Een heel nieuwe kijk op angst.

Heb je een mooi, interessant of indrukwekkend boek gelezen, deel het met ons!
Plaats reactie
JFMSCRIPT
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013, 11:41
Contacteer:

Een heel nieuwe kijk op angst.

Bericht door JFMSCRIPT » 15 sep 2013, 13:57

In mijn gratis te downloaden boekje beschrijf ik een hele nieuwe kijk op angst. Een kernoorzaak van alle angsten. Een redenering waar geen speld tussen te krijgen is. Deze uitdaging ga ik met de lezers van het filosofieforum aan. www.gevaar-risico-angst.nl
Op mijn site www.gevaar-risico-angst.nl is mijn boekje over een hele nieuwe kijk op angst gratis te downloaden.

neus

Bericht door neus » 17 sep 2013, 22:03

Hallo, interessant, mede omdat ik ook ervaringsdeskundige ben.

Wat zijn volgens jou de voorwaarden waarmee je jezelf weer kan accepteren?

Ik begrijp "eerlijkheid", maar is er nog meer?

JFMSCRIPT
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013, 11:41
Contacteer:

Bericht door JFMSCRIPT » 17 sep 2013, 22:38

Beste neus,

Ja, er is wel degelijk meer. Namelijk, de kunst om eerlijk te zijn.

Groet jfmscript
Op mijn site www.gevaar-risico-angst.nl is mijn boekje over een hele nieuwe kijk op angst gratis te downloaden.

neus

Bericht door neus » 18 sep 2013, 08:14

Hallo jfmscript,

dat is inderdaad niet zo gemakkelijk, eerlijk zijn. Heeft misschien ook wel met vertrouwen en wantrouwen te maken. Aaron T. Beck beschrijft de paranoia (gebrek aan vertrouwen) ook wel als een gebrek aan vertrouwen in jezelf, al zijn de meningen verdeeld. Mogelijk speelt ook de competitieve aanleg een rol. De cognitieve therapie bij paranoia is dan het vinden van zelfvertrouwen, zodat alternatieve wereldbeelden naast het paranoïde wereldbeeld weer mogelijk worden.

JFMSCRIPT
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013, 11:41
Contacteer:

Bericht door JFMSCRIPT » 18 sep 2013, 08:23

Beste Neus,

Uit je antwoord blijkt dat je mijn boekje nog niet hebt doorgeworsteld. Daarin onderbouw ik (zonder arrogant te willen zijn) klip en klaar waarom personen niet eerlijk zijn, namelijk omdat ze bang zijn. Ik mag op dit forum geen reclame maken (ik heb overigens geen commerci-ele bedoelingen) maar je kunt mijn boekje downloaden op hetzelfde adres als mijn nickname.

Ik zie je reactie wel tegemoet.

Groet jfmscript
Op mijn site www.gevaar-risico-angst.nl is mijn boekje over een hele nieuwe kijk op angst gratis te downloaden.

neus

Bericht door neus » 18 sep 2013, 10:42

Hallo,

ik heb je boekje wel gelezen, niet zeer grondig, maar zeker de vetgedrukte en capitale passages. Jouw aanname is dat het begint bij angst, mijn aanname is dat het begint bij paranoia en dat daaruit angst volgt, omdat je de ander niet wilt vertrouwen en jezelf niet kunt vertrouwen.

JFMSCRIPT
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013, 11:41
Contacteer:

Bericht door JFMSCRIPT » 18 sep 2013, 16:18

Beste Neus,

Paranoia is gedrag gebaseerd op angst.

Groet jfmscript
Op mijn site www.gevaar-risico-angst.nl is mijn boekje over een hele nieuwe kijk op angst gratis te downloaden.

neus

Bericht door neus » 18 sep 2013, 16:21

Heel stellig gebracht, maar ik denk dat het andersom is. Wantrouwen ontstaat niet uit angst, maar angst uit wantrouwen. Men weet niet wat te verwachten, dat is het probleem. Een existentiële onzekerheid.

JFMSCRIPT
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013, 11:41
Contacteer:

Bericht door JFMSCRIPT » 18 sep 2013, 16:38

In mijn visie begint angst bij gevaar.
Op mijn site www.gevaar-risico-angst.nl is mijn boekje over een hele nieuwe kijk op angst gratis te downloaden.

neus

Bericht door neus » 18 sep 2013, 16:46

Maar wat bepaalt dat een situatie gevaarlijk is? Er zullen bepaalde zaken zijn zoals vuur of water, maar als het gaat om de medemens is het een kwestie van wantrouwen om de medemens als gevaarlijk in te schatten.
Wantrouwen gaat dan aan de angst vooraf, niet in de laatste plaats het wantrouwen in zichzelf om moeilijke situaties de baas te zijn.

JFMSCRIPT
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013, 11:41
Contacteer:

Bericht door JFMSCRIPT » 18 sep 2013, 17:05

Jij noemt het wantrouwen. In mijn boekje leg ik exact uit wanneer een persoon een situatie als gevaarlijk beoordeelt. Feitelijk leg ik uit wat wantrouwen nu precies inhoudt. Wantrouwen alleen is een te vaag begrip. Angsthazen kunnen hier weinig mee. Als je vertrouwen wilt opbouwen zul je moet overtuigen met duidelijkheid. Lees aub mijn boekje, dan discussiëren we verder.
Op mijn site www.gevaar-risico-angst.nl is mijn boekje over een hele nieuwe kijk op angst gratis te downloaden.

Gebruikersavatar
Paul
Posts in topic: 4
Berichten: 1617
Lid geworden op: 12 sep 2003, 20:40
Contacteer:

Bericht door Paul » 19 sep 2013, 02:39

Interessant, een boek over angsten geschreven uit eigen ervaring. Ik verwacht dat veel anderen daar wat aan kunnen hebben en je verspreidt het gratis, dus ik heb er geen probleem mee als je het hier (op bescheiden wijze) promoot. Tenzij het rommel is natuurlijk, maar dat geloof ik zeker niet. Ik heb het gedownload en snel wat stukjes gescand en dat zag er goed uit. Ik ben zeker van plan het te gaan lezen. Niet zozeer voor mezelf, maar omdat ik verwacht dat ik er in mijn werk als agoog in de verslavingspsychiatrie wat aan kan hebben. Angststoornissen komen daar regelmatig voor en als ik dit wat vind zal ik het geven aan mensen van wie ik denk dat ze er wat aan kunnen hebben. Ik zal je link dan ook verspreiden via mijn recent opgerichte facebookpagina http://www.facebook.com/DeVrijePersoon.

Fijn dat je dit met ons wil delen.
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

JFMSCRIPT
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013, 11:41
Contacteer:

Bericht door JFMSCRIPT » 19 sep 2013, 07:58

Dank je wel Paul voor het compliment en ik hoop van harte dat je er mensen gelukkig mee kunt maken.

Groet jfmscript.
Op mijn site www.gevaar-risico-angst.nl is mijn boekje over een hele nieuwe kijk op angst gratis te downloaden.

Gebruikersavatar
Paul
Posts in topic: 4
Berichten: 1617
Lid geworden op: 12 sep 2003, 20:40
Contacteer:

Bericht door Paul » 19 sep 2013, 09:44

Ben in je boek begonnen en lees het rustig en aandachtig door. Gezien ik best goed ben in Nederlands wil ik je graag de punten laten weten waarvan ik zeker weet dat ze qua taal fout zijn. Is dat ok? Overigens een leuk gegeven dat ik hulpverlener ben en jij het ook over hulpverlening hebt. Ik ben het geheel met je eens. Wat ik tot nu toe heb gelezen vind ik echt heel goed. Ook al ben ik pas bij blz. 20 ben ik nu al van mening dat het uitgegeven moet worden. Zeker omdat het vanuit eigen ervaring is denk ik dat het zeer nuttig is. Heel veel mensen kunnen er wat aan hebben.
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

JFMSCRIPT
Posts in topic: 8
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2013, 11:41
Contacteer:

Bericht door JFMSCRIPT » 19 sep 2013, 10:42

Beste Paul,

Heel dapper en fijn dat jij als hulpverlener zo reageert terwijl ik best wel kritisch ben.

Natuurlijk sta ik open voor taalcorrecties. Graag. Alle tips en reacties die ik kan gebruiken verwerk ik en pas mijn versie aan. Inmiddels versie 9.

Diverse mensen met ernstige klachten, soms jaren lang, hebben al positief gereageerd.

Ik doe mijn best om mijn boekje te promoten, steek er zelfs eigen geld in, maar ik wordt op alle forums er vanaf geknikkerd omdat ik reclame maak, terwijl mijn boekje gratis is.

Je mag me ook op mijn emailadres benaderen. Zie mijn site.

Groet jfmscript
Op mijn site www.gevaar-risico-angst.nl is mijn boekje over een hele nieuwe kijk op angst gratis te downloaden.

Gebruikersavatar
Paul
Posts in topic: 4
Berichten: 1617
Lid geworden op: 12 sep 2003, 20:40
Contacteer:

Bericht door Paul » 19 sep 2013, 10:51

Ik mail je nog! Ben er heel serieus mee bezig, mogelijk hoor je vandaag nog van me, anders zeer binnenkort.
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

Gebruikersavatar
Paul
Posts in topic: 4
Berichten: 1617
Lid geworden op: 12 sep 2003, 20:40
Contacteer:

Bericht door Paul » 19 sep 2013, 13:26

Overigens een pittiger stuk om doorheen te komen dan ik dacht. Ik lees dit soort stukken niet gewoon, maar bestudeer ze. Ik wil alles kunnen volgen en begrijpen. Soms vind ik dat nog wat lastig. Ik ga er dus iets langer over doen dan verwacht (uiteraard ook nog de nodige verplichtingen tussendoor), maar weet in elk geval dat ik er mee bezig ben.
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten