Vervangen door: Echt wél. Dikwijls verkeerd eten kan leiden tot gezondheidsproblemen, maar...wat is verkeerd eten?

Waar hebben we het eigenlijk over?
Plaats reactie
George Wilbrink
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jul 2023, 13:44
Contacteer:

Vervangen door: Echt wél. Dikwijls verkeerd eten kan leiden tot gezondheidsproblemen, maar...wat is verkeerd eten?

Bericht door George Wilbrink » 24 sep 2023, 15:29



Het vervolg van: Wat is liefde.

Even terug naar, Wat is liefde.

Als het goed is, gaat aan de liefde, verliefdheid vooraf.

Bij het aangaan van een daadwerkelijke relatie, blijft de verliefdheid wel, maar in het dagelijkse patroon van het leven, verzwakt de verliefdheid enigszins; we worden wat rustiger.
De seksualiteit zal dan misschien ook wel wat minder worden, omdat het dagelijks leven de overhand krijgt.
Bij het stijgen en dalen van de verliefdheid zal de seksualiteit daar in meegaan, en wordt de liefde voor elkaar hierdoor waarschijnlijk alleen maar intenser en inniger.


Het vervolg van, Wat is liefde.

Inleiding.

En hier zijn we dan, het getrouwde stelletje uit “Wat is liefde?”. Het is een prachtige bruiloft geworden. We hebben het gevoel gehad boven de grond te zweven; wat een bijzondere dag. We hebben er nog dikwijls over gesproken en er op terug gekeken.
Inmiddels wonen we in ons eigen huis, het is ons gelukt, en we hebben twee kinderen. De kinderen zijn nog heel klein en wij; we werken alle twee.


Als je gaat trouwen, ziet het leven er toch een beetje anders uit dan voorheen.
Het ‘frivole’ leven is nu, min of meer, voorbij.

Ook in deze nieuwe situatie, is in dit leven niets voorspelbaar.
We zijn nu echt in de 'mallemolen' van het leven terecht gekomen.
Het lijkt, of alles in de maatschappij door elkaar loopt, maar dat is niet zo.
Voor ons zijn veel dingen nieuw, maar ze bestaan al veel langer.
Héél veel zaken zijn al vóór onze tijd geregeld.
De maatschappij en allerlei diensten draaien echt op volle toeren.
Wij mogen instappen, het zelfstandig leven gaat nu, voor ons, pas echt beginnen.

Uiting van liefde.

Liefde is ook, voor diegenen die aan onze zorgen zijn toevertrouwd, samen je verantwoordelijk voelen en de bijbehorende taken, in de ruimste zin, uitvoeren.

Het regelen van voldoende ontspanning, het zorgen voor voldoende sport en beweging en een schoolkeuze die voor onze kinderen, met een normale inspanning, haalbaar dient te zijn, is voor ons ontzettend belangrijk.
We zijn niet van plan, onze kinderen op een, voor hen, te hoog niveau te laten studeren.
Als een kind het niet kan, en het moet van de ouders toch, dan is bijles, zo goed als zeker, onvoldoende om het kind tot een groot talent te brengen.
Het eindresultaat zal dan dikwijls zijn, een gefrustreerd, en niet gelukkig, kind.
Ouders moeten niet wedijveren omdat een ander kind, van een vriendje of vriendinnetje, het wel kan. Niet doen! Onze kinderen ontplooien zich zelf wel, op een ander niveau waar ze, niet onbelangrijk, zin in hebben en zich gelukkig in voelen.
Zijn of haar geluk is veel belangrijker, dan tegendraads iets te moeten.

Voor alles wat er gaat gebeuren, zijn wij samen verantwoordelijk.
We hebben ook afgesproken, raad te vragen, in onze nabije omgeving, als we ergens mee zitten.
Zo trekt het gecompliceerde leven aan ons voorbij, inclusief, zoals tegenwoordig, allerlei zaken zoals roken, drank, drugs en wat dies meer zij.
Wij gaan er nu maar vanuit, dat dit soort toestanden niet direct aan de orde komen. Later als er zich iets aparts voordoet, bespreken we dat wel.

We hebben inmiddels ook wat summiere voorlichting gekregen over, hoe de wereld financieel In elkaar zit, tenminste voor zover het voor ons nodig is.


Een financiële inkijk ‘buiten de deur’.

De super rijken.

Dit zijn de rijke mensen, die het voor hen, zo wel oké vinden.

Staar je er niet op blind, deze mensen zijn er, en meer dan je denkt.
Het zijn héél rijke mensen die al lang niets meer doen of nog nooit iets hebben gedaan.
Zij leven in weelde en genieten er alleen maar van.
Ze kunnen hun geld nooit meer opmaken, en dat weten ze ook.
Voor een deel haken ze aan bij charitatieve instellingen en leveren daar hun nuttige bijdrage; een oprechte pluim.
Velen van hen zie je nooit, omdat ze in het buitenland wonen.


De rijken die bezig zijn met actief het eigen vermogen te vergroten.

Dit doen ze o.a. door hun geld te beleggen bij winstgevende bedrijven.
Zij hebben maar één doel en dat is winst maken op hun beleggingen. Als dat niet voldoende lukt, dan gaan ze daar weg.

De werkgevers.

Ook ondernemingen weten dat zij, op hun beurt, ook hun best moeten doen om een goede bedrijfsvoering te realiseren en hameren daarom op interne kostenbesparing door efficiënter te werken, en het doen van slimme aankopen en investeringen, om zo hun winst te kunnen vergroten.
Kosten besparen is ook: hetzelfde werk doen, met minder werknemers, minder materiaal gebruiken, andere materialen gebruiken om de kostprijs te verlagen, door minder energie te verbruiken, minder kosten te maken voor algemene zaken, en scherp in te kopen van onderdelen enz.
Zo’n kostenbesparend programma werkt gunstig door, op hun verkoopprijzen en vergroten daardoor hun winst.
Een gezond bedrijf is voor beleggers héél interessant.

De werknemers.

De werknemers, dat zijn wij in deze beschouwing, die gaan dit merken. Het werktempo gaat omhoog, alleen al door personeel dat niet wordt vervangen bij vertrek.
Bedrijfscursussen nemen toe om gelijke tred te houden met de ontwikkelingen in soort gelijke bedrijven om hen heen.
Cursussen, in eigen vrije tijd, zijn geen uitzondering, en zijn noodzakelijk door de complexiteit van, de door de werkgever, aangeschafte apparaten en diensten.

Van tijd tot tijd reorganiseren bedrijven, en voegen o.a. afdelingen samen, waardoor arbeidsplaatsen vervallen met o.a. de bedoeling het werk met minder mensen te kunnen realiseren, want werkuren zijn kostbaar.
Ze moeten ook wel, want de concurrentie doet het immers ook.
Ga je niet mee, als werkgever, dan worden de producten of diensten te duur en val je uiteindelijk buiten de boot.

Wie staat het meest onder druk.

Zeker, het meest onder druk staat de werknemer, want die is afhankelijk van zijn of haar werkgever.
Geen werk meer, betekent, geen evenwicht meer tussen inkomen en uitgaven met alle gevolgen van dien.
Een burn-out ligt dan zeker op de loer.

Eén gemiddelde dag van ons beiden.

We leven in een welvarend landje, dus we hebben ons goed ingenesteld.
We hebben een huis gekocht, we werken met z’n tweeën.
Dikwijls zoeken we, bij een grote investering, onze eigen financiële grenzen op. Alleen als het kan, doen we het.

We hebben, beiden te maken met een toenemende werkdruk, we weten vaag wel hoe dat komt maar ja, het is niet anders.

Wil je vooruit komen, dan is er een extra inspanning nodig.
In de avonduren werken we direct of indirect voor de werkgever om promotiekansen te vergroten.
Dit met medeweten, en dikwijls op kosten, van de werkgever.

Ons jonge gezin, zomaar een dag.

De morgen, in ons jonge gezinnetje, begint met hurry up, opschieten, want de kinderen, we hebben er twee, moeten naar de kinderopvang.
We hebben het erg druk, en zo nu en dan hebben we daar last van.
We leven in de vaart der volkeren, met als leidraad onze eigen agenda’s in onze agendamaatschappij.

Ik heb vandaag mijn zakenauto nodig en ik moet niet alleen op tijd zijn, maar ook wordt gekeken met welke auto ik kom. Ik weet, dat telt mee, voor wat we willen.
Doe jij de kinderen vandaag naar de kinderopvang, dan doe ik dat morgen, zegt hij tegen zijn vrouw, die begrijpend knikt.

We moeten er toch niet aan denken, dat er een kink in de kabel komt, waardoor één van ons, hoe dan ook, zijn of haar baan verliest!

’s Avonds, weer huis.

Na een dag hard werken zijn we weer thuis, poeh, poeh, en we moeten zelf ook nog wat eten.
Eerst ga ik de kinderen eten geven, zegt zijn vrouw.
Hoe laat komt trouwens de babysit, vraagt hij, want dan kan ik gaan tennissen.
Op een goed bedoelde toon zegt hij tegen haar, jij gaat vanavond zeker naar jouw hockeyclubje. Nee nee, zegt zij, vanavond heb ik mijn leesclubavondje.
By de way, zaterdag is Henry van Jacolien jarig, zou jij voor een lekkere fles Franse rode wijn willen zorgen, doe maar een grand cru classé, want hij heeft jou laatst uitstekend geholpen, weet je nog, we zijn er nog mee in ons nopjes. Zondagmorgen trouwens, zegt zijn vrouw, gaan we naar jouw ouders op de koffie, Oké? Dat heb ik met je mams afgesproken.

Oké, zegt hij, dan ga ik nu eten halen, wat wil je? Zal ik naar de cafétaria gaan op de hoek? Wel met de auto gaan, schat, want het regent. Oké, oké, ik ben al weg.

Eten halen, daar gaat het hierom.

Het is niet erg, een keer verkeerd te eten. Het is wél een probleem constant verkeerd te eten.

Maar wat voor eten?

Bij eten kopen hoort een zekere basiskennis.
Als je dit van thuis niet hebt meegekregen, dan zul je jezelf er in moeten verdiepen.

Op verpakte voedingswaar staat een hele hoop informatie wat er allemaal in zit: zoals energie, vetten, onverzadigde vetten, verzadigde vetzuren, koolhydraten, suiker, eiwitten, vezels, zout.

Snacks.
Bij snacks weet je niet welke vetten er in zitten en waarin wordt gebakken.
Maar het smaakt direct hapklaar.

Verzadigde vetzuren.

Een heel belangrijke, die vrijwel op iedere verpakking staat is, verzadigde vetzuren.
Wat doet dat met ons lichaam, inside. Als we mee naar binnen zouden kunnen kijken, dan zouden we supersnel wakker worden.



Verzadigde vetzuren.

Wat zijn dat?

Er zijn twee soorten lipoproteïnes namelijk:
Hoge-Dichtheids-Lipoproteïnes (HDL) en Lage-Dichtheids- Lipoproteïnes, (LDL).
Dit onderscheid is belangrijk, omdat het effect van beiden, in ons lichaam, tegengesteld is.
Een hoog HDL-gehalte in het bloed maakt de kans op slagaderziekte kleiner, een hoog LDL-gehalte maakt die kans juist groter.
Dat komt omdat HDL en LDL een andere functie hebben.
LDL vervoert cholesterol van de lever door het lichaam,
HDL is een soort stofzuiger en brengt overtollige cholesterol weer terug naar de lever om te worden afgebroken.

Ondanks dat LDL slecht is, heb je LDL wel nodig, maar niet teveel. Hoe lager, hoe beter. Het LDL moet in ieder geval lager zijn dan 2.5 *mmol/l en niet hoger dan 3,5 mmol/l.

*Waar staat mmol/ voor?

De hoeveelheid glucose in je bloed wordt uitgedrukt in mmol/l (millimol per liter).
Dat staat voor een bepaalde hoeveelheid glucosemoleculen per liter bloed.
Als je bijvoorbeeld een glucosewaarde van 6 mmol/l bij jezelf meet, bevat je bloed meer moleculen per liter, dan wanneer je 5 mmol/l meet.


Boodschappen doen.

Je staat in een supermarkt.
Waar moet je op letten bij voedselaankopen?

Kies voeding met een laag getal voor verzadigde vetzuren (LDL).

Waarom?

Even ter herinnering: HDL is het goede cholesterol. LDL is het slechte cholesterol.

Verzadigde vetzuren LDL.

In welke voedingsstoffen zitten verzadigde vetzuren(LDL)
Dus focussen op laag getal voor verzadigde vetzuren.
Verzadigd vet komt veel voor in dierlijke producten, waaronder:

- roomboter
- margarine in een wikkel
- kokos en palmolie
- volle melkproducten en kaas (48+)
- vet vlees, vette vleeswaren en worst
- koek, chocolade, gebak
- snacks
- frituur producten in hard gesmolten vet.

Onverzadigde vetzuren, HDL.

In welke voedingsstoffen zitten de onverzadigde vetten(HDL)
We weten, dat is het goede cholesterol. Dat kan dus geen kwaad.



Er zit veel onverzadigd vet in:

- plantaardige olie
- vloeibare bak- en braadproducten
- vloeibare margarine
- zachte margarine en halvarine (ligt)
- noten, pitten en zaden
- avocado
- vette vis

Zie onderstaand bericht van de Nederlandse vereniging voor cardiologie (NVVC).

Toelichting op de verzadigde vetzuren (LDL).

Cholesterol is een vettige substantie, die niet oplosbaar is in water. Die eigenschap maakt cholesterol geschikt als bouwstenen voor onderdelen die tegen water moeten kunnen, zoals celwanden. Het lichaam heeft cholesterol daarom nodig als bouwstof voor cellen en bepaalde hormonen, die vervoerd worden in het bloed. Maar cholesterol is ook een risicofactor voor hart– en vaatziekten.
LDL-cholesterol is een risicofactor voor slagaderziekte, terwijl HDL-cholesterol juist een gunstig effect heeft omdat het cholesterol kan afvoeren.
Is het LDL-cholesterolgehalte in het bloed te hoog, dan kan het zich gaan afzetten in de binnenwand van slagaders. Dat gebeurt vooral op plaatsen waar de slagaderwand beschadigd en minder glad is. Hoe meer LDL-cholesterol in het bloed, hoe groter de kans op slagaderziekte. Dit sluipende ziekteproces is de belangrijkste oorzaak van een hartinfarct en een beroerte. LDL transporteert cholesterol van de lever naar het lichaam, HDL brengt het overtollige cholesterol weer terug naar de lever om te worden afgebroken.

HDL en LDL.
Bloed bestaat voor meer dan de helft uit water. Daarom heeft het bloed moeite om het vettige cholesterol te vervoeren. In de lever wordt cholesterol gekoppeld aan een eiwit of proteïne. De koppeling van cholesterol met een transporteiwit heet een lipoproteïne. Het voorvoegsel 'lipo' verwijst naar de term voor een vetstof: lipide




Cholesterolratio en hart en vaatziekte.

De cholesterolratio hoort kleiner dan 5 te zijn.
Belangrijke grenswaarden hierbij zijn:
LDL-cholesterol: minder dan 2,5 mmol/l = optimaal.
Meer dan 3,5 mmol/l = te hoog.
HDL-cholesterol: minder dan 0,9 mmol/l = te laag.


De verhouding tussen LDL en HDL noemen we de cholesterolratio.
Een scheve verhouding met teveel LDL vormt een belangrijk risico voor hart en vaatziekten.
De cholesterolratio wordt berekend door het totale cholesterolratio (LDL + HDL) te delen door het HDL
De cholesterolratio hoort kleiner dan 5 te zijn,

Cholesterol-Voedingscentrum.

Tot slot.

Als je de waarde kent van je LDL en HDL kun je zelf uitrekenen of je in het gebied zit van kans op een beroerte of aderafsluiting, of hart en vaatziekten.

De ratio= (LDL + HDL) : HDL moet kleiner zijn dan 5.
Voorbeeld 1. Het LDL 9. Het HDL 3.
Dat geeft: 9 + 3= 12
12 : 3= 4. Dat is lager dan 5,
Voorbeeld 2. Het LDL = 11. Het HDL= 2
Dat geeft 11+ 2 = 13.
13 : 2 = 6.5. Dat is hoger dan 5.
Bij onderzoek naar LDL en HDL, vraag dan aan de huisarts naar de uitslag van LDL en HDL. Je kunt dan zelf uitrekenen, wat je ratio is. Deze dient kleiner dan 5 zijn.
Is dit hoger dan 5. Advies: Ga naar de huisarts, want hart en vaatziekten of een aderafsluiting (beroerte), kunnen (op termijn) leiden tot problemen.
Je hebt de LDL en HDL waarde van de huisarts nodig, die waarschijnlijk zelf al aan de bel zal trekken.



Zelf testen van LDL en HDL.

Zelf testen gaat niet, want de testapparatuur geeft de som van LDL + HDL.
Om het zelf uit te rekenen, dat kan wel.

Noot.

Stress.
Stress kan een negatieve invloed hebben op het cholesterolgehalte. Bij stress produceert het lichaam stresshormonen zoals cortisol en adrenaline. Deze hormonen kunnen het cholesterolgehalte in het bloedverhogen, met name het LDL, cholesterolgehalte (slechte cholesterol).

24 september 2023
George Wilbrink
Laatst gewijzigd door George Wilbrink op 12 okt 2023, 15:09, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 24 sep 2023, 23:51

Mooi verhaal.

Maar ...

Als dat allemaal zo is, ome George*, waarom wordt er dan, via de voedingsmiddelenindustrie, niet gestreefd naar gezondere werknemers door gezondere voeding aan te bieden? (Bijvoorbeeld via de bedrijfskantine)

Waarom bevind de makkelijkste voeding zich in plastic flesjes, waarin ook nog eens 10 tot 20% van de inhoud ervan wordt weggeworpen, omdat het lastig is gemaakt de gehele inhoud te nuttigen?

::

NB
*Ik weet nu zeker dat jij niet mijn ome George bent, want die is vorig jaar overleden, en onlangs heb ik zijn as uitgestrooid.
(Tenzij er meer is, tussen hemel en aarde. Maar dat geloof ik niet.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 24 sep 2023, 23:52

Valt er iemand ter verantwoording te roepen, voor deze invulling van "liefde"?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

George Wilbrink
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jul 2023, 13:44
Contacteer:

Bericht door George Wilbrink » 14 okt 2023, 11:48

Mooi verhaal.

Maar ...

Als dat allemaal zo is, ome George*, waarom wordt er dan, via de voedingsmiddelenindustrie, niet gestreefd naar gezondere werknemers door gezondere voeding aan te bieden? (Bijvoorbeeld via de bedrijfskantine)

Waarom bevind de makkelijkste voeding zich in plastic flesjes, waarin ook nog eens 10 tot 20% van de inhoud ervan wordt weggeworpen, omdat het lastig is gemaakt de gehele inhoud te nuttigen?

::

NB
*Ik weet nu zeker dat jij niet mijn ome George bent, want die is vorig jaar overleden, en onlangs heb ik zijn as uitgestrooid.
(Tenzij er meer is, tussen hemel en aarde. Maar dat geloof ik niet.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Omhoog
Gebruikersavatararkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6469
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer: Contacteer arkhétupos
Bericht door arkhétupos » 24 sep 2023, 23:52

Valt er iemand ter verantwoording te roepen, voor deze invulling van "liefde"?

Beste Chris,
Ik had eerder moeten reageren, sorry, maar ik was door omstandigheden, niet in de gelegenheid.
De voedingsindustrie is commercieel en werkt volgens het principe, U vraagt, wij draaien.

Meten is weten en gissen is missen.
Dat zei een prof. altijd, die ik kende op de TU/eindhoven.

Over ter verantwoording roepen gesproken.
Nee, in onze vrije Economie is dit helaas niet mogelijk.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 14 okt 2023, 23:45

George Wilbrink schreef:
14 okt 2023, 11:48

Beste Chris,
Ik had eerder moeten reageren, sorry, maar ik was door omstandigheden, niet in de gelegenheid.
De voedingsindustrie is commercieel en werkt volgens het principe, U vraagt, wij draaien.

Meten is weten en gissen is missen.
Dat zei een prof. altijd, die ik kende op de TU/eindhoven.

Over ter verantwoording roepen gesproken.
Nee, in onze vrije Economie is dit helaas niet mogelijk.
Ome George,

Graag blijf ik die naam gebruiken, ook al weet ik nu dat jij mijn ome George niet echt bent, noch kan zijn.
(Mijn ome George is dood. Lang leve ome George!)

Ik heb bij de TU/Twente geleerd: "Geef Uw meetfouten weer".
Of, beter vertaald: "Geef de onzekerheid van Uw resultaten weer."

Het "meten is weten" principe, staat daar immers altijd op losse fundamenten.
Een juist antwoord wordt gezien om de meetfout van de meetinstrumenten weer te geven, in tegenstelling tot een antwoord te geven op hetgeen gemeten wordt/werd.

"De consument wil dat": valt binnen die categorie van meetfouten.

Geen consument vraagt om verpakkingen die het moeilijk maken om ook de laatste 10 a 20% procent van het product te genieten.
Geen consument vraagt om goedkope voeding die ziek maakt.
Geen consument vraagt om (zonder alternatief) extra te moeten betalen voor plastic verpakkingen.

De consument vraagt om gedegen voeding, die niet zorgt voor afvalhopen, aderverkalking, en hart- en vaatziekten.

Een voorbeeld:
Ik was altijd tevreden met het tetrapak, die pakken waarvan je de flappen uitvouwt en zo een schenktuit maakt.
Opeens werden die pakken voorzien van plastic doppen. "Dat vind de consument handig."

Omdat deze doppen tegenwoordig bij de verpakking horen te blijven, is het nu onmogelijk geworden een pak melk zonder knoeien te gebruiken.
(Tenzij de "ouderwetste methode gebruik wordt)

Als we als uitgangsnorm nemen dat dit allemaal een uiting van liefde is, dan vraag ik mij af welke liefde voorrang kreeg.

De liefde voor geld verdienen?

Maar ja, ik kan niets beweren zonder meetfouten te introduceren:
- De consument wil belazerd worden
- De consument laat zich belazeren
- De consument is een onmeetbaar fenomeen
- De consument is een kapstok.

De consument wordt op gelijke wijze gebruikt door hen die beweren te spreken in het belang van "de mensheid".

En de mensheid trapt er met open ogen in, omdat de meetresultaten aan meetfouten onderhevig zijn.

(daarom ben ik ook gestopt met de Uni, en heb gewoon een vak geleerd.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten