[Wat betekent een psychose] de filosofie van de waanzin

Heb je een mooi, interessant of indrukwekkend boek gelezen, deel het met ons!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anthony68
Posts in topic: 5
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 sep 2014, 20:02
Contacteer:

[Wat betekent een psychose] de filosofie van de waanzin

Bericht door anthony68 » 14 mei 2016, 14:28

De denkwijze van een filosoof is dezelfde als de psychoot, maar de eerste wordt op handen gedragen als men hem niet begrijpt en de laatste als gek verklaard. Beide gebruiken ze symbolen en metaforen om hun belevingswereld te omschrijven.
De schrijver van dit boek neemt mijn psychose serieus en dat is voor mij rede er aandacht aan te besteden. Ook zijn achtergrond als professor in filosofie heeft hem geholpen de twee psychosen in zijn leven te analyseren, betekenis te geven en plaats te geven middels filosofie. Dat is iets wat psychiaters niet doen die geven pillen zodra ik over symbolen en metaforen ga spreken, hij begrijpt me niet omdat hij zich niet verplaatst in mijn filosofische psychose. Hij is opgeleid volgens de freudiaanse of jungiaanse school met de psychose te zien als een waanzin en kenmerk van een "ziek" iemand en behandeld het als negatief zonder de positieve aspecten erin te zien. Psychoten zijn kunstenaars die reflecteren op hun werkelijkheid. Ik heb ook veel reflecteert in mijn leven en in mijn leven is 8 maal een hypereflectie overwelvend geworden. Mijn mannelijke kracht had deze hevige vrouwelijke emotionele ontlading niet onder controle. Dat is mij fataal geworden.
Als ik de juiste coping had om met die extreme gevoelens, inzichten en beelden van emotie kon omgaan had ik geen pillen nodig gehad.
Psychose wordt oncontroleerbaar als je in een positieve of negatieve spiraal gaat en meer dingen met elkaar in verband brengt totdat het te groot word en ontploft! Alle puzzelstukjes die je in een psychose bij elkaar brengt leiden tot een ontlading en openbaring. Daarna barst de bom en vliegen alle puzzelstukjes weer rond.....[/quote]

Kato de wiskundige had dat zelfde meegemaakt toen hij het getal oneindig onderzocht: uiteindelijk vond hij zijn "God΅. En had de oplossing voor het wiskunde vraagstuk. De religieuze koppeling met dit wetenschappelijk feit is de ultieme symbiose en synthese. Maar zijn ervaring is zelfde als de psychoten die geen "nobelprijs" krijgen voor hun "ontdekkingen" in hun psychoses. Met die "ontdekkingen" gaan veel emoties, en geweld gepaard bij psychoten en daarom willen de psychiaters en GGZ hun in een medisch keurslijf of medisch dwangbuis stoppen met pillen omdat ze de toestand niet begrijpen!
Psychiaters zijn de "experts" die de verf van een schilderij onderzoeken, zonder dat ze de betekenis en schoonheid van het schilderij zien, wat ze eigenlijk zouden moeten onderzoeken! Filosofen hebben de kennis en kunde om dit wel te doen en zien ook de kracht van de filosoof of psychoot en als handicap maar als kunst!
If words control you, that means everyone else can control you. Breathe and allow things to pass. - Warren Buffett

Leon

Bericht door Leon » 14 mei 2016, 15:15

Dan heb je het denk ik over het boek "Pure waanzin" van Wouter Kusters?

Ik heb als tip de film " A beautiful mind"

Enkel moderne Franse filosofen hebben meeen ik betoogd dat het kapitalisme voor schizofrenie zou zorgen (vergelijkbaar met het idee van vervreemding van Marx). Ik denk persoonlijk dat (angst) psychose eerder waarschijnlijk is, omdat de toename van informatie in combinatie met risico-denken en de plicht tot eigen verantwoordelijkheid om je te verzekeren.

Wat ik van psychose weet is dat er dominante verhalen in je hoofd komen met uitleg over hoe de wereld is of hoe de mensen zijn (vaak gebaseerd op wantrouwen), waarbij het wantrouwen voortdurend bevestigd lijkt te worden.

Andere /gewone mensen hebben op geen verhaal of geen dominant verhaal, of hun wantrouwen is door domheid volledig afwezig.

Gebruikersavatar
anthony68
Posts in topic: 5
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 sep 2014, 20:02
Contacteer:

Bericht door anthony68 » 14 mei 2016, 17:15

Leon schreef:Dan heb je het denk ik over het boek "Pure waanzin" van Wouter Kusters?

Ik heb als tip de film " A beautiful mind"
Respect voor film en de wiskundige! Dat boek bedoel ik. :) Maar dan de uitgebreide versie!
Enkel moderne Franse filosofen hebben meeen ik betoogd dat het kapitalisme voor schizofrenie zou zorgen (vergelijkbaar met het idee van vervreemding van Marx). Ik denk persoonlijk dat (angst) psychose eerder waarschijnlijk is, omdat de toename van informatie in combinatie met risico-denken en de plicht tot eigen verantwoordelijkheid om je te verzekeren.
Mee eens. Waarheid kennen is een vloek in deze wereld. De wereld waar eenoog koning is van de blinden.
Wat ik van psychose weet is dat er dominante verhalen in je hoofd komen met uitleg over hoe de wereld is of hoe de mensen zijn (vaak gebaseerd op wantrouwen), waarbij het wantrouwen voortdurend bevestigd lijkt te worden.
Paranoïde schizofrenie noemen ze dat :) De GGZ-psychiaters zo flauw...
Andere /gewone mensen hebben op geen verhaal of geen dominant verhaal, of hun wantrouwen is door domheid volledig afwezig.
Willen we de wereld veranderen, dan moet eerst iedereen WAKKER worden! :)

Ik filosofeer even in kort, psychose is puzzel via zintuigen en rede oplossen en dan tot een uitbarsting komen door dat je er geen controle over hebt. En mystiek is een puzzel die uit zich zelf oplost. (EEN WONDER, zou er toch een God bestaan?)?? Mijn ervaring is toch dat ik zelf de puzzel moet oplossen, ik heb nooit WONDEREN meegemaakt.
Laatst gewijzigd door anthony68 op 14 mei 2016, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
If words control you, that means everyone else can control you. Breathe and allow things to pass. - Warren Buffett

Leon

Bericht door Leon » 14 mei 2016, 18:21

Het is nogal lastig om te bepalen wat waar is en niet waar is, bij psychoses. Een puzzel inderdaad.

Zo kan je dan ook denken aan hypnose, chemicalien en andere beinvloeding om precies te verklaren wat je meemaakt, omdat andere verklaringen al gauw te fantastisch worden.

Ik heb de puzzel opgelost door te gaan denken dat we in een virtualiteit leven, maar dat is eigenlijk ook al heel fanatstisch, maar misschien toch nog minder fanatastisch dan iluminati die aan mind-control doet, of Goden die soms ingrijpen, of paranormaal begaafde aliens die onze belevingen sturen. Of om het even wat.

Ik heb er voor gekozen iets "onschuldigs" te denken, vooral dat idee van illuminati is heel naar, als je dan ook denkt aan nachtelijke verkrachtingen en zo.

Het mooie van een virtualiteit is dat het de belevenissen niet minder echt maakt en dat ze zelfs af en toe heel bijzonder of wonderlijk kunnen zijn.

Wel blijft de puzzel wat precies de "spelregels" zijn van die virtualiteit (als ware het een game).

Gebruikersavatar
anthony68
Posts in topic: 5
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 sep 2014, 20:02
Contacteer:

Bericht door anthony68 » 14 mei 2016, 20:25

Wel blijft de puzzel wat precies de "spelregels" zijn van die virtualiteit (als ware het een game).
Mooi voorbeeld van virtualiteit (soort MATRIX) ik heb een hypereflectie gehad waarin ik dacht daadwerkelijk gevangen zat in een schijnwereld. Mijn pogingen om daaruit te ontsnappen is niet gelukt, uit frustratie en ontdekking dat de "spelregels" van de virtualiteit steeds veranderen en dat de GAME gemanipuleerd wordt als je vooruitgang boekt. Net als in de MATRIX is Neo een programma hij boekt ook vooruitgang door zijn eigen systeem te hacken. Maar mijn eigen ervaring om het systeem te "hacken" en zodoende te ontsnappen aan de virtualiteit mislukte. Mijn omgeving was veranderd, mijn context waarin ik leefde werd gemanipuleerd. Die triggers voor mijn emotie waren zo overweldigend dat ik mezelf niet meer onder controle had. Het systeem (de GAME) was corrupt tot op het bot!
Het leek net alsof ik in een film was beland "The animal Farm" (Britse tekenfilm uit 1954. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van George Orwell uit 1945).
De varkens hadden de regels aangepast!! :wall:
If words control you, that means everyone else can control you. Breathe and allow things to pass. - Warren Buffett

Leon

Bericht door Leon » 14 mei 2016, 21:55

Ik weet niet of de spelregels veranderen, of dat de echte spelregels nog niet bekend zijn. Wat ik tegenwoordig vooral aanhou, is dat mijn eigen persoon onderdeel is van een groep, waar van belang is dat de groep het goed doet, en het gaat er dus niet om dat ik winsten haal ten koste van anderen. Ik had bijvoorbeeld de droom dat ik agressief aan het vechten was, maar daardoor niet in de gaten had dat de personen die ik in bescherming had genomen daardoor extra hardhandig behandeld werden en zelfs moesten sterven.

Het is dan van belang om te zien wat er voor mensen in je groep zitten, als die zwak en kwestbaar zijn, en jij juist sterk en weerbaar helpt de politiek van agressie niet. De politiek die dan nodig is, is juist weer niet verzet, maar iets defensief of zo.Ik ben er nog niet helemaal uit. Ben wel die lone-wolf, maar heb toch dat besef niet-alleen te zijn, maar mijn alter-ego en links en rechts-ego als groepsgenoten te hebben (parallele levens). Leven voor anderen dus ook.

Blin
Posts in topic: 1
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 15 mei 2016, 20:26

Een psychose is als je denkt dat iedereen gek is behalve jij.

Zo zie je maar dat een psychose vaker voorkomt dan je op het eerste gezicht zou vermoeden.

Leon

Bericht door Leon » 15 mei 2016, 21:07

Leuk Blin, en hoe heet het dan als je denkt dat iedereen normaal is, maar jijzelf afwijkt?

Gebruikersavatar
anthony68
Posts in topic: 5
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 sep 2014, 20:02
Contacteer:

Bericht door anthony68 » 15 mei 2016, 21:26

Leon schreef:Leuk Blin, en hoe heet het dan als je denkt dat iedereen normaal is, maar jijzelf afwijkt?
"Eenoog, in land der blinden" hihi
If words control you, that means everyone else can control you. Breathe and allow things to pass. - Warren Buffett

Gebruikersavatar
anthony68
Posts in topic: 5
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 sep 2014, 20:02
Contacteer:

Bericht door anthony68 » 15 mei 2016, 21:26

Leon schreef:Leuk Blin, en hoe heet het dan als je denkt dat iedereen normaal is, maar jijzelf afwijkt?
"Eenoog, in land der blinden" hihi
If words control you, that means everyone else can control you. Breathe and allow things to pass. - Warren Buffett

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 1
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 16 mei 2016, 02:26

Wat leuk, ik vraag me al af of ik de laatste jaren constant in een psychose zit :)

Ach ja, de medische wetenschap.......
Mij zijn ooit pillen voorgeschreven na een ervaring wat de medische wetenschap als een psychose zou omschrijven. Zeroqwel of zo. Na twee dagen voel je al niets meer, Afgestompt als een ondode, ik leef maar ik voel niets. geen liefde voor mijn kinderen, voor mijn levenspartner of voor mezelf.
Slechts het bewustzijn dat het er toch moet zijn, dat gevoel van liefde, als een vage herinnering.

Tijdens mijn opname mooie mensen ontmoet.
enige tijd geleden werd ik weer met de psychiatrie geconfronteerd, toen ik even gezellig kwam buurten bj mijn gezin in de woonkamen en tv ging kijken.
Daar was een een of andere presentatrice die zich liet opnemen en een beeldvorming van de psychiatrie wou geven.
Daar was o.a. een vrouw die met eendjes kon praten.
in haar 'Psychose' was het allemaal waar en kreeg ze ook antwoord.
maar ja, niemand (behalve doctor doolittle) kan met dieren praten volgens de algehele bepalingen.
Echter niet iedereen heeft de ervaring in een andere werkelijkheid te schieten.

De vraag is, is de werkelijkheid de werkelijkheid eigenlijk wel?
Wanneer er een andere werkelijkheid door een soort kortsluiting in de hersenen wordt geprojecteerd, in hoeverre is de werkelijkheid dan geen projectie onder 'normale' omstandigheden? Functioneerd 'het weten van de mens"daarbij misschien als een soort script?
Aangezien mijn verandering van werkelijkheid gebaseerd is op verandering van informatie, ga ik hier zelf van uit.

Iets anders wat me opvalt is dat aan een psychose veelal een oorzakelijk fenomeen is. In plaats van te spreken over 'ziekte', zou ik dan eerder willen spreken over een natuurlijk zelfverdedigingsmechanisme, waarin iemand een werkelijkheid ontvlucht, door in een andere werkelijkheid te schieten.
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Leon

Bericht door Leon » 16 mei 2016, 10:00

Bertus, je toont een fijne openhartigheid.

Inderdaad geeft cognitieve psychologie aan dat psychoses gezien kunnen worden als ontstaan bij geestelijk vluchten. Hoewel misschien geldt dat drugsgebruik, wat vaak psychoses uitlokt, een scala aan oorzaken kan hebben, ook de zwakheid van geest door zich tot gebruik van dit soort middelen te laten overhalen, of experimenteerdrift.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 10 jun 2016, 02:37

anthony68 schreef:
Leon schreef:Leuk Blin, en hoe heet het dan als je denkt dat iedereen normaal is, maar jijzelf afwijkt?
"Eenoog, in land der blinden" hihi
Verzoek:
Ik ben bezig een zingevingsstelsel op te zetten met al mijn levensvragen op alle domeinen. Het is een project voor jaren. En ik vraag om hulp, tips, referenties, voorbeelden, gereedschappen etc. Om zo tot een harmonisch op maat gemaakt zingevingsstelsel te komen. :)
Welkom!
Heb je er al zin in?

Beantwoord dan eens deze vraag: Hoe weet geen-oog dat er een-, twee- of meerogigen bestaan?

Veel plezier de zin van het puzzelen te ontdekken!
(nou ja 'plezier', het is meer een roeping, denk ik weleens.)

Kun je er wat mee?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Soyonne
Posts in topic: 1
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 nov 2015, 02:50
Contacteer:

Bericht door Soyonne » 06 jul 2016, 01:43

Is dan niet iedereen bezig met het opzetten van een zingevingsstelsel?
Ik heb zelf ook behoorlijke moeite om de zin van bepaalde zaken in te zien.
Vooralsnog is er bij mij nooit sprake geweest van een psychose (maar wat niet is kan nog komen).

Wat je vraagt is wat iedereen nastreeft, zo komt me voor.

Maar ik wil je graag helpen Anthony, ik vind het wel interessant. En misschien heb ik er zelf ook wat aan :-)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 2
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 06 jul 2016, 05:21

Soyonne schreef:Is dan niet iedereen bezig met het opzetten van een zingevingsstelsel?
Neen.

Of, sorry, jazeker.

Maar, iedereen probeert je wijs te maken, dat hun zingevingsstelsel moet stroken met het jouwe.

Praw! Der Totaler Wahnzin!
Zou een bepaalde professor kunnen zeggen.


Deze meneer, die niet meer gereageerd heeft maar misschien nog wel meeleest, zou het goed doen "Lord of the Flies" eens te lezen, alvorens zijn wereldbeeld op een enkel boek te baseren.

Helaas zijn dat de meest oninteressante figuren om mee te discussiëren.
Zij, die een paar boeken, wat zeg ik uittreksels, of als je geluk hebt tegenwoordig: recensies, hebben gelezen; daar wat uit putten dat wel in hun gedachtenlijn ligt en dat vervolgens als onontkoombare waarheid op dit forum plempen ...


Tsja, die mensen zijn er ook.
Geef je vervolgens een antwoord, is stilzwijgen je deel.

qed

Toch?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten