Tai Chi Chen stijl ( Laura Bonthuis ) voor lichaam en geest

Waar hebben we het eigenlijk over?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kim van Werven
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2019, 18:28
Contacteer:

Tai Chi Chen stijl ( Laura Bonthuis ) voor lichaam en geest

Bericht door Kim van Werven » 05 okt 2019, 23:55

Tai Chi voor de doorstroming van de Chi. Stromen van Chi de levensenergie, stromen van de levenskracht door bewegingen. Stimulatie en connectie. :peace:

Zie hieronder een Tai Chi video van mijn vriendin Laura Bonthuis uit Apeldoorn. Dit is een Chen Tai Chi Chuan vechtsport vorm voor stimulatie van de Chi voor connectie van lichaam en geest en versterking ervan.



- Laura Bonthuis was een leerling kickboksen van Wim Scharrenberg, speelde badminton op topniveau en beoefend al lange tijd Chinese martial arts. -

Ik doe ook Tai Chi en voel geregeld warme handen en tintelende vingertoppen, sommigen zeggen dat dat de uitwerking is van lichaam en geest in het kader van de Chi levensenergie. Of dat waar is of niet maakt me niet zoveel uit. Het bewegen is heerlijk en Tai Chi geeft me rust en kracht.

Bij Tai Chi beweeg je altijd door, je staat nooit helemaal stil.

Be water my friend - Bruce Lee \:D/

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 06 okt 2019, 00:16

Kim van Werven schreef:
05 okt 2019, 23:55
Be water my friend - Bruce Lee \:D/
"But always let the goldfish think it's in its pond."
- memeticae
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 okt 2019, 09:16

Hallo,

Toen ik zelf les had tai chi was de opmerking dat op elk moment in de beweging je stil moest kunnen blijven hangen en in balans zijn.

Mij koste dat toendertijd erg veel spierkracht, wat nu juist niet de bedoeling was.

In de video zie ik nog wat ‘valbeweging’. Ik weet dus niet of dat zo zou moeten.

Wij deden trouwens ook niet aan vrije beweging, maar aan een strikte choreografie. Dat is geloof ik ook weer niet helemaal zoals bedoeld.

In de video is de vrijheid beter zichtbaar dan toen bij ons.

Yored
Posts in topic: 1
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 okt 2019, 14:46
Contacteer:

Bericht door Yored » 06 okt 2019, 12:38

Ha wat leuk. Ik ben hier nog maar net en zie er verschijnt al een topic van gelijke interesse.

Even wat achtergrondinformatie erbij is misschien wel leuk.
Leon schreef:
06 okt 2019, 09:16

In de video zie ik nog wat ‘valbeweging’. Ik weet dus niet of dat zo zou moeten.
Jazeker hoort dat,want dit is de Chenstijl. Die is explosief en vergt een grotere beheersing van de spieren. Je begint als je het gaat leren altijd met de Yangstijl. De Chenstijl is voor gevorderden die erin door willen gaan.
Leon schreef:Wij deden trouwens ook niet aan vrije beweging, maar aan een strikte choreografie. Dat is geloof ik ook weer niet helemaal zoals bedoeld.
Zo is het oorspronkelijk wel bedoeld omdat Tai Chi voor de monniken het Kung Fu moest behouden in de jaren dat Kung Fu verboden was. Boeddhistische monniken die als zendelingen het boeddhisme vanuit India naar China en Japan brachten en dus zomer en winter lange vaak barre tochten moesten maken, werden onderweg vaak overvallen en van hun voedsel en geld beroofd door gewapende rovers en wilde dieren. Overvallers wisten dat bij de monniken op doortocht altijd buit te behalen viel. Om te kunnen overleven en het boeddhisme te verspreiden moesten de monniken zich kunnen verdedigen, maar de levensbeschouwelijke visie die ze hadden en die ze daar kwamen brengen leerde nu juist om andere levende wezens geen schade toe te brengen. Toen hebben ze in de boeddhistische kloosters het Kung Fu en later ook het Karate ontwikkeld. Karate betekent “de weg van de lege hand”, wat wil zeggen ongewapende zelfverdediging en dus zo min mogelijk schade aan de overvallers en de dieren. De aanval effectief afwentelen zonder de aanvaller definitief uit te schakelen, behalve bij wilde dieren, zoals een leeuw, het kon niet anders dan dat die wel snel werden uitgeschakeld.

Maar de wereldlijke macht van de keizers wilden de verspreiding van de geestelijkheid tegengaan en zij verboden de beoefening van Kung Fu en Karate. Er kwam strenge controle op de naleving van het verbod. Toen hebben de boeddhistische kloosters daarop een list bedacht en die list heet Tai Chi. Alle grote belangrijke basisbewegingen van het Karate en Kung Fu goten ze in een ogenschijnlijke dansachtige vorm die Tai Chi werd genoemd. Op deze manier konden de monniken in het geheim Kung Fu blijven oefenen. In het diepste geheim trainden ze in de kloosters gewoon de vechtsport zodat ze hun belagers onderweg konden blijven afwentelen, maar omdat ze veel minder vaak konden trainen, beoefenden ze overdag en in het openbaar Tai Chi. Tai Chi is in feite gewoon ondersteuning van Kung Fu. Alle belangrijke basisbewegingen van de vechtsport zijn in de dans van Tai Chi gevat.
In de video is de vrijheid beter zichtbaar dan toen bij ons.
De vrijheid zat hem in het structureel kunnen blijven beoefenen van Kung Fu gegoten in de vaste vorm van het Tai Chi. Later heeft men in de Aziatische landen de gezondheidsvoordelen van het Tai Chi en het Chi Kung van de monniken ingezien en heden ten dage beoefenen heel veel Chinese burgers tot op zeer hoge leeftijd nu inderdaad meer losse onderdelen cq vrije vormen ervan. Dat klopt wel.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 okt 2019, 19:51

Yored schreef:
06 okt 2019, 12:38
Ha wat leuk. Ik ben hier nog maar net en zie er verschijnt al een topic van gelijke interesse.
Bedankt voor de informatie.
Leon schreef:
06 okt 2019, 09:16

In de video zie ik nog wat ‘valbeweging’. Ik weet dus niet of dat zo zou moeten.
Jazeker hoort dat,want dit is de Chenstijl. Die is explosief en vergt een grotere beheersing van de spieren. Je begint als je het gaat leren altijd met de Yangstijl. De Chenstijl is voor gevorderden die erin door willen gaan.
Ik heb zelf meer respect voor ten alle tijde in balans zijn, en niet zo dat ‘stromen’, maar ik snap wel dat dit ‘water’ kwaliteit is.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 okt 2019, 20:31

Bärbel schreef:
06 okt 2019, 15:00
Leon schreef:
06 okt 2019, 09:16
Hallo,

Toen ik zelf les had tai chi
Wat leuk dat jij ook bekend bent met Tai Chi. :)
Van huis uit ben ik meer judoka (japans)

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 2
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 09 okt 2019, 21:27

Van huis uit ben ik lui.
Ik beweeg pas als ik bewogen word.

(Niet te hard moveren svp, dan word ik misschien nog wakker ook, en daar is niemand mee gediend. Geloof me maar.)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten