Omdat ik mij besef dat ik in filosofisch opzicht voor dit forum tekort schiet, overweeg ik om (een van de) twee boeken te lezen van een schrijver die ik toch al graag las, Irvin Yalom. Van Irvin Yalom (psychiater) las ik de boeken “Scherprechter van de liefde” en “Therapie als geschenk”. Mijn interesse heeft altijd gelegen bij de menselijke psyche en persoonlijke groei. Ik was voordat Christus mij vond vrij filosofisch ingesteld maar die instelling werd en wordt wel begrensd door het gegeven dat het voor mij altijd ten dienste moet staan aan persoonlijke groei. Daarom heb ik nooit uitgebreide filosofische verhandelingen van de grote filosofen gelezen. Ik kan door wat mij overkomen is sowieso al weinig lezen. Maar in bepaalde perioden lukt het lezen me dan ineens wel, mits het juiste boek. Ik zit nu in zo’n periode. Ik weet nooit van te voren hoe lang die duurt, meestal niet langer dan 1 boek.
Irvin Yalom heeft echter ook twee boeken geschreven die mede over twee grote filosofen gaan: “ De Schopenhauer-kuur” en “ Nietzsches tranen”.
En hij schreef “Het raadsel Spinoza”, maar dat is voor mij denk ik ook te pijnlijk.
Irvin Yalom
Irvin Yalom
Hermetisch geschakeld
Vergeet niet ook Marten Toonder te lezen.
Bijvoorbeeld:
"De Ombrenger",
"Het Nieuwe Denken",
"De Hupbloemerij",
en
"De Pasmunt".
Voor een kritisch-filosofische maatschappijbeschouwing.
Verder is er nog het: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hylozo%C3%AFsme
(Ik kwam er onlangs achter zelf een hylozoïst te zijn; het strookte immers met al mijn ideeën:
"Alles leeft"
en
"Dood is slechts een uitvinding om liefde rendabel te krijgen".)
Bijvoorbeeld:
"De Ombrenger",
"Het Nieuwe Denken",
"De Hupbloemerij",
en
"De Pasmunt".
Voor een kritisch-filosofische maatschappijbeschouwing.
Verder is er nog het: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hylozo%C3%AFsme
(Ik kwam er onlangs achter zelf een hylozoïst te zijn; het strookte immers met al mijn ideeën:
"Alles leeft"
en
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Bedankt voor de tips. De Ombrenger had ik dacht ik al eens gekocht maar de versie die ik ontving was geen stripverhaal maar gewoon een boekje. Ik heb het niet gelezen, maar ik denk dat het nog wel ergens in de kast moet staan. “De Pasmunt” heb ik toevallig een keer gekocht, omdat dit album een paar jaar geleden bij Albert Heijn werd verkocht en om mij onbekende reden heb ik het toen gekocht. De andere titels die je noemt ga ik eens even Googlen.
memeticae schreef: ↑22 dec 2024, 19:26Verder is er nog het: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hylozo%C3%AFsme
"Alles leeft"
en
Een interessante visie op de rol van de dood. Ik las ooit eens ergens in een boek een zinnetje dat ik heb onthouden: “zonder begrenzing geen intensiteit”. Ik denk dat dat ongeveer overeenkomt met “om liefde rendabel te krijgen.”
Hermetisch geschakeld
Je wordt altijd gechanteerd.
Waar je bij bent, nota bene.
Nu, dan ook maar het volledig repertoire:
Ik ben bang dat ik bang gemaakt wordt.
Maar angst ken ik niet.
Waar je bij bent, nota bene.
Nu, dan ook maar het volledig repertoire:
Ik ben bang dat ik bang gemaakt wordt.
Maar angst ken ik niet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Dood worden is niets vergeleken met wat wat het is.
Dood zijn. is precies wat het is.
Hier ligt Poot,
Hij is Dood.
Dood zijn. is precies wat het is.
Hier ligt Poot,
Hij is Dood.
Alles van waarde is weerloos, op precies dat ene ogenblik.
Welk?
Weten alleen de doden.
Welk?
Weten alleen de doden.