Gevoelens versus lichaam

Over intuitie en innerlijke kracht, depressie, bizarre gevoelens, en nog veel meer gevoelens enzo...
Gesloten
Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 5
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Gevoelens versus lichaam

Bericht door tengeltje11 » 13 mar 2014, 16:46

Kan je de gevolgen van je gevoel tegenover je eigen lichaam controleren?

Bv bij mezelf,als ik me slecht voel,heb ik nooit honger,als het me te druk wordt krijg ik hoofdpijn,...

Maar als ik om me heen kijk,is stress hier nog het grootste voorbeeld van,hopen mensen ziek thuis door te veel stress.

Als ik het probeer te analyseren bij mezelf,mijn gevoel komt voort van gedachten die in me opkomen door wat gebeurt,dus als ik minder effect wil op mijn lijf moet ik,mijn gedachten rond de dingen die op me afkomen aanpassen?
Maar eigenlijk wil ik dat niet,het enige wat handig zou zijn is dat mijn lijf minder fel reageert op mijn gevoel.

Jullie idee hierrond?
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 mar 2014, 14:18

Moeilijke vraag zeg.

Medicijnen?

neus

Bericht door neus » 14 mar 2014, 14:55

Ik ben er zelf slecht in, lukt me niet en heb er moeite mee.
Standaard antwoord: " gedeelde smart is halve smart" of "gewoon laten gaan en weinig aandacht aan schenken", maar misschien moet je er juist heel veel gestudeerde aandacht aan schenken om er iets mee te kunnen, anders verandert er nooit iets.

V

Bericht door V » 14 mar 2014, 15:35

Waarom is de reactie van jouw lichaam ongewenst?

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 5
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 14 mar 2014, 20:55

@Yopi,Medicijnen zijn mss wel een optie,maar hoe zie je het dan?

bv de anti-depressiva bij een depressie?of eerder een asperientje tegen de hoofdpijn?

zelf zou ik nooit medicatie willen die in mijn hoofd dingen lam leggen(wat de anti-depressiva wel doet),want ik wil gewoon mezelf blijven.

en die 2de soort helpt niet hier.

@ neus,das het moeilijke eraan he....
hier is dat ook een van de dingen waar ik erg veel last van heb.
delen...hoe denk je dat zoiets kan helpen?

@ V,heel simpel eigenlijk,als ik kijk naar mezelf,ben ik best wel gevoelig naar een hoop prikkels.drukte brengt hoofdpijn met zich mee,soms bouwt het zodanig op dat ik echt moet overgeven.
das voor mij nogal ongewenst dan.
je kan dan zeggen van 'is een teken dat het te veel drukte is voor je'
kan zijn,maar als die 'te veel drukte',eigenlijk een normale situatie is,dan wordt de reactie van mijn lichaam op die normale drukte ongewenst.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

V

Bericht door V » 14 mar 2014, 21:45

Een reactie op geestelijke stress is dat jouw lichaam ook lichamelijke stress krijgt. Zie ik dat goed?

Maar misschien zoek je geestelijke stress juist wel op, klopt dat?

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 5
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 15 mar 2014, 06:49

Ik denk niet dat het stress is.

Maar wat is stress eigenlijk?
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

V

Bericht door V » 15 mar 2014, 10:17

Bijvoorbeeld jezelf constant vragen stellen?

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 2
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 16 mar 2014, 22:44

Ik snap dat het niet altijd mogelijk is, maar ik zou zeggen meer toegeven aan het gevoel.
Voel je drukte, ga het uit de weg, totdat je de drukte voorbij is of je de drukte aan kan.
Als je je slecht voelt, en geen zin in eten hebt, zou ik daar aan toegeven tot het punt dat je of echt iets moet eten omdat je anders te lang niet hebt gegeten of je weer beter voelt en je zin in eten terug is. Hoewel ik daar wel voorzichtig mee zou zijn dat zoiets niet te vaak voorkomt, want eten is wel belangrijk, maar als je je echt slecht voelt en daardoor geen zin
hebt in eten dan probeer te eten wanneer dat slechte gevoel voorbij is, maar dat is ook afhankelijk van de situatie denk ik.
Bij stress ervaring, probeer die druk/ stress te verlagen bijvoorbeeld door aan te geven dat je onder stress lijdt en vraag wat er aan gedaan kan worden. Zeker als het een structureel probleem is of lijkt te worden.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 5
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 16 mar 2014, 22:50

V schreef:Bijvoorbeeld jezelf constant vragen stellen?
hog,dat denk ik echt niet.
ik kan mezelf hele dagen vragen stellen,maar voel me daardoor bv niet minder goed.

@ Mtheman,tuurlijk,maar bij mij is zoiets vaak niet realistisch.
ik krijg al hoofdpijn van een half uur in auto te rijden(door de drukte van de mensen op de weg),dus dan wordt zoiets natuurlijk moeilijk ;)

daarom net dat het handig zou zijn als je bv kan 'trainen' om je lichaam minder fel te laten reageren ofzo...
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 2
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 16 mar 2014, 23:31

Is het dan alleen als je zelf rijdt of ook als iemand anders rijdt, of met openbaar vervoer gaat? Maar goed ik snap dat alternatieven niet altijd tot realistische opties behoren en dus alsnog met dat soort problemen te maken krijgt. Om nog even op autorijden terug te komen, misschien is rustige muziek (klassiek of iets anders wat je kan waarderen en rustgevend is)iets wat je op dat moment kan helpen. Ik weet natuurlijk niet wat je al geprobeerd hebt.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

V

Bericht door V » 17 mar 2014, 19:01

De onzekerheid die het zitten met vragen met zich meebrengt kan heel stressvol zijn, maar misschien ben je gewoon sensitief. Sensitieve mensen zullen eerder last hebben van hun omgeving dan wat minder gevoelige mensen. Gevoeligheid kan je verdoven met medicijnen en bijvoorbeeld alcohol, hoewel je nog steeds sensitief kan zijn als je gedronken hebt, maar misschien heb je er dan wel minder last van. Daarnaast is het mogelijk om te zorgen voor een regelmatig leven zonder teveel prikkels, niet erg uitdagend misschien. Er worden heel veel relax-therapieen aangeboden, maar waarschijnlijk is seksuele bevrediging dan het meest effectief.

neus

Bericht door neus » 01 apr 2014, 21:34

Ik worstel zelf ook wel met heftige fysieke reacties. Bij de bushalte staat 's ochtends een jongen, beetje simpel type en waarschijnlijk omdat hij ook rookt moet en wil hij rochels op de grond spuwen. Ik krijg al braakneigingen als ik er aan denk. Ik mijd de bus op dat tijdstip, want het is me gebeurd dat mijn braakneigingen zo heftig werden dat ik me echt van die plek moest verwijderen om weer een beetje normaal te worden.

De lampen en apparatuur in huis maken hoog frequent geluid en als ik er op ga letten voel ik me steeds naarder worden, er is geen ontsnappen aan. Het schijnt dat buiten de dampkring een oorverdovende stilte heerst, daar kan ik echt naar verlangen.

De klusjes om het doucheputje schoon te maken of de vuilniszak naar buiten te brengen rusten op mijn schouders, en ik ben op zich hoog tolerant voor viezigheid maar de stank kan me volkomen onwel maken en tijdelijk uitschakelen. Ook dan weer heftige braakneigingen.

Het idee van eten van vlees vind ik dusdanig smerig dat ik de wekelijkse reclame van de supermarkt waar steevast rauw vlees op staat met knijpende ogen in de oudpapier bak gooi.

Om niet moeilijk te doen eet ik soms wel vis, sushi kan heel lekker zijn, maar de vissmaak kan soms zo overheersend worden dat ik walg van mezelf als ik het gegeten heb.

Principes als vegetarisme of properheid zijn mogelijk geboren uit een fijngevoeligheid die ook een last kan zijn. Het is gewoonweg noodzakelijk om sommige principes aan te houden om je staande te kunnen houden.

Gebruikersavatar
tengeltje11
Posts in topic: 5
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 nov 2013, 19:07
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 06 apr 2014, 13:40

@neus,heel herkenbaar zo'n dingen,en idd,dat kan je gewoon soms belemmeren in het dagelijkse leven,want dan ga je ze uit de weg,maar het is uiteindelijk gewoon het leven,en je wilt ook gewoon leven en niet het leven uit de weg gaan.

@V,verdoven met medicijnen en alcohol....jeetje,ik ben mss sensitief,maar ik wil dit allesinds niet gaan verdoven(ik drink nooit alcohol,ook geen koffie,rook niet,....),integendeel,ik wil zo bewust mogelijk leven,net daarom dat ik me afvroeg of je,door heel intens eraan te werken,de reacties van je lichaam op prikkels van buitenaf,wat kan sturen(zonder iets van buitenaf).
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Belinda

Bericht door Belinda » 06 apr 2014, 14:50

V,
al die stress heeft ook te maken met je focus. Ik heb jaren geleden eens in een stressige tijd dagenlang in een speeltuintje gezeten. Mij viel na dagen op de de wipkip eenstressvol kippetje is maar hij focussend rustig naar voren. Voor mij werkte dat inzicht beter dan welke therapie ook. Als ik onrustig ben ga ik even op een wipkip zitten en focus naar voren, komt het altijd goed.

Belinda

Bericht door Belinda » 05 jun 2014, 23:25

stuf

vluchtgedrag

o nee, ik ben een stoïcijn.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten