Nyaya

Waar hebben we het eigenlijk over?
Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Re: Nyaya

Bericht door Neon » 08 sep 2022, 05:06

arkhétupos schreef:
08 sep 2022, 00:59
Neon schreef:
07 sep 2022, 21:28

Tijd wordt als asymmetrie waargenomen,
Hoe bedoel jij dat?
Dat is een ander onderwerp. Het gaat hier niet om tijd. Je was een boek aan het lezen over tijd, dat boek heeft een begin en eind, dat is asymmetrie. Symmetrisch zou zijn dat je bij het begin net zoveel wist als bij het eind.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 08 sep 2022, 06:42

arkhétupos schreef:
08 sep 2022, 00:56
Ik vermoed dat er dan wel een "mogendheid" komt, die met het bewijs van een monopool komt, volledig toegepast op de eigen situatie ... "Kijk toch eens hoe mooi ik in deze waterpoel pas, het bewijs dat de wereld om mij heen geschapen is!": sprak een hechte verzameling watermoleculen.
Het helpt niet echt veel om beter te begrijpen wat de gevolgen van een dergelijke gebeurtenis kunnen zijn, het blijven sowieso wel grotendeels watermoleculen.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 08 sep 2022, 07:20

Neon schreef:
08 sep 2022, 05:06
Dat is een ander onderwerp. Het gaat hier niet om tijd. Je was een boek aan het lezen over tijd, dat boek heeft een begin en eind, dat is asymmetrie. Symmetrisch zou zijn dat je bij het begin net zoveel wist als bij het eind.
Hebben dat voor de aardigheid eens in een vereenvoudigd schema omgezet, het einde zou het begin kunnen zijn.

Afbeelding

Logica lijkt simpel, in normale omstandigheden is het dat ook, kinderlijk speels.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 08 sep 2022, 16:05

TTC schreef:
08 sep 2022, 07:20
Neon schreef:
08 sep 2022, 05:06
Dat is een ander onderwerp. Het gaat hier niet om tijd. Je was een boek aan het lezen over tijd, dat boek heeft een begin en eind, dat is asymmetrie. Symmetrisch zou zijn dat je bij het begin net zoveel wist als bij het eind.
Hebben dat voor de aardigheid eens in een vereenvoudigd schema omgezet, het einde zou het begin kunnen zijn.


Logica lijkt simpel, in normale omstandigheden is het dat ook, kinderlijk speels.
Het is tragisch absurd dat mensen niet bij het eind beginnen, het verloren paradijs

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 08 sep 2022, 16:39

Neon schreef:
08 sep 2022, 16:05
Het is tragisch absurd dat mensen niet bij het eind beginnen, het verloren paradijs
Binnen het kader van het filosofenprobleem in de informatica kunnen we op zoek gaan naar elementen die dialoog in milde overreding zouden kunnen belemmeren, wat mogelijks leidt tot het bespeuren van subtiele nuances die misschien ook het ongeloof kunnen tarten, enigszins twijfel inducerend. In de gevolgtrekking de hoop die zich vooral innerlijk weet te bestendigen maar jammer genoeg veel vaker ook weggehoond wordt, in zekere zin gekaapt door relevante stellingen te vertalen binnen een ander referentiekader dan datgene van waaruit ze geopperd worden. Aan studiemateriaal echter geen gebrek, in die zin alsof het een open geheim zou zijn waarover de klant eerder onbeholpen hulpvragen mag stellen aan diegenen die nu net allerhande studiewerk ter beschikking stellen, zowaar tragisch absurd het zelf ondermijnend, een kwelling.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 09 sep 2022, 20:29

Neon schreef:
07 sep 2022, 21:28

Tijd wordt als asymmetrie waargenomen,

(...)

Het gaat hier niet om tijd.
HM
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 09 sep 2022, 20:37

arkhétupos schreef:
09 sep 2022, 20:29
Neon schreef:
07 sep 2022, 21:28

Tijd wordt als asymmetrie waargenomen,

(...)

Het gaat hier niet om tijd.
HM
het ging om symmetrie, tijd werd alleen genoemd als asymmetrie en ik gaf het voorbeeld van het boek. Als je een onderwerp over tijd wilt kan je dat openen

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 09 sep 2022, 20:52

Dat bedoel ik niet.

Ik bedoelde te vragen jouw uitspraak: "tijd als (waargenomen) asymmetrie", wat uitgebreider te omschrijven in de context van deze draad.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 10 sep 2022, 08:23

arkhétupos schreef:
09 sep 2022, 20:52
Dat bedoel ik niet.

Ik bedoelde te vragen jouw uitspraak: "tijd als (waargenomen) asymmetrie", wat uitgebreider te omschrijven in de context van deze draad.
Ok, wat ik dus denk is dat de asymmetrie die je hebt met de tijd voor ellende zorgt. Je gaat dan van een kennistekort naar een kennisteveel bijvoorbeeld, en op geen enkel moment is het eigenlijk goed, of misschien heel kort heel even. de realiteit lijkt zo te zijn dat de kaarten geschud zijn en de een te weinig en de ander te veel geeft, waarna een dynamiek begint om dit “op te lossen”, die vervolgens weer doorschiet.

Binnen de “bewegende wereld” (tijd) is geen heil te verwachten.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 10 sep 2022, 08:26

Neon schreef:
10 sep 2022, 08:23
Binnen de “bewegende wereld” (tijd) is geen heil te verwachten.
Stille geesten zijn vaak moeilijk te vinden, maar misschien is het dat wel dat we zoeken.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 11 sep 2022, 20:53

Neon schreef:
10 sep 2022, 08:23
arkhétupos schreef:
09 sep 2022, 20:52
Dat bedoel ik niet.

Ik bedoelde te vragen jouw uitspraak: "tijd als (waargenomen) asymmetrie", wat uitgebreider te omschrijven in de context van deze draad.
Ok, wat ik dus denk is dat de asymmetrie die je hebt met de tijd voor ellende zorgt. Je gaat dan van een kennistekort naar een kennisteveel bijvoorbeeld, en op geen enkel moment is het eigenlijk goed, of misschien heel kort heel even. de realiteit lijkt zo te zijn dat de kaarten geschud zijn en de een te weinig en de ander te veel geeft, waarna een dynamiek begint om dit “op te lossen”, die vervolgens weer doorschiet.

Binnen de “bewegende wereld” (tijd) is geen heil te verwachten.
HM

Als ik je goed begrijp verwacht je (niet) dat er tussen verleden en toekomende tijd een evenwicht kan bestaan.
Ik lees dat jij kennis vertaalt naar begrip dat door verleden tijd aantoonbaar zou moeten zijn in de huidige tijd?

Een logische gedachte, indien er tegenwoordig ook goede onderwijzers waren.

Om mijn moeder te parafraseren: "De onderwijzers van nu weten nog minder dan de kinderen die ze aan het onderwijzen zijn, dus met welk overwicht wordt kennis overgedragen?" Hun hoofdtaak is tegenwoordig toetsuitslagen in "het systeem" in te voeren, zodat (binnen het nieuwe toetsbestel) er adaptieve vragen gesteld kunnen worden, waarmee het werkelijke "nut" van de aspirant werknemer aangegeven kan worden.
(En eventuele dwarsliggende aspecten tijdig opgemerkt kunnen worden en behandeld.)

(Ter info: mijn moeder is drs. pedagogiek met als bijvak psychologie, en heeft 45 jaar les gegeven. Zij is nu 73 jaar oud, en heeft op het huidige systeem weinig invloed meer.)

Het huidige onderwijs heeft meer weg van een sociaal experiment; er wordt voornamelijk bestudeerd hoe bepaalde sociale omstandigheden het leerproces beïnvloedt.

Mijn moeder liet me vandaag het rapport zien van 1 van haar bijschoolleerlingen (groep 7 meen ik) ...
Enkel een statisticus kan er nog wijs uit te worden, zo doorspekt was het met grafieken en meetpunten.
Een prognose werd er nog net niet gesteld, maar het vooruitzicht VMBO was al klaar.

En dan de commentaren van de juffen/meesters: "Wees niet teleurgesteld op [sic] je rapport"
"We weten dat jij goed je best doet!"

::

Waanzin.
Binnen de “bewegende wereld” (tijd) is geen heil te verwachten.
Ik begin te geloven dat je gelijk gaat krijgen.

::

Aan de andere kant ...
Tijd en kennis als symmetrisch aangenomen,
geldt dat indien er inderdaad beperkte tijd was (er bestond een t0 voor alles) en het nog ongewis is of tijd eeuwigheid heeft,
dan is alle huidige kennis, statisch gezien, nog minder dan embryonaal. Sterker nog: er heeft nog geen eens conceptie plaatsgevonden.

Ergens denk ik dat je gelijk hebt.
Hoe paradoxaal het ook mag klinken: "de mensheid", is nog lang niet toe aan verlichting, ofschoon enkele individuen menen het gevonden te hebben.

"Uitzonderingen bevestigen de regel", is een paradigma dat de tand der tijd al enige tijd weet te overleven.

Maar goed: "Pantha Rhei" en zo.

::

Ik volg af en toe de fora waarin boekbesprekingen worden uitgewisseld.
Wat mij opvalt is dat 1984 van Orwell steeds minder vaak voorkomt, en als het al voorkomt het uittreksel steevast negatief beoordeeld wordt.

Bob Dylan dichtte het reeds: "The times they are a'changing"

Net zoals die oude romein het reeds wist: "Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

Maar ik weet niet of dat als asymmetrisch valt op te vatten.
Symmetrisch kan, als je de toekomst kent, en daaruit een bepaald gemiddelde uit wilt rekenen.

Maar niemand kan garanderen dat tijd (vroeger of nu of straks) met dezelfde "snelheid" gaat.

Ik heb je wel eens verteld van mijn klokavontuur: ik keek net zolang tot de secondewijzer stilstond en meende nirvana bereikt te hebben.
Achteraf ging de zon toch onder, en bleek de batterij van de klok leeg te zijn.
Neon schreef:
08 sep 2022, 16:05

Het is tragisch absurd dat mensen niet bij het eind beginnen, het verloren paradijs
Sindsdien poog ik weer stroom terug in de batterij te voeren, zodat de klok weer aangeeft wat ik meemaak, de godganse tijd.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten