd, op 21 december 2012 en als we zo doorgaan, is het binnenkort afgelopen met de wereld, de dag des oordeels is nabij waarin ik allerlei tekenen ga zien die mijn denkbeeld bevestigen. Ik kan er ook voor kiezen om te denken dat religie allemaal onzin is en dat er helemaal geen eindtijd is.
Ik kan zelf bepalen in welke werkelijkheid ik mij bevind en verkies voor mezelf de meest aangename, de meest constructieve vorm van werkelijkheid.
De kalender liep af, het leven ging daarom niet eindigen.
Het was (als ik me niet vergis) de dertiende baktun, de tijd van het ontwaken.
De wereld ging veranderen zoals we die kenden, en dat is naar mijn mening wel gebeurd. Natuurlijk had je geen instant transformatie moeten verwachten. Maar als je de mensheid vergelijkt met amper 20 jaar geleden is er heel veel veranderd. De pijl op de grafiek is weliswaar "abnormaal" de hoogte in geschoten. Kennis groeit zich veel sneller aan en meer gebeurt op steeds kortere tijd, ergo tijd is versneld.

De wereld is veranderd en we rollen zo een nieuwe wereldcrisis in dat wel eens een zeer zure uitkomst kan dragen.
We zijn amper 4 jaar verder, dat is een minder dan een fractie op schaal van tijd he.
De openbaringen leggen daar meer nadruk op ;)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast