humanisme

Waar hebben we het eigenlijk over?
MIS
Posts in topic: 10
Berichten: 753
Lid geworden op: 17 dec 2007, 06:00
Contacteer:

Bericht door MIS » 12 mar 2008, 18:36

Zijn er universele gemeenschappelijke doelstellingen ?
Als men ze ziet, fragmentatie beperkt die ruimere visie.
Ja, ik geloof dat mensen echt vrij zijn. Vrijheid is niet gelijk aan rijkdom of gezondheid of gevoed zijn. Een mens is gebonden aan zijn lijf - is zijn lijf - is daar niet vrij van totdat hij sterft. Een deel van je tijd en energie besteedt een mens aan het onderhouden en voeden van zijn lijf. Maar in zijn keuzen is hij vrij.
Correct en naargelang niveau waarop je wil spreken, de bootvluchteling is vrij om in een gammel bootje naar het Rijke Westen te varen. Die vrijheid zal relatief te begrijpen zijn, vermoed ik. Niet dan ?
Nee. Zoals in het andere topic duidelijk is geworden, sta ik niet achter het programma
Welk programma ? We geven enkel waar politiekers achter zoeken, ze zeggen het zelf. Weer niet goed, computers zijn vreemde mensen natuurlijk.
Ja, dat is duidelijk dat je je zorgen maakt. Ik maak me een stuk minder zorgen over de nabije toekomst. Er is veel werk te verzetten, maar zo somber als jij het ziet, zie ik het niet. Geld is niet het probleem, begrijp je. Het is de verdeling van macht en middelen
Wie wat ruimer denkt, ziet wat er komt. Straks gaan we dan die 20 miljoen mensen importeren, werk genoeg dus. Ben benieuwd zelfs hoe men dat zal ervaren, redelijk veel sociale onrust op komst. Het enige dat we dus kunnen doen is mensen hiervoor waarschuwen maar als men blijft slapen, jammer.
Wil je me inhuren dan ?
Doet me plots aan iets denken, een EU lobbyist die ons wel begrijpt (jaja, die mensen bestaan ook) heeft ons spontaan geholpen op Europees niveau. Zijn laatste bericht ging als volgt waarmee dan weer alles gezegd is, mag ik denken. Het is zowaar de afsluiter van een bijzonder waardevolle studie over de receptiviteit van politiek.
Ik begrijp jullie reactie ten opzichte van de politiek hoor, op Belgisch vlak heb ik geen kennis of er enige opvolging bezig is, alhoewel ik jullie tekst bij enkele politieke diensten heb waargenomen.

Op EU vlak heb ik gezien dat er enkele aanvragen zijn op de vertaaldienst om jullie dossier te vertalen in FRANS,ENGELS,DUITS,SPAANS ,PORTUGEES en ITALIAANS maar met een lage prioriteit bij de meeste groepen. Enkele MEP hebben er over gepraat maar daar is het dan schijnbaar ook bij gebleven en geen FOLLOW-UP is er geweest.

Het is wel zo dat de EU-POLITIEK reageert vooral op INCIDENTEN,ACCIDENTEN en PERS, die de publieke opinie aanspreken. Steeds welkom en als er iets beweegt zal ik jullie op de hoogte houden.
Je weet maar nooit, hebben ons best dus gedaan. Eenvoudige ideeën hebben steeds iets langer nodig om te ontkiemen, begrijp je ? Het gaat maar over geld natuurlijk, bijzondere grap. Moeten we het nog eens proberen dit jaar ? Overigens, ik heb geen geld om iets in te huren, mooie paradox natuurlijk.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 mar 2008, 19:49

MIS schreef:
okke schreef:Zijn er universele gemeenschappelijke doelstellingen?
Als men ze ziet.
Wat zijn universele gemeenschappelijke doelstellingen? Ik neem aan dat ze er dan ook zijn als ze door slechts een deel gezien worden.
MIS schreef:
okke schreef:Ik geloof dat mensen echt vrij zijn. In zijn keuzen is een mens vrij.
Correct en naargelang niveau waarop je wil spreken, de bootvluchteling is vrij om in een gammel bootje naar het Rijke Westen te varen. Die vrijheid zal relatief te begrijpen zijn, vermoed ik. Niet dan?
Vrijheid houdt in dat je verantwoordelijk bent voor de keuzen die jij in jouw situatie maakt. Ook de keuze van een bootvluchteling om de oversteek naar Europa te wagen.

MIS
Posts in topic: 10
Berichten: 753
Lid geworden op: 17 dec 2007, 06:00
Contacteer:

Bericht door MIS » 12 mar 2008, 20:22

Wat zijn universele gemeenschappelijke doelstellingen ? Ik neem aan dat ze er dan ook zijn als ze door slechts een deel gezien worden
Vrede en balans
Vrijheid houdt in dat je verantwoordelijk bent voor de keuzen die jij in jouw situatie maakt. Ook de keuze van een bootvluchteling om de oversteek naar Europa te wagen
Op zoek naar wat ?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 mar 2008, 20:37

MIS schreef:
okke schreef:Vrijheid houdt in dat je verantwoordelijk bent voor de keuzen die jij in jouw situatie maakt. Ook de keuze van een bootvluchteling om de oversteek naar Europa te wagen.
Op zoek naar wat?
Op zoek naar om het even wat. Vrijheid houdt in dat je verantwoordelijk bent voor de keuzen die je maakt.

MIS
Posts in topic: 10
Berichten: 753
Lid geworden op: 17 dec 2007, 06:00
Contacteer:

Bericht door MIS » 12 mar 2008, 20:43

Op zoek naar om het even wat. Vrijheid houdt in dat je verantwoordelijk bent voor de keuzen die je maakt
Ronddolen in het Tranendal of zoiets ? Doelloos anderen hun vrijheid beknotten ? Weet je niet wat mensen zoeken dan ?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 mar 2008, 20:47

Wat hebben doelen en vrijheid van het maken van keuzen met elkaar te maken?

Als je jezelf een doel stelt, beperk je daarmee je eigen vrijheid. Je wilt keuzen maken die je naar dat doel leiden.

MIS
Posts in topic: 10
Berichten: 753
Lid geworden op: 17 dec 2007, 06:00
Contacteer:

Bericht door MIS » 12 mar 2008, 20:51

Wat hebben doelen en vrijheid van het maken van keuzen met elkaar te maken ?
Waarom maak je keuzes ? Wat drijft je om ofwel die of een andere keuze te maken ? Maak je keuzes zonder doel ?
Als je jezelf een doel stelt, beperk je daarmee je eigen vrijheid. Je wilt keuzen maken die je naar dat doel leiden.
Vanuit welk bewustzijnsniveau spreek je hier ?

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 22
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 12 mar 2008, 21:02

okke schreef:Door autonomie of zelfbeschikking voor te laten gaan als dat wenselijk of nodig is en door het opgeven van autonomie voor te laten gaan als dát nodig of wenselijk is. Je hebt het toch over autonomie en zelfbeschikking van het individu of heb je het over het Zelfbeschikkingsrecht en Politieke Autonomie?
Beide kennen dezelfde problematiek.
Nee; ik bedoel dat als regels en zelfbeschikking elkaar in de weg zitten, beiden of een van tweeën moet wijken.
Met andere woorden: het maatschappelijk contract houdt jij alleen maar in ere zolang het jouw doelen dient?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 mar 2008, 21:09

@MIS:
Leven is keuzen maken. Je doet of je doet niet. Je doet iets zus of je doet iets zo. Alles wat je doet zijn keuzen. Waarom maak je keuzes? Om te leven. Om niet stil te staan (of om juist wel stil te gaan staan). Een mens heeft de vrijheid om keuzen te maken. Met doel. Zonder doel. Tegenstrijdig aan een doel. Vrijheid.
Laatst gewijzigd door Verwijderde gebruiker op 12 mar 2008, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 22
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 12 mar 2008, 21:10

Dus het maatschappelijk verdrag is voor jou een last?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 mar 2008, 21:16

@Arjen:
Regels zijn er om nageleefd te worden en nood breekt wet.

Ik houd regels in ere, omdat het mij veiligheid en bescherming biedt. Omdat de maatschappij waar ik deel van uitmaak afhankelijk is van het sociaal contract. Omdat de samenleving uit elkaar valt als niemand zich meer aan regels houdt.

Daarnaast gebeurt het vaak zat dat regels niet toepasbaar zijn of niet logisch zijn in situaties. Als ik 's nachts op een uitgestorven straat een rood verkeerslicht tegenkom, rij ik soms toch door.

Een maatschappij heeft niet alleen regels, het heeft ook sancties die gaan gelden als regels overtreden worden. Die sancties zijn nodig om de keuze om regels naast je neer te leggen te ontmoedigen.

MIS
Posts in topic: 10
Berichten: 753
Lid geworden op: 17 dec 2007, 06:00
Contacteer:

Bericht door MIS » 13 mar 2008, 05:34

Leven is keuzen maken. Je doet of je doet niet. Je doet iets zus of je doet iets zo. Alles wat je doet zijn keuzen. Waarom maak je keuzes ? Om te leven.
Waarom leven we dan ?
Om niet stil te staan (of om juist wel stil te gaan staan). Een mens heeft de vrijheid om keuzen te maken. Met doel. Zonder doel. Tegenstrijdig aan een doel. Vrijheid
Waarom maakt men er dan een ratrace van ? Waarom stimuleert politiek dit alles ? Een leven zonder doel is geen leven, dat is zinloos en doelloos. Of denk je echt dat er geen correlatie bestaat tussen bvb 20 % depressiviteit in welvarende landen en politieke beslissingen die dat doel onderdrukken. Laat ons oprecht hopen dat het gevoel van onderdrukking zich positief transformeert, kunnen er enkel voor waarschuwen. Men oogst wat men zaait, letterlijk. Je bericht laat enige verwarring vermoeden, is dat zo ?

MIS
Posts in topic: 10
Berichten: 753
Lid geworden op: 17 dec 2007, 06:00
Contacteer:

Bericht door MIS » 13 mar 2008, 09:13

Okke, als je even geduld hebt worden dingen gematerialiseerd, speciaal voor jou die nieuwe partij ...

http://www.partijvoormensenspirit.nl/

Prachtig hé ....

ps : nu moet je wel een lidkaart kopen hé :p :p

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 22
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 13 mar 2008, 09:54

okke schreef: Regels zijn er om nageleefd te worden en nood breekt wet.
Wat met zichzelf in tegenspraak is.
Ik houd regels in ere, omdat het mij veiligheid en bescherming biedt. Omdat de maatschappij waar ik deel van uitmaak afhankelijk is van het sociaal contract. Omdat de samenleving uit elkaar valt als niemand zich meer aan regels houdt.
Wat aangeeft dat de samenleving volgens jou helemaal niet bestaat omdat je al besloten hebt het sociale contract aan de kant te schuiven als het jou zo uitkomt. Wel is het blijkbaar voor jou van belang dat anderen zich aan dit sociale contract houden; want anders voel jij je niet veilig. Je meet met twee maten en dit vanwege angst.
Daarnaast gebeurt het vaak zat dat regels niet toepasbaar zijn of niet logisch zijn in situaties. Als ik 's nachts op een uitgestorven straat een rood verkeerslicht tegenkom, rij ik soms toch door.
Dat is erg oneerlijk van je okke. Of je doet mee aan het sociale contract of niet. Wanneer het je eventjes niet goed uitkomt kun je dat natuurlijk niet uitzetten. Het doet me denken aan een dief die het geoorloofd vindt om te stelen zolang hij niet gepakt wordt. Dit gaat overigens voor iedere misdadiger op: het ego wordt voorrang gegeven. Eigenlijk blijkt daaruit ook minachting voor individuen. Weet je zeker dat je een humanist bent?
Een maatschappij heeft niet alleen regels, het heeft ook sancties die gaan gelden als regels overtreden worden. Die sancties zijn nodig om de keuze om regels naast je neer te leggen te ontmoedigen.
En daar komt de aap uit de mouw. Het sociale contract is volgens jou helemaal geen vrijwillig samenwerkings verdrag, maar een dwangmatig systeem waarbij mensen gestraft worden als ze zich niet aan de van boven opgelegde samenwerkingsvormen houden. Jij echter bent van mening dat je straffeloos mag kiezen om dit samenwerkingsverband eventjes stop te zetten als het jou zo uitkomt. Is slavernij volgens jou geoorloofd zolang de slaaf niet in opstand komt?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 mar 2008, 01:07

Je reactie doet me denken aan het betoog van een Nederlandse bisschop, van wie ik de naam vergeten ben, die enkele jaren geleden een discussie startte door te opperen dat het voor mensen in armoede geoorloofd zou zijn een brood te stelen.
Ik ben niet van mening dat je je zonder consequenties mag onttrekken aan het sociaal contract. Ik ben van mening dat je je met consequenties in sommige situaties kan onttrekken aan het sociaal contract.

Rijdt jij nooit door een rood stoplicht?

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 22
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 14 mar 2008, 06:38

okke schreef:Je reactie doet me denken aan het betoog van een Nederlandse bisschop, van wie ik de naam vergeten ben, die enkele jaren geleden een discussie startte door te opperen dat het voor mensen in armoede geoorloofd zou zijn een brood te stelen.
Ik ben niet van mening dat je je zonder consequenties mag onttrekken aan het sociaal contract. Ik ben van mening dat je je met consequenties in sommige situaties kan onttrekken aan het sociaal contract.
Wat betekent dat je het sociale contract je niet interesseert, maar de regels wel. Dat verklaard ook die dwang die jij wel ok vindt.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 mar 2008, 08:48

[edit: modder verwijderd]
Laatst gewijzigd door Verwijderde gebruiker op 07 sep 2009, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 1
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 14 mar 2008, 09:36

okke schreef:Je reactie doet me denken aan het betoog van een Nederlandse bisschop, van wie ik de naam vergeten ben, die enkele jaren geleden een discussie startte door te opperen dat het voor mensen in armoede geoorloofd zou zijn een brood te stelen.
Bisschop Muskens...
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 mar 2008, 18:08

@Arjen over de vraag of slavernij volgens mij geoorloofd is:
Ik vind dat slavernij niet geoorloofd is, onafhankelijk of slaven wel of niet in opstand komen. Volgens jou wel?

@Eddy:
Dank je.

MIS
Posts in topic: 10
Berichten: 753
Lid geworden op: 17 dec 2007, 06:00
Contacteer:

Bericht door MIS » 17 mar 2008, 12:07

Ik wens jullie nog veel succes met jullie zoektocht ...

Ronduit belachelijk is het, kan er niet anders van maken

Het raakt me zelf heel diep in het menszijn ...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 mar 2008, 13:30

Een cartoon over levensbeschouwing die mij wel aanspreekt. Ik plaats het in dit topic over Humanisme, omdat dit ook een levensbeschouwing is.
Afbeelding
De cartoon was getekend naar aanleiding van het voorstel om God voortaan Allah te noemen (Bisschop Muskens, augustus 2007).

MIS
Posts in topic: 10
Berichten: 753
Lid geworden op: 17 dec 2007, 06:00
Contacteer:

Bericht door MIS » 17 mar 2008, 14:10

Leuk, en laat ons dan nu eens uitzoeken uit welke landen we die 20 miljoen slaven moeten halen, beetje praktisch hunamisme kan nooit kwaad.

Het leven is een tragische grap maar niet iedereen lijkt de grap te begrijpen en dan krijg je een soort humanisme alsof het een tekenfilm is.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 22
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 17 mar 2008, 19:37

okke schreef:@Arjen over de vraag of slavernij volgens mij geoorloofd is:
Ik vind dat slavernij niet geoorloofd is, onafhankelijk of slaven wel of niet in opstand komen. Volgens jou wel?
Je spreekt jezelf tegen. Je vindt dat jij eenzijdig de samenwerking op mag zeggen terwijl je de rest middels wetten mag dwingen door te gaan met de eerder beloofde samenwerking. Daar komt nog bij dat jij van mening bent dat als je ermee weg komt dit geoorloofd is; terwijl het tegen die, door jou zo gekoesterde, wetten ingaat. Je meet dus ook nog eens met twee maten. Dat is uiteraard wel noodzakelijk om anderen voor je karretje te spannen. Ook is het noodzakelijk voor utilistische denkbeelden. Hoe anders kun je zelf (materiëel) beter worden dan door anderen aan regels te onderwerpen waar jij zelf niet aan onderhevig bent?

En dit is in lijnrechte tegenspraak met het humanisme. Waarom wil je schuil gaan onder het humanisme en je echte denkbeelden slechts met verhullende woorden uiten?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 10 okt 2008, 10:05

Ik heb dit topic weer teruggelezen en ben onder de indruk van de diepgang van de dialoog. Leuke prikkelende opmerkingen hier en daar, weldoordachte opmerkingen; een mooi topic...

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 2
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 10 okt 2008, 12:51

A! Okke, je veert opeens weer op! :D
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 okt 2008, 01:14

Wat te denken van 'samen denken, zelf leven' ipv 'samen leven, zelf denken' ?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 okt 2008, 08:24

yopi schreef:Wat te denken van 'samen denken, zelf leven' ipv 'samen leven, zelf denken' ?
Dat suggereert dat samen en leven bij elkaar horen en zelf en denken, of in jouw voorstel samen en denken bij elkaar horen en zelf en leven.

In mijn onderschrift staat geen komma; je zou dus ook kunnen lezen zelf, denken, samen, leven.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 okt 2008, 12:14

Met die gedachte kan ik zelf wel samenleven.
Hoe lees jij het. Of wat is jouw opvatting?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 44
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 okt 2008, 17:41

Ik vraag me af of het niet 'menselijker' zou zijn om elkaar als een monster te erkennen in plaats van elkaar te miskennen als (gebrekkig) mens.

Ik kan, denk ik, slechts dan aan de zogedachte criteria voor volwaardig mensschap voldoen als ik onder ideale omstandigheden leef met ideale genen en ideale opvoeding....pfff....waarom vraag ik mezelf niet wat vaker af...of ik wel een volwaardig mens WIL zijn...dat is echt geen vanzelfsprekendheid.

Bestaan die dingen - 'volwaardige mensen' - eigenlijk inmiddels al? Of zijn we nog druk aan het denken hoe die dingen te maken? Of weten we zelfs eigenlijk nog niet wat die dingen eigenlijk zijn????? Weten humanisten eigenlijk wel waarover ze het hebben? Of spelen humanisten het liefst mooi weer en slecht weer en daarna verstoppertje achter een mistig grote (burge)rmensenverhaal?

Humanisme = goed bedoeld, slecht gemikt en volstrekt gemist!!!
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 okt 2008, 19:49

Moet je die eigenwijze blauwe kop niet weer es opzetten zizzy?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 okt 2008, 19:57

yopi schreef:Met die gedachte kan ik zelf wel samenleven.
Hoe lees jij het. Of wat is jouw opvatting?
Ik lees het als vier losse termen die elk met Humanisme te maken hebben. De woorden bekken wel lekker, en omdat het slechts enkele woorden zijn, kan ieder erin horen wat hij horen wil. Over de woorden had ik al eerder geschreven.
ziznl schreef:Ik vraag me af of het 'menselijker' is om elkaar als een vitaal monster te erkennen in plaats van elkaar te miskennen als gebrekkig mens.
Het is menselijker elkaar als mens te erkennen; zowel vitaal monster als gebrekkig mens (wat bedoel je met vitaal monster?).

ziznl schreef:Ik - als zogenaamd mens - voldoe slechts dan aan de criteria voor volwaardig mensschap als ik onder ideale omstandigheden leef met ideale genen en ideale opvoeding....pfff....waarom vraag ik mezelf niet wat vaker af...of ik wel een volwaardig mens WIL zijn...dat is echt geen vanzelfsprekendheid.
Wat zijn de criteria voor volwaardig mensschap? Ik ken er geen. Volgens mij gaat het om erkennen dat je zelf en elk ander mens volwaardig mens is.

ziznl schreef: Bestaan die dingen - 'volwaardige mensen' - eigenlijk inmiddels al?
Ja.

ziznl schreef: Of zijn we nog druk aan het denken hoe die dingen te maken?
Nee; die hoeven niet gemaakt te worden.

ziznl schreef: Of weten we zelfs eigenlijk nog niet wat die dingen eigenlijk zijn?????
Ik denk het wel.

ziznl schreef: Weten humanisten eigenlijk wel waarover ze het hebben?
Ik weet waarover ik het heb.

ziznl schreef: Of spelen ze het liefst mooi weer en slecht weer en daarna verstoppertje achter een mistige grote burgermensenverhaal?
Nee, dat denk ik niet.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 44
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 13 okt 2008, 20:19

okke schreef:]Het is menselijker elkaar als mens te erkennen; zowel vitaal monster als gebrekkig mens (wat bedoel je met vitaal monster?).
Ik bedoel daarmee het wezen, waarvan jij denkt dat:het een mens is en ook die wezens waarvan je weet waar je het over hebt.
Wat zijn de criteria voor volwaardig mensschap? Ik ken er geen. Volgens mij gaat het om erkennen dat je zelf en elk ander mens volwaardig mens is.
Erkenning verhef je hiermee tot criterium. Fijn dat je in zin 1 een vraag stelt en die in zin 3 vervolgens beantwoordt. Ik erken overigens mezelf niet altijd meer als volwaardig mens. Er zijn momenten dat ik 'er niet bij wil horen' en er zijn momenten waar ik niet als voorbeeld zou willen dienen voor collega-monsters.
Ja.
okay.....wat leuk...maar stel dat ik twijfel, hoe weet jij dat dan zo zeker.
Nee; die hoeven niet gemaakt te worden.
jammer, de pogingen die kunnen leiden tot nieuwe mini-monstertjes zijn overigens best wel ........vermakelijk.
Ik denk het wel.
ja...he...nou kom op dan...wat is het dan...laat me niet in spanning....ik zie alleen maar die monsters..
Ik weet waarover ik het heb.
tja....tis niet dat ik je niet wil geloven, maar ik twijfel gewoon of je wel weet waar je het over hebt.

Nee, dat denk ik niet.
Nou dat is dan een hele geruststelling voor me. Maar ook hier weer die twijfel, die ook mij aan het denken zet. (als ik niet zou twijfelen, zou ik namelijk niet gaan denken, dat is dan namelijk niet nodig).
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 13 okt 2008, 22:10

Stuk beter ziznl ... deze avatar .

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 okt 2008, 22:19

ziznl schreef:
okke schreef:Wat bedoel je met vitaal monster?
Ik bedoel daarmee het wezen, waarvan jij denkt dat:het een mens is en ook die wezens waarvan je weet waar je het over hebt.
Een mens is nooit een monster; mensen doen monsterlijke dingen, maar er is een verschil tussen wat men doet en wat men is.
ziznl schreef:Ik erken overigens mezelf niet altijd meer als volwaardig mens. Er zijn momenten dat ik 'er niet bij wil horen' en er zijn momenten waar ik niet als voorbeeld zou willen dienen voor collega-monsters.
Het is inderdaad verleidelijk en menselijk om dat wat we doen te projecteren op wat we zijn.
ziznl schreef:okay.....wat leuk...maar stel dat ik twijfel, hoe weet jij dat dan zo zeker.
Ik weet dat niet zo zeker. Ik wil dat graag zo zeker weten.
ziznl schreef:
okke schreef:
ziznl schreef:Of weten we zelfs eigenlijk nog niet wat die dingen eigenlijk zijn?????
Ik denk het wel.
ja...he...nou kom op dan...wat is het dan...laat me niet in spanning....ik zie alleen maar die monsters..
Ik zie niet alleen maar monsters; ik zie alleen maar mensen die monsterlijke en meesterlijke en vooral veel gewone dingen doen.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 44
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 14 okt 2008, 17:57

okke schreef: mensen doen monsterlijke dingen, maar er is een verschil tussen wat men doet en wat men is.
Dat ben ik met je eens.
De vraag is of dit een WEZENLIJK verschil is? Of de woorden nu naar de dingen of de daden verwijzen maakt toch niet altijd uit. Als je maar weet of het naar het ding of de daad verwijst! Zijn hier overigens talige afspraken over?
Het is inderdaad verleidelijk en menselijk om dat wat we doen te projecteren op wat we zijn.
Homo faber. Doende mens. Je maakt jezelf. Je bent wat je doet. Kan dus een kwestie van 'hoe kijk je er tegenaan' zijn. Of zelfs een kwestie van 'hoe spreek je erover' Wat vind jij?
Ik weet dat niet zo zeker. Ik wil dat graag zo zeker weten.
Duidelijk, maar deze vraag die hierop volgt is natuurlijk ook duidelijk: "Waarom wil je dit zo graag zo zeker weten? Waarom is dat prettig, nuttig, zinnig of iets anders, waardoor je dat zo graag wilt?"
Ik zie niet alleen maar monsters; ik zie alleen maar mensen die monsterlijke en meesterlijke en vooral veel gewone dingen doen.
We bekijken en bespreken deze wezens wezenlijk verschillend. Toch denk ik dat ik wel begrijp wat jij bedoelt. En ik neem op de een of andere manier aan dat jij ook wel begrijpt wat ik bedoel. Zijn deze verschillen in de manier hoe we tegen monsen en mensters aankijken dan echt belangrijk????
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 okt 2008, 18:13

ziznl schreef:
okke schreef:Het is inderdaad verleidelijk en menselijk om dat wat we doen te projecteren op wat we zijn.
Homo faber. Doende mens. Je maakt jezelf. Je bent wat je doet. Kan dus een kwestie van 'hoe kijk je er tegenaan' zijn. Of zelfs een kwestie van 'hoe spreek je erover' Wat vind jij?
Ik vind niet dat je bent wat je doet. Of meer specifiek, je bent wat je doet terwijl je dat doet.
ziznl schreef:Zijn deze verschillen in de manier hoe we tegen monsen en mensters aankijken dan echt belangrijk????
Het ging over de volwaardige mens. Ik ga ervan uit dat elk mens een mens is, volwaardig als elk ander mens. En dat wat een mens doet monsterlijk, meesterlijk en menselijk kan zijn. Maakt meesterlijk of monsterlijk gedrag een mens meer of minder volwaardig mens?

Ik denk dat de verschillen echt belangrijk zijn, want we zijn geneigd te accepteren dat iemand op een ander moment iets ander kan doen, maar minder makkelijk op een ander moment iemand anders kan zijn.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 44
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 14 okt 2008, 18:40

okke schreef:Ik vind niet dat je bent wat je doet. Of meer specifiek, je bent wat je doet terwijl je dat doet.
Dit is verwarrend. Je bent niet wat je doet, als je er mee klaar bent?
Het ging over de volwaardige mens. Ik ga ervan uit dat elk mens een mens is, volwaardig als elk ander mens. En dat wat een mens doet monsterlijk, meesterlijk en menselijk kan zijn. Maakt meesterlijk of monsterlijk gedrag een mens meer of minder volwaardig mens?
En hier ben ik het dus volstrekt mee oneens. Het zet de deur wagenwijd open voor outcasts, outlaws, minderwaardige mensen etc. etc. Het begrip 'Volwaardig mens' is een walgelijk LEEG begrip.
Maar wel een begrip dat monsters het recht geeft om zich te beklagen als ze zich niet volwaardig menselijk behandeld voelen!
Ik denk dat de verschillen echt belangrijk zijn, want we zijn geneigd te accepteren dat iemand op een ander moment iets ander kan doen, maar minder makkelijk op een ander moment iemand anders kan zijn.
Ook ik denk dat de verschillen ECHT belangrijk zijn. Maar wel om een andere reden dan jij hier aangeeft. Ik geloof namelijk dat je kunt zijn wat je wilt zijn. En dat juist dat dus heel gemakkelijk is te veranderen. Want dat is slechts het verschuiven van woorden en je bent wat anders. (ik ben een monster en jij bent een mens!). Datgene wat we doen is veel wezenlijker. En veel moeilijker te veranderen. Jij doet beroepsmatig dingen die een ander je niet zomaar nadoet. Daar moet hij/zij voor leren en praktiseren. Ik zal nooit een werkstuk als de nachtwacht kunnen schilderen.

Ik vind met andere woorden dat we heel erg op moeten passen met wat we 'achter de woorden' aan betekenis leggen. Ik vind die betekenis achter het woord mens inmiddels enorm misleidend, opportunistisch en hebzuchtig geworden.

Probeer mij nog eens te beschrijven wat de betekenis is van een 'volwaardig mens'? Is dit iets dat rechten heeft (welke?), plichten heeft (welke?), bepaald gedrag vertoont? (wat dan?).

Dit zijn wezenlijke vragen! Misschien - ik denk dat zelf namelijk - wel de meest wezenlijke vragen die je kan stellen. Daarom vind ik dat hier heldere en duidelijk antwoorden over te geven moeten zijn als je echt met het begrip 'volwaardig mens' wilt spreken.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 okt 2008, 18:50

Citaatje Nietzsche uit: Also sprach Zarathustra
Hoe normaler de ziekelijkheid van de mens is -en we kunnen niet ontkennen dat ziekelijkheid de norm is-, des te meer zou men zeldzame gevallen waarin lichaam en ziel macht uitstralen, de toevalstreffers van de mens in ere moeten houden, en de goedgelukten des te consequenter moeten behoeden voor de slechte lucht die er is, de lucht van de ziekenzaal. Doet men dat?...De zieken vormen het grootste gevaar voor de gezonden; niet van de sterksten komt het onheil voor de sterken, maar van de zwaksten. Weet men dat wel?...In het groot gerekend is het bepaald niet de vrees voor de mens waarvan men vermindering zou mogen wensen: want deze vrees dwingt de sterken ertoe sterk en soms vreeswekkend te zijn, -zij houdt het welgeslaagde mensentype overeind. Wat te vrezen is, wat als geen ander noodlot noodlottige gevolgen heeft, is niet de grote vrees, maar de grote walging voor de mens; alsook het grote medelijden met de mens.Gesteld dat deze twee zich op een dag zouden verenigen, dan kwam er onvermijdelijk meteen iets uiterst lugubers ter wereld, de 'laatste wil' van de mens, zijn wil tot het niets, het nihilisme...
De ziekelijken zijn het grote gevaar voor de mens: niet de slechtaards, niet de roofdieren. De van meet af mislukten, onderdrukten, gebrokenen -zij zijn het, de zwaksten zijn het, die het leven het meest ondermijnen, die ons vertrouwen in het leven, in de mens, in onszelf, het gevaarlijkst vergiftigen en in twijfel stellen. Waar zou men hem kunnen ontlopen, die gesluierde blik, die een diepe treurigheid verspreidt, die achterwaards gekeerde blik van wie al vanaf het eerste begin een wangedrocht was, die blik die verraad hoe zo'n mens tegen zichzelf praat, -die blik die een ziekte is! 'Was ik maar iemand anders!', zo zucht deze blik: 'maar er is geen hoop. Ik ben nu eenmaal die ik ben: hoe zou ik me van mezelf kunnen ontdoen? Ik ben het zat van mezelf!'...Op zo'n bodem van zelfverachting, een echte moerasbodem, groeit elk onkruid, elk giftig gewas, en alles zo klein, zo heimelijk, zo oneerlijk, zo zoetelijk. Hier krioelen de wormen van de wraak- en wrokgevoelens; hier stinkt de lucht naar achterbaksheid en verzwegen zonden; hier wordt gestaag het web van de kwaadaardigste samenzwering gesponnen, -de samenzwering van de lijdenden tegen de welgeslaagden en glorieuzen, hier wordt het aspect van het glorieuze gehaat. En wat een leugenachtigheid om deze haat niet als haat te erkennen!

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 okt 2008, 18:52

zoiets ziznl?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 okt 2008, 20:05

ziznl schreef:Dit is verwarrend. Je bent niet wat je doet, als je er mee klaar bent?
Klopt. Je bent niet wat je deed, je bent wat je doet. Je was wat je deed en je bent wat je doet. Als je nog steeds doet wat je deed, dan ben je wat je deed.
ziznl schreef:En hier ben ik het dus volstrekt mee oneens. Het zet de deur wagenwijd open voor outcasts, outlaws, minderwaardige mensen etc. etc.
Wat bedoel je met 'de deur wagenwijd opzetten'? En wat zijn voor jou minderwaardige mensen? Als ik jou ernstig kwets met een bericht, dan ben ik niet jouw kwetser, dan was ik degene die jou toen kwetste.
ziznl schreef:Het begrip 'Volwaardig mens' is een walgelijk LEEG begrip.
Dat is het zeker niet. Het begrip zet zich af tegen termen als outcasts, outlaws, minderwaardige mensen, heiligen, übermenschen enzovoorts.
ziznl schreef:Maar wel een begrip dat monsters het recht geeft om zich te beklagen als ze zich niet volwaardig menselijk behandeld voelen!/quote]Als mensen niet menswaardig behandeld worden, hebben zij zeker het recht te klagen. Vind jij van niet?
ziznl schreef:Ook ik denk dat de verschillen ECHT belangrijk zijn. Maar wel om een andere reden dan jij hier aangeeft. Ik geloof namelijk dat je kunt zijn wat je wilt zijn. En dat juist dat dus heel gemakkelijk is te veranderen. Want dat is slechts het verschuiven van woorden en je bent wat anders. (ik ben een monster en jij bent een mens!). Datgene wat we doen is veel wezenlijker. En veel moeilijker te veranderen. Jij doet beroepsmatig dingen die een ander je niet zomaar nadoet. Daar moet hij/zij voor leren en praktiseren. Ik zal nooit een werkstuk als de nachtwacht kunnen schilderen.
Daar zit wat in. Kun je voor anderen ook zijn wat je wilt zijn? Kan je een betrouwbaar en verstandig mens zijn voor anderen als ze je een domme leugenaar vinden?
ziznl schreef:Probeer mij nog eens te beschrijven wat de betekenis is van een 'volwaardig mens'? Is dit iets dat rechten heeft (welke?), plichten heeft (welke?), bepaald gedrag vertoont? (wat dan?).
Het betekent voor mij dat geen mens minderwaardig is of meerderwaardig is voor een ander. Elk mens is volwaardig; helemaal, vol. Gedrag van mensen is er in vele kleuren, waarden en tonen en dat maakt het fijner om de een als vriend te houden en voorzichtigheid te bewaren naar de ander.
ziznl schreef:Dit zijn wezenlijke vragen! Misschien - ik denk dat zelf namelijk - wel de meest wezenlijke vragen die je kan stellen. Daarom vind ik dat hier heldere en duidelijk antwoorden over te geven moeten zijn als je echt met het begrip 'volwaardig mens' wilt spreken.
Ik ben benieuwd wat jij vind van de waarde of de waardigheid van mensen.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 44
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 14 okt 2008, 20:51

okke schreef:Klopt. Je bent niet wat je deed, je bent wat je doet. Je was wat je deed en je bent wat je doet. Als je nog steeds doet wat je deed, dan ben je wat je deed.
Ja maar.....jij vond DAT toch juist van niet...dus dat je NIET BENT wat je DOET...daarom vind ik het verwarrend. Maar goed, je bent het dus WEL met me eens dat je iemand rustig kunt beschouwen als datgene wat hij/zij doet. (meer kun je ook niet zien!)...en ik neem aan dat we beiden het er over eens zijn dat ons 'wezen' anders is dan ons 'gedrag' of de 'resultaten van ons gedrag' Ons wezen is alleen wezenlijk onzichtbaar, dus waarom dan toch er beelden bij laten oproepen door te doen alsof ons 'wezen' zogenaamd 'menselijk' te noemen.
Wat bedoel je met 'de deur wagenwijd opzetten'? En wat zijn voor jou minderwaardige mensen? Als ik jou ernstig kwets met een bericht, dan ben ik niet jouw kwetser, dan was ik degene die jou toen kwetste.
Als iemand spreekt over volwaardige mensen, dan spreekt hij -inherent daaraan -j ook over wezens die daar niet aan voldoen. En die noem je dan 'niet-volwaardig' ofwel minderwaardig.

JIJ begint over volwaardige mensen. Niet ik. Dus JIJ bent de aangewezen persoon om duidelijk te maken wat niet-volwaardige-mensen zijn. Ik heb er geen idee van. Ik weet niet eens wat volwaardige mensen zijn. En ik weet ook niet wat mensen zijn. Ik weet wel wat monsters zijn. Ik ben een monster bijvoorbeeld. En jij hoop ik ook. Alhoewel ik moet toegeven dat je een 'zichzelf-mens-noemend-monster' bent. En misschien ben je zelfs wel een 'zich-als-mens-gedragend-monster'
Dat is het zeker niet. Het begrip zet zich af tegen termen als outcasts, outlaws, minderwaardige mensen, heiligen, übermenschen enzovoorts.
Correct. Dat is precies het punt wat ik probeer duidelijk te maken. Het begrip zet zich af tegen andere begrippen. Daarmee bevestigd het het bestaan van die andere begrippen...tsjonge...is dat nu moeilijk te begrijpen....Als je "IETS" betekenis geeft door het te benoemen, dan geef je toch gelijk betekenis aan het tegendeel van dat "IETS" namelijk de afwezigheid van IETS.
(ik zal niet te flauw doen hier...ik heb inmiddels begrepen dat nogal veel mensen dit blijkbaar onlogisch vinden ofzo....en ik heb het vermoeden dat jij dit ook onlogisch vind...ik op mijn beurt kan niet begrijpen dat dit onlogisch is of zou zijn)
Als mensen niet menswaardig behandeld worden, hebben zij zeker het recht te klagen. Vind jij van niet?
Ik vind dat mensen mogen klagen als zij dat wensen. Ik vind niet dat zij daar recht ophebben of rechten aan kunnen ontlenen. Dat is te gek voor woorden gewoon.
OVer recht gesproken. Ik vind dat alleen de zwakkeren onder ons rechten hebben. En ik vind dat de sterkeren onder ons al macht hebben en daarom ook niet nog eens rechten behoeven. Of je hebt macht .....of je hebt rechten. Niet beiden tegelijk, zoals mensen wel eens uit opportunisme willen. Vrouwen en kinderen hebben het recht beschermd te worden. Gezonde mannen hebben de macht om dat te doen. Ze hebben zelf echter niet het recht om beschermd te worden. Als dat zo zijn zouden ze niet machtig en sterk genoeg zijn om te kunnen beschermen. Ach....hier is al geen mens het mee eens. Het is monstermoraal.
Daar zit wat in. Kun je voor anderen ook zijn wat je wilt zijn? Kan je een betrouwbaar en verstandig mens zijn voor anderen als ze je een domme leugenaar vinden?
Ik kan zijn wat ik ben. Niets meer, niets minder. Als anderen mij een domme leugenaar vinden, kan ik evengoed een verstandig en betrouwbaar monster zijn. Persoonlijk vind ik monsters betrouwbaarder dan mensen. En verstandige mensen vind ik nogal vaak leugenachtig. (verstandige marketeers of verstandige Fortisbelleggers-jankers bijvoorbeeld)
Het betekent voor mij dat geen mens minderwaardig is of meerderwaardig is voor een ander. Elk mens is volwaardig; helemaal, vol. Gedrag van mensen is er in vele kleuren, waarden en tonen en dat maakt het fijner om de een als vriend te houden en voorzichtigheid te bewaren naar de ander.
Ik geloof echt dat je het goed bedoeld. En dat meen ik. Maar ik vind dit holle en lege tekst. Ik gun je het voordeel van de twijfel over je bedoelingen. Ik hoor dit soort teksten of soortgelijke teksten relatief vaak. MEestal voel ik me er uitermate ongemakkelijk bij. Zo van : waar heeft hij het over. Wat is dit voor manipulatie? Waar slaat dit op?

Dit klinkt als een soort onbereikbaar doel en als ik dit onbereikbare doel uitspreek en me eigen maak dan doe ik mee aan het grotemensenspel. Heb je ooit van cynisme gehoord?
En de gekleurde reclames van financiele instellingen als ze een vertrouwd menselijk muziekje opzetten. Daar wil je je toch niet mee vergelijken? En toch wordt in dit soort misselijkmakende spotjes dezelfde soort boodschap tentoongespreid.
Ik ben benieuwd wat jij vind van de waarde of de waardigheid van mensen.
Blijkbaar neem je me niet serieus. Ik heb geen goed idee van mensen. Ik weet niet wat met mensen wordt bedoeld. Ik heb wel een goed idee van monsters. Maar misschien heb jij daar een negatief beeld bij ofzo....ik kwam daarom al met het voorstel - tussen de regels door - voor een nieuw woord, maar je negeerde het een beetje of je dacht dat het een typefout was misschien. Mensters of monsen. Maar mensen hebben in ieder geval afgedaan voor mij. Blijkbaar ben ik niet handig genoeg in mijn betoog om je dit duidelijk te maken. So be it.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 2
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 14 okt 2008, 21:05

Ziz schreef:
OVer recht gesproken. Ik vind dat alleen de zwakkeren onder ons rechten hebben. En ik vind dat de sterkeren onder ons al macht hebben en daarom ook niet nog eens rechten behoeven. Of je hebt macht .....of je hebt rechten. Niet beiden tegelijk, zoals mensen wel eens uit opportunisme willen. Vrouwen en kinderen hebben het recht beschermd te worden. Gezonde mannen hebben de macht om dat te doen. Ze hebben zelf echter niet het recht om beschermd te worden. Als dat zo zijn zouden ze niet machtig en sterk genoeg zijn om te kunnen beschermen. Ach....hier is al geen mens het mee eens.
Ik wel.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 44
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 14 okt 2008, 21:07

yopi schreef:zoiets ziznl?
hmmm...ik dacht het niet....

(ik vind Nietsche een heel vermakelijke en zeer goede schrijver, maar ik vind hem als filosoof enorm overrated...de beste boeken van hem vind ik zijn eerste 3 of 4 werken allemaal VOOR Zarathustra.......hij doet vanaf dat moment veels te verwoede pogingen te doen om een positieve speculatieve ethiek neer te zetten van herenmoraal ...en dat is voor velen blijbaar een soort eyeopener, maar ik denk dat hij toch teveel last had van die syfilis in zijn kop om nog echt helder te kunnen denken.....okay okay als een deconstructivist was hij groots, maar als constructivist miste hij het jammerlijk...blijven steken in zijn eigen nihilisme...and he knew it!)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 okt 2008, 22:47

ziznl schreef:Ja maar.....jij vond DAT toch juist van niet...dus dat je NIET BENT wat je DOET...daarom vind ik het verwarrend.
Je bent wat je doet TERWIJL je dat doet. Doet betekent vaak gedaan hebt in 'je bent wat je doet' en ik ben van mening dat je niet bent wat je gedaan hebt.
Het verwarrende komt doordat de tegenwoordige tijd ook gebruikt wordt om iets in zijn algemeenheid uit te drukken. In zijn algemeenheid ben je niet wat je doet. Je bent wel wat je doet in de tegenwoordige tijd.
ziznl schreef:Maar goed, je bent het dus WEL met me eens dat je iemand rustig kunt beschouwen als datgene wat hij/zij doet. (meer kun je ook niet zien!)...en ik neem aan dat we beiden het er over eens zijn dat ons 'wezen' anders is dan ons 'gedrag' of de 'resultaten van ons gedrag' Ons wezen is alleen wezenlijk onzichtbaar, dus waarom dan toch er beelden bij laten oproepen door te doen alsof ons 'wezen' zogenaamd 'menselijk' te noemen.
Ik ben het wel met je eens dat je iemand rustig kunt beschouwen als datgene wat hij op dat moment doet.
ziznl schreef:Als iemand spreekt over volwaardige mensen, dan spreekt hij -inherent daaraan -j ook over wezens die daar niet aan voldoen. En die noem je dan 'niet-volwaardig' ofwel minderwaardig.
Nee, het geeft aan dat de waarde van elk mens gelijk is, dat elk mens een gelijkwaardig monster is. Dat mensen verschillende zijn in wat zij doen en in wat zij gedaan hebben.
ziznl schreef:Correct. Dat is precies het punt wat ik probeer duidelijk te maken. Het begrip zet zich af tegen andere begrippen. Daarmee bevestigd het het bestaan van die andere begrippen...tsjonge...is dat nu moeilijk te begrijpen....Als je "IETS" betekenis geeft door het te benoemen, dan geef je toch gelijk betekenis aan het tegendeel van dat "IETS" namelijk de afwezigheid van IETS.
Als ik de volwaardige mens betekenis geef, dan geef ik daarmee niet betekenis aan de minderwaardige mens, maar aan geen mens. Er bestaan geen meerderwaardige of minderwaardige mensen. Outcasts, minderwaardige mensen, outlaws, zijn etiketten die door andere geplakt worden, maar een mens is een mens, of als jij dat liever hebt, alle monsen zijn volwaardige monsen.
ziznl schreef:Ik vind dat mensen mogen klagen als zij dat wensen. Ik vind niet dat zij daar recht ophebben of rechten aan kunnen ontlenen. Dat is te gek voor woorden gewoon.
Ik wel. Wie mensonwaardig behandeld wordt, heeft het recht daarover te klagen.
ziznl schreef:Over recht gesproken. Ik vind dat alleen de zwakkeren onder ons rechten hebben. En ik vind dat de sterkeren onder ons al macht hebben en daarom ook niet nog eens rechten behoeven. Of je hebt macht .....of je hebt rechten. Niet beiden tegelijk, zoals mensen wel eens uit opportunisme willen. Vrouwen en kinderen hebben het recht beschermd te worden. Gezonde mannen hebben de macht om dat te doen. Ze hebben zelf echter niet het recht om beschermd te worden. Als dat zo zijn zouden ze niet machtig en sterk genoeg zijn om te kunnen beschermen. Ach....hier is al geen mens het mee eens. Het is monstermoraal.
Ik vind dat ook gezonde mannen het recht hebben beschermd te worden.
ziznl schreef:Ik kan zijn wat ik ben. Niets meer, niets minder.
Eerder schreef je dat je gelooft dat we kunnen zijn wat we willen zijn.
ziznl schreef:Ik geloof echt dat je het goed bedoeld. En dat meen ik. Maar ik vind dit holle en lege tekst. Ik gun je het voordeel van de twijfel over je bedoelingen. Ik hoor dit soort teksten of soortgelijke teksten relatief vaak. MEestal voel ik me er uitermate ongemakkelijk bij. Zo van : waar heeft hij het over. Wat is dit voor manipulatie? Waar slaat dit op?
Oké. Ik vind het geen holle en lege uitspraken.
ziznl schreef:Dit klinkt als een soort onbereikbaar doel en als ik dit onbereikbare doel uitspreek en me eigen maak dan doe ik mee aan het grotemensenspel. Heb je ooit van cynisme gehoord?
Het is een mensbeeld waarmee ik kan leven, waarmee ik mij prettig voel.
Als het een doel is, is het onbereikbaar, maar het is een uitgangspunt.
Een uitgangspunt hoe ik in het leven sta. Vergelijkbaar met mijn uitgangspunt om te genieten van of in elke situatie. Dit is niet reëel, want er zijn zat situaties waarvan ik niet kan genieten, zoals mijn baby-zoon die om vier uur 's nachts krijsend huilt door darmklachten na een voeding. Maar het zorgt wel dat ik met hem ijsberend wiegend in mijn armen, geniet van vroege vogels, of de rust in huis, of het geluid van een trein in de verte. Het zorgt dat veel belevenis leuk zijn, veel meer dan wanneer ik me mijzelf laat ergeren.
Het uitgangspunt dat elk mens volwaardig is, hoe moeilijk dit ook in de praktijk te brengen, draagt bij hoe ik in het leven sta.
ziznl schreef:
okke schreef:Ik ben benieuwd wat jij vind van de waarde of de waardigheid van mensen.
Blijkbaar neem je me niet serieus. Ik heb geen goed idee van mensen. Ik weet niet wat met mensen wordt bedoeld. Ik heb wel een goed idee van monsters. Maar misschien heb jij daar een negatief beeld bij ofzo....ik kwam daarom al met het voorstel - tussen de regels door - voor een nieuw woord, maar je negeerde het een beetje of je dacht dat het een typefout was misschien. Mensters of monsen. Maar mensen hebben in ieder geval afgedaan voor mij. Blijkbaar ben ik niet handig genoeg in mijn betoog om je dit duidelijk te maken. So be it.
Mijn vraag was of er zowel mensen, monsen, mensters als monsters zijn, of dat iedereen een mens/mons/menster/monster is - in waarde/waardigheid gelijk - zich van de ander onderscheidend in wat hij doet en wat hij gedaan heeft.
Ik negeerde je nieuwe woord omdat het mij er niet om gaat of de mens een monster is of wat een mens überhaupt eigenlijk is, maar of de mens gekleurd wordt door wat hij heeft gedaan. Heeft de ene gezonde man minder rechten dan andere gezonde man als hij ooit de boel bedrogen heeft om er zelf beter van te worden?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 19
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 okt 2008, 04:20

@ziznl
Laat Nietzsche maar zitten. Het gaat hier over humanisme en over iets dat jij wil duidelijk maken.
Jij vindt dat het begrip mens en menselijkheid dermate vervuild is door leugens dat dit vervangen moet worden door een ander woord. Je hebt nu voorlopig gekozen voor het woord monster.
Deconstructie, destructie.
En dan? inderdaad (een worsteling zoals van Nietzsche)!
Je weet niet of een bepaalde humanist in een waan verkeert, alleen al vanwege je uitspraak over de principiele onzichtbaarheid van het wezen dat achter het gedrag schuilt van wat we normaal mensen plegen te noemen.
Maar het kan zeker geen kwaad om het humanisme, zoals het lijkt te verschijnen eens aan een grondig onderzoek te onderwerpen.
Kwaadaardige tendensen maken van alles gebruik wat maar voorhanden is in de tijdgeest om zich door te zetten.
Of dit tegenwoordig het humanisme is?
Ik denk in ieder geval dat de klup van humanisten in Nederland niet zo'n kwaadaardig klupje is. Net als vele andere klupjes (dit forumpje bijvoorbeeld?).
In ieder geval denk ik niet dat er een wereldwijde identificatie is als je vroeger had met cummunisme of liberalisme.
In het grote politieke gebeuren en zijn vertalingen in de media: Daar zitten nog de grote leugens over mensenrechten, democratie en dat soort exportartikelen en rationalisaties.
Lokaal is er veel minder aan de hand ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 44
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 15 okt 2008, 08:41

@yopi

laat Nietsche inderdaad maar zitten. Zijn geworstel is inmiddels sterk verjaard. Geworstel was het en inderdaad geworstel IS het wat ik doe.
Toch een persoonlijke noot richting jou. In jouw geval zou ik je willen aansporen om niet zo vaak met quotes en citaten van anderen te strooien, alleen maar verwarrend en het lijkt hierdoor alsof yopi continue achter een berg tekst van anderen verscholen gaat. De enkele keren dat yopi zelf verschijnt is hij - nog steeds weliswaar zo paternalistich als de hell (zie boven), maar ook veel meer authentiek en veel meer 'eigen'. Durf toch eens jezelf te zijn man, in plaats te voldoen aan een of ander krom mensbeeld.

En dan ben ik het vervolgens met je eens dat er lokaal minder aan de hand is dan globaal. Maar - en doe nu niet zo geruststellend terwijl dat nergens op slaat in dit kader - globaal werkt lokaal hartstikke diep door!!!!!!! Dus het goede op lokaal niveua is juist datgene wat ik verdedig en wat verdedigd moet worden. En dat doe je niet door net te doen alsof er lokaal niets aan de hand is. HEt globale dat is wat er aan de hand is.

Verder ben ik het niet met je anti-totalitaire levinasachtige geleuter eens. Levinas, Popper en daarnaast elke hedendaagse zichzelf respecterende deconstructivist is anti-totalitair en wentelt zich in zijn/haar eigen postmoderne inzicht. Je kunt ook de zon van alles de schuld geven! Wat we nodig hebben is JUIST wel een globaal en groot verhaal. En niet een globaal anti-verhaal. Maar een GOED verhaal. Dit lijkt onmogelijk, maar het is de enige realiteit die ons wakker houdt. Worstelen voor het verkrijgen van een globaal verhaal, waardoor lokaal het globale buiten de deur blijft...zoiets dan....en kijk niet naar mij...ik ben slechts een worstelaar...kijk naar binnen naar jezelf...daar zit een groot verhaal...DAT is, DAT MOET het verhaal zijn...en druk dat nog maar eens uit in taal!

Zijn we talige kopieermachines of voegen we talige dingen toe aan de werkelijkheid?!?!?!

@ okke

Ook voor jou een persoonlijke aanval, die niet van een mens maar van een menster afkomstig is. IK vind - en ik ben daar heel serieus in - jou een persoon diet de beschikking heeft over ruim voldoende intellect en taalvermogen en ik vermoed dat je ook over meer dan genoeg ECHT sociaal inlevingsvermogen beschikt.

Het kan bijna niet anders dan dat ook jij kunt inzien dat TAAL slechts woorden zijn. En ook dat met woorden de werkelijkheid wordt gevat en begrepen. In die zin is de talige wereld onze realiteit. Daarnaast is er - en dat laat jij ook meerdere malen zien in jou talige uitlatingen een 'andere' nog ECHTERE realiteit, die niet talig is. Je laat zien dat je hiervan op de hoogte bent als je bijvoorbeeld spreekt over je kinderen.

Waar ik jij zeer ernstig van beschuldig en wat ik ook zeer jammer vind is dat jij - en je bent de enige niet dus je bent veilig - op een uiterst opportunistische wijze verschuilt in de taal en je alleen dan beroept op de ECHTERE realiteit als het jou zo uitkomt (om daar mee aan argumentatieve kracht te winnen).


Dit is tekst die niet polemisch is bedoeld, maar uiteraard wel zo overkomt. Je kunt dus zin voor zin en woord voor woord proberen deze tekst te analyseren en ontleden (waarmee je in de talige realiteit blijft hangen) om me vervolgens voor mijn oren te slaan met inconsistenties en incoherenties in mijn taalgebruik (wat inherent is aan taal zoals jij weet) en je kunt eindelijk eens proberen om de boodschap te lezen die tussen deze taal verborgen ligt. Verborgen is hierbij een eufemisme want het schreeuwt je tussen de woorden en zinnen bijna toe.

mvrgr (<--- om met een raar soort nieuw afsluitinkje af te sluiten)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 15 okt 2008, 09:58

Neem je mij wel serieus?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 44
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 15 okt 2008, 10:31

okke schreef:Neem je mij wel serieus?
jazeker. Precies daarom heb ik mijn vorige post geplaatst.
Ik meen dat hierin ook heel duidelijk word gemaakt dat ik en jou en yopi zeer serieus neem.

Wat ik niet doe is jullie volgens de standaard menselijke conventie benaderen. Dat is omdat ik daar niet zo veel geloof meer aanhecht. Ik benader julllie dus onconventioneel, en je kunt het zo zien dat juist deze manier van benaderen uitermate serieus is.

Waarom vroeg je je dit af?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 15 okt 2008, 11:00

Omdat je pittig reageert op hoe je mijn houding ziet, hoe ik mij zou verschuilen in de taal, maar dat je niet ingaat op het gesprek dat we voeren.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 44
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 15 okt 2008, 11:19

Klopt. Guilty as charged!

PS. Is daarmee de boodschap overgekomen?

Ik voer soms een gesprek. En soms zit er iets in het gesprek --> een boodschap.
Die boodschap zit er niet altijd hoor. Maar nu wel - zo constateer ikzelf. Wat mij betreft is ons gesprek gevuld met iets. Het is niet leeg. Maar ik zie jou er niets uithalen. En jij kunt mij nu van precies hetzelfde gaan beschuldigen. (De vraag is dan of je dat ook gaat doen, nu ik al voorspeld heb dat je dit zou kunnen doen)

Ik zal later vandaag om kracht bij te zetten dat ik het gesprek ook bereid ben te voeren met je door te zetten. Dit gesprek verschuift echter al aardig in de richting van lege en verstandige retoriek en is in die zin maar al te menselijk. Redelijkheid verwacht ik echter niet meer van mensen, alleen nog maar retorische verstandige cognitieve menselijkheid. Weet je wat ik van menselijkheid nog meer vind? Zombieachtig kopieergedrag, elkaar dom en gedachteloos napraten, standaardisering van de gesprekken en conversaties zoals dat ook op een prettige manier bij McDonalds gebeurt. NIets verassends en niets vernieuwends, onder andere omdat velen, de meerderheid van de 'mensen' niet de verantwoordelijkheid durven te nemen om iets te ondernemen, om echt risico te nemen, om echte fouten te maken en daar voor uit te komen. En ik heb het dan niet over de menselijke foutjes zoals het rode stoplicht. Ik heb het over de monsterlijke fouten, waar alleen de anderen - 'de-niet-mensen' - verantwoordelijk voor zijn. Verkrachtingen en moord...etc.....wat zijn dat voor wezens die dat doen? Zijn dat ook volwaardige mensen????? Of zijn het monsters, zoals ik. zeg het maar???!!!!???
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten