Max Dendermonde

Heb je een mooi, interessant of indrukwekkend boek gelezen, deel het met ons!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Max Dendermonde

Bericht door memeticae » 08 feb 2015, 21:40

De wereld gaat aan vlijt tenonder.
Tegenwoordig ongestraft te lezen, het auteursrecht is verlopen.

Hoe ironisch.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 09 mar 2015, 16:17

Klinkt een beetje als Bernard Mandeville - De wereld gaat aan deugd ten onder
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 mar 2015, 16:20

(Tjesus. Wat ben ik blij dat weer een oude poster als jij hier verschijnt IR)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 mar 2015, 01:18

Intangible Radjanamadjo schreef:Klinkt een beetje als Bernard Mandeville - De wereld gaat aan deugd ten onder
Ja goed, dat wist ik dus nog niet.
Zie je de ironie?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 11 mar 2015, 01:37

yopi schreef:(Tjesus. Wat ben ik blij dat weer een oude poster als jij hier verschijnt IR)
[gj]
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 11 mar 2015, 01:37

memeticae schreef:
Intangible Radjanamadjo schreef:Klinkt een beetje als Bernard Mandeville - De wereld gaat aan deugd ten onder
Ja goed, dat wist ik dus nog niet.
Zie je de ironie?
Dacht eerder aan plagiaat ;) Of iig de gedachte van Mandeville volgende (uit de 18e eeuw alweer, maar zeer de moeite waard om te lezen!)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 11 mar 2015, 05:37

Plagieer je als de plagiant allang dood is?

Of zet je dan de gedachte voort.

Dan zouden vele filosofen zich moeten schamen, met hun Platoiaans gedachtengoed.

Plato-eren, is dat een werkwoord?

Of riekt het meer naar zelfbehoud?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 15 mar 2015, 00:49

memeticae schreef:Plagieer je als de plagiant allang dood is?

Of zet je dan de gedachte voort.

Dan zouden vele filosofen zich moeten schamen, met hun Platoiaans gedachtengoed.

Plato-eren, is dat een werkwoord?

Of riekt het meer naar zelfbehoud?
Uiteindelijk breien we allen op elkaar voort, dus in zoverre is plagiaat ergens alleen plagiaat als het puur voor eigen gewin wordt gebruikt en/of als eigen creatie wordt beschouwd. Al het andere heeft altijd potentie in zich.

Platoëren.. lekker werkwoord wel :) Ik zal binnenkort eens de innerlijke grot van me met wat Platoëren beschijnen en beschouwen :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 mar 2015, 01:28

Wat als je nou niet wist dat je plagieerde, eenvoudigweg omdat de bron je onbekend was. Als je er op gewezen wordt, moet je een bronvermelding geven, anders pleeg je plagiaat. Waar zijn dan je eigen ideeën?

Nou ja, dat doe je of dat doe je niet, al naar gelang hoe je je verdedigen wilt.
(Ik bedoel, is het om een essay, of je proefschrift? Voor je doctoraal. Of enkel om je kop eens op te steken? "Is dit wat?")
(ik heb het nog steeds over bronvermeldingen)


Zo leer je nog eens wat.

Wat als je nou niet wist dat je platoeerde, eenvoudigweg omdat je Plato niet gelezen hebt. Als je er op gewezen wordt, moet je toegeven dat je platoeerde, anders pleeg je platoaat.

Nou ja, dat doe je of dat doe je niet, al naar gelang je te verdedigen hebt.
(Ik bedoel, is het om een essay, of je proefschrift? Voor je doctoraal. Of enkel om je kop eens op te steken? "Is dit wat?")

Zo leer je nog eens wat.

Zoiets?

:greins:

Ik kan het me voorstellen dat het voor iemand die al dood is, erg lastig is zijn bronnen te openbaren. Op een levendige manier.

Code: Selecteer alles

Platoëren ww.(trans.zw.) M. betr. t. een idee of denkbeeld van Plato: opzettelijk een eigen gedachte of idee tot een unieke gedachte of idee te laten blijken, zonder daar de ideeën en denkbeelden van Plato voor nodig schijnen te hebben.
(Transitief natuurlijk: er is altijd een lijdend voorwerp bij het platoëren)
(En toch zit er iets in het kleurschema van dit forum)

Een platoaat is dan een directe kopie uit de denkbeelden en ideeën van Plato. Of het exacte tegengestelde daarvan. Niet noodzakelijkerwijs een negatief.

Als het leek dat je platoeerde, dan kun je nog steeds originele denkbeelden of ideeën hebben: mits je kunt bewijzen geen platoaat zijn.

De mensen die Plato gelezen hebben, de Platologen, roepen al heel gauw: "Platoaat!"

Ik heb medelijden met die mensen, ze roepen zo snel. Waarmee ze bedoelen, ga eens heel gauw Plato lezen, voor je verder gaat. En leg tegelijkertijd even uit, wat hij bedoelde.

Want pas met de gedachten van Plato, kunnen zij de jouwe rijmen.
Stelletje Platoisten!
Platoisme?

Maar goed ik ben hier platoant, en pleeg een platoaat.

Platosoof?

En ik mag dat. Zelfs Plato moet toegeven in mij de betere gedachte te zien. Ik ben Narcissus: de liefde waar hij niet bij kan komen.

Ik geef dat toe.

Dat ik Plato in een kooitje heb gestopt.

Dus: eer Plato, door geen platoaat te zijn.
Bij elk platoïsme draait hij zich in zijn kooitje om.

Gun die figuur, die Idee, eens rust.
Ik heb hem een spiegeltje gegeven, daar is hij heel druk mee.
En vliegt niet meer zichzelf aan flarden.

Door dat spiegeltje is hij zijn kooi vergeten.

HM.

Nou kijken of dit werkwoord, net als "selfie", kan doordringen tot het ANW
Misschien haalt het wel tot het WNT! (in tegenstelling tot "selfie" overigens)

Als dit werkwoord doorgang vindt, wordt hij een tol in zijn graf.
"Yeehaaa", hoor ik hem nu al schreeuwen.

:whistle:

En het zal wel weer heel Platoesque zijn.
Niet?

Als In het ANW binnenkort wordt opgenomen: Je maakt een Plato: bent uit positie geluld.

Dan ben je geslaagd, en weet je Socrates een ander de gifbeker te laten drinken.


Zoiets dan, met tofu spekjes erin, ofzo.
Laatst gewijzigd door memeticae op 17 mar 2015, 03:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 5
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 mar 2015, 01:34

Ik heb je eindelijk uitgeplatoeerd ouwe!

Kom maar op, kind!

Gemeen, eigenlijk.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 1
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 09 apr 2015, 01:42

Momenteel lees ik van Max Dendermonde de cyclus van het zwarte en het witte glas. Zijn debuutroman vond ik niet veel aan maar toen hij daar overheen was en een beetje meer durfde ging het vlotjes. De cyclus is in ieder geval niet voor de poes.
Hele stukken zijn onleesbaar, langdradig, flauw en saai maar voor de rest is het aardig, heel aardig. Ik zit momenteel in het derde deel.

Wat ik vooral van Dendermonde apprecieer is dat hij gelaatsuitdrukkingen en gebaren zo fenomenaal weet te beschrijven. En, er moet wat mij betreft altijd een happy ending zijn!

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 apr 2015, 18:33

...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten