Boeken

Heb je een mooi, interessant of indrukwekkend boek gelezen, deel het met ons!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
goeroe-overflakoe
Posts in topic: 1
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:55
Contacteer:

Boeken

Bericht door goeroe-overflakoe » 26 mei 2009, 18:20

oorlel
Laatst gewijzigd door goeroe-overflakoe op 30 mei 2009, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 29 mei 2009, 17:37

'Coming of age' roman over de 15-jarige Kafka Tamura die, om te ontkomen aan de voorspelling dat hij met zijn verdwenen moeder en zijn zus zal slapen, van huis wegloopt. Op onverklaarbare wijze wordt de jongen aangetrokken tot een bibliotheek in Takamatsu en tot de directrice, mevrouw Saeki. Kafka's pad kruist eveneens dat van het meisje Sakura, van een bibliothecaris, en van de geheimzinnige meneer Nakata, die met katten praat. De laatste was in de oorlog het slachtoffer van massahysterie en spoort niet helemaal. Als Kafka's vader op gruwelijke wijze in Tokyo vermoord wordt, raken de gebeurtenissen in een stroomversnelling. Murakami (1949) staat er om bekend dat hij de gebruikelijke Japanse cliches schuwt. Dus geen geisha's en samoerai in dit boek, maar moderne Japanners, die alle varianten van menselijk gedrag vertonen. Deze bijzondere roman is vlekkeloos vertaald door Jacques Westerhoven, met uitleg over de Japanse cultuur. Pieter Steinz (NRC) noemde de romans van Murakami 'Nobelprijsmateriaal'. Dit geldt zeker voor dit boek! Kleine druk.
Ik heb even de beschrijving erbij gezocht, want waar het boek precies over ging was me niet duidelijk.
Ik herken een stukje Oedipus in het verhaal, maar ik neem aan dat er meer invloeden in het boek te vinden zijn.

Je begreep niets van de gedichten, wel wat van het boek? :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten