De grens tussen genialiteit en waanzin is flinterdun

Waar hebben we het eigenlijk over?
Plaats reactie
TTC
Posts in topic: 5
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

De grens tussen genialiteit en waanzin is flinterdun

Bericht door TTC » 30 aug 2022, 20:12

Interessant, misschien brengt het ons ergens, of nergens.

Geniale waanzin

Volgens Dick Swaab hebben hoogbegaafde mensen zoals fysicus François Englert alvast één bijzondere eigenschap die hen radicaal van anderen onderscheidt: hun vermogen om uiterst creatief te zijn. “Superintelligente mensen zijn in staat om vrij gemakkelijk gloednieuwe ideeën te vormen. Die krijgen ze doordat ze in hun hersenen onverwachte verbindingen kunnen maken tussen verse informatie en kennis die er al jaren opgeslagen ligt. In ons brein zit een filter die bepaalt welke binnenkomende informatie gearchiveerd zal worden. Die filter kan voor verrassende connecties tussen nieuwe en geklasseerde kennis zorgen, maar kan er ook verantwoordelijk voor zijn dat je op tilt slaat omdat je teveel informatie te verwerken krijgt.”

Swaab definieert creativiteit als het op een verrassende manier combineren van nieuwe met oude kennis in ons hoofd. “De filter in onze hersenen vermijdt dat heel dat fenomeen uit de hand loopt en focust zich daarom bij de meeste mensen op een beperkt deel van de overvloed aan inkomende en bestaande informatie. Als jij in je brein een filter hebt die minder strikt en dwingend is, beschik je over meer mogelijkheden dan je medemensen om onverwachte verbindingen te leggen. Alleen riskeer je dan ook dat het mis gaat, want de grens tussen genialiteit en waanzin is flinterdun. Hoe slimmer je bent, hoe hoger de kans op psychische problemen. Vraag dat maar aan John Forbes Nash Jr.”

https://janstevens.wordpress.com/2013/1 ... linterdun/

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 2
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 30 aug 2022, 20:30

In ieder geval is er een kans om niet begrepen te worden. Het gevoel niet begrepen te worden is negatief. Een genie zal hierop een creatieve oplossing vinden, meer water drinken. In water zitten allerlei medicijnresten, waaronder kalmeringsmiddelen. In plaats van het gevoel niet begrepen te worden, val je dan gewoon in slaap of ben je suf en communiceer je niet.

Grote kans ook dat de dosis kalmeringsmiddelen toeneemt als je gevaarlijke nieuwe ideeën hebt. Of dat nu vrijwillig is, of niet.

En wat moet je met nieuwe ideeën als deze niet welkom zijn? Je kunt ze archiveren op een computer, en als je dan overlijdt, zal de cloud-opslag niet goed toegankelijk zijn voor de nabestaanden en dan gaan ze verloren. De paar geprinte exemplaren worden gerecycled als oud papier, of worden verteerd door vuur.

Ik denk dat zo veel in het graf wordt meegenomen, inclusief veel dat daar zeker thuishoort.

TTC
Posts in topic: 5
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 31 aug 2022, 07:43

Neon4 schreef:
30 aug 2022, 20:30
In ieder geval is er een kans om niet begrepen te worden. Het gevoel niet begrepen te worden is negatief. Een genie zal hierop een creatieve oplossing vinden, meer water drinken. In water zitten allerlei medicijnresten, waaronder kalmeringsmiddelen. In plaats van het gevoel niet begrepen te worden, val je dan gewoon in slaap of ben je suf en communiceer je niet. Grote kans ook dat de dosis kalmeringsmiddelen toeneemt als je gevaarlijke nieuwe ideeën hebt. Of dat nu vrijwillig is, of niet. En wat moet je met nieuwe ideeën als deze niet welkom zijn? Je kunt ze archiveren op een computer, en als je dan overlijdt, zal de cloud-opslag niet goed toegankelijk zijn voor de nabestaanden en dan gaan ze verloren. De paar geprinte exemplaren worden gerecycled als oud papier, of worden verteerd door vuur. Ik denk dat zo veel in het graf wordt meegenomen, inclusief veel dat daar zeker thuishoort.
Ja, zo zou dat kunnen gaan, niet prettig voor wie het op die manier beleeft.

TTC
Posts in topic: 5
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 31 aug 2022, 09:29

Neon4 schreef:
30 aug 2022, 20:30
Ik denk dat zo veel in het graf wordt meegenomen, inclusief veel dat daar zeker thuishoort.
Sociaal vreemd ben je wanneer je interesse toont in een aantal beginselen, dwaas wanneer je hierover hulpvragen durft te stellen.

Gebruikersavatar
Neon
Posts in topic: 2
Berichten: 312
Lid geworden op: 27 aug 2022, 09:27
Contacteer:

Bericht door Neon » 31 aug 2022, 14:02

En dan ben ik zelf geen genie, maar ik kan het me alleen voorstellen, en heb er al last van ;)

TTC
Posts in topic: 5
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 31 aug 2022, 15:47

Neon4 schreef:
31 aug 2022, 14:02
En dan ben ik zelf geen genie, maar ik kan het me alleen voorstellen, en heb er al last van ;)
Daar zeg je wat, ik durf nog amper in kinderen hun ogen kijken.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 01 sep 2022, 22:42

TTC schreef:
30 aug 2022, 20:12
In ons brein zit een filter die bepaalt welke binnenkomende informatie gearchiveerd zal worden. Die filter kan voor verrassende connecties tussen nieuwe en geklasseerde kennis zorgen, maar kan er ook verantwoordelijk voor zijn dat je op tilt slaat omdat je teveel informatie te verwerken krijgt.”
Juister is: "Dat filter", elk genie begrijpt dat.

De schrijver zulks lult (dus) uit zijn nek.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

TTC
Posts in topic: 5
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2022, 15:22
Contacteer:

Bericht door TTC » 02 sep 2022, 07:11

arkhétupos schreef:
01 sep 2022, 22:42
Juister is: "Dat filter", elk genie begrijpt dat. De schrijver zulks lult (dus) uit zijn nek.
Je kan het hem doorgeven, als je dat wenst. ;)

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 05 sep 2022, 23:49

Geniaal zijn is een vloek.
Vooral dan als genialiteit erkend wordt.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten