creatie van de perfecte mens,,

Waar hebben we het eigenlijk over?
jim
Posts in topic: 3
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 dec 2007, 21:56
Contacteer:

creatie van de perfecte mens,,

Bericht door jim » 28 dec 2007, 22:17

iedereen wil een perfect mens zijn of de perfectie na streven,, maar zou het mogelijk zijn om een perfect mens te zijn hoe zie jij dat??

ikzelf denk het zo als wij de perfecte mens creeeren,, wordt het de/een robot, niemand is perfect, natuurlijk streeft iedereen inclusief ik dat na,
maar wat versta je onder perfectie??
ofwel vraag 2 hoe streef jij naar perfectie??

daar wil ik wel eens van weten:)

Gebruikersavatar
Quetzalcoatl
Posts in topic: 5
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 nov 2007, 17:45
Contacteer:

Bericht door Quetzalcoatl » 28 dec 2007, 22:20

de mens is perfect.

daardoor hoef ik niet te streven naar perfectie
In Lak'ech

jim
Posts in topic: 3
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 dec 2007, 21:56
Contacteer:

Bericht door jim » 28 dec 2007, 22:21

hoe verklaar je dan psychische klachten,, oorlogen,, ruzies,, dood,,
moord,, criminaliteit??

Gebruikersavatar
Quetzalcoatl
Posts in topic: 5
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 nov 2007, 17:45
Contacteer:

Bericht door Quetzalcoatl » 28 dec 2007, 22:23

door het niet zien van de perfectie
In Lak'ech

jim
Posts in topic: 3
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 dec 2007, 21:56
Contacteer:

Bericht door jim » 28 dec 2007, 22:31

iedereen streeft naar de perfectie,, maar iedereen heeft een eigen perfectie,, maar dat wil niet zeggen dat de mens perfect is,,

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 28 dec 2007, 22:47

Jim schrijft
iedereen wil een perfect mens zijn of de perfectie na streven,, maar zou het mogelijk zijn om een perfect mens te zijn hoe zie jij dat??
Dat is nog maar de vraag, of iedereen dat wil.
Ik niet, geloof ik. Moet er niet aan denken.
maar iedereen heeft een eigen perfectie
Daar kan ik me ietsje meer bij voorstellen...dan bij dat eerste.
Heeft voor mij iets te maken met: Jezelf recht aan kunnen kijken, inclusief alles wat je bent / hebt.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Quetzalcoatl
Posts in topic: 5
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 nov 2007, 17:45
Contacteer:

Bericht door Quetzalcoatl » 28 dec 2007, 22:47

creatie is perfect :whistle:

je verzint een vraag... dan moet je ook maar een antwoord verzinnen...

als je nu eens geen vraag verzon en gewoon alles rondom je als perfect zijnde bekeek

zalig.
In Lak'ech

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 2
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 28 dec 2007, 22:49

iedereen wil een perfect mens zijn of de perfectie na streven
Nou ik niet hoor... :p
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 28 dec 2007, 22:50

Quetzal:
en gewoon alles rondom je als perfect zijnde bekeek

zalig.
Misschien wel zalig...
Maar m.i. niet reëel.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 28 dec 2007, 22:50

Ha ha ha, Eddy, we zitten het weer eens tegelijkertijd te doen
(en ook nog met een soortgelijk antwoord) :-D
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Quetzalcoatl
Posts in topic: 5
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 nov 2007, 17:45
Contacteer:

Bericht door Quetzalcoatl » 28 dec 2007, 22:54

Eva Lilith schreef:Quetzal:
en gewoon alles rondom je als perfect zijnde bekeek

zalig.
Misschien wel zalig...
Maar m.i. niet reëel.
kijk dat vind ik nou spijtig...
reëel...

jij maakt de wereld eva...
In Lak'ech

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 2
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 28 dec 2007, 22:56

Telepathie ...? O:)
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 28 dec 2007, 22:57

Ik begin 't toch bijna te denken onderhand.... :-D
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 28 dec 2007, 23:00

Quatzal,
kijk dat vind ik nou spijtig...
reëel...

jij maakt de wereld eva...
Weet je wat het punt een beetje is. We zijn het geloof ik niet vaak met elkaar eens maar ik vind je altijd wél aardig! :-D

Ik vind 't niet reëel.
Maar daarom kun jij 't natuurlijk wél reëel vinden / maken.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Quetzalcoatl
Posts in topic: 5
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 nov 2007, 17:45
Contacteer:

Bericht door Quetzalcoatl » 28 dec 2007, 23:07

toveren moet je !

niet jemeren over realiteit...

:smt049
In Lak'ech

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 28 dec 2007, 23:17

@ Quetz,

Ik tover de hele tijd! :-D

(wat is "jemeren"?)
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 1
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 28 dec 2007, 23:56

Ik zou zeggen:

Probeer het anders te bekijken. Perfectie is een waarde oordeel. Heel goed kunnen zien (in de verte) verdringt de noodzaak om accurate inschattingen te maken over wat er op afstand gebeurt; niet goed kunnen zien (in de verte) schept de noodzaak om accurate inschattingen te maken over wat er op afstand gebeurt. In die zin is het altijd schipperen tussen eigenschappen."Perfectie" zou dan het maken van waardeoordelen over wat "het beste" is inhouden. Perfectie draagt in zich dat het niets van doen heeft met het maken van waardeoordelen. Mijn conclusie is dat als ik dingen accepteer met alle dingen die in mijn mening misschien imperfect zijn ik uit mijzelf de grootst mogelijke objectiviteit laat ontstaan en daarmee in mijzelf tot de grootst mogelijke perfectie kan komen. Dit leidt mij tot de conclusie dat het niet oordelen, of het achterwege laten van definities tot de grootst mogelijke perfectie leiden. Perfect is dan niet gedefinieerd. Alles is in die zin al perfect; daar komt bij dat we tegelijkertijd tot de conclusie komen dat alles wat een vorm kent (en daarmee definities) altijd minder perfect is dan datgene wat geen vorm kent; zoals de voorwaarden voor het bestaan van vormen.

Zo hee, dat is een lang verhaal.
:)
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 2
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 29 dec 2007, 00:53

ik heb wel eens een gedicht geschreven met de titel: de inperfectie van perfectie

jullie kunnen wel raden wat er in stond

in 't kort:

perfectie is statisch, niet dynamisch, dus perfectie groeit niet, ontwikkelt zich niet, maakt geen fouten, wordt er dus ook nix wijzer van

perfectie is dus de balans tussen perfectie en inperfectie, he presto, voila: yin & yang, het is dus al perfect zoals het is
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 29 dec 2007, 16:11

Gisteren zag ik Wintergasten met een Canadese vrouw.

Wat ik wel mooi vond aan haar verhaal, is dat wij als mensheid altijd voor de verbetering gaan. En daarmee geeft ze ook gelijk aan dat er op dit moment iig in de wereld niet zo iets als perfectie bestaat. Hooguit individuele perfectie, maar dat kan als gevolg van het verbeteringsproces in de wereld (geen staat van perfectie) dus nooit perfect zijn..

In essentie geloof ik dat de creatie perfect is, maar zoals Jeroen al aangeeft zullen we daarvan niets leren op het moment dat wij al perfect zouden zijn..

dus om te schipperen tussen Jeroen en Quetzalcoatl:
De mens is wellicht van nature perfect maar heeft bewust gekozen om kunstmatige verbeteringen toe te voegen. De vraag is of dit wenselijk is, maar het is nou eenmaal wel de realiteit in de wereld.

Wat mij betreft zouden we naar meer perfectie kunnen strijden, maar wel met het belangrijke oogmerk dat we uiteindelijk hierdoor eerder verbeteringen aanbrengen in het systeem dan dat wij de perfectie bevorderen. En daarmee komt de perfectie immer dichterbij... de vraag is of wij die raaklijn ooit zullen bereiken. Maar door het systeem van verbeteringen kunnen we in ieder geval immer de weg omhoog in het zicht houden. En dat is m.i. vele malen belangrijker dan het onderkennen van de aanwezige perfectie.

Misschien is het wel een wijze les voor de mens om in te zien dat perfectie an sich ook aan verbeteringen onderhevig kan zijn. Klinkt heel paradoxaal, maar waarom is de schepping er anders? :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 3
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 29 dec 2007, 16:31

Als de mens perfect was, waarom zouden we dan dingen fout doen?
Perfectie is nastrevenswaardig, maar onbereikbaar in dit leven. (Als je perfectie ziet als: dat het altijd beter moet)
We zijn perfect, maar vinden zelf van niet.
Perfectie is de illusie dat alles nog beter moet.
Zal schaatsen ooit perfect worden, nog sneller, nog harder? Waar houdt het op? Waar ligt de grens? Ik denk dat die er geen grens is.
Dus voor mij is perfectie de illusie dat alles altijd beter kan en moet, we zijn nooit tevreden met wat we hebben. Dat wil niet zeggen dat er geen verbeteringen moeten komen, maar dat is toch wel wat anders dan perfectie.
In mijn ogen is enkel God perfect.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 dec 2007, 17:27

Mtheman schreef:Als de mens perfect was, waarom zouden we dan dingen fout doen?
De perfecte misdaad schiet me als term tebinnen.

Ik denk dat het streven naar perfectie de mens schaadt. Reële doelen nastreven en overwinningen daarin vieren is zoveel gezonder dan het spook van de onhaalbare perfectie nastreven.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 1
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 29 dec 2007, 17:40

Het streven naar perfectie vind ik wel een redelijk goede maar geen perfecte eigenschap van een mens.

De arrogante illusie deze perfectie daadwerkelijk te kunnen weten en te kunnen uitvoeren vind ik een slechte eigenschap.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 3
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 29 dec 2007, 19:10

De perfecte misdaad schiet me als term te binnen
De perfecte misdaad is perfect omdat de politiemannen/vrouwen en zijn/haar methoden om de misdaad op te lossen niet perfect zijn ;)
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 dec 2007, 19:38

Mtheman schreef:
De perfecte misdaad schiet me als term te binnen
De perfecte misdaad is perfect omdat de politiemannen/vrouwen en zijn/haar methoden om de misdaad op te lossen niet perfect zijn ;)
Dus alle misdaden die door de politie niet opgelost kunnen worden zijn perfect? Lijkt me niet. Er moeten ook sublieme aspecten aan de misdaad zelf zitten.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 2
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 30 dec 2007, 00:32

Er is niets mis met misdaad. Misdaad zien jullie als fout omdat het jullie manier van leven bedreigd. Maar voor een misdadiger zijn jullie degene die zijn manier van leven bedreigen. Tis maar net aan welke kant je staat.

Er valt niets te verbeteren aan de mens. Als men denkt iets verbeterd te hebben, heeft men slechts iets wat al perfect was verandert in iets wat nog steeds even perfect is.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 7
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 30 dec 2007, 10:20

Jeroen schrijft:
Er valt niets te verbeteren aan de mens. Als men denkt iets verbeterd te hebben, heeft men slechts iets wat al perfect was verandert in iets wat nog steeds even perfect is
Ook saai...
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 3
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 30 dec 2007, 14:44

Geen mens is perfect, omdat we niet weten wat perfect is.
Er is niets mis met misdaad.
Ik ben het met je eens dat er twee kanten zijn, en dat je het ook vanuit het andere perspectief kan bekijken.
Maar een misdadiger weet zelf ook dat het ingaat tegen de morele wetten van de mens, maar bovenal ingaat tegen de wetten van de samenleving.
Dus om te zeggen dat met misdaad niets mis is of dat het niet fout is, ben ik het geheel niet mee eens.
Dat een misdaad 'perfect' uitgevoerd kan worden, ben ik het gedeeltelijk mee eens.
Maar wanneer is het perfect, m.a.w. wie beoordeelt dat?
En wie zegt dat de beoordeler gelijk heeft, of is dat slechts een mening?
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 dec 2007, 14:52

Mtheman schreef:Maar wanneer is het perfect, m.a.w. wie beoordeelt dat?
En wie zegt dat de beoordeler gelijk heeft, of is dat slechts een mening?
Goede vragen over perfectie in het algemeen.

Gebruikersavatar
koen6165
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 feb 2008, 13:23
Contacteer:

Bericht door koen6165 » 10 feb 2008, 13:00

ik denk dat mens alleen maar perfect is als het accepteert zoals het is ,het uiterlijk en het inerlijk ,en dus zich niet ander voordoet dan je bent .
als je niet accepteert zoals je bent dan kan je nooit de rust en harmoni met jezelf vinden en dat maakt je ongelukkig,zo kan je niet van jezelf houden als je je niet van jezelf houdt kan je ook niet van iemand anders houden .
dat zie ik als de perfectie van de mens.
als je hier aan kunt voldoen ben je in mijn ogen al een perfect mens maar iedereen heeft zijn eigen goede en slechte punten ik denk dat je so iets niet te letterlijk moet nemen .

Gebruikersavatar
rnull
Posts in topic: 6
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 dec 2008, 09:53
Contacteer:

Bericht door rnull » 26 mar 2009, 00:19

Perfectie..

Na mijn mening is er geen perfectie zoals het woord wilt impliceren. Perfectie is het zelfde als een horizon, je tracht het te bereiken maar de ruimte blijft, hoe groot het dan ook mogen zijn. Perfectionisme is daarom ook niks meer en niks minder dan streven naar iets. Een ultiem punt, het bereiken van je horizon. Wij zijn verkenners van onze eigen ik, onze eigen ambities, onze eigen dromen. De perfectie verschuift naarmate wij vorderen, maar vorderen wij ook in het geheel die wij voorheen zagen als startpunt of zijn wij op het zelfde punt gebleven en hebben wij de illusie van perfectie omgezet naar een acceptabel geleden verlies om vervolgens opnieuw dat punt te bepalen?

Ik durf er niks over te zeggen.
Qua tractus sinus history refero

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 mar 2009, 00:52

Je verandert zelf probeer je te zeggen?

Overigens wel een mooi beeld dat je schetst.

Gebruikersavatar
rnull
Posts in topic: 6
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 dec 2008, 09:53
Contacteer:

Bericht door rnull » 26 mar 2009, 01:21

yopi schreef:Je verandert zelf probeer je te zeggen?

Overigens wel een mooi beeld dat je schetst.
Als dat een reply op mij was Yopi, bij deze:

Dat doe je altijd. Maar waar mensen goed in zijn, is een illusie scheppen om de waarheid te verbergen waardoor perfectie niks meer en niks minder zal zijn dan de horizon die on haalbaar blijft.

En bedankt :)
Qua tractus sinus history refero

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 01 apr 2009, 15:43

Welke waarheid wordt dan verborgen en waarom rnull?

Gebruikersavatar
rnull
Posts in topic: 6
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 dec 2008, 09:53
Contacteer:

Bericht door rnull » 04 apr 2009, 23:01

yopi schreef:Welke waarheid wordt dan verborgen en waarom rnull?
Een waarheid waar wij als mensen naar opzoek zijn. Wat dat precies is, kan ik geen antwoord op geven omdat ieder zijn eigen waarheid zoekt. Dingen verborgen houden is iets menselijks geworden. Het gevoel verkrijgen van falen in de ogen van een ander terwijl het niet zo is. De desynchronisering van sociale methodieken en het accepteren van vallen en opstaan wordt steeds meer een mythe.

Ik kan er nog wel meer over uitbreiden, maar heb nu even niet de tijd er voor. Mocht je de uitwerking er van willen hebben dan hoor ik dat graag :)
Qua tractus sinus history refero

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 05 apr 2009, 21:38

Ik hoef het niet per se precies te weten. Ik heb alleen het gevoel dat je meer wilt zeggen dan je zegt ...
Voor als je tijd hebt: Wat is 'desynchronisering van sociale methodieken'?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 sep 2009, 14:26

rnull schreef per pm:

Ha Yopi,

Het heeft even mogen duren, maar ik voelde me verplicht je nog even mijn visie te laten zien.

Ik bedoelde te zeggen met de de-synchronisatie van sociale methodieken dat de normale handelingen c.q. methodieken van de samenleving per dag gewijzigd wordt. De tijdslijn waar in dit gebeurd is niet synchroon met de tijds loop die wij kennen en hanteren.

Wat ik eigenlijk er mee bedoel te zeggen, is het streven van perfectie nimmer in een tijds vorm geplaatst kan worden. Iedereen heeft een moment van; Ik wil dat zo graag of; als ik dat zou hebben dan. Het verlangen naar iets, is 1 van de punten van perfectie. Je verlangt naar een ultiem punt waarbij jij als mens kan zeggen, dit is perfect.

Maar ik maak er nu een bos van tekst van. Ik probeer het even anders.


Perfectie staat tot Horizon, als Mens staat tot Tijd.

De tijd die wij nodig hebben als mens om perfectie te behalen is als ongekend als het staan op de horizon. Het is iets, wat niet haalbaar is.

Je zet 1 stap naar voren naar perfectie, maar de omgeving neemt die stap met je mee. Dus je staat op het zelfde punt, alleen ben je rijker qua geest geworden.

Ik zie perfectie niet als iets wat je kan aantonen, ik zie perfectie als de volledige symbiose van bewustzijn en kennis verpakt in een huls wat wij de lichaam noemen.

Gr

rnull

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 sep 2009, 14:31

@rnull

Ik vond het zonde om deze pm niet in het topic te zien, omdat het voor anderen toch ook wel interessant is. Ik zag er ook niks speciaals prive in of zo .. Dus ik hoop dat je dit goedkeurt ...

Ik begrijp er uit dat je perfectie als richtinggevend of horizonbegrip ziet.
Dat het geen nut heeft om concrete stappen te zetten in de samenleving omdat die voortdurend veranderd.
Dat het om een verrijking van je geest gaat ..

Klopt dit?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
rnull
Posts in topic: 6
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 dec 2008, 09:53
Contacteer:

Bericht door rnull » 12 sep 2009, 18:32

yopi schreef:@rnull

Ik vond het zonde om deze pm niet in het topic te zien, omdat het voor anderen toch ook wel interessant is. Ik zag er ook niks speciaals prive in of zo .. Dus ik hoop dat je dit goedkeurt ...

Ik begrijp er uit dat je perfectie als richtinggevend of horizonbegrip ziet.
Dat het geen nut heeft om concrete stappen te zetten in de samenleving omdat die voortdurend veranderd.
Dat het om een verrijking van je geest gaat ..

Klopt dit?
Yopi,

Je hebt helemaal gelijk, ik zie het inderdaad als een Horizon begrip. Het enige is, is dat stappen nemen noodzakelijk is. De horizon zal zichzelf aanpassen, maar je zult stappen moeten nemen om geestelijk en spiritueel verder te komen. Vragen stellen, en daar over denken is (vind ik) 1 van de waardevolste vormen van vooruit gang wat een mens kan ondergaan. Geschiedenis heeft alleen maar naar voren gebracht dat begeerte om materiaal/middelen alleen maar de mens een stap naar achteren heeft gebracht. Waarbij nadenken en het heiligen van de geest de mens of volk verder hebben gebracht ondanks de middelen.


Simpele voorbeeld: Chu tegen Wu (Sun Tzu). De elementen om iemand te verslaan gaan veel verder dan de teksten en verlangen naar een rein denken persoon. Daarbij werd de initiële horizon door Sun Tzu behaalt waarbij Chu vanwege begeerte en door ondoordachte handelingen werd verslagen.

Omgeslagen is Wu je geest en Chu is de begeerte. Laat je Chu je leven leiden, dan zal je hart en ziel leeg blijven waarbij Wu je minder minder materiaal geeft, maar je rijk in geest en in hart maakt (mits goed uitgevoerd).

Gr

rnull
Qua tractus sinus history refero

Gebruikersavatar
sniper
Posts in topic: 1
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 dec 2010, 00:33
Contacteer:

Bericht door sniper » 28 jan 2011, 14:51

rnull schreef:Perfectie..

Na mijn mening is er geen perfectie zoals het woord wilt impliceren. Perfectie is het zelfde als een horizon, je tracht het te bereiken maar de ruimte blijft, hoe groot het dan ook mogen zijn. Perfectionisme is daarom ook niks meer en niks minder dan streven naar iets. Een ultiem punt, het bereiken van je horizon. Wij zijn verkenners van onze eigen ik, onze eigen ambities, onze eigen dromen. De perfectie verschuift naarmate wij vorderen, maar vorderen wij ook in het geheel die wij voorheen zagen als startpunt of zijn wij op het zelfde punt gebleven en hebben wij de illusie van perfectie omgezet naar een acceptabel geleden verlies om vervolgens opnieuw dat punt te bepalen?Ik durf er niks over te zeggen.
Mooi geschreven!
Het tegengestelde van perfectie is inperfectie. Als je het zo bekijkt zal de mens blijven waar hij is op het moment dat de zoektocht naar pefectie begint en dit als ijkpunt gebruiken. Door zaken te perfectioneren moet men namelijk altijd kunnen terugvallen op het inprefecte verleden.
Echter ligt bij een ieder het ijkpunt weer ergens anders.
Als je het visualiseert als zijnde de horizon als perfectiedoel is het een onmogelijke opgave omdat de horizon onbereikbaar is.
Als je daarintegen wat denkbeldige torens neerzet met geperfectioneerde
doelen is het makkelijker om ze te bereiken. Dan werk je vanaf dat punt telkens verder tot in het volgende level, zeg maar.
Maar het ijkpunt blijft het moment dat je besluit om te perfectioneren.
Ik zeg ook maar wat, het wordt wel wat zweverig zo ;)
Mijn dochter van 7:"Pappa, besta ik echt of word ik voorgelezen?"

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 3
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 28 jan 2011, 19:34

Iets is alleen perfect als iedereen het perfect vind. Ofterwijl het bestaat sowieso niet. :p
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

alain
Posts in topic: 1
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 14 feb 2011, 19:35

perfectie is een illusie,

men kan alleen goed zijn,

enzo is perfectie minder dan goed,

en geeft het men een goed excuus om niet goed te zijn

men streeft ,liever naar perfectie, met alle gevolgen van dien,

Gebruikersavatar
rnull
Posts in topic: 6
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 dec 2008, 09:53
Contacteer:

Bericht door rnull » 14 feb 2011, 23:29

sniper schreef:
rnull schreef:Perfectie..

Na mijn mening is er geen perfectie zoals het woord wilt impliceren. Perfectie is het zelfde als een horizon, je tracht het te bereiken maar de ruimte blijft, hoe groot het dan ook mogen zijn. Perfectionisme is daarom ook niks meer en niks minder dan streven naar iets. Een ultiem punt, het bereiken van je horizon. Wij zijn verkenners van onze eigen ik, onze eigen ambities, onze eigen dromen. De perfectie verschuift naarmate wij vorderen, maar vorderen wij ook in het geheel die wij voorheen zagen als startpunt of zijn wij op het zelfde punt gebleven en hebben wij de illusie van perfectie omgezet naar een acceptabel geleden verlies om vervolgens opnieuw dat punt te bepalen?Ik durf er niks over te zeggen.
Mooi geschreven!
Het tegengestelde van perfectie is inperfectie. Als je het zo bekijkt zal de mens blijven waar hij is op het moment dat de zoektocht naar pefectie begint en dit als ijkpunt gebruiken. Door zaken te perfectioneren moet men namelijk altijd kunnen terugvallen op het inprefecte verleden.
Echter ligt bij een ieder het ijkpunt weer ergens anders.
Als je het visualiseert als zijnde de horizon als perfectiedoel is het een onmogelijke opgave omdat de horizon onbereikbaar is.
Als je daarintegen wat denkbeldige torens neerzet met geperfectioneerde
doelen is het makkelijker om ze te bereiken. Dan werk je vanaf dat punt telkens verder tot in het volgende level, zeg maar.
Maar het ijkpunt blijft het moment dat je besluit om te perfectioneren.
Ik zeg ook maar wat, het wordt wel wat zweverig zo ;)
Het is een interessant idee wat je schetst, waar klaarblijkelijk wel wat persoonlijke ervaring aan vast hangt, echter mis ik iets. De punten die bepaald worden als een perfectie punt waren voorheen ook horizon punten in een zekere zin, wellicht niet 'de rand van' maar wel in het gezichtsveld. Dus als je een toren neerzet met een geperfectioneerd doel of doelen dan vraag ik je; Wat is je horizon in deze? Het klinkt mij in de oren als een dag op dag levensbeschouwing.
Qua tractus sinus history refero

Gebruikersavatar
rnull
Posts in topic: 6
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 dec 2008, 09:53
Contacteer:

Bericht door rnull » 14 feb 2011, 23:34

Civilis schreef:Iets is alleen perfect als iedereen het perfect vind. Ofterwijl het bestaat sowieso niet. :p
Weet je het zeker Civilis? Perfectionisme is bepaald om overal een puntje op de i te kunnen zetten en waar alles tip/top moet zijn. De perfectionist zal dit gedrag vele malen vaker laten zien dan andere, waarbij de uitkomst steeds per individu anders zal zijn. Dus het is wel degelijk iets wat bestaat. Perfectionisme is de koepel > Perfectionist de individu > Perfect is de uitkomst 'wat het ook mogen zijn'

Daarnaast 'als iedereen het perfect vind' - Dit is exact het zelfde idee als waarheid, geloof en andere sociale aspecten van belang. Er is geen sluitend antwoord op de vragen noch is er geen overkoepelend ideaal die deze obsoleet maken.

Dingen verschuiven in het leven waarbij gradaties te werk worden gesteld die uit eindelijk binnen een omgeving worden becijferd. Als ik iets stoms doe en wat voor de hand ligt bij mijn intellectuele gelijke, dan kan het een slim iets zijn geweest voor iemand die van een lagere intelligentie is omdat die persoon dat anders benaderd.

Zeg maar simpel gezegd; Wat jij vind, hoef ik niet te vinden en vice versa :)
Qua tractus sinus history refero

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 6
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 feb 2011, 00:19

("Zeuren is de vinger op de pijnlijke plek leggen en wrijven."
heerlijk ..)

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 3
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 18 feb 2011, 11:22

rnull schreef:
Civilis schreef:Iets is alleen perfect als iedereen het perfect vind. Ofterwijl het bestaat sowieso niet. :p
Weet je het zeker Civilis? Perfectionisme is bepaald om overal een puntje op de i te kunnen zetten en waar alles tip/top moet zijn. De perfectionist zal dit gedrag vele malen vaker laten zien dan andere, waarbij de uitkomst steeds per individu anders zal zijn. Dus het is wel degelijk iets wat bestaat. Perfectionisme is de koepel > Perfectionist de individu > Perfect is de uitkomst 'wat het ook mogen zijn'

Daarnaast 'als iedereen het perfect vind' - Dit is exact het zelfde idee als waarheid, geloof en andere sociale aspecten van belang. Er is geen sluitend antwoord op de vragen noch is er geen overkoepelend ideaal die deze obsoleet maken.

Dingen verschuiven in het leven waarbij gradaties te werk worden gesteld die uit eindelijk binnen een omgeving worden becijferd. Als ik iets stoms doe en wat voor de hand ligt bij mijn intellectuele gelijke, dan kan het een slim iets zijn geweest voor iemand die van een lagere intelligentie is omdat die persoon dat anders benaderd.

Zeg maar simpel gezegd; Wat jij vind, hoef ik niet te vinden en vice versa :)
Dus omdat een perfectionist streeft naar perfectie bestaat het? Zo zie ik het niet. Wij perfectionisten zijn NOOIT tevreden.
Ik vind dat iets alleen perfect te noemen is als niemand er wat op aan te merken heeft. Zoiets bestaat niet voor zover ik weet. God, sex, ademen, eten. Overal valt wat over te zeuren.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 18 feb 2011, 11:25

Wat nou als perfectie (ook) buiten de mens bestaat?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 3
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 18 feb 2011, 16:52

Alleen mensen geven een waardeoordeel. Dus dan kan je evt zeggen dat alles perfect is. Maar ik vind dat perfectie niet byiten de mens kan bestaan omdat het een waardeoordeel is.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 3
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 20 feb 2011, 14:54

Civilis schreef:Alleen mensen geven een waardeoordeel. Dus dan kan je evt zeggen dat alles perfect is. Maar ik vind dat perfectie niet byiten de mens kan bestaan omdat het een waardeoordeel is.
Hehe andersom geldt dat natuurlijk ook... maar ben het wel met je eens dat het uiteindelijk een waardeoordeel is (en dus kan het ook niet echt binnen de mens bestaan - het is immers slechts een waardeoordeel)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

djenci
Posts in topic: 1
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:58
Contacteer:

Bericht door djenci » 30 apr 2011, 10:50

Een mens kan nooit perfect zijn. Een robot kan ook niet perfect zijn, daar hij door mensen die ook niet perfect zijn gemaakt is.

Perfectie nastreven is een onmogelijk doel. Je moet je neerleggen bij dingen waar je minder in bent en uitbuiten waar je goed in bent!

Gebruikersavatar
Mammon
Posts in topic: 2
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 mar 2014, 12:45
Contacteer:

Bericht door Mammon » 28 mar 2014, 13:07

Als we gaan kijken naar perfectie moet de volgende vraag gesteld worden: Kijken we naar perfectie of de maximale perfectie van de mens?

Als we perfectie gaan baseren op zichzelf, moeten we kijken naar wat het beste is in het hele heelal. Hier zijn twee mogelijkheden: of we nemen het gehele heelal als een iets, en omdat het niets anders heeft om mee te vergelijken maar alles wat perfecter is al bevat in zichzelf, is het heelal perfect per definitie. Of we kijken naar het heelal als een proces en kijken naar welk moment van het heelal het meest perfect is: het begin, midden of einde.
In het begin was het heelal een singulariteit (pre-big bang), een perfect punt van oneindige energie. In het midden is het heelal op zijn grootst uitgebreid en het meest verspreid. Aan het einde is het heelal weer aan het inkrimpen tot de singulariteit. Indien je niet gelooft dat het heelal weer terug inkrimpt na maximale uitdijing, dan is het heelal beperkt door de levensduur van materie en energie. Op een gegeven moment is er nog maar een deeltje over dat nog niet in zichzelf vervallen is (deeltijd materie is enkele miljarden jaren), dit deeltje is dus het laatste deeltje over en is het langdurigste, uiteindelijke deeltje van existentie.

Aan jullie de keuze welk van deze perfecties het meest perfect is, ik zou de singulariteit kiezen, die is zelf creërend en dus geen product van iets anders.

Als we gaan kijken naar perfectie van de mens, dan zijn er zover ik zie twee antwoorden mogelijk: praktisch of ethisch. Of je bent de ultieme overlever en jou manier van leven wordt beoordeeld op hoe goed je het ervan afbrengt te competeren tegen andere mensen. Of je mindset en idealen zijn de ultieme perfectie: je bent perfect zodra jou ethische moralen en ideologie perfect werken en jij er volledig in gelooft en het volledig doorziet.

Maar ja, hoe bepaal je welke het is en wat het ultieme daarvan dan is?

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten