Namen en naamgeving

Waar hebben we het eigenlijk over?
Plaats reactie

Democratische naamtoekenning

memeticae
2
50%
Hermeticae
0
Geen stemmen
Heremeticae
0
Geen stemmen
Chris
1
25%
Joost
1
25%
 
Totaal aantal stemmen: 4

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Namen en naamgeving

Bericht door memeticae » 02 jul 2015, 05:03

Namen en naamgeving
yopi schreef:@Memeticae:

Zou je het erg vinden als ik je met je echte naam aansprak hier op het forum? Serieuze vraag.

Zo niet. Dan ben ik van plan - als je tenminste niet hetzelfe bezwaar maak als Philotuut die bezwaar maakte tegen mijn gelegenheidsnaam van PhiloCop - jou om te dopen in Hermeticae.

Dat is vanwege die vaagheid die diepzinnige zaken doet vermoeden.
Maar waar je nooit achter komt. Tenminste ík niet.

Zeg het maar ...
Ja, dat zou ik niet fijn vinden. Ik ben niet gedoopt en ik wil het ook niet geworden worden.

Heremeticae daarentegen ...



Nee, doe ook maar niet. Ik heb geen zin iedere keer aan een ander huis te wennen, noch om me in te laten metselen, noch om een rangorde te erkennen.
Wikipedia lemma: Hermietkreeft schreef:Meerdere soorten heremietkreeften, zowel in het water als op het land, maken gebruik van "sociale netwerken" om nieuwe schelpen te vinden: wanneer een heremietkreeft een nieuwe, grotere schelp vindt, gaan verschillende andere individuen zich er rond verzamelen en vormen ze een soort wachtrij van groot naar klein. Wanneer een heremietkreeft aankomt die voldoende groot is voor de lege schelp, zet dit een kettingreactie in gang: de grootste kreeft betrekt de lege schelp, de tweede grootste kruipt snel in de pas verlaten schelp, enzovoort.[2][3] Heremietkreeften die op het land leven bewerken de schelpen die ze vinden waardoor die lichter en ruimer worden. Omdat schelpen op het land eerder zeldzaam zijn, rukken de kreeften hun soortgenoten soms los uit hun schelp om zo zelf een grotere te kunnen krijgen. Ook bij die soorten verzamelen de kreeften zich. Kreeften die uit hun schelp worden gerukt en uiteindelijk met te kleine schelpen achterblijven, hebben dan meer kans om door een roofdier gegrepen te worden.[4]
En nee, omdat ik daadwerkelijk nagedacht heb, hoe ik mij op dit forum wil laten kennen.

"memeticae" (met kleine hoofdletter) is daar onderdeel van, on- of willekeurig, associeer je toch, met de naam die iemand zich geeft.

Bovendien is dat erg moeilijk.
Als ik mij had geregistreerd als bijvoorbeeld: Chris, of Joost. Dan zou ik me voor kunnen stellen dat er mensen zijn, die dan on- of willekeurig mij gaan associeëren met een andere Chris ... of Joost.
(Joost is wel grappig: schijnt van het Indonesische joosaf te stammen)
En waar Chris vandaan komt, weet Joost zelfs.

Nee, dan liever memeticae.
Dan begrijp ik tenminste, waar ik het over heb.
En hoef ik mij niet te associëren, noch te vechten met de mij, in dit voorbeeld, gegeven namen.

Blijkbaar accepteer ik ze niet, of ze zijn me te heilig. Dualistisch gesproken.
Welnu, als oplossing voor dat probleem heb ik mij de moniker memeticae toegemeten.



PS
Eerlijk gezegd kan het me niet schelen hoe je me noemt. Als het me niet bevalt reageer ik wel, als het me wel bevalt waarschijnlijk niet. Heh. Schijnbaar alleen om jou een lol te doen.
Dat is vanwege die vaagheid die diepzinnige zaken doet vermoeden.
Ik ben zo diep, dat ik niet meer doorheb hoe diep ik ben.
NXOF
Ik ben zo vaag, dat de vaagheid me verdwijnt.
NXOF
Ik ben zo zinnig, dat de zinheid me ontgaat.
NXOF
Ik ben zo zakelijk, dat me de zakelijkheid ontsnapt.
NXOF
Ik ben zo onbereikbaar, dat onbereikbaarheid me niets zegt.
NXOF
Ik ben niet dood, daarom leef ik.

Ik ben dat alles EN ik ben het niet.

Zullen we nog dieper, vager, zinnelijker, zakelijker, onbereikbaarder?
Zeg het maar.
Kan hoor ... totdat we het dualisme loslaten.
En je voor het ene uiterste geen ander meer hoeft te verzinnen:
God zonder Duivel
Goed zonder Kwaad
Geven zonder Nemen
Leven zonder Zorgen
Memento zonder Mori
Carpe zonder Diem

Al die begrippen zijn dan opeens leeg en betekenisloos, staan erbij als uitgeklede memen.
En zijn, in een woord: Vrij.

Iets oermemmerigs , zeg maar, of zoiets dergelijks, in die trant.

Dat is toch niet zo moeilijk voor te stellen? Of moet je dan soms dingen uitleren? (Niet afleren ... uitleren, niet vergeten ... uitleren.)

Tenzij je dat begrip:"Vrij" niet begrijpt, dan zit je nog steeds in het dualisme gevangen:
God en de Duivel
Goed en Kwaad
Geven en Nemen
Leven met Zorgen
Memento en Mori
Carpe en Diem

En dus gewoon: Niet Vrij.

Hermeticae?
Het zij zo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Bärbel
Posts in topic: 1
Berichten: 2712
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:07
Contacteer:

Bericht door Bärbel » 09 jun 2023, 22:27

Zo is dat. :grijns:
Hermetisch geschakeld

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 1
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 09 jun 2023, 22:31

Carpe zonder Diem
Is wat iedereen doet, maar nooit hoopt.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten