Nyaya

Waar hebben we het eigenlijk over?
TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Re: Nyaya

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 09:07

Neon schreef:
04 sep 2022, 08:36
De conversie kan nog een puzzel worden.
In onze droomwereld kunnen we in elkaar puzzelen wat we willen, hierdoor ontstaat een contrast tussen innerlijk en/of uiterlijke belevingswerelden. Absurd gesteld, sommigen maken nog enkel ruzie over de kleur van de nieuwe fietspaden, terwijl WOIII volop woedt.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 04 sep 2022, 10:13

TTC schreef:
04 sep 2022, 09:07
Neon schreef:
04 sep 2022, 08:36
De conversie kan nog een puzzel worden.
In onze droomwereld kunnen we in elkaar puzzelen wat we willen, hierdoor ontstaat een contrast tussen innerlijk en/of uiterlijke belevingswerelden. Absurd gesteld, sommigen maken nog enkel ruzie over de kleur van de nieuwe fietspaden, terwijl WOIII volop woedt.
jaja, de drie fasen

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 10:42

Neon schreef:
04 sep 2022, 10:13
jaja, de drie fasen
Een mooi woord is de linguistische realiteit, adviseerbaar is je hierin niet verder te verdiepen.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 04 sep 2022, 10:53

TTC schreef:
04 sep 2022, 09:07
terwijl WOIII volop woedt.
Het bestaan van de hel hoeft niet bewezen te worden.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 11:10

Neon schreef:
04 sep 2022, 10:53
Het bestaan van de hel hoeft niet bewezen te worden.
Ik beperk me dan ook graag tot het profane, simpel is al moeilijk genoeg.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 12:51

Alle gekheid op een stokje, stellingen kunnen weggeveegd worden zonder dat ze afbreuk doen aan het referentiekader van waaruit ze geopperd worden. De subjectieve beleving kan daarom ook volledig anders zijn, tegelijk verklarend waarom het wisselen van referentiekaders geen zaak is van een simpele vingerknip dan wel gepaste ggz-expertise vereist. Marginalisatie loert om de hoek wanneer hoopvolle impulsen een aantal epistemologische obstakels transparant maken zoals eigen aan het referentiekader dat binnen een paradigmashift aan transformatie onderhevig is. Ervaringswerkers kunnen hier misschien dan wel gewag van maken, zelfs omzetten in bedachtzame hulpvragen van preventieve aard, niets biedt garantie op enige ontvankelijkheid.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 04 sep 2022, 13:00

TTC schreef:
04 sep 2022, 12:51
Alle gekheid op een stokje, stellingen kunnen weggeveegd worden zonder dat ze afbreuk doen aan het referentiekader van waaruit ze geopperd worden. De subjectieve beleving kan daarom ook volledig anders zijn, tegelijk verklarend waarom het wisselen van referentiekaders geen zaak is van een simpele vingerknip dan wel gepaste ggz-expertise vereist. Marginalisatie loert om de hoek wanneer hoopvolle impulsen een aantal epistemologische obstakels transparant maken zoals eigen aan het referentiekader dat binnen een paradigmashift aan transformatie onderhevig is. Ervaringswerkers kunnen hier misschien dan wel gewag van maken, zelfs omzetten in bedachtzame hulpvragen van preventieve aard, niets biedt garantie op enige ontvankelijkheid.
De free-rider mentaliteit lijkt de essentie van leven. Als het niet gehinderd is door bedenkingen.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 13:05

Neon schreef:
04 sep 2022, 13:00
De free-rider mentaliteit lijkt de essentie van leven. Als het niet gehinderd is door bedenkingen.
Egocentrisch bekeken wel, bijna zeggend uit zelfredzaamheid.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 04 sep 2022, 13:09

TTC schreef:
04 sep 2022, 13:05
Neon schreef:
04 sep 2022, 13:00
De free-rider mentaliteit lijkt de essentie van leven. Als het niet gehinderd is door bedenkingen.
Egocentrisch bekeken wel, bijna zeggend uit zelfredzaamheid.
Misschien pas na de woestijnervaring.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 13:47

Neon schreef:
04 sep 2022, 13:09
Misschien pas na de woestijnervaring.
Met al dat stof in deze wereld kan die wel eens heel lang gaan duren.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 15:31

Noodmaatregelen zijn vaak gebaseerd op een simpel besluit, denk maar even aan de Nixon-schok. Anders gezegd, heeft weinig te maken met logica, eerder met nood breekt wet.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 04 sep 2022, 15:47

TTC schreef:
04 sep 2022, 15:31
Noodmaatregelen zijn vaak gebaseerd op een simpel besluit, denk maar even aan de Nixon-schok. Anders gezegd, heeft weinig te maken met logica, eerder met nood breekt wet.
Volgens Schopenhauer heeft het met wil (tot leven) te maken. Het ontsnappen van de mens aan die wil kan tegenwoordig ook via de ego-dood, daar zou men dankbaar voor moeten zijn.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 16:15

Neon schreef:
04 sep 2022, 15:47
Volgens Schopenhauer heeft het met wil (tot leven) te maken. Het ontsnappen van de mens aan die wil kan tegenwoordig ook via de ego-dood, daar zou men dankbaar voor moeten zijn.
Precaire processen, het is als de heropleving van het innerlijke kind, de homo ludens. Bedachtzaamheid staat gepast, sommige mensen hebben schrik van kinderen, omgekeerde wereld.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 04 sep 2022, 16:25

TTC schreef:
04 sep 2022, 16:15
Neon schreef:
04 sep 2022, 15:47
Volgens Schopenhauer heeft het met wil (tot leven) te maken. Het ontsnappen van de mens aan die wil kan tegenwoordig ook via de ego-dood, daar zou men dankbaar voor moeten zijn.
Precaire processen, het is als de heropleving van het innerlijke kind, de homo ludens. Bedachtzaamheid staat gepast, sommige mensen hebben schrik van kinderen, omgekeerde wereld.
Ik vond dat Schopenhauer een mooie manier van ontsnappen aan de wil voorstelde, ascetisme. De meesten zullen niet eens verzinnen dat ze aan de wil moeten ontsnappen. Maar ascetisme is een theoretische mogelijkheid.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 16:52

Neon schreef:
04 sep 2022, 16:25
Ik vond dat Schopenhauer een mooie manier van ontsnappen aan de wil voorstelde, ascetisme. De meesten zullen niet eens verzinnen dat ze aan de wil moeten ontsnappen. Maar ascetisme is een theoretische mogelijkheid.
Hypergevoelig zijn voor subtiele nuances is niet altijd een zegen, ondanks alle hoop vaak ook een kwelling. In die zin wordt afzondering soms een noodzaak, zeker binnen 3D-zones waar geen ruimte is voor om deze nuances in alle rust en sereniteit te kunnen bespreken. De wereld een hel, zoals Schopenhauer meende.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 04 sep 2022, 17:45

TTC schreef:
04 sep 2022, 16:52
Neon schreef:
04 sep 2022, 16:25
Ik vond dat Schopenhauer een mooie manier van ontsnappen aan de wil voorstelde, ascetisme. De meesten zullen niet eens verzinnen dat ze aan de wil moeten ontsnappen. Maar ascetisme is een theoretische mogelijkheid.
Hypergevoelig zijn voor subtiele nuances is niet altijd een zegen, ondanks alle hoop vaak ook een kwelling. In die zin wordt afzondering soms een noodzaak, zeker binnen 3D-zones waar geen ruimte is voor om deze nuances in alle rust en sereniteit te kunnen bespreken. De wereld een hel, zoals Schopenhauer meende.
Wat ik wel bijzonder vind is dat Schopenhauer zich baseert op Kant maar gewoonweg helemaal niet de gelukzaligheid van de morele wet volgen noemt, als extra mogelijkheid.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 18:07

Neon schreef:
04 sep 2022, 17:45
Wat ik wel bijzonder vind is dat Schopenhauer zich baseert op Kant maar gewoonweg helemaal niet de gelukzaligheid van de morele wet volgen noemt, als extra mogelijkheid.
Dat heb je met filosofie, het geeft een overzicht van alle mogelijke percepties maar het blijft aan de lezer om ze zelfstandig te onderzoeken op intrinsieke waarachtigheid. Verwarring is dan ook eigen hieraan, tot we misschien nog veel verder gaan dan het strikt duale, zeldzamer en veel vaker nog minder begrepen.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 04 sep 2022, 18:40

TTC schreef:
04 sep 2022, 18:07
Neon schreef:
04 sep 2022, 17:45
Wat ik wel bijzonder vind is dat Schopenhauer zich baseert op Kant maar gewoonweg helemaal niet de gelukzaligheid van de morele wet volgen noemt, als extra mogelijkheid.
Dat heb je met filosofie, het geeft een overzicht van alle mogelijke percepties maar het blijft aan de lezer om ze zelfstandig te onderzoeken op intrinsieke waarachtigheid. Verwarring is dan ook eigen hieraan, tot we misschien nog veel verder gaan dan het strikt duale, zeldzamer en veel vaker nog minder begrepen.
Dat heb je bij andere studies minder denk ik. Bij filosofie wordt de geest belast tot een moment van existentiële crisis, waarna je pas echt iets leert. Bij andere studies heb je dat niet zo misschien, ja de wiskunde misschien.
Psychologie misschien ook wel? Dan moeten ze het meer hebben van de ontgroening…

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 18:44

Neon schreef:
04 sep 2022, 18:40
Dat heb je bij andere studies minder denk ik. Bij filosofie wordt de geest belast tot een moment van existentiële crisis, waarna je pas echt iets leert. Bij andere studies heb je dat niet zo misschien, ja de wiskunde misschien. Psychologie misschien ook wel? Dan moeten ze het meer hebben van de ontgroening…
Zoals je het zegt, bezin eer je begint staat hier niet ongepast. In die zin, wat Einstein stelt is op zich kinderlijk eenvoudig maar toch zelden begrepen, uitleggen waarom quasi onmogelijk.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 04 sep 2022, 19:01

TTC schreef:
04 sep 2022, 18:44
Neon schreef:
04 sep 2022, 18:40
Dat heb je bij andere studies minder denk ik. Bij filosofie wordt de geest belast tot een moment van existentiële crisis, waarna je pas echt iets leert. Bij andere studies heb je dat niet zo misschien, ja de wiskunde misschien. Psychologie misschien ook wel? Dan moeten ze het meer hebben van de ontgroening…
Zoals je het zegt, bezin eer je begint staat hier niet ongepast. In die zin, wat Einstein stelt is op zich kinderlijk eenvoudig maar toch zelden begrepen, uitleggen waarom quasi onmogelijk.
Welke uitspraak van Einstein doel je dan op (hij heeft veel uitspraken gedaan)?

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 19:03

Neon schreef:
04 sep 2022, 18:40
Dat heb je bij andere studies minder denk ik. Bij filosofie wordt de geest belast tot een moment van existentiële crisis, waarna je pas echt iets leert. Bij andere studies heb je dat niet zo misschien, ja de wiskunde misschien. Psychologie misschien ook wel? Dan moeten ze het meer hebben van de ontgroening…
Vaak is het ook jongleren, ik denk bijvoorbeeld aan de elementen van Foucault die ik bijzonder waardeer.

(1) element van verzamelde kennis
(2) element van omgekeerde effectiviteit
(3) element van systeemovermacht
(4) element van utopische gespletenheid

Deze elementen staan continu in relatie tot elkaar, op zoek naar meer verbinding en harmonie.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 19:06

Neon schreef:
04 sep 2022, 19:01
Welke uitspraak van Einstein doel je dan op (hij heeft veel uitspraken gedaan)?
Veel van z'n uitspraken staan in relatie tot elkaar wanneer we ze onderzoeken. Als voorbeeld, maak alles zo eenvoudig mogelijk, maar ook niet eenvoudiger dan dat.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 04 sep 2022, 19:20

TTC schreef:
04 sep 2022, 19:03
Neon schreef:
04 sep 2022, 18:40
Dat heb je bij andere studies minder denk ik. Bij filosofie wordt de geest belast tot een moment van existentiële crisis, waarna je pas echt iets leert. Bij andere studies heb je dat niet zo misschien, ja de wiskunde misschien. Psychologie misschien ook wel? Dan moeten ze het meer hebben van de ontgroening…
Vaak is het ook jongleren, ik denk bijvoorbeeld aan de elementen van Foucault die ik bijzonder waardeer.

(1) element van verzamelde kennis
(2) element van omgekeerde effectiviteit
(3) element van systeemovermacht
(4) element van utopische gespletenheid

Deze elementen staan continu in relatie tot elkaar, op zoek naar meer verbinding en harmonie.
Dat moet eenvoudiger kunnen…

Foucault heb ik wel e.e.a. van gelezen, maar ik ken hem toch niet van de schema’s. kan je deze wat toelichten en de context aangeven?

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 19:46

Neon schreef:
04 sep 2022, 19:20
Dat moet eenvoudiger kunnen… Foucault heb ik wel e.e.a. van gelezen, maar ik ken hem toch niet van de schema’s. kan je deze wat toelichten en de context aangeven?
Context kan onderstaande weerspiegeling zijn, met de stelling dat negatieve rente positief is (of kan zijn).

Afbeelding

(1) Verzamelde kennis, iedereen heeft toegang tot deze informatie
(2) Omgekeerde effectiviteit, co-creatieve rente is een potentieel, niet courant en weggehoond.
(3) Systeemovermacht, een eventuele conversie technisch denkbaar maar quasi onmogelijk in praktijk.
(4) Utopische gespletenheid, strijd om redenen die vaak te maken heeft met een gemis aan kennis.

Kennis, of het denken hierover is een subjectieve keuze, de weerspiegeling kan als tijdloos gezien worden.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 04 sep 2022, 20:02

utopische gespletenheid snap ik wel, hoe heb je dit aan Foucault ontleend?

Dat zou uit een analyse van bestaande machtstructuren moeten komen.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 20:14

Neon schreef:
04 sep 2022, 20:02
Utopische gespletenheid snap ik wel, hoe heb je dit aan Foucault ontleend? Dat zou uit een analyse van bestaande machtstructuren moeten komen.
Staat ergens in z'n boek, discipline, toezicht en straf.

Het vierde en laatste deel handelt over de geboorte van de gevangenis in de eigenlijke zin. Rond 1800 gaat detentie de basis vormen van het strafsysteem. De gevangenis wordt onderdeel van een overkoepelend 'gevangenissysteem' van de moderne maatschappij. Foucault weidt uit over de effecten van systematisch gevangenschap en haar uitbreiding tot ver over de grenzen van de legale gevangenisstraf. We leven nu in een 'universele maatschappij van het normatieve', gedomineerd door de machten van de normaliteit en toezicht. Op school maken we kennis met de leraar-rechter, in het ziekenhuis met de arts-rechter en als marginaal met de opvoeder-rechter. Zo is tevens verklaard waarom en hoe de mens het straffen heeft leren verdragen: "Gedragen door de alomtegenwoordigheid van de disciplinerende voorzieningen en gesteund door het instrumentarium van het gevangenschap is de normaliserende macht een van de belangrijkste in onze samenleving geworden". Foucault toont dat het panopticum van Bentham niet uit de lucht viel, maar een bekroning is van een machtstype die zich sinds de zeventiende eeuw met de opkomst van het kapitalisme langzaam ontwikkelt. Deze machtsuitoefening combineert wat Foucault 'de disciplines' noemt met 'het normale'. Disciplines zijn onopvallende technieken die mensen kneedbaar, beheersbaar en kenbaar maken. Ze krijgen vorm in afgesloten ruimtes: fabrieken, scholen, kazernes, ziekenhuizen en gevangenissen. Centraal in alle disciplines staat de norm, de macht van het normale en de test. De normalisering en het plaatsen van mensen op de gausscurve brengt onderscheid aan tussen individuen. De toetsingstechnieken verbinden macht en kennis.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Disciplin ... t_en_straf

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 04 sep 2022, 20:21

TTC schreef:
04 sep 2022, 20:14
Neon schreef:
04 sep 2022, 20:02
Utopische gespletenheid snap ik wel, hoe heb je dit aan Foucault ontleend? Dat zou uit een analyse van bestaande machtstructuren moeten komen.
Staat ergens in z'n boek, discipline, toezicht en straf.
Ah ja dat ken ik, dat het om utopisch denken gaat bij de toezichthouders zullen ze zelf niet erkennen. dat er strijd is tussen de uitgangspunten moge duidelijk zijn

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 04 sep 2022, 20:23

Neon schreef:
04 sep 2022, 20:21
Ah ja dat ken ik, dat het om utopisch denken gaat bij de toezichthouders zullen ze zelf niet erkennen. dat er strijd is tussen de uitgangspunten moge duidelijk zijn
Back to basics, zoals Einstein adviseerde.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 05 sep 2022, 06:39

Neon schreef:
04 sep 2022, 20:02
Dat zou uit een analyse van bestaande machtstructuren moeten komen.
De Wereldfabriek is een matrix met hokjes en getallen die toestanden weergeven.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 05 sep 2022, 07:55

Jongleren met percepties leidt maar al te vaak tot onbegrijpelijke zinnen waar enkel de auteur de gevolgde denkpistes van kent. Voor de lezer impliceert het dan ook heel wat inlevingsvermogen om hierin wegwijs te geraken, zij het zonder garantie op succes. Kortom, we weten nooit welke percepties we desgevallend niet kennen, zodat laagdrempelig ook tot een steile rotswand kan verworden, simpelweg omdat we subtiele nuances flagrant over het hoofd kunnen zien, niet meer, niet minder.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 05 sep 2022, 11:13

De reden waarom je zou willen werken met een eilandmodel heeft vooral te maken met het onderscheid tussen kwantiteit en kwaliteit, de kwaliteit van gevolgde denksporen heeft immers een impact op de kwantiteit die hier principieel ondergeschikt aan is. Het voordeel heeft echter ook een nadeel, andere denkroutes kunnen immers leiden tot een theoretisch andere uitkomst die als hoopvoller gezien kan worden, maar om 1000+1 redenen quasi onmogelijk.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 05 sep 2022, 12:43

Een subtiele nuance kan bijvoorbeeld zijn dat sommige begrippen ingeburgerd zijn als een geheel, terwijl ze achterliggend uit verschillende componenten bestaan. Het geheel laat dit echter niet vermoeden, omdat we spontaan ook niet zomaar geneigd om net daarin naar antwoorden te gaan zoeken voor een reeks perverse effecten die we tot de normaal rekenen, niet meer, niet minder.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 05 sep 2022, 14:32

TTC schreef:
05 sep 2022, 12:43
Een subtiele nuance kan bijvoorbeeld zijn dat sommige begrippen ingeburgerd zijn als een geheel, terwijl ze achterliggend uit verschillende componenten bestaan. Het geheel laat dit echter niet vermoeden, omdat we spontaan ook niet zomaar geneigd om net daarin naar antwoorden te gaan zoeken voor een reeks perverse effecten die we tot de normaal rekenen, niet meer, niet minder.
Niet zomaar geneigd, dat is juist uitgedrukt. De oplossing van Schopenhauer, ascetisme, ingedachtig.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 05 sep 2022, 16:53

Neon schreef:
05 sep 2022, 14:32
Niet zomaar geneigd, dat is juist uitgedrukt. De oplossing van Schopenhauer, ascetisme, ingedachtig.
Het is als een tijdelijk verzaken aan de wereld, zo wordt snel duidelijk wat interferentie precies wil zeggen.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 05 sep 2022, 18:16

TTC schreef:
05 sep 2022, 16:53
Neon schreef:
05 sep 2022, 14:32
Niet zomaar geneigd, dat is juist uitgedrukt. De oplossing van Schopenhauer, ascetisme, ingedachtig.
Het is als een tijdelijk verzaken aan de wereld, zo wordt snel duidelijk wat interferentie precies wil zeggen.
Er is nog steeds wel een streven denk ik, een wil, maar met een doel op zich, niet een doel voor zichzelf.

Dat heet vrijheid bij Immanuel Kant. Ik kan me voorstellen dat het een niet gewaardeerd effect is.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 05 sep 2022, 18:23

Neon schreef:
05 sep 2022, 18:16
Er is nog steeds wel een streven denk ik, een wil, maar met een doel op zich, niet een doel voor zichzelf. Dat heet vrijheid bij Immanuel Kant. Ik kan me voorstellen dat het een niet gewaardeerd effect is.
Het redelijke evenwicht bewaren is inherent aan het leven, beetje als een open geheim. Ben je vertrouwd met die zeven universele basiswetten die een aantal steeds meer op de voorgrond plaatst?

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 05 sep 2022, 18:40

TTC schreef:
05 sep 2022, 18:23
Neon schreef:
05 sep 2022, 18:16
Er is nog steeds wel een streven denk ik, een wil, maar met een doel op zich, niet een doel voor zichzelf. Dat heet vrijheid bij Immanuel Kant. Ik kan me voorstellen dat het een niet gewaardeerd effect is.
Het redelijke evenwicht bewaren is inherent aan het leven, beetje als een open geheim. Ben je vertrouwd met die zeven universele basiswetten die een aantal steeds meer op de voorgrond plaatst?
ik hoor graag wat meer onver de zeven universele basiswetten. Weet wel dat sommigen ook elke mogelijkheid van universalisme ontkennen.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 05 sep 2022, 19:21

Neon schreef:
05 sep 2022, 18:40
ik hoor graag wat meer onver de zeven universele basiswetten. Weet wel dat sommigen ook elke mogelijkheid van universalisme ontkennen.
Exact wat in deze bondige intro ook gezegd wordt, niet iedereen houdt er rekening mee dat er nog veel meer mogelijk is. Aangezien je hier wel mee vertrouwd bent, volstrekt geen verrassing.

https://spiritueleteksten.nl/algemeen/d ... -in-beeld/

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 05 sep 2022, 19:28

Ervaring heeft inmiddels geleerd dat elaboratieprocessen ernstig onderschat kunnen worden, een stelling die logischerwijs pas achteraf kan geopperd worden en hulpvragen ter preventie van erger spontaan voedt.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 06 sep 2022, 00:15

Ik vroeg mij al langer af waarom Diesel zwaarder belast werd dan benzine.
(Om uiteenlopende redenen, te veel en te lang om hier op te sommen.)

Tegenwoordig ben ik de enige niet meer.

::

Wat zij die Romein ook al weer?
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

Maar de huidige tijdgeest houdt zich vast aan de status quo:
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 06 sep 2022, 11:06

Met een onderzoek naar een verondersteld back to basics kan je alleen maar verveeld mee blijven zitten, tenzij in alle bedachtzaamheid hulpvragen stellen.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 06 sep 2022, 19:29

TTC schreef:
05 sep 2022, 19:21
Neon schreef:
05 sep 2022, 18:40
ik hoor graag wat meer onver de zeven universele basiswetten. Weet wel dat sommigen ook elke mogelijkheid van universalisme ontkennen.
Exact wat in deze bondige intro ook gezegd wordt, niet iedereen houdt er rekening mee dat er nog veel meer mogelijk is. Aangezien je hier wel mee vertrouwd bent, volstrekt geen verrassing.

https://spiritueleteksten.nl/algemeen/d ... -in-beeld/
Wat ik mis is de wet van symmetrie. Misschien bij de zevende wet?
Laatst gewijzigd door Neon op 07 sep 2022, 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 06 sep 2022, 23:24

Neon schreef:
06 sep 2022, 19:29
TTC schreef:
05 sep 2022, 19:21
Neon schreef:
05 sep 2022, 18:40
ik hoor graag wat meer onver de zeven universele basiswetten. Weet wel dat sommigen ook elke mogelijkheid van universalisme ontkennen.
Exact wat in deze bondige intro ook gezegd wordt, niet iedereen houdt er rekening mee dat er nog veel meer mogelijk is. Aangezien je hier wel mee vertrouwd bent, volstrekt geen verrassing.

https://spiritueleteksten.nl/algemeen/d ... -in-beeld/
Wat is mis is de wet van symmetrie. Misschien bij de zevende wet?
Zou best kunnen.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 07 sep 2022, 13:41

Neon schreef:
05 sep 2022, 18:16
Er is nog steeds wel een streven denk ik, een wil, maar met een doel op zich, niet een doel voor zichzelf.
Waarneming en gevolgtrekking zijn de thema’s waarvan we niet zeker zijn tot welk vakgebied ze horen, we hebben enkel honderd verschillende modellen bedacht om er zeker van te kunnen zijn dat eenvoud en kleine dingen niet opvallen wanneer we er per toeval aandacht aan besteden.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 07 sep 2022, 13:52

TTC schreef:
07 sep 2022, 13:41
Neon schreef:
05 sep 2022, 18:16
Er is nog steeds wel een streven denk ik, een wil, maar met een doel op zich, niet een doel voor zichzelf.
Waarneming en gevolgtrekking zijn de thema’s waarvan we niet zeker zijn tot welk vakgebied ze horen, we hebben enkel honderd verschillende modellen bedacht om er zeker van te kunnen zijn dat eenvoud en kleine dingen niet opvallen wanneer we er per toeval aandacht aan besteden.
Soms is er nog een oud vrouwtje dat meer weet dan goed voor haar is.

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 07 sep 2022, 14:00

Neon schreef:
07 sep 2022, 13:52
Soms is er nog een oud vrouwtje dat meer weet dan goed voor haar is.
Zeggen ze bij de sessies mindfulness ook altijd, gecamoufleerd door heel dure woorden. ;)

TTC
Posts in topic: 62
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 07 sep 2022, 19:41

Neon schreef:
06 sep 2022, 19:29
Wat ik mis is de wet van symmetrie. Misschien bij de zevende wet?
Als morgen de BRIC landen besluiten om de USD als reservemunt te verlaten, zullen we die symmetrie wellicht nog enkel op kwantumniveau kunnen waarnemen. ;)

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 41
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 07 sep 2022, 21:28

TTC schreef:
07 sep 2022, 19:41
Neon schreef:
06 sep 2022, 19:29
Wat ik mis is de wet van symmetrie. Misschien bij de zevende wet?
Als morgen de BRIC landen besluiten om de USD als reservemunt te verlaten, zullen we die symmetrie wellicht nog enkel op kwantumniveau kunnen waarnemen. ;)
Tijd wordt als asymmetrie waargenomen, dat is de ellende bij gegeven.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 sep 2022, 00:56

TTC schreef:
07 sep 2022, 19:41
Als morgen de BRIC landen besluiten om de USD als reservemunt te verlaten, zullen we die symmetrie wellicht nog enkel op kwantumniveau kunnen waarnemen. ;)
Ik vermoed dat er dan wel een "mogendheid" komt, die met het bewijs van een monopool komt, volledig toegepast op de eigen situatie ...

"Kijk toch eens hoe mooi ik in deze waterpoel pas, het bewijs dat de wereld om mij heen geschapen is!": sprak een hechte verzameling watermoleculen.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 6
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 08 sep 2022, 00:59

Neon schreef:
07 sep 2022, 21:28

Tijd wordt als asymmetrie waargenomen,
Hoe bedoel jij dat?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten