Broersgedicht Michiel J. Ris

Heb je een mooi, interessant of indrukwekkend boek gelezen, deel het met ons!
Plaats reactie
Gerhard Ris
Posts in topic: 4
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2023, 09:58
Contacteer:

Broersgedicht Michiel J. Ris

Bericht door Gerhard Ris » 31 jan 2024, 12:05

Elke dag een gedicht. Na eerste lezing vaak verwarrend. Tweede lezing goed. Derde lezing na brononderzoek prachtig.

Lees de pers kritieken.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 04 feb 2024, 22:03

Neen
Forumregels schreef:2. Het is om verschillende redenen niet toegestaan om meer dan 1 gebruikersaccount te hebben.

Daarom heb ik de link uit Uw bericht verwijderd.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gerhard Ris
Posts in topic: 4
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2023, 09:58
Contacteer:

Bericht door Gerhard Ris » 05 feb 2024, 00:26

Hoezo zou ik meer dan een account hebben?

Michiel J. Ris is mijn zoon. De link dat van zijn uitgever.

Gerhard Ris
Posts in topic: 4
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2023, 09:58
Contacteer:

Bericht door Gerhard Ris » 05 feb 2024, 11:19

25 vind-ik-leuks
mibreleest
'Jona,’ zei ik dan, / ‘schrijf het op. Nu is het nog vers en kan je
‘t even levendig naar papier vertalen / als je het vertelt nu.’

De ik vertelt over zijn broer die ‘als mariniertje op een legerbasis’ zit, terwijl hijzelf op kamers in de stad woont. Ze zijn allebei verschillende kanten uitgegaan in het leven, maar er is in elk geval vanuit de ik begrip en waardering voor de keus van zijn broer. Hij is bang dat Jona iets overkomt, het maakt nogal verschil iets over Bagdad uit de kranten of uit zijn mond te horen.
De wederzijdse broederliefde spreekt uit onder andere deze macabere humorachtige zin: ‘Als we te pletter storten / met het vliegtuig is dit onze laatste omhelzing, broertje.’

Ondertussen leidt de ik zijn eigen leven in de stad waar hij, heel subtiel neergezet, homohaat ervaart en de liefde ontdekt. Ook zijn er gedachtes over forensen en een werkleven (‘doodmoeë aanblik van de mens op weg naar het eind van de dag’). Zo heeft iedereen zijn eigen sores.

De grootste en ook best beschreven vertwijfeling komt vanaf bladzijde 51. ‘Ik weet niet meer zo goed of ik gelukkig word / van Jona z’n verhalen. (…) Maar liever dat, ja, duizendmaal liever dat / dan toe te moeten kijken hoe een nieuwslezer / het slechte nieuws brengt aan mijn moeder’. Je voorvoelt misschien al wat er gebeurt. De regels erna bevestigen het.

Broersgedicht leest als één lang gedicht dat veel weg heeft van een Oudgrieks epos. Tot nu toe onvermeld gelaten, maar er zijn ook een heleboel verwijzingen naar de oude mythische verhalen en in de eerder genoemde pagina’s kun je het verhaal van Medea van Sophocles herkennen. Gezien de verwijzing op een andere bladzijde is de Nieuwgriekse poëet Kavafis tevens inspiratiebron geweest.

Met Broersgedicht heb je een uniek modern epos in handen, doch een stuk korter. @michieljris bewijst echter dat je met minder woorden net zo krachtige observaties kunt neerpennen.
Het geheel is met zorg vorm- en uitgegeven door uitgeverij HetMoet.

@hetmoet_publishing #poëzie #gedicht #marinier #broers #broederliefde #forensen #oudgrieks #mythologie @ilse_v.oosten
16 uur geleden


Dit heb ik niet geschreven maar Ilse van Oosten op Instagram.

Leer eens eerst je "dossier" te bestuderen en hoor en wederhoor toe te passen alvorens te oordelen en vooral te veroordelen en excecuteren.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 07 feb 2024, 20:38

Gerhard Ris schreef:
05 feb 2024, 00:26
Hoezo zou ik meer dan een account hebben?

Michiel J. Ris is mijn zoon. De link dat van zijn uitgever.
Beste Heer Ris,
Indien Uw zoon hier wil adverteren dan moet hij dat zelf doen.
Hetzelfde geldt voor zijn uitgever.

Indien U dat voor hen doet, verenigt U drie accounts in een.

Het plaatsen van een link naar een boek, zonder enige uitleg, is weliswaar niet per se in strijd met de regel van dit forum, maar wel in conflict ermee.

De forumregel is:
"Het is een ieder toegestaan uit vrije wil berichten te plaatsen, mits deze berichten de vrije wil van andere potentiële berichtenplaatsers niet belemmert in hun vrijwilligheid tot het plaatsen van berichten."
U overtrad deze regel door het onmogelijk maken van reageren zonder de inhoud van "het boek" eerst bekend te maken.
"Het boek" zou -onvrijwillig- gekocht moeten worden, alvorens er -vrijwillig- op te kunnen reageren.

Zulks is in strijd met de regel, ergo de genomen actie.

NB
Indien U enige strofen had geciteerd uit Uw broeders' boekje en pas daarna de link had gegeven, was heel deze interactie overbodig geweest.

Mvrg,
&c.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gerhard Ris
Posts in topic: 4
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 okt 2023, 09:58
Contacteer:

Bericht door Gerhard Ris » 08 feb 2024, 08:01

De burger wordt geacht de wet te kennen.

Het hebben van een overigens onbegrijpelijke regel die begrijp ik nu geinterpreteerd wordt dat het aanzet tot het overtreden van een bestendig gebruikelijk beding van het copyright is onrechtmatig en dus nietig.

Het enige dat ik zowel als ik de regel op dit forum dat je aanhaalt in dit verband begrijp omtrent vrijwilligheid van anderen heb ik niet ovetreden.

De eerste boekrecentie die ik gegeven heb is van mijzelf die het boek gelezen heeft. Jij dacht dat ik onder een tweede accountnaam iets deed. Zelfde achternaam. Jouw fout. Maar ja, fouten toegeven is niet een van jouw kerncompetenties.

Een positieve recentie schrijven in een boeken recentie draad kan als reclame gezien worden van een ieder die dat doet.

Nergens zie ik een regel dat auteurs van boeken, familie of vrienden van auteurs geen eigen recenties mogen schrijven, gelijk ik gedaan heb.

De pers recenties zijn evenmin als reclame te duiden ook al haalt de uitgever deze aan. Inmiddels heb ik nog een zeer positieve recentie gezien. Dat maakt het te verwachten subjectieve van een vader, uitgever objectiever.

De censuur die jij toepast is in strijd met de vrijwilligheid van degenen op dit forum om zelf een oordeel te willen vormen omtrent het boek.

Ik heb geen commerciele belangen in het boek. Overigens is het uitgeven van poezie commercieel niet interessant voor uitgevers. Het is meer idialisme dan commercie.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 11 feb 2024, 20:18

Mea culpa.

Ik ben ook maar een mens die zijn omgeving interpreteert zoals ze verschijnt, daarbij worden fouten gemaakt.

U kunt de link naar het boekje van Uw broer altijd opnieuw plaatsen.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 15 feb 2024, 20:48

Ha!

Het zou je sieren je geschrevene, alvorens je het plaatst, ook nog eens te proeflezen.

In plaats van de met de: "To Hell with it!", mentaliteit, op "verzend" te klikken.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten