Ik open dit onderwerp op aanraden van Yopi. Ben er eigenlijk wat terughoudend in. Dat ik mijzelf een humanist vind, betekent niet dat ik kenmerkend ben voor of een toonbeeld ben van het humanisme.
Ik ben zelf lid van het Humanistisch Verbond sinds een jaar of twee. Ik ben actief als consument; volgde een cursus die me leuk leek en ga een keer per maand naar een 'humanistisch café', waar elke maand een 'humanistisch' thema aan de orde komt.yopi schreef:@Okke
Wat stel je je voor bij een topic over het humanisme?
Hangt er van af. Ontvang je alleen het blaadje of ben je verder nog aktief in deze beweging? Of spreekt het gedachtegoed je aan? Jij zou de leiding van het topic op je moeten nemen denk ik, omdat ik vermoed dat jij er het meeste over weet. Dus ik laat dat aan jou over als je daar tenminste zin in hebt..?
Levensbeschouwing is een belangrijk thema in mijn leven; protestant opgevoed, niet (meer) gelovig; wel bijbels, veel met zingevingsvraagstukken bezig met mijn werk. Bij een humanistische zorgorganisatie een baan gevonden en me verbaasd over de afwezigheid van een uitgesproken humanistische uitstraling. Met medewerkers van andere humanistische organisaties gesproken over de humanistische identiteit van die organisaties. Dan denk je vanzelf ook na over je eigen levensbeschouwing. Het humanisme sluit hier voor mij het beste aan.
Lid worden van een levensbeschouwelijke organisatie heeft te maken met keuzen maken, stelling nemen en loyaliteit en steun bieden.
Het Humanistisch Verbond heeft nog maar weinig leden in Nederland. Ik denk dat maar 5 tot 10 procent van de Nederlanders die zichzelf humanistisch vindt ook lid is van het Humanistisch Verbond. Voor christenen zou hetzelfde kunnen gelden, dat zou me in ieder geval niets verbazen.
Mensen worden steeds terughoudender om zich ergens bij aan te sluiten. Mevrouw Verdonk heeft hier handig op ingespeeld door een partij op te richten zonder leden. Aanhang heeft ze genoeg, maar ze hoeft haar populariteit niet aan te tonen met het aantal leden voor haar partij.
De Humanistische Omroep bijvoorbeeld heeft door het lage aantal leden nog maar zeer beperkte zendtijd, terwijl de programma's kwalitatief goed zijn.