Een filosofie van emoties en verlangens, Frans Jacobs

Heb je een mooi, interessant of indrukwekkend boek gelezen, deel het met ons!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 4
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Een filosofie van emoties en verlangens, Frans Jacobs

Bericht door Bärbel » 31 jul 2023, 15:30

Per toeval kwam ik onderstaande pdf van het genoemde boek tegen. Ik heb het niet gelezen, maar er wel stukjes uit gelezen. Wat ik las vond ik wel aardig. Dus ik dacht laat ik het eens noemen op filosofieforum. Wellicht vindt iemand het leuk om te lezen.

https://www.nieuwezijds.nl/boek/een-fil ... erlangens/

[voor de zekerheid link naar pdf verwijderd]

https://www.bol.com/nl/nl/p/een-filosof ... 006174370/
Samenvatting

De mens wordt door verlangens gedreven en door emoties aangedaan. Je talenten willen ontwikkelen is een verlangen. De meevallers en tegenvallers die je al doende tegenkomt, zorgen voor emoties. En tussen verlangens en emoties staat de deugd, die je leert omgaan met je emoties en je verlangens stuurt.
Frans Jacobs bespreekt eerst het onderscheid tussen emoties en verlangens en vervolgens de aristotelische aanbeveling 'ontwikkel je talenten' - daardoor word je steeds beter in wat je doet en beleef je er meer plezier aan.
Velen vinden de liefde de belangrijkste emotie in ons privéleven; die blijkt echter geen emotie maar een complex geheel van verlangens. Een oerverlangen is het verlangen naar geluk: wat staat ons te doen als het geluk ons dreigt te ontglippen?
Uit het publieke leven bespreekt Jacobs onderwerpen als angst en vertrouwen in de politiek, de deugd der tolerantie en de vraag of straffen niet neerkomt op een beschaafde vorm van wraakzucht.
Met talloze voorbeelden uit de filosofie, psychologie en literatuur is dit boek leerzaam en onderhoudend.
Frans Jacobs is hoogleraar wijsgerige ethiek aan de Universiteit van Amsterdam en voorzitter van het bestuur van de Internationale School voor Wijsbegeerte. Van hem verscheen eerder bij Nieuwezijds Twaalf emoties - Filosofische bespiegelingen.
Ik kan geen boek meer lezen, maar de stukjes die ik erin (in deel 1) las waren voor mij voldoende om het te kunnen herkennen uit mijn ervaringen. Vooral het door mij vetgedrukte, dat tussen verlangens en emoties de deugd staat. Zelf heb ik ondervonden dat Agape daar onderdeel van uitmaakt. Een ander soort liefde, dat verlangens en emoties ver overstijgt. Dat met Deugd samenvalt.
Laatst gewijzigd door Bärbel op 01 aug 2023, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermetisch geschakeld

Leon2
Posts in topic: 3
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:20

Bericht door Leon2 » 01 aug 2023, 09:11

Komt op me over als een interessant boek.

Leon2
Posts in topic: 3
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:20

Bericht door Leon2 » 01 aug 2023, 09:53

Wil je de link naar de pdf verwijderen, die is volgens uitgever en auteur niet toegestaan. De eerste link naar pagina met downloadbutton is wel toegestaan.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 4
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 01 aug 2023, 14:17

Er staat nergens dat de link niet genoemd mag worden. De PDF zelf mag niet gedeeld worden, dus de inhoud van het document mag niet in mails of op sites gekopieerd worden. Zo lees ik het althans. Maar voor alle zekerheid zal ik de link ook verwijderen, doch het gaat volgens mij om het kopiëren van de download en niet over het kopiëren van de link.

Dit staat er:

“ Deze download is uitsluitend voor eigen gebruik bedoeld. Doorsturen per e-mail of anderszins, kopiëren, op websites of anderszins op internet plaatsen, of verhandelen is niet toegestaan.”

Het gaat om de “download” dus het document cq de pdf zelf en niet om de link. Lijkt mij logisch. Maar toch maar het zekere voor het onzekere genomen.

Ik kwam zelf via Google waarin ik een stukje tekst had geplaatst rechtstreeks bij de link van de pdf uit. Is Google nou strafbaar???
Hermetisch geschakeld

Leon2
Posts in topic: 3
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 mar 2023, 18:20

Bericht door Leon2 » 01 aug 2023, 15:26

Bärbel schreef:
01 aug 2023, 14:17
Er staat nergens dat de link niet genoemd mag worden. De PDF zelf mag niet gedeeld worden, dus de inhoud van het document mag niet in mails of op sites gekopieerd worden. Zo lees ik het althans. Maar voor alle zekerheid zal ik de link ook verwijderen, doch het gaat volgens mij om het kopiëren van de download en niet over het kopiëren van de link.

Dit staat er:

“ Deze download is uitsluitend voor eigen gebruik bedoeld. Doorsturen per e-mail of anderszins, kopiëren, op websites of anderszins op internet plaatsen, of verhandelen is niet toegestaan.”

Het gaat om de “download” dus het document cq de pdf zelf en niet om de link. Lijkt mij logisch. Maar toch maar het zekere voor het onzekere genomen.

Ik kwam zelf via Google waarin ik een stukje tekst had geplaatst rechtstreeks bij de link van de pdf uit. Is Google nou strafbaar???
Inhoud delen, is volgens mij de link naar de pdf, maar het kan juridisch anders zijn, dat je dan de tekst moet kopieeren. Bedankt iig. Met de eerste link kom je ook bij het volledige boek.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 4
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 01 aug 2023, 15:39

Leon2 schreef:
01 aug 2023, 15:26
Bärbel schreef:
01 aug 2023, 14:17
Er staat nergens dat de link niet genoemd mag worden. De PDF zelf mag niet gedeeld worden, dus de inhoud van het document mag niet in mails of op sites gekopieerd worden. Zo lees ik het althans. Maar voor alle zekerheid zal ik de link ook verwijderen, doch het gaat volgens mij om het kopiëren van de download en niet over het kopiëren van de link.

Dit staat er:

“ Deze download is uitsluitend voor eigen gebruik bedoeld. Doorsturen per e-mail of anderszins, kopiëren, op websites of anderszins op internet plaatsen, of verhandelen is niet toegestaan.”

Het gaat om de “download” dus het document cq de pdf zelf en niet om de link. Lijkt mij logisch. Maar toch maar het zekere voor het onzekere genomen.

Ik kwam zelf via Google waarin ik een stukje tekst had geplaatst rechtstreeks bij de link van de pdf uit. Is Google nou strafbaar???
Inhoud delen, is volgens mij de link naar de pdf, maar het kan juridisch anders zijn, dat je dan de tekst moet kopieeren. Bedankt iig. Met de eerste link kom je ook bij het volledige boek.

Jij ook bedankt voor de opmerking. [gj]
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 01 aug 2023, 22:08

Je mag delen wat je wilt.

De enige die verantwoordelijkheden hoeft af te leggen omtrent de inhoud van dit forum ben ik.

Indien op dit forum iets wederrechtelijks geschiedt, ben ik de verantwoordelijke en heb mijn rechten en plichten.
(Meestal is om bij een link te vermelden dat het: "rechthebbend materiaal" betreft genoeg.)

Ik ben dan ook de enige die (eventueel) benaderd kan worden door rechthebbenden over de inhoud van dit forum.

Pleeg geen zelf-censuur waar het niet nodig is, als het U belieft!

(Maar wel bedankt voor het meedenken!)

::
tussen verlangens en emoties staat de deugd, die je leert omgaan met je emoties en je verlangens stuurt.
Is circulair.

Het is de kip die een ei legt uit verlangen, en het is de emotie van het ei er een haan bij te halen.

Maakt de haan het hele plaatje deugdelijk? ( <- Vul hier Uw eigen eimotie in.)

Zo Ja,
Zo Neen,
Zo weet-ik-niet:

Geen Mens is Uw verwarring vreemd.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 4
Berichten: 2723
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 02 aug 2023, 15:15

arkhétupos schreef:
01 aug 2023, 22:08
Je mag delen wat je wilt.

De enige die verantwoordelijkheden hoeft af te leggen omtrent de inhoud van dit forum ben ik.

Indien op dit forum iets wederrechtelijks geschiedt, ben ik de verantwoordelijke en heb mijn rechten en plichten.
(Meestal is om bij een link te vermelden dat het: "rechthebbend materiaal" betreft genoeg.)

Ik ben dan ook de enige die (eventueel) benaderd kan worden door rechthebbenden over de inhoud van dit forum.

Pleeg geen zelf-censuur waar het niet nodig is, als het U belieft!

(Maar wel bedankt voor het meedenken!)

::
tussen verlangens en emoties staat de deugd, die je leert omgaan met je emoties en je verlangens stuurt.
Is circulair.

Het is de kip die een ei legt uit verlangen, en het is de emotie van het ei er een haan bij te halen.

Maakt de haan het hele plaatje deugdelijk? ( <- Vul hier Uw eigen eimotie in.)

Zo Ja,
Zo Neen,
Zo weet-ik-niet:

Geen Mens is Uw verwarring vreemd.
Dankjewel @arkhétupos. Ik zou jou absoluut niet - en geen van ons hier (of wie dan ook) - in de problemen willen brengen. Dus ik heb het maar verwijderd. Wel gek dat Google me direct bij de pdf link bracht. Ik las elders op een forum een stuk tekst en ik wilde er de bron van weten die er niet bij werd vermeld. Toen knipte en plakte ik een stuk tekst uit dat bericht in Google en toen verscheen in Google de (inmiddels dus door mij verwijderde) link.
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 04 aug 2023, 22:57

Je was consciëntieus, maar je was te begrijpend.
Als een moeder, die altijd alles voor mij regelt.
Hoe kan ik dan ooit op eigen benen leren staan?
(tenzij je vond dat het echt niet anders kon)

Dan, dank je.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten