Homo deus

Heb je een mooi, interessant of indrukwekkend boek gelezen, deel het met ons!
Plaats reactie
Pink Panter
een mega filosoof
Posts in topic: 14
Homo deus

Bericht door Pink Panter » 04 dec 2017, 17:12

Na "Sapiens" gelezen te hebben van Yuval Noah Harari was het de beurt aan het vervolg "Homo deus". Het lezen van Harari is bij mij met instemmend geknik gepaard gegaan tot bladzijde 294 waar Harari op de Swaab-toer gaat. Hij schrijft het volgende bij een proefpersoon die willekeurig een linker- of een rechterknop indrukt terwijl hij aan een hersenscanner ligt:
Als een biochemische kettingreactie me het verlangen influistert om het rechterknopje in te drukken, heb ik het gevoel dat ik echt het rechterknopje in wil drukken. En dat klopt. Ik wil het ook echt indrukken. Alleen trekken mensen dan overhaast de foutieve conclusie dat ik er ook voor kies om dit knopje te willen indrukken. Dat klopt natuurlijk niet. Ik kies mijn verlangens niet, ik voel ze alleen en hander ernaar.
Hier zitten we dus weer opgescheept met een homunculus dat mij allerlei dingen influistert. Wat een flauwekul! Die biochemische kettingreactie ben ik namelijk ook zelf en kan onmogelijk buiten mijzelf om worden geplaatst. Wat je vervolgens overhoudt is een taalspelletje om wat het begrip verlangen inhoudt. Misschien bestaat verlangen helemaal niet in de deterministische context. Je vreet om te leven en je neukt om je voort te planten. Zo simpel is dat! Verlangen bestaat dan niet in de vocabulaire van Swaab. Jammer dat Harari dit zo klakkeloos heeft overgenomen. Maar waarschijnlijk was dit ook zijn bedoeling.

neus
een mega filosoof
Posts in topic: 17

Bericht door neus » 07 dec 2017, 11:39

Er zijn veel mensen die determinisme "geloven".

het begon met Spinoza dat God de natuur is, en de natuur de verzameling van alle innerlijke oorzaken.

Bewijs maar eens dat er geen innerlijke oorzaken voor iets zijn.

Pink Panter
een mega filosoof

Bericht door Pink Panter » 07 dec 2017, 12:16

Dan zou ik zeggen: probeer maar eens te bewijzen dat het ik losstaat van de natuur!

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 dec 2017, 13:15

men kan de natuur zo beperkt als men wil definiëren...

Pink Panter
een mega filosoof

Bericht door Pink Panter » 07 dec 2017, 14:16

Het ik is geen beperking maar inherent. Dat er innerlijke oorzaken zijn doet daar niets aan af en bewijst overigens het determinisme niet. Zelfs de innerlijke oorzaken die gekend zijn, vormen geen bewijs voor determinisme. Zonder wetmatigheden zouden wij niet bestaan. Denk maar eens aan een universum dat puur chaotisch is en waar geen enkele natuurwet zoals wij die kennen geldig is. Daarin zouden wij onmogelijk kunnen bestaan. Nu is zo'n universum natuurlijk niet te bewijzen maar dat geldt dan automatisch ook voor het determinisme. Het is maar net hoe men de bewijslast draait.

Pink Panter
een mega filosoof

Bericht door Pink Panter » 07 dec 2017, 14:28

Om mijn bezwaar tegen de uitleg van Hariri nog duidelijker te maken: Hariri maakt een robot open en ontdekt tot zijn stomme verbazing dat al die energie van die robot afkomstig is van een accu. Vervolgens merkt hij op dat die accu iets anders is dan die robot. Alsof die accu ook een soort robot is! Ik vind het nogal logisch dat die robot het doet omdat er een accu inzit. Hetzelfde voor onze biochemische reacties in onze hersenen (de stroom van de accu). Dat alles aan elkaar hangt van innerlijke oorzaken maakt nog niet iets anders van me dan wie ik ben!!!

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 dec 2017, 18:07

Een boek lezen waar je het helemaal mee eens bent is ook niet leuk natuurlijk

Pink Panter
een mega filosoof

Bericht door Pink Panter » 07 dec 2017, 18:56

neus schreef:Een boek lezen waar je het helemaal mee eens bent is ook niet leuk natuurlijk
Het boek Homo Deus eindigt met een distopie waar het Intranet der Dingen de nieuwe religie wordt. Ik begrijp nu dat het duidelijk de bedoeling was van Hariri om het oneens met hem te zijn. Een distopie is overigens ook niet zo leuk!

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 dec 2017, 20:30

Pink Panter schreef:
neus schreef:Een boek lezen waar je het helemaal mee eens bent is ook niet leuk natuurlijk
Het boek Homo Deus eindigt met een distopie waar het Intranet der Dingen de nieuwe religie wordt. Ik begrijp nu dat het duidelijk de bedoeling was van Hariri om het oneens met hem te zijn. Een distopie is overigens ook niet zo leuk!
Er zijn mensen die hun hoop op apocalyptische toestanden zetten.

Hoop op goddelijke mensen, of geconnecteerde dingen ( waardoor het handelen goddelijk wordt? ) is onlogisch gezien vanuit grondstoffen en milieubelasting.

Pink Panter
een mega filosoof

Bericht door Pink Panter » 07 dec 2017, 20:51

neus schreef:[
Hoop op goddelijke mensen, of geconnecteerde dingen ( waardoor het handelen goddelijk wordt? ) is onlogisch gezien vanuit grondstoffen en milieubelasting.
Of een hoop op een wereld waarin de mensheid "beheerst" wordt. De mensheid komt er vanaf als een omhooggevallen zoogdier, een aap die wat beter dan andere apen over gereedschap beschikt. Als je uitgaat van een imbeciele massa die niet over een vrije wil beschikt dan moet het denkbaar zijn om een net op te zetten waarin deze massa gesust wordt. Het Intranet der Dingen als een soort opium. Dat intranet wordt overigens beheerd door supermensen die over het eeuwige leven beschikken omdat zij inmiddels over de technieken beschikken die dat waar kunnen maken.

Als je het mij vraagt: gebazel! Ik denk niet dat de massa zo dom zal zijn.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 dec 2017, 21:27

die supermensen zie ik niet ontstaan, eventueel wel cyborgs

maar met de snelheid van AI die het nu gaat, verwacht ik eerder een warmtedood van de aarde.

Pink Panter
een mega filosoof

Bericht door Pink Panter » 07 dec 2017, 21:47

Je bedoelt dat we voorlopig een elfstedentocht wel kunnen vergeten ;)

In cyborgs (zoals in Terminator) geloof ik ook niet zo. Bovendien: als men eerst beweerd dat de mens niet over een vrije wil beschikt, hoe zou een machine dan daar wel over kunnen beschikken?

Hoe het ook loopt: de mens heeft een hoop zelf in de hand. Als het de zee wilt leegvissen en wilt stikken in zijn eigen afval: so be it. Het zou een knap staaltje imbeciliteit zijn.

Ik verwacht dat de mensheid op het laatste moment keihard op de rem gaat staan. En dan is het te hopen dat zij niet te laat zijn.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 07 dec 2017, 23:12

ik verwacht dat "zij" op het laatste moment zo keihard zullen zijn en moeten zijn, dat een verdere toekomst zodanig radicaal is dat ik daar niet meer geschikt voor ben. dus ik neem eigenlijk al afscheid elke dag, als luisterend naar een opruimgoeroe.

Pink Panter
een mega filosoof

Bericht door Pink Panter » 08 dec 2017, 08:22

neus schreef:ik verwacht dat "zij" op het laatste moment zo keihard zullen zijn en moeten zijn, dat een verdere toekomst zodanig radicaal is dat ik daar niet meer geschikt voor ben. dus ik neem eigenlijk al afscheid elke dag, als luisterend naar een opruimgoeroe.
De toekomst zal ongetwijfeld veel noodgedwongen restricties kennen en de haring zal misschien 5.000 Euro per maatje kosten. Dat zullen wij niet meer meemaken. Ik doe wel mee met opruimen, voor zover dat zin heeft.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 08 dec 2017, 10:52

Pink Panter schreef:
neus schreef:ik verwacht dat "zij" op het laatste moment zo keihard zullen zijn en moeten zijn, dat een verdere toekomst zodanig radicaal is dat ik daar niet meer geschikt voor ben. dus ik neem eigenlijk al afscheid elke dag, als luisterend naar een opruimgoeroe.
De toekomst zal ongetwijfeld veel noodgedwongen restricties kennen en de haring zal misschien 5.000 Euro per maatje kosten. Dat zullen wij niet meer meemaken. Ik doe wel mee met opruimen, voor zover dat zin heeft.
dan zijn wij misschien toch een soort van "preppers"

Pink Panter
een mega filosoof

Bericht door Pink Panter » 08 dec 2017, 10:57

neus schreef: dan zijn wij misschien toch een soort van "preppers"
:greins: Maar dan zonder een atoomschuilkelder!

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 08 dec 2017, 12:50

Pink Panter schreef:
neus schreef: dan zijn wij misschien toch een soort van "preppers"
:greins: Maar dan zonder een atoomschuilkelder!
Prepare without anything! Lijkt me een mooi onderwerp voor weer zo'n Amerikaans zelfhulp boek.

Pink Panter
een mega filosoof

Bericht door Pink Panter » 08 dec 2017, 13:41

neus schreef: Prepare without anything! Lijkt me een mooi onderwerp voor weer zo'n Amerikaans zelfhulp boek.
Susie Moore =;

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 08 dec 2017, 14:00

Mooi! Zelfhulpboeken geschreven door een ander.

Pink Panter
een mega filosoof

Bericht door Pink Panter » 08 dec 2017, 14:03

neus schreef:Mooi! Zelfhulpboeken geschreven door een ander.
Anders is het een zelfschrijfboek...

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 08 dec 2017, 22:16

Nou echt zelf-hulp kan je het niet noemen als er een ander aan te pas komt natuurlijk...

Een-ander-helpt-mij boeken?

Pink Panter
een mega filosoof

Bericht door Pink Panter » 08 dec 2017, 22:46

neus schreef:Nou echt zelf-hulp kan je het niet noemen als er een ander aan te pas komt natuurlijk...

Een-ander-helpt-mij boeken?
We benne op de wereld om mekaar te helpen, nietwaar? Anders wordt het zo raar wanneer je gaat fantaseren dat je jezelf helpt.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 09 dec 2017, 08:25

een interessante kijk...

Pink Panter
een mega filosoof

Bericht door Pink Panter » 14 dec 2017, 17:30

neus schreef:een interessante kijk...
Doch waarschijnlijk niet erg in overeenstemming met wat het gemeen ervan vindt.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 15 dec 2017, 21:05

Een dergelijke opvatting is alleen mogelijk vanuit een vrijgevochten situatie.
Want als niet het "eigen belang" voorop staat kan je pas zeggen dat we er zijn om elkaar te helpen. Maar wie helpt zichzelf door niet eigen belang voorop te zetten?

Pink Panter
een mega filosoof

Bericht door Pink Panter » 15 dec 2017, 21:55

neus schreef:Een dergelijke opvatting is alleen mogelijk vanuit een vrijgevochten situatie.
Want als niet het "eigen belang" voorop staat kan je pas zeggen dat we er zijn om elkaar te helpen. Maar wie helpt zichzelf door niet eigen belang voorop te zetten?
Misschien een moeder die haar eigen belang opzij zet voor haar kind. In dat geval zou je nog kunnen zeggen dat het eigenbelang is uitgesteld (wanneer het kind groot is dan zal het voor zijn/haar moeder zorgen). Het is denk ik dus niet noodzakelijk om het eigen belang voorop te stellen.

Jezelf helpen kan daarnaast ook iets deerniswekkends hebben zoals iemand die op een onbewoond eiland is beland. Het is leuker om dingen samen te doen. Samen een huis bouwen, samen jagen, samen koken en eten, etc. Ook hier hoeft het eigen belang niet voorop te staan. De belangen gaan gezamenlijk op. Het wordt pas iets anders wanneer iemand volledig parasiteert op de ander. Dan is de parasiet zozeer op het eigen belang uit dat het daarbij zijn gastheer vermoord (iets dat in de natuur gewoonlijk gebeurd).

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 17 dec 2017, 08:22

Samen = leuker, dat lijkt me een prima reden om de zelfzuchtigheid af en toe uit te stellen.

memeticae
een master filosoof
Posts in topic: 4

Bericht door memeticae » 23 apr 2018, 01:43

neus schreef:
07 dec 2017, 11:39
Er zijn veel mensen die determinisme "geloven".

het begon met Spinoza dat God de natuur is, en de natuur de verzameling van alle innerlijke oorzaken.

Bewijs maar eens dat er geen innerlijke oorzaken voor iets zijn.
Vroeg Spinoza dat wel?

Zo ja, dan strookt dat niet met mijn begrip van wat "Natuur", in zou kunnen houden.

"Mijn Natuur", is altijd op zoek naar een balans, een evenwicht, tussen tegengestelde begrippen.

Goed fout
of
Juist goed.
het is
Eerlijk waar
en
Niet gelogen.

Homo deus: mits het woord klopt.

Zo nee: dan is iedereen aan de goden overgeleverd.

Dan is fout goed
Waar gelogen
en
echt nep.
Afbeelding

1, of allemaal?
Dacht Gauwgein.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 23 apr 2018, 10:13

"Mijn Natuur"...dualistisch denken? T-denken?

Waarom geen W-denken?

De afbeelding van Gaugain (nep) is eerder S-denken.(Seks)

Vrees dat "ik" nog steeds aan H-denken doe ( 4x Jezus J-denken)

Lingua deus ?

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 23 apr 2018, 10:50

allemaal aan de taal...

memeticae
een master filosoof

Bericht door memeticae » 27 apr 2018, 01:53

neus schreef:
23 apr 2018, 10:50
allemaal aan de taal...
En dat we elkaar ermee mogen kunnen begrijpen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

memeticae
een master filosoof

Bericht door memeticae » 27 apr 2018, 01:54

Prosit!

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 27 apr 2018, 10:25

Hic!

memeticae
een master filosoof

Bericht door memeticae » 28 apr 2018, 23:27

neus schreef:
27 apr 2018, 10:25
Hic!
Hoe bedoel je dat?

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 29 apr 2018, 08:47

Bij deze.

Plaats reactie