
Vermakelijke column-achtige overpeinzingen en bevindingen van Rob Wijnberg over nieuws en ontwikkelingen. Lijkt direct uit het NRC gekopieerd te zijn, maar kan dit niet controleren, want ik lees het NRC niet.
De charme van boeken lezen is nou juist dat je zelf het beeld kunt creëren. Anders kun je beter films oid gaan kijken, maar daar ontbreekt juist vaak de verdiepingen van hoofdpersonen ed.Jeroen schreef:Het wordt tijd voor beeld-boeken. Dus een aflevering Boeken van ongeveer 3 tot 4 uur. Je kan dan op je gemakkie luisteren wat te schrijver te vertellen heeft. Zoiets als een voordracht of lezing, maar dan één die je thuis kan beluisteren en bekijken.
Dus Rob, ga voordrachten houden voor een videocamera. Gewoon lekker bij jezelf thuis achter een webcammetje ofzo.
Persoonlijk heb ik ook liever een boek, maar het is ook bananen met komkommers vergelijken; me een lezing is de spreker persoonlijk van invloed op de boodschap en zijn de woorden zelf van minder groot belang als met geschreven tekst. Mondeling kan een spreker zijn woorden toelichten, checken of de boodschap overkomt. Hoe hij (of zij) dit doet heeft grote invloed op de boodschap.Om schreef:Doe mij maar een boek in plaats van een lezing. Mijn eigen tempo, mijn eigen wereldje.
Nee, niet per se ..okke schreef:Vind je dat jammer? Niet dat het niet van jezelf is, maar dat nieuwe inspiratie zeldzaam is?yopi schreef:Echte (nieuwe) inspiratie is het meest zeldzame wat er bestaat en zelfs dat idee is niet van mezelf.
Als nieuwe inspiratie niet bestaat. Dan IS inspiratie dus het ENE. Dan IS inspiratie dus het onzichtbare verlichtende. En die inspiratie doet steeds de schijnbaar zelfde verschijnselen verschijnen.yopi schreef: Echte (nieuwe) inspiratie is het meest zeldzame wat er bestaat en zelfs dat idee is niet van mezelf.
Het is met name yopi die me weer flink inspireerde door zijn preoccupatie met mimetische toestanden. ik kan me best voorstellen dat je het even niet zo begrijpt, maar ik werd met name heel specifiek door yopi geprikkeld dus.Mtheman schreef:ziznl ik begrijp je post waarschijnlijk niet helemaal. Probeer je nu in eerste instantie middels weerlegging dat nieuwe inspiratie wel bestaat? Vervolgens te zeggen dat inspiratie, ongekend is?
Kennis en vaardigheden zijn overdraagbare en verhandelbare dingen. Wijsheid en Talent zijn niet direct verhandelbaar en overdraagbaar, en vallen wel onder het weten.Dat is toch uiterst paradoxaal, het bestaat wel, maar het is ongekend. Hoe kan je van iets afweten, wat niet kenbaar is?
Dankje. Denkers als jij en Yopi zijn ook zeldzaam. En eigenlijk is elke denker een zeldzame denker. En zeldzame denkers komen daardoor weer vreselijk veel voor.Verder wil ik nog opmerken dat er ook niet wordt beweert dat nieuwe inspiratie niet bestaat, alleen dat denkers als Kant en Nietzsche zeldzaam zijn.
Dankjewel hoor Okke.okke schreef:Ziznl, jij hoeft denktechnisch helemaal niet bescheiden te zijn hoor. Zelfs als Yopi over 'ons allen' beweert dat we dat wel zouden moeten zijn, hoef je jezelf daar geenszins door beperkt te voelen. Niet dat ik het idee had dát je dat deed, hoewel je wel op Yopi reageert en je jezelf er duidelijk door laat prikkelen.
Voorop gesteld vaardigheden zijn ook kennis, maar onderscheid moet wel gemaakt worden tussen expliciete kennis en 'tacit knowledge' (letterlijk stille kennis, m.a.w. kennis die een mens wel bezit, maar moeilijk of niet overdraagbaar is)ziznl schreef:Kennis en vaardigheden zijn overdraagbare en verhandelbare dingen. Wijsheid en Talent zijn niet direct verhandelbaar en overdraagbaar, en vallen wel onder het weten.
Inderdaad weten is iets anders dan kennis, weten is gebasseerd op kennis. Jouw definitie van weten is in deze dan ook structureel verschillend dan mijn visie en defnitie van weten. Jouw definitie dat je kan weten door te geloven en dingen helder in te zien, dat is vermoeden, of overtuigd zijn van dat het zo is, maar dan is de aanname dat wat gelooft wordt en de dingen die helder worden ingezien kennis is. Zonder kennis kan je namelijk niet weten. Kennis bevat namelijk waarheid.ziznl schreef:Verder is weten iets heel anders dan kennis. Weten kan je iets door te geloven en door dingen helder in te zien. Kennis is direct in duidelijke taal uit te drukken. Kennis zijn losse brokken, die gemakkelijk zijn na te bootsen, te kopieren etc etc.
Weer is dit paradoxaal, als iets zeldzaam is kan iets niet veel voorkomen, anders is het niet zeldzaam.Dankje. Denkers als jij en Yopi zijn ook zeldzaam. En eigenlijk is elke denker een zeldzame denker. En zeldzame denkers komen daardoor weer vreselijk veel voor.
Yep.Mtheman schreef:@ ziznl
Yopi inspireerde jou tot het schrijven van jouw post? Oké duidelijk.
Ik vermoed dat wat jij 'stille kennis' noemt datgene is wat ik 'weten' noem. Ik heb inderdaad een positieve en positivistische visie over kennis en vaardigheden, dat is ook de mainstream opinion waarop de kennis-economie is gebaseerd.Voorop gesteld vaardigheden zijn ook kennis, maar onderscheid moet wel gemaakt worden tussen expliciete kennis en 'tacit knowledge' (letterlijk stille kennis, m.a.w. kennis die een mens wel bezit, maar moeilijk of niet overdraagbaar is)ziznl schreef:Kennis en vaardigheden zijn overdraagbare en verhandelbare dingen. Wijsheid en Talent zijn niet direct verhandelbaar en overdraagbaar, en vallen wel onder het weten.
Jij draait die zaken nu om, Mtheman! Kennis is gebaseerd op weten. Kennis is de uitwisselbare vorm van 'weten' Kennis is uit te drukken in tekst, beeld, muziek of whatever welke expressievorm je ook maar kiest.Inderdaad weten is iets anders dan kennis, weten is gebasseerd op kennis.ziznl schreef:Verder is weten iets heel anders dan kennis. Weten kan je iets door te geloven en door dingen helder in te zien. Kennis is direct in duidelijke taal uit te drukken. Kennis zijn losse brokken, die gemakkelijk zijn na te bootsen, te kopieren etc etc.
Jouw definitie van weten is in deze dan ook structureel verschillend dan mijn visie en defnitie van weten. Jouw definitie dat je kan weten door te geloven en dingen helder in te zien, dat is vermoeden, of overtuigd zijn van dat het zo is, maar dan is de aanname dat wat gelooft wordt en de dingen die helder worden ingezien kennis is.
Meningsverschil hier. Mogelijk ten gevolge van woordgebruik. Jouw stille kennis is iets wat ik weten noem. De luidruchtige kennis die hier tegenover stel is gewoon de verhandelbare overdraagbare kennis, die ook in rekenmachines en wikipedia aanwezig is.Zonder kennis kan je namelijk niet weten. Kennis bevat namelijk waarheid.
(Ik ga even op puntje vier door als intermezzo. Kennis wordt dus verzameld door een intellectueel proces. Dit verzamelen is dan op een tussenpositie van tussenliggende lezers van kennis ofzo (lectueel komt uiteindelijk van legere = lezen, vergelijk ook lectuur enzo)Maar ik merk dat jij een positivistische visie op kennis hebt, ik basseer dit op de kenmerken die de positivistiche visie vertegenwoordigt, namelijk:
1. kennis is een object/ entiteit
2. kennis is wordt beschouwd als objectieve feiten
3. Expliciete kennis (objectief) wordt meer gewaardeerd dan 'tacit knowledge' (subjectief)
4. kennis wordt vergaard middels een intellectueel proces.
(bron: Hislop D., 2005, knowledge management in organizations,Oxford University Press NY, p. 17)
Heel goed. En daarmee probeerde ik je dus op je nogal lineaire gedachtegang te wijzen. Maar je gooit het liever weer terug alsof ik tegenstrijdige bedoelingen had gehad.Weer is dit paradoxaal, als iets zeldzaam is kan iets niet veel voorkomen, anders is het niet zeldzaam.Dankje. Denkers als jij en Yopi zijn ook zeldzaam. En eigenlijk is elke denker een zeldzame denker. En zeldzame denkers komen daardoor weer vreselijk veel voor.
Dat is achteraf gepraat. Weet jij hoe ze over respektievelijk 100 en 200 jaar over jou en yopi zullen spreken? En denk je nu echt dat Nietzsche in de tijd dat hij leefde en schreef invloed had op de mensen om hem heen. De invloed had tijd nodig. En de preciese invloed, die het gedachtegoed van die twee heren op jou en yopi en mij heeft gehad is niet geheel precies te herleiden tot hun preciese gedachtegoed. Wel kun je hun namen goed gebruiken als een soort ijkpunt in de geschiedenis. Maar dit soort ijkpunten zijn niet zo heel zeldzaam hoor, zoals yopi lijkt te verkondigen. Dit soort ijkpunten treden vreselijk vaak op is mijn mening.Ook al ben ik gecharmeerd van het compliment, is in feite wat je zegt dat ieder mens uniek is en in feite is dat ook zo geen mens is het zelfde en toch zijn er veel mensen. Dus in dat opzicht geef ik je gelijk, maar waar je aan voorbij gaat is dan de invloed die denkers als Kant en Nietzsche hebben op de rest van de mensheid. Mijn invloed en waarschijnlijk die van yopi ook, zal beperkt blijven tot slechts enkelingen vergeleken met de bekendheid van Nietzsche en Kant en de invloed die zij hebben op de rest van de mensheid. In die zin zijn Nietzsche en Kant ook zeldzaam, en dus vele malen zeldzamer dan mij.
Hmm...Ik kan je hier niet meer volgen Mtheman!Ik kan yopi met betrekking tot het denktechnisch vermogen van de mens en dat we daarin bescheiden moeten zijn hem gelijk geven. Ik vind ook dat we eigenlijk niks weten en zelfs dat weet ik niet. Middels waarheidsvinding en triangulatie kan je het zeer aannemelijk maken dat iets waar is, maar ook dat is maar een methode.
Of je dat nou moralistisch vindt of niet dat is kwestie van inzicht en achterliggende kennis. Het is toch niet zo dat yopi vindt dat iedereen dat moet denken? Maar dat kan ik dan misschien beter aan yopi zelf vragen.
yopi kwakt gewoon een kikker extra in zijn kruiwagen.okke schreef:Oké, duidelijk. Ik ben benieuwd hoe Yopi het vind om zo toegesproken te worden.ziznl schreef:Ik spreek yopi toe. Yopi is veel te bescheiden over zijn eigen manier van denken.
Nou, ik was hier niet zozeer ontopic vanwege het boek, maar meer vanwege yopi. Om niet teveel af te dwalen heb ik wel het filmlinkje bekeken van meneer Wijnberg.okke schreef:Wat vond jij van het boek?ziznl schreef:Yopi kwakt gewoon een kikker extra in zijn kruiwagen.
yopi schreef:Bewust bedoelde ik natuurlijk gewoon wat er in mijn posts staat. Alleen ziznl weet altijd weer het achterliggende, onbewuste, meebedoelde en impliciete te treffen in de posts.
Wat mij altijd weer aangenaam treft en ook sterker maakt en mij herinnert aan goede intuities, of nieuwe gedachtes geeft.
Verder is ie natuurlijk zelf zo moralistisch als de pest, om niet te zeggen paternalistisch.
In ieder geval prettig om gekend te worden en je bestaan zo bevestigd te zien (zie onderschriften van ziznl).
Zo zag ik het ook niet zozeer. Maar zoals je zelf zegt, ik zie de implicaties van een dergelijke schreeuw. Voor je het weet zit je namelijk om inspiratie verlegen.Wat niet klopt is dat ik 'een schreeuw om inspiratie' te kennen wilde geven.
Vind jij dan ook dat het tijd wordt om het postmodernisme vaarwel te zeggen en weer eens duidelijk te zeggen waar het op staat. (wederom:Het ging me vooral om Wijnberg, die ik sympathiek vind en een beetje een geestverwant.
Zijn boek zal ik niet lezen denk ik, omdat ik hetzelfde al constateer (zo als ik al schreef).
Oei, dan moet ik dus dat boek gaan lezen om te kunnen oordelen. Waar is jouw oordeel mbt Wijnberg nu op gebaseerd btw?In die uitzending van boeken vond ik hem niet zo uit de verf komen eigenlijk (wat ik wel anders van Wim Brands gewend ben).
Ja huh..dat zegt alleen iets over de bron waar je het vandaar hebt...het zegt niet waar het op gebaseerd is...maar goed laat maar.yopi schreef:Naast het programma 'boeken' diverse radiointerviews, volkskrant en filosofie magazine artikel.
Als er een boek uitkomt vindt er altijd een rondgang in de media plaats hierover. Dus zo ook met dit boek.
Zeggen waar het niet op staat is al heel wat. Maar waarom zou je datgene waar het niet op staat niet is wat duidelijker omcirkelen. Anders blijf je tobben. Echt yopi, jij spant echt de kroon. Je zit er zo dicht tegen aan te hikken. Al jaren volgens mij. Vertel nou toch eens WAAR al je kikkers bij elkaar gehouden worden. Is het in dat datgene wat je zegt? Nee! Is dat in datgene wat je denkt? Nee! Is het in datgene wat je hoort? Nee! Is het datgene wat je leest? Nee! Waar zit jij nou eigenlijk op jezelf? Nou daar behoef je toch niet over te tobben...grrrrrr...Postmodernisme is maar 1 kikkertje waardoor ik besmet ben geraakt
Het blijft tobben dus.
Verder blijf ik voornamelijk zeggen waar het NIET op staat.
Postmodernisme is de filosofische stroming die ontkent dat we weet kunnen hebben van iets als een waarheid. Het postmodernisme verklaart daarmee dat de grote ideologien niet meer bestaan of voldoen.(Leg me ((ons)) nog es 1 keer uit wat postmodernisme nou eigenlijk is)
okke schreef:Wat een misplaatste boosheid... Je medeleven is ontroerend en meelijwekkend.
Jij draait die zaken nu om, Mtheman! Kennis is gebaseerd op weten. Kennis is de uitwisselbare vorm van 'weten' Kennis is uit te drukken in tekst, beeld, muziek of whatever welke expressievorm je ook maar kiest.
Voor mij is weten, het kennen van objecten in een context afhankelijke situatie. Dit vergt kennis. Kennis is voor mij op te delen in twee categoriën tacit knowledge en expliciete kennis.Hmm...Ik kan je hier niet meer volgen Mtheman!
Wat is het verschil tussen inzicht en achterliggende kennis bijvoorbeeld. Wat bedoel je nu met die achterliggende kennis eigenlijk. Is dat juist de overdraagbare vorm of de stille vorm die je hier uitspreekt? En dat inzicht dat was toch slechts een overtuiging die niets met weten van doen had? Je geeft een lekkere relativistisch draai aan dingen hier, vind ik. Alsof iets 'weten' niet zou bestaan?
Ik vind het leuk om hierover met jouw van gedachte te wisselen Mtheman. Maar zet je intellectuele proces zelf niet te veel buiten spel door alleen maar met kennisobjectjes te strooien. Je zult je dingen intellectueel eigen moeten maken indien je van weten kan spreken. Een kopieermachine weet niets in mijn ogen maar kan ongelooflijk veel kennis produceren. Boeken weten niets en bevatten vreselijk veel kennis. En het doet mij best wel pijn als jij van jezelf durft te beweren dat je niets weet. Je bent toch wel wat meer intellectueel gezien dan een boek of een kopieermachine? Onderschat jezelf niet zo of verschuil jezelf niet zo. Ik geloof heus wel dat je inzicht en begrip hebt voor dingen en niet alleen maar kennis.
Als dit je uitgangspunten zijn , dan is verder discussieren inderdaad volstrekt zinloos. Met een dergelijk uitgangspunt is het eindpunt namelijk door jou reeds vastgesteld. That kills every conversation with me.Mtheman schreef: Tja en ik neem aan dat we niet van deze gedachtegang afstappen, dus zoals al gezegd zal hierover geen consensus op dit vlak bereikt worden waardoor ik het nut van een voortgang over dit onderwerp niet meer in zie. Uiteindelijk zullen we belanden in een discussie over een kip (kennis) en een ei (weten) en wat kwam nou eerder?
of
Oh nee ik wil wel verder discussiëren maar hoe zie jij een verdere discussie dan voor je? Ik ben bang dat het uit zal draaien op het oeverloos herhalen van argumenten. Ik ben het met je eens dat mijn post inderdaad niet bevorderend is voor een verdere discussie.Als dit je uitgangspunten zijn , dan is verder discussieren inderdaad volstrekt zinloos. Met een dergelijk uitgangspunt is het eindpunt namelijk door jou reeds vastgesteld. That kills every conversation with me.
Jij schijnt ook wel veel te weten - of kennis te hebben - over mijn uitgangspunten in deze discussie als ik het zo zie. Hoe kom je aan al die kennis eiguluk.
Dat zegt ook wat over jouOm schreef:Trouwens kreeg ik van Eckhart Tolle een beetje de kriebels, het deed me denken aan van die enge sektes. Je voelt je bij hem al snel een volgzaam dom schaapje, dit komt grotendeels door het langzame praten, de eindeloze herhalingen, de blik in zijn ogen en zijn rekwisieten die een hypnotiseur niet zouden mistaan.
Natuurlijk, alles wat ik of een ander uitkraamt over wat dan ook zegt iets over die persoon denk ik ^^Jeroen schreef: Dat zegt ook wat over jou
Haha dat laatste boek is even iets anders dan het gekochte boek.Om schreef:Natuurlijk, alles wat ik of een ander uitkraamt over wat dan ook zegt iets over die persoon denk ik ^^Jeroen schreef: Dat zegt ook wat over jou
Maar goed, in een opwelling heb ik dit boek gisteren gekocht toen ik 'em zag liggen bij de lokale boekhandel. Nog niet in begonnen echter want ik ben nu nog ff bezig met de Antichrist van Nietzsche.
Hehe zo heb ik dit boek ooit ook eens gelezen en er zit idd best wel wat in de ideeën van Nietzsche.. hoewel ik ze nu niet meer paraat heb..Om schreef:Ja ik lees lukraak boeken zonder een overkoepelend thema, houdt me jong *AHUM* En je beschrijving van de Antichrist klopt tot nu toe aardig, maar de inhoud ervan is nog verassend rationeel in tegenstelling tot wat je van een tirade verwacht (namelijk; emotioneel).
Ik ben begonnen bij het stuk over vrijheid van godsdienst, want daar had een vriend het over (hij vindt net als Wijnberg dat we er vanaf moeten en ik heb daar eigenlijk weinig tegenin te brengen).. moet eerlijk bekennen dat ik binnen no-time achterin zat en beduusd zat te kijken: heh nu al zo ver? Dus heb alleen de eerste 60 pagina's nog over..Om schreef:Vanmiddag ff tot blz. 90 van het boek van Rob Wijnberg gelezen, ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, en het bevalt me tot nu toe wel alhoewel vele dingen mij wel bekend voorkomen. Dat laatste is vooral omdat het veel raakvlakken heeft met de thema's die behandeld werden op school, niet omdat ik mezelf zo'n genie vindt.
http://www.geocities.com/thenietzschech ... tig.htm#s1Vorwort
Dies Buch gehört den Wenigsten. Vielleicht lebt selbst noch Keiner von ihnen. Es mögen die sein, welche meinen Zarathustra verstehn: wie dürfte ich mich mit denen verwechseln, für welche heute schon Ohren wachsen?— Erst das übermorgen gehört mir. Einige werden posthu[m] geboren.
Die Bedingungen, unter denen man mich versteht und dann mit Nothwendigkeit versteht[,—] ich kenne sie nur zu genau. Man muß rechtschaffen sein in geistigen Dingen bis zur Härte, um auch nur meinen Ernst, meine Leidenschaft auszuhalten. Man muß geübt sein, auf Bergen zu leben,—das erbärmliche Zeitgeschwätz von Politik und Völker-Selbstsucht unter sich zu sehn. Man muß gleichgültig geworden sein, man muß nie fragen, ob die Wahrheit nützt, ob sie Einem Verhängnis wird ... Eine Vorliebe der Stärke für Fragen, zu denen Niemand heute den Muth hat; der Muth zum Verbotenen; die Vorherbestimmung zum Labyrinth. Eine Erfahrung aus sieben Einsamkeiten. Neue Ohren für neue Musik. Neue Augen für das Fernste. Ein neues Gewissen für bisher stumm gebliebene Wahrheiten. Und der Wille zur Ökonomie großen Stils: seine Kraft, seine Begeisterung beisammen behalten ... Die Ehrfurcht vor sich; die Liebe zu sich; die unbedingte Freiheit gegen sich ...
Wohlan! Das allein sind meine Leser, meine rechten Leser, meine vorherbestimmten Leser: was liegt am Rest?— Der Rest ist bloß die Menschheit.— Man muß der Menschheit überlegen sein durch Kraft, durch Höhe der Seele,—durch Verachtung ...
Friedrich Nietzsche.
Intangible Radjanamadjo schreef: Hehe zo heb ik dit boek ooit ook eens gelezen en er zit idd best wel wat in de ideeën van Nietzsche.. hoewel ik ze nu niet meer paraat heb..
En ga zo maar door =) Lekker extreem en venijnig allemaal; dat maakt Nietzsche ook tot zo'n vermakelijke filosoof.Wet tegen het christendom
Uitgevaardigd op de eerste dag van het jaar Een (-op 30 september 1888 van de foute tijdrekenening)
Oorlog op leven en dood tegen de zonde: de zonde is het christendom.
Ja er is inderdaad verassend weinig tegenin te brengen, en het is wel opmerkelijk dat het artikel nogal een paradoxale ding is. Probeer dat maar eens te verdedigen tegenover 'leken' zeg, lijkt me een onmogelijke opgave. Ik zie de christenen/moslims in mijn klas me al stenigen met denkbeeldige stenen. Zo denk ik ook dat het voor een politici een no-go-area is.ik ben begonnen bij het stuk over vrijheid van godsdienst, want daar had een vriend het over (hij vindt net als Wijnberg dat we er vanaf moeten en ik heb daar eigenlijk weinig tegenin te brengen).. moet eerlijk bekennen dat ik binnen no-time achterin zat en beduusd zat te kijken: heh nu al zo ver? Dus heb alleen de eerste 60 pagina's nog over..
het boek leest gewoon heerlijk weg en de thema's die worden aangesneden worden goed belicht
Hehe jazeker. Wat een charmeur is die Nietzsche toch, helaas werkt het net zo goed de andere kant op denk ik. De gelijkgestemden zullen erdoor gesterkt worden in hun gelijk gestemdheid en de andersdenkenden (Christenen) zullen erdoor gesterkt worden in hun anders denken. Ofzo.yopi schreef:Om schreef:"...want ik ben nu nog ff bezig met de Antichrist van Nietzsche."
Lekker knus hè? Om bij de lezers te horen die Nietzsche in zijn voorwoord hieronder zegt te willen hebben:
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast