Identiteit

Waar hebben we het eigenlijk over?
Gesloten
Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 8
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 17 sep 2016, 23:09

Hebben en zijn lopen verwarrend door elkaar heen waardoor menigeen in een identiteitscrisis lijkt te komen.
Je bent wie je bent, dit is een absoluut gegeven en onveranderlijk.
Gedacht wordt dat wie je bent kan veranderen wanneer je iets hebt.
Voor mij is dat onwaar.
Wat is dat? Nederlander zijn......
Het verschil dat je stelt ten opzichte van een Fransoos of Marokaan is dat je een andere nationaliteit hebt. Kun je een nationaliteit zijn? Ik zou niet weten hoe.
Je hebt een nationaliteit als mens, je bent het echter niet. Wat verandert er aan je ware ik wanneer je zou verhuizen en je paspoort voor een andere in zou ruilen?
Hetzelfde met geaardheid. Kun je geaardheid zijn bijvoorbeeld homo of hetero?
Het is echter slechts een aanwijzing op dat je een sexuele voorkeur hebt. Bepaald een voorkeur je ware ik? wanneer ik vandaag van rood hou en morgen van geel, verandert mijn ware ik daar door?
En wat maakt je tot heiden? Dat wat je in begrip tot heiden maakt is dat je een ander geloof hebt dan het geloof in het christelijk wereldbeeld. Of je nu in God gelooft of niet, verandert dat iets aan je ware ik?

Hebben en zijn , zijn verschillende dingen, vooral wanneer het identiteit aangaat. Wanneer je hebben en zijn met elkaar verwart, krijg je de meest uiteenlopende wereldbeelden, zoals dat iemand met een andere nationaliteit, huidskleur of geaardheid anders is dan jou in het zijn van de ware ik en kun je uit het oog verliezen dat het mensen zijn.
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 sep 2016, 15:46

Misschien heeft het er ook mee te maken dat als je wilt varen een kompas nodig hebt. Van denkers denk ik wel es dat ze aan wal staan wat dat betreft:
Er komt niks uit hun handen ..

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 1
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 18 sep 2016, 15:53

Bertus schreef: (...)

Je bent wie je bent, dit is een absoluut gegeven en onveranderlijk.
Gedacht wordt dat wie je bent kan veranderen wanneer je iets hebt.
Voor mij is dat onwaar.

(...)
Mijn 'identiteit' is mijn 'ik'.

Mijn ‘ik’ is het resultaat van mijn ervaring. Het nest waarin ik opgroeide, mijn schoolervaringen, mijn vriendenkring, , mijn liefdes, successen, mislukkingen en trauma’s. Mijn fysieke en psychische ontwikkeling. Mijn ambities, verlangens en gehechtheden…

Mijn ‘ik’ vandaag is niet het ‘ik’ van toen ik in de kleuterklas zat. Vandaag is mijn ‘ik’ wat ik mij nog bewust herinner. Wellicht speelt onbewust nog mee wat ik vergeten ben (of toch niet helemaal). Hoe zal mijn ‘ik’ morgen zijn? Ik weet het niet. Samengevat is mijn 'ik' zelfs voor mijzelf helemaal niet transparant. Wie of wat ben 'ik'?

Is mijn ‘ik’ dus een absoluut gegeven en onveranderlijk? Ben ik eerst man, dan werknemer en dan vriend? Of ben ik eerst vriend, dan werknemer en dan man? Dat lijkt me een zeer subjectieve afweging te zijn. Die wederom in de tijd kan evolueren. En het is niet omdat ik bijvoorbeeld zou stellen dat ik eerst man, dan werknemer en vriend zou zijn dat mijn gedrag daarmee in overeenstemming zou zijn omdat het gedrag ook grotendeels door onbewuste zaken wordt bepaald.

Nancy
Posts in topic: 1
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 sep 2016, 22:42

Bericht door Nancy » 18 sep 2016, 16:53

Ik begrijp Dibbus wel, natuurlijk kun je je identiteit onderverdelen in een volgorde die belangrijk voor je is. Zelf heb ik wat dat betreft ook twee identiteiten. Mijn hoofdidentiteit is wie ik thuis ben, lief, zorgzaam...ik wil daar verder niet al te veel over uitweiden. Mijn tweede identiteit is de identiteit die ik mij aanmeet op de sociale media.
Ik ben daar zowel geestelijk als lichamelijk meestal in topvorm. Daar ben ik een en al pantha rei. Vrienden dringen zich aan mij op, ik merk dat ik ook steeds de lat verleg in het aangaan van 'vriendchappen' die mijn identiteit enkel oppervlakkig kennen. Dit eil ik ook graag zo gescheiden houden.
Het gaat helemaal vanzelf, ik hoef er geen ingewikkelde filosofen voor te lezen, zelfs erover nadenken doe ik nooit, behalve nu dan.

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 8
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 18 sep 2016, 18:38

Waar is de rest van jezelf wanneer je op de ene plek iets anders bent dan op een andere plek?
maar betwijfel of hij werkelijk in staat zal zijn om zijn persoonlijke identiteit onzichtbaar te maken binnen de sociale identiteit.
Slechts diegene die ziet, kan de sociale identiteit onzichtbaar of zichtbaar maken.
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 8
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 19 sep 2016, 01:40

Voor mij geldt, dat k niet ben wat ik manifesteer.
In de topic "socratisch gesprek" http://www.filosofieforum.nl/viewtopic.php?t=3032 (geplaatst Vr Sep 09, 2016 7:29 pm) staat iets over hoe ik mezelf zie, een stukje wat begint met 'this is my body' wat eigenlijk over mijn identiteit gaat. Het gaat over dat ik een wezen ben dat leeft, ervaart , gevoelens en kwaliteiten heeft, zoals ook nukken en beperkingen. Dit wezen is een energetisch wezen en is aan het fysieke verbonden om te kunnen zijn.
Ik heb een lichaam, ik heb het niet gekozen. Maakt mijn lichaam wie ik ben?
Zegt mijn huidskleur iets over mij, dat wezen wat voelt en ervaart?
Je kunt het zien dat wanneer mannen een seksuele voorkeur hebben voor mannen, dat het homo's zijn. Ik zie echter een wezen, net als ik die een seksuele voorkeur heeft. Je kunt zeggen dat negers verschillen van mij omdat ze een donkere huidskleur hebben en ik blank ben, ik zie echter wezens met een soortgelijk lichaam, welke een huidskleur hebben. Je kunt zeggen dat wanneer iemand Jezus aanbidt dat hij christen is en dat wanneer iemand Allah aanbidt dat hij moslim is. Ik zie echter alleen maar een wezens, die net als ik een geloof hebben.
De 'ik' echter is uniek. De 'ik' is de eigen persoon met al zijn ervaringen en gevoelens.

Mijn onderschrift "Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij." is een oude groet van de Maya's, In Lack'ech, zoals zij dat zeggen.
Jij bent niet ik en ik ben niet jij, Jij bent een andere ik en ik ben een andere jij, we zijn gelijk, echter uniek in onze beleving en gevoelens. Alles wat in mij zit zit in jou, zoals alles wat in jou in mij zit, zoals liefde, verdriet, geluk, angst, pijn, dromen. De invulling daaraan maakt jou uniek en mij uniek.
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 8
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 20 sep 2016, 12:49

Het gaat vooral over de ik vorm. Wie ben ik?
Wanneer je stelt dat iedereen die in Nederland geboren is, Nederlander is. Is iedereen dan die ene en dezelfde persoon?
Iedereen is uniek, Dat unieke bepaald voor mij de identiteit wie ik ben en wie een ander is. Dat unieke wezen ben ik vanaf mijn fysieke geboorte tot mijn dood, en misschien wel lang daarvoor en nog lang daarna. Ik zoals ik nu ben, heb niet de plaats ingenomen van iemand anders, waardoor in dit lichaam een andere entiteit met een andere identiteit in het nu is. Door mijn ontwikkeling ben ik andere mogelijkheden gaan zien als toen ik op de kleuterschool zat en . Ik ben echter nog steeds diezelfde persoon, datzelfde unieke wezen.

Wat is dat eigenlijk dat mensen zich willen identificeren met een geaardheid, nationaliteit of geloof? Waarom doen mensen dat? Is het misschien ter bescherming van dat kwetsbare unieke wezen. Wat blijft er van iemand over als iemand zich alleen maar met zichzelf kan identificeren en dat, waar men zich nu identificeert wegvalt? Is het dan een idee wat ontstaat dat je alleen bent, met allemaal anderen om je heen? Bij wie kun je bescherming zoeken, waar ben je thuis?

Een Nederlander is iemand die in Nederland geboren is, of later deze nationaliteit heeft aangenomen.
Een Marokaan is iemand die in Marokko geboren is of later deze nationaliteit heeft aangenomen. Ben je echter in staat om een Nederlander of een Marokaan te kennen?
Zij, die mij echt kennen, zijn op één hand te tellen.
Anderen die zeggen dat ze me kennen, kennen slechts dat van mij waar ze moeite voor genomen hebben en denken van daaruit te kunnen concluderen wie ik ben. En vaak beperkt dit beeld zich tot de moeite die iemand neemt om de ander te kennen tot dat waarin een ander dan gaat bepalen wie je bent.
Wanneer een ander tegen me zegt, je bent verandert, doelt hij op uiterlijk of gedrag. Het is een mogelijkheid die ik heb om mijn uiterlijk of mijn gedrag te veranderen. De ik verandert daar echter niet door. Zelfs, wanneer ik mijn naam verander, verandert de identiteit van mijn ware ik niet.
Wanneer ik van geslacht zou veranderen verandert mijn ware ik niet.
Ik ben dat wezen dat zich dan prettiger of gelukkiger voelt in het lichaam van het andere geslacht.
Oooh, wat mag ik mij gelukkig prijzen deze kwelling niet te kennen om in een lichaam te zitten, waarin ik mij niet gelukkig voel, om aan het oordeel te ontkomen van hen die slechts onbegrip hebben dat ik een man ben en nooit een vrouw zou kunnen zijn. Voor hen ben ik slechts dat wat zij denken wat ik ben.
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 8
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 20 sep 2016, 17:50

toevallig zit ik even op facebook te kijken en ik zie deze video

https://www.youtube.com/watch?v=uK72E84pUOc
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 8
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 20 sep 2016, 18:27

lang leve de paddo's :)
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 sep 2016, 23:58

Bertus schreef:lang leve de paddo's :)
Vergeet de kracht van wiet niet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 8
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 25 sep 2016, 21:34

Vergeet de kracht van wiet niet.
Absoluut niet! Hennepolie werkt wonderbaarlijk, echter vreemd genoeg zijn bevindingen hierover delen klaarblijkelijk niet toegestaan, naar wat ik heb gehoord........
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Gebruikersavatar
Bertus
Posts in topic: 8
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 okt 2015, 13:34
Contacteer:

Bericht door Bertus » 26 sep 2016, 13:24

Nog even Bertus en de boel wordt "gelegaliseerd" Vriend
Ach, het verhaal wat ik het laatst hoorde ging over een vader van een kennis van mijn vrouw. Als ik het me goed herinner zeer kort termijn geheugen, zeer moeilijk ter been,(moeizaam achter een rollator) en iets van parkinsson of zo.
Ze zijn begonnen met Hennepolie (eigen initiatief) En de man zegt zelf "ik ben er weer". veel beter geheugen, loopt rechtop, nog met behulp van een stok en andere symptomen verdwijnen ook.
Zo'n soort verhaal, wanneer je deze ervaring hebt, en je plaatst deze op een site war je de hennepolie weghebt, mag niet worden getoont.

De vraag is mij niet zozeer of het gelegaliseerd wordt of niet, maar waarom wordt dit bewust verzwegen?
Je hoeft eigenlijk maar een paar hennepplanten te hebben om zelf 'medicijnen' te kweken voor aandoeningen waarin de reguliere gezondheidszorg miskleunt. Het lijkt echter of de tak van industrie belangrijker is dan de gezondheid van mensen.
Hoezo legaliseren? Legaliseren van hennep betekent dan dat je 'toestemming' hebt om voor jezelf te zorgen. het verbieden verplicht je het vergif wat je voorgeschotelt krijgt te nemen, als geldende toegestane medicijnen.

Hoe bizar is dat?
Hoe bizar is het dat resultaten van een medicijn wat 'nog' in de illegaliteit verkeerd, stilgezwegen wordt? Waar gaat het eigenlijk om, om het welzijn van mensen, of het welzijn van een industrie? Is het ziektebeeld van de mens van een te groot economisch belang om huis tuin en keukenmiddelen maar te gaan verbieden? Moet de medische industrie eerst patenten verkrijgen op hennep, zoals het bij genetisch gemanipuleerde planten al het geval is, om hun inkomen te verzekeren? Welk spel wordt er gespeeld over de ruggen van mensen heen? (bewust of onbewust)

Publieke (staats)geheimen en vergaderingen in achterkamertjes verbergen wat we niet mogen weten. En dat wat we niet mogen weten is echt geen geheim kado voor je verjaardag als leuke surprise, maar een geheim dat als men het zou weten, menigeen zijn steun aan iets anders zou geven dan aan diegene die in het geheim iets bepalen en zeggen 'dit is wet'.
Jij bent een andere ik, ik ben een andere jij.
Onze verschillen zijn niet bedoeld om een waarde aan te geven, maar om elkaar te verrijken

Tino
Posts in topic: 1
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 18 okt 2016, 12:14

Ik denk dat geaardheid (als je al een onderscheid wilt maken) meer kwaliteiten aangeeft wie je bent. Marokaan, of homoseksueel (als voorbeeld) zijn etiketten die men op de persoon geplakt heeft -al maakt homoseksueel zijn toch ook weer uit van de geaardheid. Wij moeten dus schiften wat de vaste innerlijke geaardheid is van wat van buiten komt.
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten