Synesthesie

Waar hebben we het eigenlijk over?
Gesloten
Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 9
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Synesthesie

Bericht door Eva Lilith » 05 nov 2007, 12:46

Ik heb synesthesie.
Wát voor ding???
Nou, synesthesie.

De geleerden zijn het er niet helemaal over eens maar het schijnt dat zo'n 5 tot 7% van de mensen het hebben, en dat het onder kunstenaars beduidend vaker voorkomt dan bij andere tiepjes.
Je hersenen maken dan op de een of andere manier verbindingen tussen je zintuigen, die eigenlijk niet behoren te gebeuren, en bij de meeste mensen dan ook uitblijven. Gevolg: Kleuren 'zien' (ervaren) bij woorden, getallen, letters, klanken, geuren. Klanken 'horen' (ervaren) bij kleuren, letters, woorden, geuren... Of welke combinaties je ook maar bedenken kunt.

Zie: Synesthesie

Je zintuigen werken dus samen op een manier die eigenlijk 'niet de bedoeling is'.
Het kan in gradaties voorkomen. De een heeft het meer met klanken (dat alles een klank heeft) en de ander juist met kleuren...
Bij mij komt van alles voor (klanken 'horen' bij getallen of woorden en nog wat andere combi's) maar ik heb het toch vooral met kleuren. Alles heeft voor mij een kleur.
Nu is het bij synesthesie dus zo dat die kleuren die bij een woord of klank of cijfer horen, pertinent zijn. Iedereen kan wel een kleur bedenken bij een woord. Maar de volgende dag bedenkt hij bij hetzelfde woord weer een andere kleur. Zoiets. Bij synesthesie is zoiets heel beslist en er valt niet aan te tornen. Een woord heeft gewoon een kleur en dat blijf altijd diezelfde kleur. Ik heb het met alle woorden maar heel nadrukkelijke is het met: namen (van mensen), dagen van de week, getallen, maanden etc.

Voorbeeld:
maandag = lichtblauw
dinsdag = lichtgeel
woensdag = groen
donderdag = donkerblauw
vrijdag = mosgroen
zaterdag = wit tot ivoorkleurig
zondag = rood

Als iemand dit lijstje zou opbergen en het over 3 jaar weer aan me zou vragen, dan zijn de kleuren hetzelfde.
Lachen om met andere synesthesietjes (hoe heten die mensen?) erover te praten want hun kleuren bij woorden zijn voor mij volkomen absurd, en andersom.

Het heeft zowel voor- als nadelen.

Ben benieuwd of hier in 't dorp nog meer mensen rondlopen met synesthesie.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 1
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 05 nov 2007, 13:37

Helaas heb ik het niet, want een mosgroene vrijdag bevalt me wel. Eigenlijk al het groen. Of misschien vind ik alles wat de mensen maken wel gewoon lelijk..
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 05 nov 2007, 14:03

denk niet dat ik dit heb, anders had ik er waars. al wel eerder van gehoord.. Maar wel interessant om te lezen
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 6
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 05 nov 2007, 16:11

Ook ik hoor bij die 93-95% die niet begiftigd is met deze gave. Ik vind het wel interessant dat je dit plaatst. Want ik begon gelijk al met nadenken over gekleurde dagen en ruikende getallen en muzicerende geurtjes.

Waarom is het zowel voordeel als nadeel eigenlijk? En ken je andere synaesthesiemensen waar je ervaringen mee kan uitwisselen hierover of zo.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

bert
Posts in topic: 2
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 jul 2007, 19:44
Contacteer:

Bericht door bert » 05 nov 2007, 19:52

ik heb het niet.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 05 nov 2007, 20:51

Ik heb er nog niet goed over nagedacht maar ik weet wel dat ziznl de filosofie van Kierkegaard bijvoorbeeld 'zurig' vindt. Vind ik wel een voorbeeld van hoe in alledag mensen wel degelijk van alles mengen met ervaringen van allerleid zintuigen. Daaronder valt ook bijvoorbeeld de zon allegorie van Plato. o.a. licht vergelijken met inzicht. De taal zit er in ieder geval vol mee. En drugservaringen ook.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 6
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 05 nov 2007, 21:13

Ja dat vind ik dan toch wel grappig. Bij mij zit er vaak wel een soort smaakje aan ja, dat klopt. Maar niet in de trant van als je het over 3 jaar nog eens vraagt dat het dan hetzelfde is. Ik heb het idee gekregen dat bij synesthesie de koppeling iets strakker is. Ik vind het zo lastig om me voor te stellen hoe een woord voelt (bij braille) en hoe een vleermuis met geluidsgolven kan zien. Het belangrijke hiervan is, vind ik, dat je je hierdoor realiseert dat een pakketje lichtbundels een fotoachtig beeld of filmachtig beeld op een soort schermpje in je hoofd wordt geprojecteerd. We praten over domme foton eleltromagnetische golfpakketjes, complexe interferende sinus en cosinusfuncties en wat zie ik een kleurenfilm met geluid erbij. Dat is heel wat lijm en koppelwerk in die hersenen!
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

bert
Posts in topic: 2
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 jul 2007, 19:44
Contacteer:

Bericht door bert » 05 nov 2007, 21:15

yopi schreef:Ik heb er nog niet goed over nagedacht maar ik weet wel dat ziznl de filosofie van Kierkegaard bijvoorbeeld 'zurig' vindt. Vind ik wel een voorbeeld van hoe in alledag mensen wel degelijk van alles mengen met ervaringen van allerleid zintuigen. Daaronder valt ook bijvoorbeeld de zon allegorie van Plato. o.a. licht vergelijken met inzicht. De taal zit er in ieder geval vol mee. En drugservaringen ook.
Ja, dat wel.
Het legt onze manifestatie als realiteit uit, als alle differentiaties.

Realiteit is uitlegbaar in termen van één principe(dualiteit) in elk apart ding, ultiem in alle dingen. één ding maakt een ongeveer hetzelfde-achtig ding, altijd met een constante factor van variabiliteit en inwendige dualiteit. Daarom is de wetmatige-ethiek van eender wat zijn potentieel voor variabiliteit en individualisme, en wat ongerelateerd is is een kwetsie van orientatie, duur, plaats, kwantiteit en kwaliteit. dat zou dan ons individuele Ego maken dat los staat van het Universele.

dat bedoel je?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 05 nov 2007, 21:42

@Eva:
Voorbeeld:
maandag = lichtblauw
dinsdag = lichtgeel
woensdag = groen
donderdag = donkerblauw
vrijdag = mosgroen
zaterdag = wit tot ivoorkleurig
zondag = rood
Ik vind het maar raar.
Ik kan me er iets bij voorstellen als het gaat om het door elkaar lopen van verschillende bronnen van zintuigelijke waarneming (ook vanuit eigen drugservaringen). Maar omdat ik je voorlopig maar op je woord geloof vraag ik me het volgende af:

Geldt bovenstaand lijstje ook andersom: Vandaag is donkerblauw, het zal wel donderdag zijn? Het lijkt me nl. een volstrekt willekeurige indeling: Die dagen van de week. Seizoenen zijn wat anders. Ook ochtend en avond. Mediterraan of Noordelijk. Enzovoort. Maar de dagen van de week?
Ik ben sceptisch. Vertel wat meer hierover, please.. :|
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 9
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 05 nov 2007, 22:39

Wat eenzaam ben ik dus!!!!!! ;)

Ziz schrijft:
Waarom is het zowel voordeel als nadeel eigenlijk? En ken je andere synaesthesiemensen waar je ervaringen mee kan uitwisselen hierover of zo.
De voordelen (vind ik) zijn dat je waarneming natuurlijk heel ruim en - letterlijk - kleurrijk (en klankrijk) is. En je verbeelding bijna grenzeloos kan worden. Het helpt me erg mee om mijn gedichten, schilderijen, mandala's, verhalen etc. te maken. Ik denk in beelden, ik spreek en schrijf beeldtaal. Niet dat ik weet hoe het is om geen synesthesie te hebben maar ik ervaar het als verruimend en verrijkend. Muziek heeft kleuren, mensen hebben kleuren (mensen hebben trouwens ook bijpassende dieren), soms hebben kleuren ook een klank of zelf een smaak.

Nadeel is bijvoorbeeld dat je sneller overprikkeld en overvoerd raakt.
Bijvoorbeeld in een druk winkelcentrum... Alles komt enorm op je af en ik hou dat dan ook vaak minder lang vol dan de gemiddelde mens. het is een bombardement aan kleuren en andere zintuiglijke ervaringen die normaal gesproken keurig gescheiden blijven maar bij mij allemaal door elkaar gaan. De vele geluiden hebben kleuren. Dus is er een irritant geluid, bijv. een aanhoudend bonkend geluid, dan hoor ik dat niet alleen maar dan zijn er ook voortdurende oranje (of wat voor kleur dat geluid ook heeft) flitsen in mijn hoofd. Alle woorden die ik zie staan op borden in winkels...hebben ook allemaal een kleur ("TRUIEN!" = groen). Het praten van de mensen heeft ook kleuren. Van sommige 'kleuren' of kleuren, kan ik wel eens letterlijk lichamelijk misselijk worden...(dat laatste niet vaak gelukkig).
Nou ja, vul maar in dus... Gaat altijd op. Ook bij muziek luisteren, films zien... Snel té veel indrukken.

Maar ik geloof toch dat ik de voordelen zwaarder vind wegen.

Yopi schrijft:
Ik heb er nog niet goed over nagedacht maar ik weet wel dat ziznl de filosofie van Kierkegaard bijvoorbeeld 'zurig' vindt. Vind ik wel een voorbeeld van hoe in alledag mensen wel degelijk van alles mengen met ervaringen van allerleid zintuigen. Daaronder valt ook bijvoorbeeld de zon allegorie van Plato. o.a. licht vergelijken met inzicht. De taal zit er in ieder geval vol mee. En drugservaringen ook.
Toch denk ik dat je het hier over iets anders hebt. De ene mens drukt zich gewoon wat beeldender uit dan de ander. Ziz kan zich goed beeldend uitdrukken. Dat is een creatief gebruik van de taal. Volgens mij is bijv. dat 'zurig' te vergelijken met dat men wijn allerlei woorden toedicht om het bouquet maar te kunnen benaderen met behulp van de taal: vol, rond, houtachtig..... Bij synesthesie IS het gewoon zo. Maandag is lichtblauw. Ik zoek niet naar een kleurbeschrijving, die is er gewoon ogenblikkelijk. Daar is ook geen tornen aan (voor mij). Mijn zusje heeft ook synesthesie bijvoorbeeld. Dat is tamelijk hilarisch want zij zegt dat het getal 2 blauw is. Maar dat is natuurlijk rood! Daar blijven we dan allebei bij.

Yopi zegt:
Ik vind het maar raar.
Ik kan me er iets bij voorstellen als het gaat om het door elkaar lopen van verschillende bronnen van zintuigelijke waarneming (ook vanuit eigen drugservaringen). Maar omdat ik je voorlopig maar op je woord geloof vraag ik me het volgende af:

Geldt bovenstaand lijstje ook andersom: Vandaag is donkerblauw, het zal wel donderdag zijn? Het lijkt me nl. een volstrekt willekeurige indeling: Die dagen van de week. Seizoenen zijn wat anders. Ook ochtend en avond. Mediterraan of Noordelijk. Enzovoort. Maar de dagen van de week?
Ik ben sceptisch. Vertel wat meer hierover, please..
Dat past natuurlijk ook een beetje bij jou, Yopi, om het maar raar te vinden en sceptisch te zijn. :-D Geeft ook niks en je hoeft me ook beslist niet te geloven als je niet wilt. ;) Ik denk dat het voor mensen die het niet hebben misschien moeilijk voor te stellen is. Het is ook moeilijk uit te leggen omdat het zich simpelweg in mijn hoofd afspeelt en ik daar ook geen invloed op heb. Of het ook andersom werkt: Vandaag is blauw dus het zal wel donderdag zijn. Nee, zo gaat dat niet. Dat donkerblauw komt door het WOORD donderdag. Donderdag is een blauw woord, dus is donderdag voor mij blauw. Ik denk ook dat de indeling willekeurig is. Dat is nu juist zo leuk (o.a.). Het slaat nergens op. Het is gewoon zo. Met de seizoenen heeft de kleur bij mij dan ook niks met het jaargetijde op zich te maken want winter is voor mij groen (het woord winter). Namen hebben ook kleuren. Yopi is een soort van bruin. Ziz is metaalkleurig, maar Ziznl. is weer meer paarsig-metallic, Arjen is bosgroen, Bert is ook bruin, maar weer ander bruin dan Yopi, Intangible Radjanamadjo is blauw met een beetje lichtgeel, maar hij heet ook Pieter en dat is weer wit.

Hier op het forum heb ik iets grappigs ontdekt met die kleuren....
Veel van jullie topics hebben voor mij geen kleur. Dan krijg ik een soort grijze ruis. Net alsof je sneeuwbeeld op de TV hebt... Een heel rare ervaring is dat! En dan komt het ook gewoon niet binnen... Kan ik 'aan de knoppen draaien' wat ik wil maar nee hoor... Bij een topic van Ziz had ik dat een keertje aangegeven, geloof ik, die zette daar toen een ander soort bericht onder (met hetzelfde thema) en toen kreeg het hele thema voor mijn kleur en klank en beeld! En toen kon ik er dus wél iets mee.
Hier in dit topic ontstaat voor mij trouwens ook alweer grijze ruis.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 6
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 05 nov 2007, 23:53

En ik wil nu alles weten over hoe je een caleidoscoop ziet?
Ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen, maar ik kan me er wel en niet in verplaatsen.

Ik wil wat vertellen over een ervaring die ik heb gehad. Ik heb eens in Soesterberg in een drukcabine gezeten om hoogte te simuleren, dat werkt als volgt: je gaat in een tank zitten met nog wat anderen en dan pompen ze die tank leeg, je stijgt daardoor virtueel op naar een hoogte van 7000 meter ofzo. Hartstikke mooi. Daarzit je dan even en dan stellen ze je wat vragen en je praat wat en tja eigenlijk is er helemaal niets aan de hand. Alles is zeg maar normaal. Dan ga je weer afdalen en dan gebeuren er heeeel bijzondere dingen. Twee dingen kan ik me nog herinneren: het zwartwitbeeld werd weer kleur en de nauwe koker waar ik blijkbaar doorheen zat te turen, werd weer breder.
Het niet goed of volledig meer zien kwam dan door een tekort aan zuurstof. Het absurde, wat ik me dus pas toen realiseerde is natuurlijk dat ik helemaal niet doorheb gehad (en de anderen ook niet) dat je zwartwit aan het kijken was en slechts een soort beperkt gezichtsveld had. Dat had je pas door toen het weer normaal was/werd. Toen heb ik me gerealiseerd dat waarnemen iets heel erg vanzelfsprekends en ook heel erg absurds is.

Ik ben noway sceptisch, ik kan me heel erg moeilijk een kleur voorstellen bij een woord aan de andere kant ook weer een beetje wel, want een woord vertegenwoordigd vaak wel een ding of een idee, dus waarom zou er niet een kleur aanhangen.

Wil ik dan ook weer weten: ik begrijp wel dat het voordeel eigenlijk de letterlijke rijkheid aan kleuren is. Maar vertegenwoordigen kleuren of bepaalde kleuren ook bepaalde gevoelens dan, zoals rood is vurig en wit schoon en groen natuurlijk en paars-metallic erg slim, sterk en stoer ofzo
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

bones
Posts in topic: 2
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2007, 18:23
Contacteer:

Bericht door bones » 06 nov 2007, 00:23

Ik zou wel eens willen weten hoe je dat dan visueel ervaard? (ff inhakend op ziznl, geef anders 1 antwoord ;-)

Als je aan een bepaald woord denk of als dat gezegt word, je hoord het, begrijp niet volledig hoe het bij je werkt.... hoe ervaar je dat dan visueel, krijg je dan een kleur-waas te zien of enkel het object waar je op dat moment naar kijkt?

Ik heb hier eens een documantaire over gezien waarbij iemand speciale voorkeuren had voor voedsel omdat dat dan zo'n mooie kleur opleverde... weet niet meer precies maar apart was het zeker om te zien/horen.

Persoonlijk heb ik dit eenmaal mogen meemaken door het gebruik van paddestoelen... dat was me toch een ervaring, alle sintuigen gingen door elkaar heen, ik zag kleuren uit de speakers komen op frequentie van het geluid. Ik had specifieke geuren als ik naar een bepaalde kleur keek en zo nog een paar dingen... echt gaaf ;-)
There is no gravity, the earth sucks!

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 9
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 07 nov 2007, 13:09

Ziz vraagt:
En ik wil nu alles weten over hoe je een caleidoscoop ziet?
Het woord caleidoscoop is roze met lichtblauw.
Maar dat heeft niets te maken met als ik erin kijk. Dan zie ik alleen een prachtige wereld van kleur. Ik hoor er wel allerlei tinkelende geluidjes bij, als kleine belletjes. En het smaakt een beetje zoals regen en ijs ruiken. En ik kan er ook niet al te lang in kijken omdat het patroon steeds verandert en dan kom ik in raar soort swing terecht met mijn hoofd.
Ik wil wat vertellen over een ervaring die ik heb gehad. Ik heb eens in Soesterberg in een drukcabine gezeten om hoogte te simuleren, dat werkt als volgt: je gaat in een tank zitten met nog wat anderen en dan pompen ze die tank leeg, je stijgt daardoor virtueel op naar een hoogte van 7000 meter ofzo. Hartstikke mooi. Daarzit je dan even en dan stellen ze je wat vragen en je praat wat en tja eigenlijk is er helemaal niets aan de hand. Alles is zeg maar normaal. Dan ga je weer afdalen en dan gebeuren er heeeel bijzondere dingen. Twee dingen kan ik me nog herinneren: het zwartwitbeeld werd weer kleur en de nauwe koker waar ik blijkbaar doorheen zat te turen, werd weer breder.
Het niet goed of volledig meer zien kwam dan door een tekort aan zuurstof. Het absurde, wat ik me dus pas toen realiseerde is natuurlijk dat ik helemaal niet doorheb gehad (en de anderen ook niet) dat je zwartwit aan het kijken was en slechts een soort beperkt gezichtsveld had. Dat had je pas door toen het weer normaal was/werd. Toen heb ik me gerealiseerd dat waarnemen iets heel erg vanzelfsprekends en ook heel erg absurds is.
Wel lief jongensachtig...
Maar lijkt me inderdaad erg apart. Wat gek dat je dat verschil in waarneming pas merkte toen je weer "op de terugweg" was. Ging dat "afdalen" dan sneller dan het "opstijgen" ofzo? Dat dat andere geleidelijker ging?
Maar vertegenwoordigen kleuren of bepaalde kleuren ook bepaalde gevoelens dan, zoals rood is vurig en wit schoon en groen natuurlijk en paars-metallic erg slim, sterk en stoer ofzo
Ha ha ha.... ;)
Ja, maar volgens mij is dat een algemeen verschijnsel (waar de ene persoon dan weer wat gevoeliger voor is dan de ander). Maar het synesthetische gaat meer andersom op. Als ik een bepaald gevoel heb, dan heeft dat gevoel ook een kleur.

Bones vraagt:
Als je aan een bepaald woord denk of als dat gezegt word, je hoord het, begrijp niet volledig hoe het bij je werkt.... hoe ervaar je dat dan visueel, krijg je dan een kleur-waas te zien of enkel het object waar je op dat moment naar kijkt?
Als ik aan een woord denk, of een woord lees of hoor, dan zie ik alleen dat woord staan (of hoor, of denk). De kleur die erbij hoort zie ik niet letterlijk voor mijn ogen. Het is een kleur in mijn hoofd, als een gedachte. Toch is het weer heel anders dan alleen de gedachte aan die kleur want in mijn hoofd ZIE ik echt die kleur. In mijn hoofd IS het dan die kleur, ofzo. Hoewel, die kleur ook wel door mijn hele lijf kan stromen, maar dat hangt van de intensheid af.
Persoonlijk heb ik dit eenmaal mogen meemaken door het gebruik van paddestoelen... dat was me toch een ervaring, alle sintuigen gingen door elkaar heen, ik zag kleuren uit de speakers komen op frequentie van het geluid. Ik had specifieke geuren als ik naar een bepaalde kleur keek en zo nog een paar dingen... echt gaaf
Misschien lijken bepaalde aspecten van zoiets wel op synesthesie...
Maar goed dat ik niet zo van de geestverruimende middelen ben want ik denk dat ik dan gek werd. ;)
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 6
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 07 nov 2007, 15:14

Eva Lilith schreef:Wat gek dat je dat verschil in waarneming pas merkte toen je weer "op de terugweg" was. Ging dat "afdalen" dan sneller dan het "opstijgen" ofzo? Dat dat andere geleidelijker ging?
Ja, nu je daar naar vraagt sta ik daar even bij stil. Het ging net zo snel, feitelijk gesproken dan (in secondes) maar ook voor zover ik me kan herinneren in beleving ging het even snel ongeveer.

Dat betekent dan dat ik blijkbaar 'iets missen' lastig herken, terwijl 'iets erbij krijgen' onmiddellijk opvalt....ofzo.. ik raak wel eens iets vanzelfsprekends kwijt zonder dat ik het door heb, later blijkt dat je het wel nodig hebt en dan kan je het niet meer vinden, sterker nog je weet niet eens dat je het kwijt bent geraakt.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 9
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 07 nov 2007, 16:59

Vroeger, toen ik klein(er) was, waren we vaak in Italië...
En dan vond ik het altijd heel apart dat ik pas merkte dat er zoveel krekels sjirpten op het moment dat ze opeens ophielden. Een soort oorverdovende stilte, en dan dacht ik ineens: Hee, de krekels!
(heb ik nog eens in een verhaal verwerkt)
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 6
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 07 nov 2007, 17:30

Exactly what I mean!

? (of is het nu precies andersom) ?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

bones
Posts in topic: 2
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 nov 2007, 18:23
Contacteer:

Bericht door bones » 08 nov 2007, 01:33

Hmmm het is me nu wat duidelijker..... het is meer gevoelsmatig dan dat het zich echt manifesteerd in een echt 'tastbaar' of visuele ervaring... heel apart iig ;-) het is natuurljk lastig voor te stellen voor iemand die dit niet heeft...

wss is dit voor jouw zo normaal dat het je niet eens meer opvalt in het dagelijks leven, zat er net aan te denken en dacht van: zal toch afleidend zijn in situaties waar je het eingelijk niet wilt... maar nogmaals, voor jouw is het wss de normaalste zaak van de wereld en leid het niet af zeg maar ;-)
There is no gravity, the earth sucks!

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 9
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 08 nov 2007, 09:33

Ik weet inderdaad niet anders, dan dat alles een kleur heeft in mijn hoofd etc. en vaak ook een geluid of smaak, geur...
Het leidt wel enigzins af, zoals ik dat omschreef na de vraag van Ziz over de voor- en nadelen. Ben snel afgeleid. Als ik me ergens op wil concentreren gaat dat prima, maar dan moet het wel stil zijn. Geen muziek, geen gepraat, geen telefoon etc... Anders wordt het chaotisch in mijn hoofd.

Het grappige is, dat ik tot mijn verbazing langzamerhand ontdekte (op school enzo) dat andere mensen het meestal niet hebben. Ik dacht eerst dat iedereen het zo ervaarde. :-D
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 6
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 08 nov 2007, 10:02

Ja, dat vind ik nou weer interessant. Hoe kom je erin godsnaam achter dat je iets ervaart, wat anderen niet ervaren? Ik bedoel, je gaat er altijd een beetje vanzelfsprekend vanuit dat jij de wereld net zo ziet of waarneemt als een ander dat doet, toch?


En grijs hoe ervaar je dat, onaangenaam of onduidelijk (als ik het vergelijk met smaak is een lege smaak die in je mond blijft plakken gewoon vies).

Ik denk trouwens, want ik heb er bij mezelf toch over nagedacht, dat ik sensaties als smaak en geur gewoon gebruik om een waardeoordeel wat ik heb te nuanceren, duidelijk te maken, letterlijke gevoelszaken (zoals bij het tasten, betasten) kan ik dan ook goed gebruiken. Geluiden dus ook. Maar kleur? eigenlijk ook. Bij mij is het dus toch echt anders. Ik gebruik ze gewoon om mijn waardeoordeel dat ik heb te nuanceren. Dat waardeoordeel dat is me vaak wel gegeven, om het zomaar te zeggen, en er zijn inderdaad woorden (slechts symbolen) die ja toch gewoon heel vies en leeg en plakkerig smaken.

Maar je zei ook dat je zus het ook had, zijn jullie er beiden daardoor min of meer achtergekomen of hoe ging dat eigenlijk?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 9
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 08 nov 2007, 19:41

Ziz zegt:
Hoe kom je erin godsnaam achter dat je iets ervaart, wat anderen niet ervaren? Ik bedoel, je gaat er altijd een beetje vanzelfsprekend vanuit dat jij de wereld net zo ziet of waarneemt als een ander dat doet, toch?
Nou ja, dat gaat eigenlijk gewoon langzamerhand. Met mijn zusje had ik soms hele gesprekjes over dat dinsdag toch écht lichtgeel is, en januari bruin, maar zij vond van niet. En dat sommige woorden ook kleuren hebben die je niet goed kunt benoemen, kleuren die eigenlijk niet bestaan, met een naam... Dat vonden wij heel gewoon. Dus dan praat je op school daar ook over met kinderen. Zo van: "Zeg, vind jij het getal vier ook oranje, want mijn zusje zegt dat het blauw is, maar het IS natuurlijk oranje toch?" Gelach, niet begrijpende blikken, geen idee waar ik het over had.... Dan probeer je dat nog hier en daar een paar keer en ontdekt dat bijna niemand het snapt.
En grijs hoe ervaar je dat, onaangenaam of onduidelijk (als ik het vergelijk met smaak is een lege smaak die in je mond blijft plakken gewoon vies).
Het hangt ervan af wat voor soort grijs het precies is.
Maar meestal vind ik grijs doods. Het staat stil en heeft ook geen geluid. Tenminste, dat middelmatige, gewone grijs...
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 2
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 12 dec 2007, 23:15

In mijn optiek denk ik dat het zien van kleuren en/of klanken horen bij woorden kleuren et cetera, alles te maken heeft met associatie en dat dit zich best kan ontwikkelen. Bijvoorbeeld een kunstenaar denkt bij (ff een banaal voorbeeld) liefde aan de kleur rood, of hoort een zachte klank/ melodie.
Persoonlijk weet ik niet of ik ook aan synestishie lijdt of dat ik gewoon de woorden die ik ken associeer met voor mij een plaatje van het desbetreffende object, m.a.w. ik visualiseer de dingen, bij liefde denk ik bijvoorbeeld aan een rood hartje echt zo dus »--->:smt049 Dat komt omdat ik bij de meeste van dat soort woorden een associatie heb met een plaatje, maar bij woorden als "de" heb ik dat totaal niet.
@ Eva Lilith: ik vraag me af of jij bij een woord als "de" ook een kleur ziet?
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 9
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 13 dec 2007, 09:46

@ M,
Ik denk dat wat jij omschrijft iets anders is, en voor de meeste mensen (die een béétje kunnen associëren en 'beeld-denken' wel herkenbaar zal zijn).
Bij synesthesie heeft het niet met associaties te maken. Een kleur bij een woord ontwikkelt zich ook niet (door ervaringen of iets dergelijks) maar IS gewoon zo. En is ook onveranderlijk. Het wordt veroorzaakt door bepaalde verbingingen die je hersens maken, en die eigenlijk niet behoren plaats te vinden. Vraag me niet naar de precieze technische details. Die zijn op internet wel te vinden, denk ik.

Het woordje 'de' is bijvoorbeeld lichtbruin.
Jouw naam is blauw.
Ook al zou jij (als ik je persoonlijk zou kennen) altijd in oranje kleding rondlopen met groen haar... Dan verandert voor mij die kleur nooit, want blauw is gewoon de kleur van Mtheman (het woord).

Het woord 'liefde' is een geel woord (voor mij).
Dat wil niet zeggen dat de betekenis ook 'geel' is.
Ik heb natuurlijk óók associaties met: :smt049
Maar het woord zelf blijft altijd geel.

Voorbeeld (hierboven ergens genoemd) is het woord 'winter'. Daarbij zullen de meeste mensen aan de kleur wit denken. Maar voor mij is het woord 'winter' dus groen (een soort van lichtgroen).
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 2
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 13 dec 2007, 15:56

Oke, interessant... dus (bijna) elk woord heeft voor jou een kleur.
Ik heb een paar vragen hierover:
Heb je het ook nog met andere dingen of is het puur en alleen tekst?
Zie je de helderheid van de kleur ook altijd hetzelfde of zit daar ook variatie in?
En met het onderzoekje aan de Cambridge University dat de woordvolgorde nauwlijks een rolspeelt als de eerste en de laatste letters hetzelfde blijven?
Sorry als ik je teveel belast met deze vragen ;)
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 1
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 13 dec 2007, 16:30

Eva, ik zit net je verhaal over Synesthesie te lezen (had ik nog niet eerder gelezen)... Maaruh, interessant... en vaag.
Lijkt me wel een gave ervaring om overal een kleur bij te zien. Maar ja, als je het altijd al gehad hebt, dan is er eigenlijk natuurlijk niks bijzonders aan, want je hebt geen referentie...

Is dat trouwens het enigste? Je ziet overal een kleur bij, of heb je nog meer 'gaves' in dat opzicht?
En zie je in je hoofd ook echt de kleur, of is het alleen dat je dan b.v. het woordje 'geel' associeert met het woord 'liefde'...
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 9
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 14 dec 2007, 11:08

Mtheman schreef:
Heb je het ook nog met andere dingen of is het puur en alleen tekst?
Zie je de helderheid van de kleur ook altijd hetzelfde of zit daar ook variatie in?
En met het onderzoekje aan de Cambridge University dat de woordvolgorde nauwlijks een rolspeelt als de eerste en de laatste letters hetzelfde blijven?
Sorry als ik je teveel belast met deze vragen
(ik word er nog niet overspannen voor hoor M...) ;)

Sommige dingen worden hierboven al uit de doeken gedaan. Bijvoorbeeld dat ik het inderdaad ook met andere dingen heb. Klanken hebben ook een kleur. Muziek bijvoorbeeld, maar ook losse geluiden die je hoort, buiten enzo. Soms hebben kleuren (van een woord ofzo) ook weer een klank (in mijn hoofd), maar niet altijd. Of zelfs een smaak of geur. Maar het sterkst heb ik het dus met kleuren die bij woorden horen, en kleuren die bij geluiden horen.

Die kleuren zijn altijd even helder. Maar er zijn veel kleurnuances. Een woord kan ook een soort van grauw-grijs zijn, of raar bruinig... Maar de kleur op zich "zie" ik altijd duidelijk.

Je bedoelt met die door elkaar gehaspelde woorden?
Dan werkt het hetzelfde. Alleen heeft een door elkaar gegooid woord, weer een andere kleur dan het oorsponkelijke woord (als ik er echt naar kijk, naar de volgorde van de letters enzo...)
Even een voorbeeldje bedenken.

Het woord: Toren = wit-achtig lichtblauw
Maar "Troen" = is lila-achtig.

Eddy schreef:
Lijkt me wel een gave ervaring om overal een kleur bij te zien. Maar ja, als je het altijd al gehad hebt, dan is er eigenlijk natuurlijk niks bijzonders aan, want je hebt geen referentie...
Voor mij is het normaal. Het lijkt mij eerder "raar" of vreemd om het NIET te hebben! Ha ha.... (want dat ken ik niet).
Is dat trouwens het enigste? Je ziet overal een kleur bij, of heb je nog meer 'gaves' in dat opzicht?
En zie je in je hoofd ook echt de kleur, of is het alleen dat je dan b.v. het woordje 'geel' associeert met het woord 'liefde'...
Heb ik deels ook al verteld aan Mtheman volgens mij.... Dus van die klanken enzo...
Verder heb ik natuurlijk állerlei gaves! (Grapje...) :-D

Die laatste vraag, dat vind ik moeilijk uit te leggen. Ik zie in ieder geval de kleur niet echt voor mij ogen. Maar het is een soort "zien" in mijn hoofd. Niet alleen een gedachte aan "geel", maar het IS er echt in mijn hoofd, die kleur.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 aug 2008, 00:39

Ik hoorde op de radio iemand over haar ervaringen met synesthesie.
En iemand die er onderzoek naar doet.
Toen herinnerde ik me dit item dat hiermee weer even bovenaan staat.

http://www.synesthesie.nl/newsletter.htm

Ken je deze site Eva?
En wat voor kleur heeft het woord: synesthesie?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 9
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 09 aug 2008, 13:15

Leuk!
Nee, ik kende die site niet. Ik denk dat ik mee ga doen aan het onderzoek van dr. Rouw!

Ik zat trouwens pas te denken dat die synesthesie ook een rol speelt bij bijvoorbeeld het lezen van boeken. En wellicht ook met het feit dat ik dus niet door dat Dostojevski-boekje heen kan komen... Maar daar ga ik zelf nog even een klein 'onderzoekje' naar doen.

Het woord synesthesie is soort beige, met aan de rechterkant een 'strookje' groen.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 4
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 10 aug 2008, 15:34

Zat ik ook te denken ...
Toevallig hè ..
Blijft een vreemd verschijnsel. (voor mij dan ..)
Ik geloof dat dezelfde mevrouw die jij noemde nu haar onderzoek ook toe gaat spitsen op dat mensen ruimtelijke ervaringen bij niet ruimtelijke dingen/woorden/ideeën hebben ..

as.
Posts in topic: 1
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 nov 2010, 11:27
Contacteer:

Bericht door as. » 11 nov 2010, 13:34

Brengt het woord blauw bij de synestheet de ervaring blauw teweeg? Logica op hol geslagen.
Dit is geen pijp. Ook geen afbeelding van een pijp en zelfs geen persiflage op Margritte. Maar dit (synesthesie) vormt een gangpad naar andere 'zegs'-wijzen dan gesproken en geschreven taal, zoals beeldend en auditief materiaal (kunst, muziek).

harrovanduijn
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2014, 10:04
Contacteer:

Bericht door harrovanduijn » 15 mei 2014, 12:10

Ik doe onderzoek naar of muziek een bepaalde kleur op kan roepen bij mensen zonder synesthesie. De test duurt 4 minuten en je helpt me er erg mee! Hartelijk dank!

http://www.thedesignstore.nl/kleurenmuz ... iekApp.php

Bedankt!

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten