het ontembare

Waar hebben we het eigenlijk over?
Gesloten
Verwijderde gebruiker

het ontembare

Bericht door Verwijderde gebruiker » 16 mar 2018, 18:23

ik las vandaag over hondenfokken, je zou bijna gaan denken dat de natuur, de realiteit, tembaar is, maar ik vrees het tegenovergestelde, dat fundamentele ontembaarheid bestaat.

nadeel is dat de wil om te temmen misschien ook ontembaar is.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 mar 2018, 02:24

Tracht die wil eens te temmen.

::

Welkom Aharant.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 mar 2018, 02:27

Laat je niet misleiden.

Ik schreef blijkbaar: Arahant.

Of niet soms?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 mar 2018, 08:47

dat klopt, letterhusselen en dailysex/dyslexia...puur alleen omdat de wil zich niet laat temmen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 mar 2018, 12:49

Pink Panter schreef:
17 mar 2018, 12:29
neus schreef:
16 mar 2018, 18:23
ik las vandaag over hondenfokken, je zou bijna gaan denken dat de natuur, de realiteit, tembaar is, maar ik vrees het tegenovergestelde, dat fundamentele ontembaarheid bestaat.

nadeel is dat de wil om te temmen misschien ook ontembaar is.
De mens zou zichzelf wat meer moeten temmen!
om te beginnen zichzef blootstellen...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 mar 2018, 13:21

Pink Panter schreef:
17 mar 2018, 13:04
neus schreef:
17 mar 2018, 12:49
Pink Panter schreef:
17 mar 2018, 12:29


De mens zou zichzelf wat meer moeten temmen!
om te beginnen zichzef blootstellen...
maar daar is dan weer lef voor nodig...
precies het soort lef dat ik niet meer heb, ik zit constant te wachten op de volgende fase van de helse vertellingen

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 mar 2018, 14:07

ja, mijn leven, althans wat ik in mijn hoofd ervan maak...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 mar 2018, 14:25

Pink Panter schreef:
17 mar 2018, 14:19
neus schreef:
17 mar 2018, 14:07
ja, mijn leven, althans wat ik in mijn hoofd ervan maak...
Omdat hemelse vertellingen ondenkbaar zijn?
Verslaving aan gevoel voor dramatiek, de hemelse vertellingen zijn niet dramatisch interessant.

Zelfs dusdanig dat je de dramatiek echt gaat veroorzaken.

De kracht van verbeelding...

Maar ik weet niet precies wat ik doe, constant half onder invloed door medicijnen (zei hij dramatisch)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 mar 2018, 16:56

Pink Panter schreef:
17 mar 2018, 15:49
neus schreef:
17 mar 2018, 14:25
Pink Panter schreef:
17 mar 2018, 14:19


Omdat hemelse vertellingen ondenkbaar zijn?
Verslaving aan gevoel voor dramatiek, de hemelse vertellingen zijn niet dramatisch interessant.

Zelfs dusdanig dat je de dramatiek echt gaat veroorzaken.

De kracht van verbeelding...

Maar ik weet niet precies wat ik doe, constant half onder invloed door medicijnen (zei hij dramatisch)
Ik luister nu naar radio 4 naar aparte muziek: Armeense componisten. Weet niet of het hemels te noemen is maar het is zeker niet hels. Maar ook uit de radio kunnen soms helse klanken klinken. Het is moeilijk te zeggen wat hels of hemels is, maar soms kan het geen kwaad om jezelf weg te voeren naar een andere wereld. Waar je dan weer geen deel uit maakt, maar zelfs dat zou moeten kunnen. Te luisteren naar vreemde muziek, je ogen te sluiten en daar iets bij proberen voor te stellen.

De behaaglijkheid van het alledaagse kan soms ook een hel worden.
zalvende zee muziek zou je de vrijheid kunnen ontnemen, aan de andere kant heb je dan vrijheid om te zwelgen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 mar 2018, 22:15

Pink Panter schreef:
17 mar 2018, 19:01
neus schreef:
17 mar 2018, 16:56
Pink Panter schreef:
17 mar 2018, 15:49


Ik luister nu naar radio 4 naar aparte muziek: Armeense componisten. Weet niet of het hemels te noemen is maar het is zeker niet hels. Maar ook uit de radio kunnen soms helse klanken klinken. Het is moeilijk te zeggen wat hels of hemels is, maar soms kan het geen kwaad om jezelf weg te voeren naar een andere wereld. Waar je dan weer geen deel uit maakt, maar zelfs dat zou moeten kunnen. Te luisteren naar vreemde muziek, je ogen te sluiten en daar iets bij proberen voor te stellen.

De behaaglijkheid van het alledaagse kan soms ook een hel worden.
zalvende zee muziek zou je de vrijheid kunnen ontnemen, aan de andere kant heb je dan vrijheid om te zwelgen.
En dan maar oppassen dat het geen zwijmelen wordt. Maar dat valt te temmen...
Hoe sta jij tegenover collectief bestaan? Als een bijenvolk, of mierenvolk, waar eigenlijk praten over een afzonderlijke bij of mier onzinnig is?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 mar 2018, 06:38

Ik ben voor een collectief bestaan, al heeft dat denk ik een ernstige prijs voor sommigen die de totale context kwijtraken.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 8
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 18 mar 2018, 09:56

neus schreef:
18 mar 2018, 06:38
Ik ben voor een collectief bestaan, al heeft dat denk ik een ernstige prijs voor sommigen die de totale context kwijtraken.
Er is al een collectief bestaan, echter de meningen verschillen over het hoe..........

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 mar 2018, 10:31

De andere ik schreef:
18 mar 2018, 09:56
neus schreef:
18 mar 2018, 06:38
Ik ben voor een collectief bestaan, al heeft dat denk ik een ernstige prijs voor sommigen die de totale context kwijtraken.
Er is al een collectief bestaan, echter de meningen verschillen over het hoe..........
Ja, dat besef ik me nu ook.

De meningen zullen ook wel verschillen over de voorwaarden voor kunnen deelnemen (als voorrecht)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 mar 2018, 10:40

Pink Panter schreef:
18 mar 2018, 10:35
neus schreef:
18 mar 2018, 06:38
Ik ben voor een collectief bestaan, al heeft dat denk ik een ernstige prijs voor sommigen die de totale context kwijtraken.
In een mierenkolonie zijn het bij de werksters de verkenners, voedselmakers en slavenhalers die contact hebben met de buitenwereld. Bij de mens zou de televisie een venster naar de buitenwereld kunnen zijn, maar ik vermoed dat de meeste mensen de blik naar binnen gericht houden en zich vermaken met trivialiteiten die zich binnen het collectief afspelen, zoals wie doet het met wie en hoe.
Als het een echt collectief is bestaan er geen trivialiteiten. Maar dan is het lastig om nog ergens de humor van in te zien.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 8
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 18 mar 2018, 11:08

neus schreef:
18 mar 2018, 10:31
De andere ik schreef:
18 mar 2018, 09:56
neus schreef:
18 mar 2018, 06:38
Ik ben voor een collectief bestaan, al heeft dat denk ik een ernstige prijs voor sommigen die de totale context kwijtraken.
Er is al een collectief bestaan, echter de meningen verschillen over het hoe..........
Ja, dat besef ik me nu ook.

De meningen zullen ook wel verschillen over de voorwaarden voor kunnen deelnemen (als voorrecht)
De meningen creëren verdeeldheid binnen het collectief en zien zichzelf als collectief
(nationaliteit, geloof, geaardheid, politieke gedachte, huidskleur, status.....)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 mar 2018, 11:43

Ja, echt hogere doelen dan eten en voortplanten zou ik wel willen kennen.

5D-wezens worden, is in de science fiction wel eens geopperd.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 mar 2018, 12:10

neus schreef:
18 mar 2018, 11:43
Ja, echt hogere doelen dan eten en voortplanten zou ik wel willen kennen.

5D-wezens worden, is in de science fiction wel eens geopperd.
Of een alternatief doel: nihilisme.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 8
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 18 mar 2018, 12:31

wat moet ik me voorstellen bij een 5D-wezen?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 mar 2018, 13:05

De andere ik schreef:
18 mar 2018, 12:31
wat moet ik me voorstellen bij een 5D-wezen?
Een wezen dat overzicht over heel de tijd/alle universa met alle gebeuren en dat stilstaand kan beschouwen

Het komt ondermeer voor in de film Interstellar, waarin het plot is dat die wezens hun eigen evolutie scheppen door de mens op een cruciaal crisismoment te helpen.

Ook in de serie Babylon 5 is er een evolutie van de mens, en andere aliens, geholpen door de "Ouden" een soort cirkel van oudste wezens uit het universum die verschillen over hun aanpak (strijd of juist niet) en in een aflevering zie je een mens die de stervende zon bij de aarde beschouwt en daarna weer in zijn 5D-vorm.

Zeer speculatief allemaal, want het is nog maar helemaal de vraag of die nietige mens een fundamentele rol heeft voor hogere doelen. Het hoogste doel van de vrouwelijke helft lijkt klusjesmannen die alle soorten klusjes kunnen doen. En de klusjesmannen houden eigenlijk helemaal niet van oudere vrouwen. Een nogal dubieuze liefdesverhouding.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 8
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 18 mar 2018, 13:45

neus schreef:
18 mar 2018, 13:05
De andere ik schreef:
18 mar 2018, 12:31
wat moet ik me voorstellen bij een 5D-wezen?
Een wezen dat overzicht over heel de tijd/alle universa met alle gebeuren en dat stilstaand kan beschouwen

Het komt ondermeer voor in de film Interstellar, waarin het plot is dat die wezens hun eigen evolutie scheppen door de mens op een cruciaal crisismoment te helpen.

Ook in de serie Babylon 5 is er een evolutie van de mens, en andere aliens, geholpen door de "Ouden" een soort cirkel van oudste wezens uit het universum die verschillen over hun aanpak (strijd of juist niet) en in een aflevering zie je een mens die de stervende zon bij de aarde beschouwt en daarna weer in zijn 5D-vorm.

Zeer speculatief allemaal, want het is nog maar helemaal de vraag of die nietige mens een fundamentele rol heeft voor hogere doelen. Het hoogste doel van de vrouwelijke helft lijkt klusjesmannen die alle soorten klusjes kunnen doen. En de klusjesmannen houden eigenlijk helemaal niet van oudere vrouwen. Een nogal dubieuze liefdesverhouding.
in Babylon 5 bevonden die wezens zich in het wormgat ;).ok ik heb beeld en weet waar je op doelt.
Wat nu als we het niet te hoeven worden maar reeds zijn? (wel grappig dat meerdere topics door elkaar heen gaan lopen :))

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 mar 2018, 14:23

De andere ik schreef:
18 mar 2018, 13:45
neus schreef:
18 mar 2018, 13:05
De andere ik schreef:
18 mar 2018, 12:31
wat moet ik me voorstellen bij een 5D-wezen?
Een wezen dat overzicht over heel de tijd/alle universa met alle gebeuren en dat stilstaand kan beschouwen

Het komt ondermeer voor in de film Interstellar, waarin het plot is dat die wezens hun eigen evolutie scheppen door de mens op een cruciaal crisismoment te helpen.

Ook in de serie Babylon 5 is er een evolutie van de mens, en andere aliens, geholpen door de "Ouden" een soort cirkel van oudste wezens uit het universum die verschillen over hun aanpak (strijd of juist niet) en in een aflevering zie je een mens die de stervende zon bij de aarde beschouwt en daarna weer in zijn 5D-vorm.

Zeer speculatief allemaal, want het is nog maar helemaal de vraag of die nietige mens een fundamentele rol heeft voor hogere doelen. Het hoogste doel van de vrouwelijke helft lijkt klusjesmannen die alle soorten klusjes kunnen doen. En de klusjesmannen houden eigenlijk helemaal niet van oudere vrouwen. Een nogal dubieuze liefdesverhouding.
in Babylon 5 bevonden die wezens zich in het wormgat ;).ok ik heb beeld en weet waar je op doelt.
Wat nu als we het niet te hoeven worden maar reeds zijn? (wel grappig dat meerdere topics door elkaar heen gaan lopen :))
Je hebt het nu over de Profeten uit Deep Space Nine van Startrek, net zoiets inderdaad, maar dan hebben die 5D-wezens nog vijanden.

Het is lastig af te stemmen op een 5D-bewustzijn, maar aangezien dit over alle tijd en universa heen gaat is het er wel.

In principe echter zeker toegankelijk.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 mar 2018, 16:26

Pink Panter schreef:
18 mar 2018, 15:29
neus schreef:
18 mar 2018, 11:43
Ja, echt hogere doelen dan eten en voortplanten zou ik wel willen kennen.

5D-wezens worden, is in de science fiction wel eens geopperd.
Je vindt de mens teveel op een mier lijken.
punt of vraagteken?

Voor zoverre de mens al collectief bewustzijn heeft, kan gelden dat het onderhouden van de gemeenschap van belang is. Ik voel daar zelf niet echt helemaal het belang meer van.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 8
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 18 mar 2018, 17:20

neus schreef:
18 mar 2018, 14:23

Je hebt het nu over de Profeten uit Deep Space Nine van Startrek, net zoiets inderdaad, maar dan hebben die 5D-wezens nog vijanden.
oh ja [embarrassed]
Het is lastig af te stemmen op een 5D-bewustzijn, maar aangezien dit over alle tijd en universa heen gaat is het er wel.

In principe echter zeker toegankelijk.
Een 5D-bewustzijn hebben maar geen 5D-bewust-zijn hebben.
Kan niet anders dan dat de poort ervan in onszelf ligt.
Evolutie waar je dan op doelt is dan bewustwording.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 mar 2018, 17:33

De andere ik schreef:
18 mar 2018, 17:20
neus schreef:
18 mar 2018, 14:23
Het is lastig af te stemmen op een 5D-bewustzijn, maar aangezien dit over alle tijd en universa heen gaat is het er wel.

In principe echter zeker toegankelijk.
Een 5D-bewustzijn hebben maar geen 5D-bewust-zijn hebben.
Kan niet anders dan dat de poort ervan in onszelf ligt.
Evolutie waar je dan op doelt is dan bewustwording.
Mogelijk. Het gaat er om het juiste aandacht te geven. Of de juiste aandacht te krijgen. Misschien is dat hetzelfde.

cora
Posts in topic: 3
Berichten: 115
Lid geworden op: 22 feb 2018, 14:00
Contacteer:

Bericht door cora » 18 mar 2018, 20:32

Pink Panter schreef:
18 mar 2018, 20:12
neus schreef:
18 mar 2018, 16:26
Pink Panter schreef:
18 mar 2018, 15:29


Je vindt de mens teveel op een mier lijken.
punt of vraagteken?

Voor zoverre de mens al collectief bewustzijn heeft, kan gelden dat het onderhouden van de gemeenschap van belang is. Ik voel daar zelf niet echt helemaal het belang meer van.
Conclusie?

Ik denk wel dat er een soort collectief bewustzijn bestaat maar dan op een instinctief niveau. Het onderhouden van de gemeenschap kan van belang zijn in hoeverre men daar in staat. Als je daar zelf geen belang meer in ziet dan duidt dat op een zelfingekeerdheid. Denk je dat er vanuit deze ingekeerdheid evolutie naar een 5-D mens mogelijk is?
"collectief bewustzijn"
Intersubjectiviteit.
Met intersubjectiviteit worden die dingen bedoeld die door meerdere mensen worden gedeeld.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 mar 2018, 20:38

Pink Panter schreef:
18 mar 2018, 20:12
neus schreef:
18 mar 2018, 16:26
Pink Panter schreef:
18 mar 2018, 15:29


Je vindt de mens teveel op een mier lijken.
punt of vraagteken?

Voor zoverre de mens al collectief bewustzijn heeft, kan gelden dat het onderhouden van de gemeenschap van belang is. Ik voel daar zelf niet echt helemaal het belang meer van.
Conclusie?

Ik denk wel dat er een soort collectief bewustzijn bestaat maar dan op een instinctief niveau. Het onderhouden van de gemeenschap kan van belang zijn in hoeverre men daar in staat. Als je daar zelf geen belang meer in ziet dan duidt dat op een zelfingekeerdheid. Denk je dat er vanuit deze ingekeerdheid evolutie naar een 5-D mens mogelijk is?
Het is meer dat het positief of negatief verschil tussen gemeenschapslid of solist zijn weggevallen is. Ik denk dat als solist meer zichtbaar is/opmerkbaar, maar als gemeenschapslid ben je vele malen veiliger, hoewel dan alsnog de zwakke exemplaren uit de "kudde" zullen wegvallen. Zolang als je echter nog enig positief uitvallend nut hebt, ben je veilig en geborgd, zelfs al heb je in mijn ogen nare voorkeuren. Als solist ben je dan weer helemaal blootgesteld aan kritiek op jouw voorkeuren. Het "verschil" is er eigenlijk niet want binnen de groep zijn er ook met voorkeuren die de solist heeft, en er zijn solisten voor praktisch elk soort voorkeur. (denk ik zo)

Het enige verschil is dus de merkbare blootstelling. Groepsidentiteit is als het ware een soort pijnstiller, of gevoelsonderdrukker. Er zullen dus ook dynamisch individuen in en uit de groep kunnen stappen, naar gelang hun incasseringsvermogen op een bepaald moment. Het zou ook niet goed zijn voor de kwaliteit van de groep als iedereen alleen maar zou schuilen in de groep.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 mar 2018, 20:53

cora schreef:
18 mar 2018, 20:32
Pink Panter schreef:
18 mar 2018, 20:12
neus schreef:
18 mar 2018, 16:26


punt of vraagteken?

Voor zoverre de mens al collectief bewustzijn heeft, kan gelden dat het onderhouden van de gemeenschap van belang is. Ik voel daar zelf niet echt helemaal het belang meer van.
Conclusie?

Ik denk wel dat er een soort collectief bewustzijn bestaat maar dan op een instinctief niveau. Het onderhouden van de gemeenschap kan van belang zijn in hoeverre men daar in staat. Als je daar zelf geen belang meer in ziet dan duidt dat op een zelfingekeerdheid. Denk je dat er vanuit deze ingekeerdheid evolutie naar een 5-D mens mogelijk is?
"collectief bewustzijn"
Intersubjectiviteit.
Met intersubjectiviteit worden die dingen bedoeld die door meerdere mensen worden gedeeld.
dat vereist toch ook een view from the outside, om over intersubjectiviteit te kunnen praten? Als collectieve psychose, zal het door velen als enige waarheid/realiteit gelden...en niet als onderwerp kunnen gelden

cora
Posts in topic: 3
Berichten: 115
Lid geworden op: 22 feb 2018, 14:00
Contacteer:

Bericht door cora » 19 mar 2018, 17:17

neus schreef:
18 mar 2018, 20:53
cora schreef:
18 mar 2018, 20:32
Pink Panter schreef:
18 mar 2018, 20:12


Conclusie?

Ik denk wel dat er een soort collectief bewustzijn bestaat maar dan op een instinctief niveau. Het onderhouden van de gemeenschap kan van belang zijn in hoeverre men daar in staat. Als je daar zelf geen belang meer in ziet dan duidt dat op een zelfingekeerdheid. Denk je dat er vanuit deze ingekeerdheid evolutie naar een 5-D mens mogelijk is?
"collectief bewustzijn"
Intersubjectiviteit.
Met intersubjectiviteit worden die dingen bedoeld die door meerdere mensen worden gedeeld.
dat vereist toch ook een view from the outside, om over intersubjectiviteit te kunnen praten? Als collectieve psychose, zal het door velen als enige waarheid/realiteit gelden...en niet als onderwerp kunnen gelden
Een gemeenschappelijkheid van ervaren.
Vier mensen aan een tafel met daarop een vaas met bloemen.
Alle 4 hebben een voldoende gelijkende omschrijving van de tafel met de vaas met bloemen.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 8
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 19 mar 2018, 17:27

cora schreef:
19 mar 2018, 17:17
neus schreef:
18 mar 2018, 20:53
cora schreef:
18 mar 2018, 20:32


"collectief bewustzijn"
Intersubjectiviteit.
Met intersubjectiviteit worden die dingen bedoeld die door meerdere mensen worden gedeeld.
dat vereist toch ook een view from the outside, om over intersubjectiviteit te kunnen praten? Als collectieve psychose, zal het door velen als enige waarheid/realiteit gelden...en niet als onderwerp kunnen gelden
Een gemeenschappelijkheid van ervaren.
Vier mensen aan een tafel met daarop een vaas met bloemen.
Alle 4 hebben een voldoende gelijkende omschrijving van de tafel met de vaas met bloemen.
4 mensen tegelijkertijd aan één tafel kijken elk vanuit een ander perspectief. 4 mensen zullen dan hoogstwaarschijnlijk elk een ander beschrijving geven van de tafel, de vaas en de bloemen

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 19 mar 2018, 17:38

@cora, vier moet genoeg zijn, je zou er nog een onder en boven kunnen doen, maar dat voegt niet zoveel toe, geeft eerder verwarring. Bij een vaas met bloemen dan.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 19 mar 2018, 17:55

Pink Panter schreef:
19 mar 2018, 17:46
neus schreef:
18 mar 2018, 20:38
Pink Panter schreef:
18 mar 2018, 20:12


Conclusie?

Ik denk wel dat er een soort collectief bewustzijn bestaat maar dan op een instinctief niveau. Het onderhouden van de gemeenschap kan van belang zijn in hoeverre men daar in staat. Als je daar zelf geen belang meer in ziet dan duidt dat op een zelfingekeerdheid. Denk je dat er vanuit deze ingekeerdheid evolutie naar een 5-D mens mogelijk is?
Het is meer dat het positief of negatief verschil tussen gemeenschapslid of solist zijn weggevallen is. Ik denk dat als solist meer zichtbaar is/opmerkbaar, maar als gemeenschapslid ben je vele malen veiliger, hoewel dan alsnog de zwakke exemplaren uit de "kudde" zullen wegvallen. Zolang als je echter nog enig positief uitvallend nut hebt, ben je veilig en geborgd, zelfs al heb je in mijn ogen nare voorkeuren. Als solist ben je dan weer helemaal blootgesteld aan kritiek op jouw voorkeuren. Het "verschil" is er eigenlijk niet want binnen de groep zijn er ook met voorkeuren die de solist heeft, en er zijn solisten voor praktisch elk soort voorkeur. (denk ik zo)

Het enige verschil is dus de merkbare blootstelling. Groepsidentiteit is als het ware een soort pijnstiller, of gevoelsonderdrukker. Er zullen dus ook dynamisch individuen in en uit de groep kunnen stappen, naar gelang hun incasseringsvermogen op een bepaald moment. Het zou ook niet goed zijn voor de kwaliteit van de groep als iedereen alleen maar zou schuilen in de groep.
Als solist heb je jezelf tot minderheid gemaakt en daarmee heb je vaak te maken met de lafheid van de gemeenschap die hun lafheid als heldhaftig beschouwen. Dat is soms erg moeilijk en kan kwalijke depressies (of woede) als gevolg hebben. Het voordeel van solisme is dat je vrij bent om te denken wat je wilt; je hoeft je niet voortdurend te conformeren. Dat kan tot verfrissende ideeën leiden al zijn de depressies wel de tol die je ervoor moet betalen.
Solist zou ik alleen willen zijn als zendeling...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 19 mar 2018, 18:15

Pink Panter schreef:
19 mar 2018, 18:12
neus schreef:
19 mar 2018, 17:55
Pink Panter schreef:
19 mar 2018, 17:46


Als solist heb je jezelf tot minderheid gemaakt en daarmee heb je vaak te maken met de lafheid van de gemeenschap die hun lafheid als heldhaftig beschouwen. Dat is soms erg moeilijk en kan kwalijke depressies (of woede) als gevolg hebben. Het voordeel van solisme is dat je vrij bent om te denken wat je wilt; je hoeft je niet voortdurend te conformeren. Dat kan tot verfrissende ideeën leiden al zijn de depressies wel de tol die je ervoor moet betalen.
Solist zou ik alleen willen zijn als zendeling...
Je weet vast wel dat dat Bonifacius niet goed is vergaan...
Ja precies, dat bevestigt dat de gemeenschap veel veiliger is, dus inderdaad tegen depressie en erger.

cora
Posts in topic: 3
Berichten: 115
Lid geworden op: 22 feb 2018, 14:00
Contacteer:

Bericht door cora » 19 mar 2018, 18:22

De andere ik schreef:
19 mar 2018, 17:27
cora schreef:
19 mar 2018, 17:17
neus schreef:
18 mar 2018, 20:53


dat vereist toch ook een view from the outside, om over intersubjectiviteit te kunnen praten? Als collectieve psychose, zal het door velen als enige waarheid/realiteit gelden...en niet als onderwerp kunnen gelden
Een gemeenschappelijkheid van ervaren.
Vier mensen aan een tafel met daarop een vaas met bloemen.
Alle 4 hebben een voldoende gelijkende omschrijving van de tafel met de vaas met bloemen.
4 mensen tegelijkertijd aan één tafel kijken elk vanuit een ander perspectief. 4 mensen zullen dan hoogstwaarschijnlijk elk een ander beschrijving geven van de tafel, de vaas en de bloemen
Ja, daarom schreef ik ook “een voldoende gelijkende omschrijving “

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 19 mar 2018, 19:12

Pink Panter schreef:
19 mar 2018, 19:04
neus schreef:
19 mar 2018, 18:15
Pink Panter schreef:
19 mar 2018, 18:12


Je weet vast wel dat dat Bonifacius niet goed is vergaan...
Ja precies, dat bevestigt dat de gemeenschap veel veiliger is, dus inderdaad tegen depressie en erger.
Een veilige gemeenschap ja, geen gemeenschap die zich veilig voordoet maar in werkelijkheid niet is.
Een gemeenschap waar je jezelf welkom kan voelen, met al je eventuele onhebbelijkheden.

Een gemeenschap die ruimte biedt aan mensen sterk in oordeel.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 19 mar 2018, 20:13

Een gemeenschap zo groot, zou uit elkaar vallen.

Het laatste oordeel zou moeten zijn dat mensen met een sterk oordeel buiten de gemeenschap moeten blijven, maar wie in de gemeenschap zou dat sterke oordeel moeten hebben?

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 20 mar 2018, 00:57

De 1-ling?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 mar 2018, 05:52

memeticae schreef:
20 mar 2018, 00:57
De 1-ling?
Ok, je denkt dus dat er 1-lingen zijn in de gemeenschap? Ja als je zo bekijkt.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 mar 2018, 19:28

Heb je er geen voorstelling bij?

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 8
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 20 mar 2018, 23:21

RobW schreef:
20 mar 2018, 21:16
De andere ik schreef:
19 mar 2018, 17:27
cora schreef:
19 mar 2018, 17:17


Een gemeenschappelijkheid van ervaren.
Vier mensen aan een tafel met daarop een vaas met bloemen.
Alle 4 hebben een voldoende gelijkende omschrijving van de tafel met de vaas met bloemen.
4 mensen tegelijkertijd aan één tafel kijken elk vanuit een ander perspectief. 4 mensen zullen dan hoogstwaarschijnlijk elk een ander beschrijving geven van de tafel, de vaas en de bloemen
Als ik met jou praat en zeg op het een gegeven moment het woord eikenboom. Is dat woord dan de eikenboom ?
Hoe ik het zie is de bias veroorzaakt door de omschrijving en waarneming kleiner is als al dat gedenk en de hele ratteplan die kan volgen. De vaas op de tafel is op zich betekenisloos. Het wordt pas vaak fijn/naar als we er een hoop van gaan vinden. Maar dat is aan ons denk ik dan, de vaas en de tafel hebben daar niet zoveel mee te maken.
Dit is niet bedoeld als pleidooi om niet te denken, maar wel om op te letten tussen de relatie van de waarneming met dat wat volgt.
Die meerdere perspectieven van die andere drie mensen zouden voor een bepaalde nederigheid moeten zorgen, het feit dat je niet alles (for whatever it means) kan zien/weten.

Ik reageerde op jouw bericht, maar omdat ik afwijkend (in de mindeheid) ben, zie ik dit heel vaak gebeuren.
De relatie tussen het waarnemen en dat wat volgt.......
Volgens mij is dat wat volgt op een waarneming gerelateerd aan 'aanwezige kennis die gebruikt wordt om dat wat waargenomen wordt' te analyseren.
Op het moment dat je aan een tafel zit met daarop een vaas, is het niet dat je een vaas ziet, maar iets wat je herkent als vaas en tafel, zo is het je tenslotte geleerd. Ikzelf probeer los van dat wat ik geleerd heb te kijken en zie andere dingen dan wat anderen benoemen.
wanneer de meerderheid voor nederigheid van het individu had gezorgd, was de wereld in onze beleving nu misschien nog wel plat geweest.

Gebruikersavatar
De andere ik
Posts in topic: 8
Berichten: 404
Lid geworden op: 19 jan 2018, 12:14
Contacteer:

Bericht door De andere ik » 21 mar 2018, 08:48

>>wanneer de meerderheid voor nederigheid van het individu had gezorgd, was de wereld in onze beleving nu misschien nog wel plat geweest.

Waarom denk je dat? Nederig is niets meer dan gewoon een bescheiden houding. Het betekent ongeveer ik ben niet beter dan jij.
Woorden zijn in beeld niet altijd logisch en bij nederigheid zie ik het beeld vergelijkbaar met onderdanigheid, als een soort buigen voor.
Voorstelling van bescheidenheid een kleine hoeveelheid ruimte innemen, ruimte van een ander respecteren. Functioneren als een kogelvis, jezelf groot kunnen maken wanneer de ruimte er is, zonder de ruimte van een ander aan te tasten en jezelf klein maken en toch voldoende ruimte hebben naast een ander, zonder iets van jezelf in te leveren.
Die meerdere perspectieven van die andere drie mensen zouden voor een bepaalde nederigheid moeten zorgen, het feit dat je niet alles (for whatever it means) kan zien/weten.
Binnen het beeld in hoe 4 mensen zich verhouden tot een één en de zelfde object is het eerder onderdanigheid die ik ontdek dan bescheidenheid. Dit is omdat 'communiceren' dominant is waarbij de ruimte, zoals ik die in bescheidenheid beschrijf niet aanwezing is. Het 'ding' de vaas moet herkenbaar zijn in communicatie, waarbij de ruimte van het zelf ontdekken verdwijnt.
het is bepaald wat het is en jij hoeft niet meer te kijken. gewoon het kennen en luisteren naar dat wat je geleerd is.
Ten behoeve van communicatie lijkt onderdanigheid in waarnemen de ruimte van het kijken weg te nemen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 21 mar 2018, 20:49

ik bedacht me dat een sterk en moedig oordeel wel positief kan zijn.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 21 mar 2018, 20:55

wij zijn afhankelijk van oordelen over oordelen?

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 4
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 mar 2018, 23:32

RobW schreef:
21 mar 2018, 22:49
Per persoon verschillend.

Hangt er van af hoe de bouwsteen afhankelijk wordt opgebouwd. Afhankelijk is een resultaat van een proces. Probeer te zien hoe dit werkt.
Voor mij geldt het proces: "Als ik zou reageren op dit proces, moet ik reageren op een afgesloten proces."

De uitkomst van elk proces heeft oorsprong in het verleden.
Natuurlijk.

Maar zelfs ik kan de doden niet tot leven wekken: De banden zijn verbroken.

Ontembaar.

En daarom dood.

Hoe sinister het ook maar moge klinken.

Doe mij mijn proces dan maar: Als het niet sinister is, is het wel destra.

(Links en Rechts, op z'n Italiaans.)
Chris schreef:Ken jij nog een leuke conspiracy?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 22 mar 2018, 07:28

Je hebt het begrepen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 mar 2018, 10:10

Pink Panter schreef:
22 mar 2018, 17:36
neus schreef:
21 mar 2018, 20:55
wij zijn afhankelijk van oordelen over oordelen?
Afhankelijkheid vind ik een overdreven argument. Een discussie over het meta-oordeel kan echter geen kwaad.
hoe kom je er bij dat een discussie over het meta-oordeel geen kwaad kan?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 23 mar 2018, 18:32

Pink Panter schreef:
23 mar 2018, 17:15
neus schreef:
23 mar 2018, 10:10
Pink Panter schreef:
22 mar 2018, 17:36


Afhankelijkheid vind ik een overdreven argument. Een discussie over het meta-oordeel kan echter geen kwaad.
hoe kom je er bij dat een discussie over het meta-oordeel geen kwaad kan?
Omdat een oordeel verschillende gezichten kan hebben. Je hebt bijvoorbeeld het oordeel dat geveld wordt en het oordeel dat ondergaan wordt. Verder vind ik de effectiviteit van het oordeel discutabel.

Neem het oordeel dat de veiligheidsdiensten meer middelen ter beschikking moeten krijgen om het terrorisme te bestrijden. Het gaat natuurlijk om het kat-en-muis-spelletje tussen de mogelijke terrorist en de veiligheidsdienst. Te vergelijken met het kat-en-muis-spelletjes tussen belastingdienst en mogelijke fraudeur. Er zijn dus twee zijden van het oordeel: de kat en de muis. Vervolgens is het de vraag in hoeverre het oordeel effect heeft. Met name nu men weet hoe het oordeel eruit ziet. Het is natuurlijk maar een voorbeeld maar zo kun je het wat breder trekken.
Dat nodigt uit tot verder onderzoek!

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten