vraagje

Heb je een mooi, interessant of indrukwekkend boek gelezen, deel het met ons!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 4
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

vraagje

Bericht door Civilis » 25 okt 2010, 14:45

Ken iemand de Engelse of Nederlandse vertaling van het boek 'le Choix' van Jean Grenier? Bestaat het? Hoe heet het?
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 okt 2010, 00:56

Weet ik niet. Maar ik lees dat die schrijver - die ik verder niet ken - leraar filosofie is geweest van Albert Camus. Wat 'm voor mij interessant maakt.
Waarom zoek je naar die vertaling? Daar ben ik benieuwd naar ..

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 4
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 26 okt 2010, 01:37

Ik ben bezig in de Mythe.. Camus vewijst naar Grenier mbt zijn 'filosofie der onverschilligheid'. Daar ben ik nieuwsgierig naar. Het heeft me iig op het spoor van Taoïsme gebracht. Klinkt ook interessant.

Ik zou Camus graag eens met je bespreken als ik het uit heb.
Ten eerste heb ik het het idee dat hij bij zijn uitleg van het absurde dingen zegt die een kalm en content mens (als jij lijkt te zijn) nooit kan bevatten.
Ten tweede maakt hij volgens mij wel wat van de mentale sprongen waar hij andere filosofen terecht op afrekent. Misschien kan je daar jouw visie op geven.
Ik heb op het moment nogal veel aan mijn hoofd, dus ik zal het niet snel uit hebben. Ik maak er dan wel een topic van.

ps. Als ik het goed begrijp is 'Absolu et Choix' de herdruk van 'le Choix'. Er lijkt helaas van beiden geen vertaling te vinden.
Is 'Correspondence 1932-1960' niets voor jou? De brieven tussen Grenier en Camus waarin Albert advies vraagd over zijn boeken..
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 okt 2010, 02:44

Sisyphus, die hier tot nu toe 4 berichten heeft geplaatst, zou nog met een topic over Camus komen. Het zou mooi zijn als hij ook aan zo'n topic van jou zou deelnemen. Mij lijkt het in ieder geval zeker interessant.

Voor Taoïsme is op dit forum veel belangstelling is mijn ervaring hier. Dus dat zou ook goed zijn om iets over te zeggen (als je tijd hebt).

Van andere boeken van Grenier zijn wel engelse vertalingen, b.v. bij bol.com. In bibliotheken kon ik alleen onvertaald werk vinden.
Die briefwisseling kan ik tot nu toe niet vinden. Misschien heb jij daar een link naar?

Ik zou Camus graag eens met je bespreken als ik het uit heb.

Ten eerste heb ik het het idee dat hij bij zijn uitleg van het absurde dingen zegt die een kalm en content mens (als jij lijkt te zijn) nooit kan bevatten.

Ten tweede maakt hij volgens mij wel wat van de mentale sprongen waar hij andere filosofen terecht op afrekent. Misschien kan je daar jouw visie op geven.
Dat maakt mij wel nieuwsgierig!
Kalm en content ben ik helaas niet zo vaak overigens. Maar ik vind het wel prettig om zo'n indruk te maken. Maar daar heb je blijkbaar bijgedachtes bij die je nog niet meedeelt (?).

Filosofisch lag Camus vooral met Sartre in de clinch voor zover ik weet.
Hij (net als proto-existentialist Kierkegaard) wil de paradox van de existentie open houden, terwijl Sartre bleef zoeken naar een fundamentele moraal en een vertaling naar maatschappelijk (marxistisch) handelen ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 4
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 28 okt 2010, 04:11

Bol heeft hem, maar achterlijk duur..
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/ ... escription

Ik geloof dat een dollar ongeveer een cent waard is tegenwoordig. (Is ook niet gek met de prijzen hier)


Volgens mij heb ik op internet ergens een online inleesexemplaar gezien, waarbij je de één pagina gratis kon lezen.. Vraag me niet waar

Ik heb ondertussen alvast de Tao Te Ching gekocht. Het valt me op dat de drie vertalingen die ik gelezen heb een verschillende betekenis aan de tekst geven.. Kon ik maar Chinees :?

Oh ja, ps, over hoe ik je zie:
1)Domme mensen zien alleen hun eigen standpunt. Wat goed voor hun is, is etisch goed. Niet omdat ze slecht zijn, maar omdat ze niet beter weten.
2) Mensen die wel doordenken hebben de neiging om van iedereen hun standpunt te begrijpen, zich in te leven, en mee te voelen.
3) In mijn ervaring ontstijgen echte 'absurde mensen' die behoefte. Aan de ene kant omdat je nooit zeker weet wat een ander denkt en of hij zichzelf wel goed kent. Ten tweede is hun belevingswereld net zo onbelangrijk als je eigen holletje.

Jij komt altijd zo begripvol over dat ik je als een 2 inschat :peace:
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 30 okt 2010, 12:45

Ik blijf wat lezen betreft voorlopig maar even mijn eigen agenda volgen.
Misschien dat ik weer wat van Camus ga lezen als zich een topic hier gaat ontwikkelen. In ieder geval bedankt voor de moeite.

Is Sisyphus trouwens een alter-ego van jou hier op het forum?
Die mogelijkheid kwam bij me op omdat het wel erg toevallig is dat er twee mensen op zo'n stil forum in de vergeten Camus geinteresseerd zijn.

Wat betreft 2): Ik zoek aanknopingspunten ..
En ik zou wat meer leven in de brouwerij willen hier.
Ik ga denk ik vast een topic openen over Camus met een abstracte samenvatting (naar Sperna Wieland's samenvatting aan het einde van een hoofdstuk over hem) .. Es kijken of absurdisten uit een holletje willen komen
;)
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 4
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 31 okt 2010, 14:15

Nee, Sisyphus heeft me het laatste zetje gegeven om het te gaan lezen. Hij was ook suicidaal, heeft ook een verleden van automutilatie, en is ook op eigen houtje bij het uitgangspunt van absurdisme en existentialisme gekomen. Als hij zich door dat boek beter is gaan voelen moet ik het natuurlijk ook proberen! Ik ga ergens deze week op je Camus-topic reageren.

Ik zou het heel fijn vinden als het forum wakker wordt :greins:
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 31 okt 2010, 15:06

hehe ik lees ook hier mee.. heb niet altijd iets toe te voegen, dus dan lees ik maar gewoon ff mee

Ik zie hier in dit topic 2 interessante dingen. 1 is zeker het taoisme. Het ogenschijnlijke paradoxale dat in de Tao Te Tsjing beschreven wordt, heeft me al vaak genoeg aan het denken gezet - of juist uit het denken gezet :)
Daar wil ik me ook zeker in een nieuw topic in gaan verdiepen.

Het 2e interessante is het idee van absurdisme. Dat spreekt mij wel aan, hoewel ik er verder helemaal niet mee bekend ben. Dus ik zal eens wat onderozek doen en zal ook tzt in het Camus topic reageren.
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten