Luister

Heb je een mooi, interessant of indrukwekkend boek gelezen, deel het met ons!
Plaats reactie
Soyonne
Posts in topic: 1
Contacteer:

Luister

Bericht door Soyonne » 22 mar 2025, 03:35

Luister van Sacha Bronwasser.
Beste roman die ik sinds tijden las. Prachtig proza, spannend ook. In een dag uitgelezen.
Heeft iemand het gelezen? Wat maakt dit boek zo goed?

memeticae
Posts in topic: 4
Contacteer:

Bericht door memeticae » 22 mar 2025, 18:27

Soyonne schreef:
22 mar 2025, 03:35
Heeft iemand het gelezen?
Ik niet
Wat maakt dit boek zo goed?
Aan wie vraag je dat, cq wat bedoel je met je vraag?

Als je een boek wilt bespreken, bespreek dan ook het boek.
Leg uit wat jou interesseerde en waarom.

Anders kan ik net zo goed vragen:
"Ik heb [een boek] over Einsteins algemene relativiteitstheorie gelezen. Wat maakt dit [boek] zo goed?"
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon
Contacteer:

Bericht door Leon » 22 mar 2025, 20:46

ik ben wel begonnen in het boek, er is een hoofdpersoon Phillipe die wel interessant is, onverklaarde angstige voorgevoelens heeft tegenover het decor van bomaanslagen in Parijs.

Je weet niet of het een heldervoelende zuivere persoon is, of een platvloerse maniak.

Op zich wel mooi dat soort personages.

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 22 mar 2025, 21:17

Leon schreef:
22 mar 2025, 20:46

Je weet niet of het een heldervoelende zuivere persoon is, of een platvloerse maniak.

Weet men dat überhaupt wel bij iedereen die ontmoet wordt?
Of gaat men op het "gevoel" af?
(Soms zelfs tegen beter weten in.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Leon
Contacteer:

Bericht door Leon » 22 mar 2025, 21:35

memeticae schreef:
22 mar 2025, 21:17
Leon schreef:
22 mar 2025, 20:46

Weet men dat überhaupt wel bij iedereen die ontmoet wordt?
Of gaat men op het "gevoel" af?
(Soms zelfs tegen beter weten in.)
dit soort boeken maken misschien dat je een eerste oordeel wil opschorten.

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 22 mar 2025, 22:29

Tsja ...

Waarom boeken lezen dan?

(Iets dat mijn juf nederlands nooit anders kon benaderen dan met: omdat het moet.)

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 22 mar 2025, 22:44

Ik ben net zo geïnteresseerd in de mening van 1 persoon als iedereen die zich voor mijn mening interesseert.
Lezen van (filosofische) boeken helpt mij niet, vooral niet omdat het dan een 1-weg situatie betreft.

Vandaar mijn voorkeur voor "geëngageerde literatuur," zoals Tolkien en Toonder.

Nu had ik liever een discussie met de schrijver alvorens pen en papier tezamen kwamen.
Daarna is het enkel oud zeer, en volkomen oninteressant.

Leon
Contacteer:

Bericht door Leon » 26 mar 2025, 14:06

Soyonne schreef:
Beste roman die ik sinds tijden las. Prachtig proza, spannend ook. In een dag uitgelezen.
de vertelster is held en anti-held, rolmodel uiteindelijk wel en niet. Het kunstacademiemilieu en het echte leven vechten beide om de status 'bizar'.

Leuk om gelezen te hebben.

Bärbel
Posts in topic: 5
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 31 mar 2025, 06:18

Leon schreef:
26 mar 2025, 14:06
Soyonne schreef:
de vertelster is held en anti-held, rolmodel uiteindelijk wel en niet. Het kunstacademiemilieu en het echte leven vechten beide om de status 'bizar'.

Leuk om gelezen te hebben.

Lijkt me een leuk boek Leon.

Zelf heb ik altijd grote moeite met fictie. Het moeten altijd biografieën zijn, wil het mijn aandacht kunnen vasthouden. Dat heeft denk ik te maken met mijn bestemming. Of zo ben ik “bedraad”. In de verbinding met het levensboek van een andere mens merk ik leven in mijzelf. Klinkt gek misschien. Maar andere boeken kan ik niet lezen. Lukt gewoon niet.

Het lijkt me heerlijk om dat wel te kunnen.
Hermetisch geschakeld

Bärbel
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 31 mar 2025, 06:30

Ik zag net een mooie short langskomen.

“We cannot free ourselves without liberating another”.

Misschien daarom dat biografieën mijn aandacht kunnen vangen.

Wel grappig dat dit topic “luister” heet. Luisteren is wat ik altijd veel deed naar mensen.
Hermetisch geschakeld

Bärbel
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 01 apr 2025, 07:32

Jammer dat je je reactie hebt verwijderd @leon.
Het begrip “weerklank” vond ik heel treffend en verhelderend. Had nog geen tijd genomen erop te reageren. Bedankt voor jouw reactie.

Waarom verwijder je het vaak als er niet direct op gereageerd wordt? Onzekerheid? Ik vind het zo jammer. Het was zo’n goed antwoord van je. 👍
Hermetisch geschakeld

Leon
Contacteer:

Bericht door Leon » 01 apr 2025, 08:19

Bärbel schreef:
01 apr 2025, 07:32
Het begrip “weerklank” vond ik heel treffend en verhelderend. Had nog geen tijd genomen erop te reageren. Bedankt voor jouw reactie.

Waarom verwijder je het vaak als er niet direct op gereageerd wordt? Onzekerheid? Ik vind het zo jammer. Het was zo’n goed antwoord van je. 👍
Ja onzekerheid, als ik dan teruglees bij oudere berichten overvalt me zoveel twijfel.

Bärbel
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 01 apr 2025, 09:05

Leon schreef:
01 apr 2025, 08:19
Bärbel schreef:
01 apr 2025, 07:32

Ja onzekerheid, als ik dan teruglees bij oudere berichten overvalt me zoveel twijfel.
Helemaal niet nodig joh. :smt058

Ik herinnerde me net dat een vorig boek dat ik las (maar nog niet uit heb) ook fictie was. Een “feelgood boek” ook nog. Lekker narcistische opmerking over biografieën was dat van mij. LOL. Of eigenlijk gewoon maar een gedachte waarim het meestal biografieën zijn. Eigenlijk ben ik dat helemaal zat. Ik wil ook weer kunnen genieten van fictie. Vroeger (in mijn new age tijd) las ik graag Coelho. Fantasie. Zoals de Alchemist.
Hermetisch geschakeld

Bärbel
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 01 apr 2025, 09:15

Op bol lees ik dit over je boek:

Samenvatting

Genomineerd voor de NS Publieksprijs 2024; de veel bejubelde roman en door Het Parool, de Volkskrant, Trouw en NRC uitgeroepen als een van de beste boeken van 2023.

Genomineerd voor de NS Publieksprijs 2024!

'Onweerstaanbaar beschrijft Sacha Bronwasser het Parijse leven in een roman die tot nadenken stemt. Bronwasser wekt Parijs tot leven in deze sterke roman over een au pair. Soepel en trefzeker voert ze de spanning op.' - 5 sterren, de Volkskrant

Het nieuws reisde snel, zoals dat soort nieuws doet. Ik wist dat het ook over jou ging zodra het eerste bericht uit Parijs kwam. Bijna zes jaar geleden nu, op een vrijdag de dertiende. Een datum als een slechte grap. Online meldden allerlei mensen zich 'veilig'. Vrienden, een nichtje, een ver familielid. Oud-studiegenoten, mijn eigen oud-leerlingen. Exposanten van de fotobeurs, je vakgenoten. Anderen, vage kennissen: het verbaasde me hoeveel bekenden aan de rand van het wereldtoneel rondhingen. Jij was daar ook, Flo, en op jouw profiel bleef het stil. Akelig stil, zegt men dan.

Luister, de tweede roman van Sacha Bronwasser, neemt de lezer mee naar het Parijs van de jaren tachtig en nu, in een zinsbegoochelende zoektocht naar identiteit, vriendschap en schuld.

'Ingenieuze roman (...) Slim verteld en meesterlijk opgebouwd (...) Bronwasser snijdt veel aan in deze roman, maar houdt alles voorbeeldig in de hand. Luister is een roman die bewondering afdwingt.' - Trouw

Haar roman is een triomf, Arjan Peters

'Lees het, echt de moeite waard, dat is een aanbeveling van mij. Annemieke Bosman, Opium NPO Radio 4

Sacha Bronwasser vindt taal voor alles wat zich niet of nauwelijks laat herinneren. Het effect is betoverend. Niña Weijers

Uit het juryrapport Libris Literatuur Prijs 2024: '[...] IJzersterk geschreven boek, dat je tot de laatste bladzijde in zijn greep houdt. Er staan zinnen in van grote schoonheid, het kent diepgang en zet aan tot wrang-melancholische bespiegelingen [...] magistrale roman [...].

Lijkt me een heel spannend en goed boek.
Hermetisch geschakeld

Plaats reactie