Francis Fukuyama - De grote scheuring

Heb je een mooi, interessant of indrukwekkend boek gelezen, deel het met ons!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 15 jan 2012, 01:06

Interessante post. Hier ga ik over nadenken en ik kom er nog op terug!

bedankt voor het posten PP!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 2
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 23 jan 2012, 19:05

Je zou nog kunnen zeggen dat het informatietijdperk slechts een inleiding vormt voor een steeds verdere digitalisering van de economie. Zonder die toename van informatie (pc's etc), had de economie nooit de rol kunnen nemen die het nu heeft.
Vanuit hun biologische aanleg zijn mensen geschikt om problemen bij collectief handelen op te lossen; de specifieke normen en metanormen die een bepaalde groep individuen kiest, worden echter cultureel bepaald en zijn geen product van de natuur, zoals mensen weliswaar worden geboren met het vermogen om te leren en taal te gebruiken, maar de feitelijke taal die ze leren afhankelijk is van de cultuur waarin ze opgroeien. We moeten dan ook verder gaan dan de cognitieve en emotionele structuren die universeel zijn voor alle mensen, en kijken naar de daadwerkelijke normen die in menselijke samenlevingen zijn ontstaan en geëvolueerd.
Wat nou als in onze culturen 'de' fouten zitten? Dat we de verkeerde dingen aanleren?

In het ideale geval draagt een cultuur bij aan een verdere ontwikkeling voorbij het puur animale, maar in ons geval denk ik dat het (groten?)deels het animale in ons aanspreekt. Kijk alleen naar reclames en marketing, dat is gericht op ons onderbewuste.


En verder.. waarom werken aan een maakbare samenleving als het individu hier vervolgens niets mee doet? Volgens mij vindt het precies andersom plaats: individuen maken voor henzelf en de omgeving geschikt voor ontwikkeling, van waaruit de groei voor de samenleving kan plaatsvinden. Dit zal vele malen effectiever blijken dan maatregelen van bovenaf opgelegd.

Ik geloof dan ook meer in een bottum-up benadering en niet zo van de top-down. En vandaar uit kunnen dan de natuurlijke leiders opstaan, die niet voor zichzelf maar voor het geheel denken en werken..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten