taal en kennis, materie

Waar hebben we het eigenlijk over?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richard van Emmerik
Posts in topic: 2
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mar 2017, 09:32
Contacteer:

taal en kennis, materie

Bericht door Richard van Emmerik » 03 jul 2019, 21:17

De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld (L. Wittgenstein)

Waar iets is moet niets zijn. Zou er achter onze ervaringswereld, laat ik het anders uitdrukken, Einstein en de Bijbel stelde dat het universum uit het niets kwam, is het niet veel eerder zo dat het universum in het niets aanwezig is. Zou het zo kunnen zijn dat binnen onze ervaringswereld iets schuil gaat dat zich aan de natuurwetten onttrekt? Persoonlijk denk ik dat dit inderdaad zo is, iets wat onzegbaar is, ondefinieerbaar, anders dan het negatief uitgedrukt dat onze ervaringswereld er geen betekenis heeft, waarin begrippen als ruimte en tijd volledig zinloze begrippen zijn omdat ruimte, tijd en leegte altijd verbonden zijn met de natuurwetten. We kunnen er de logica van inzien, maar eenmaal ingezien, willen we de wereld goed zien, zullen we ook deze logica als een ladder achter ons vandaan moeten trekken, omdat zelfs deze logica geen betekenis heeft in het niets waarin we leven.

Waar iets is moet niets zijn. Hoe staat het dan met het iets? Het kenvermogen is mogelijk uit gratie van de differentiatie. Zonder differentiatie is er geen kennis mogelijk. Veel wetenschappers zijn reductionisten zoals ikzelf en geloven dat er een ongedifferentieerd beginsel is waar alle materie uit voortkomt. Maar bekijk het ook eens van de kant van de taal. Taal is mogelijk uit gratie van de differentiatie, zonder differentiatie van de taal is er geen kennis mogelijk. Komen taal en wereld hier niet bij elkaar, komen we hier niet tot de oorsprong met grote gevolgen? Want betekent dit niet dat over de materie niets te vertellen valt anders dan dat we het alleen kunnen aanwijzen? Aanwijzen zonder dat we er iets over kunnen zeggen? Met het niets valt voor de meeste wetenschapper wel mee te leven, maar iets, dan draaien we de wereld om; als we weten hoe de differentiatie werkt, dan weten we wat materie is. De valkuil zit gelegen in onbedachtzaamheid van de vraag 'wat'? dat is namelijk precies wat we niet weten en niet kunnen weten.

De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld. Ik heb altijd gezocht naar de grenzen van het kenvermogen, maar kwam tot de eigenaardige ontdekking dat ik bij de 'oorsprong' van taal en wereld uitkwam. Taal is evolutie, dezelfde als die van Darwin, waar zoveel onwetendheid over is, wat nog onderzocht moet worden. In de strijd om het bestaan van de betekenis, kwam ik tot de ontdekking dat we steeds minder van deze wereld zijn gaan weten, betekenisuitbreiding doet ons momenteel meer kwaad dan goed, anders dan dat filosofen er hun kostje mee kunnen verdienen en er sier mee kunnen maken.

De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld. Een zin wat mij altijd heeft geïnspireerd en van veel waarde in het denken is geweest, maar ik zou mijn grote leermeester toch willen corrigeren, de oorsprong van de taal is de grens van mijn wereld.
Facimus, de wereld is wat we ervan maken

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 03 jul 2019, 22:23

Richard van Emmerik schreef:
03 jul 2019, 21:17
De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld. Een zin wat mij altijd heeft geïnspireerd en van veel waarde in het denken is geweest, maar ik zou mijn grote leermeester toch willen corrigeren, de oorsprong van de taal is de grens van mijn wereld.
Misschien begrijp jij jouzelf beter als je had geschreven: "Een zin die mij altijd heeft geïnspireerd en van veel waarde in het denken is geweest (...)

Wat?

Wat wat?

Wat wat wat?

"Oorsprong van de taal" kent immers geen leermeesters, enkel genie.

Zeg nu niet: "Dat bedoelde ik."

Dat zou ongemeend zijn.

Wat?

Dat die

Die die, dat stond er gewoon expres.

(Geef dat eens toe!)

Wie?!?!?!

DIe!
Een zin die mij altijd heeft geïnspireerd (..)
Dan kun je beweren wat je wilt ... dan wel.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 03 jul 2019, 22:24

memeticae schreef:Wat?!
Inderdaad!?
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Richard van Emmerik
Posts in topic: 2
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mar 2017, 09:32
Contacteer:

Bericht door Richard van Emmerik » 04 jul 2019, 06:56

Taalconventies zijn mij altijd vreemd geweest en waarschijnlijk zal ik er ook in de toekomst weinig energie in steken om daar echt verbetering in aan te brengen, niet actief bedoel ik. Conventie, een afspraak, het boegeroep van een schaap, het vermogen zich aan te passen aan de betekenisloze macht van de ander, dat lijkt mij inderdaad te ontbreken. Mensen die mij kennen zien dat deze gebreken op mijn hele persoonlijkheid betrokken zijn. Wat maakt mij het leven gemakkelijk om met gebreken te leven.

'De ware definitie schenkt elke definitie waarheid ongelogen, per definitie liegt die waarheid niet.
Indien dit niet aan U gericht is: dan gelieve het gelezene te beschouwen als zijnde zonder oorsprong.'

Een taalkunstenaar aan het werk, die de waarheid door daadkracht van het woord tot betekenis brengt. Spreken we niet allemaal uit dezelfde bijbel? Het schijnt mij toe dat de waarheid mij altijd cynisch toelacht, gij zult uw leven zonder waarheid moeten leven. Lang heb ik gevreesd, een leven lang, totdat de waarheid mij niet langer belangrijk bleek, want schuilt niet in de onwaarheid de genade van het leven? De waarheid is inderdaad niet aan mij gericht, waarom zou ik mij bezig houden met al te menselijke zaken? 'Indien dit niet aan u gericht is', de spreker brengt het leven tot betekenis zonder deze te adresseren? Zonder doel? Is de mens zich wel bewust van zijn doel? Want is de algehele tendens van de wetenschap niet dat de evolutie geen doel kent, enkel middel-tot-doel?

Als de mens geen ervaring heeft met het niets, is de consequentie ervan dat het onmogelijk is om niets te doen, alles wat we doen heeft effect, we doen altijd iets. Met geen mogelijkheid kunnen we daar uitstappen.
Facimus, de wereld is wat we ervan maken

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 3
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 05 jul 2019, 23:28

Richard van Emmerik schreef:
04 jul 2019, 06:56

Een taalkunstenaar aan het werk (...)
Wij danken U!
Richard van Emmerik schreef:
04 jul 2019, 06:56
Als de mens geen ervaring heeft met het niets, is de consequentie ervan dat het onmogelijk is om niets te doen, alles wat we doen heeft effect, we doen altijd iets. Met geen mogelijkheid kunnen we daar uitstappen.
Inderdaad!
Maar wie pleegt de daad?
memeticae schreef:Daad?
Werkelijk?
De Mens
EXNOF
De afwachtende?
EXNOF
De niet-afwachtende
EXNOF
De niet-meer-afwachtende

Die laatste handelt tenminste, en zet de rest aan het werk de vergelijking kloppende te krijgen. (gerundio?)

Door zijn handelen weliswaar, maar desalniettemin niet ongemeend.
Ach, begrepen wij allemaal dergelijke wiskunde maar!
Dan konden we de argumentatie over hoe een bepaald filosofisch begrip neer te schrijven in formules kunnen vatten, die de filosofie ervan konden overstijgen.
Vader schreef:Zoals altijd heb je dan een leerling nodig
Leerling schreef:Bedoelt U Mij, Vader?
Nee. Jij?!
Jou ken ik al ...
Mij is Een Nieuwe Leerling Node.
memeticae schreef:God?
Nee, de punt van de wolk van jouw vogeltjes, nou Goed?
(Lijer!)


::

Ach archtypisch gezien valt diet verslag wel te ontleden.
memetisch echter moet je tot voor de "Big Bang"
memeticae schreef:Die is er nooit geweest!
Je hebt gelijk.
Soms moet men zichzelf de weg wijzen.



https://onzetaal.nl/zoekresultaten?keywords=conundrum

Noch paradox, noch oxymoron: Conundrum.

Hoe heerlijk! Zo weet het toch een plaats in het binaire universum te krijgen!

Kudos Richard van Emmerik!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten