ADHD
Geplaatst: 14 jan 2012, 16:49
Ik geloof zelf niet zo zeer in de ADHD-labels die kinderen krijgen. Ik denk eerder dat het systeem niet voor elk type mens geschikt is. Niet iedereen is geschikt om hard en veel te leren, continue aandachtig te zijn en stil te zitten. Maar omdat we onze scholen zo hebben ingericht, wordt het kind de dupe. Het kind wordt geremd in zijn/haar natuurlijke ontwikkeling, omdat het niet op natuurlijke wijze kan handelen. Hierdoor creëren we kinderen die snel afgeleid zijn, geen aandacht kunnen houden bij in hun ogen saaie lessen en in plaats van op te letten liever gaan klieren of praten.
In ons scholensysteem is er vrijwel geen ruimte voor dit soort kinderen – vrije scholen wellicht als positieve uitzondering . We hebben medicijnen ontwikkeld die symptomen kunnen onderdrukken, maar er wordt nauwelijks naar de oorzaak gezocht. DSM V is in de maak en het belooft een veelvoud aan aandoeningen waar mensen aan kunnen lijden. Maar eigenlijk is het slechts het bij elkaar brengen van enkele specifieke gedragingen en ervaringen en sluit het veel uit. Tegelijkertijd maakt de ruime bewoording het mogelijk om vrijwel ieder volwassen mens te diagnosticeren met een van de aandoeningen.
Dat brengt mij tot het wezenlijke probleem. Het probleem is, dat wij onszelf niet (meer) kennen. In plaats daarvan leven we onder invloed van vele maskers een bestaan, waarin we continue bezig zijn met de meningen en opinies van anderen. We vormen onszelf naar het ideaalbeeld dat wij denken dat andere mensen van ons hebben. Los van onszelf leven we in ons ego en zijn we de verbinding met het kind in ons verloren. En nou denken we ook nog eens te weten hoe we de nieuwe generatie kinderen moeten opvoeden. Maar wellicht is deze generatie niet hetzelfde als de vorige en heeft het andere behoeften die uitgezocht moeten worden, om tot meer geschikt onderwijs te komen dat wel aansluit bij de tijdsgeest van deze nieuwe generatie kinderen.
We zouden het de kinderen zelf moeten vragen. Wat willen zij voor onderwijs, wat willen zij leren en weten en wat vinden zij belangrijk in het leven? Al te vaak is duidelijk geworden dat kinderen een veel groter empatisch vermogen hebben dan de meeste volwassenen. Ze voelen zich verbonden met de wereld en kunnen niet begrijpen dat mensen de wereld leegroven en vernietigen door ondoordacht handelen. Nu is een mooi moment om te luisteren naar onze kinderen. Want ADHD-medicijnen gaan de problematiek niet oplossen, ze vermaskeren alleen het gevolg. Kinderen worden wellicht rustigere van Ritalin, maar het maakt ze ook gevoellozer, duffer en mak. De vraag is of wij dit onze kinderen willen aandoen; een wezenlijk deel van onze menselijke ervaring ligt er juist in dat we geconfronteerd kunnen worden met onze emoties – hoe gruwelijk deze soms ook zijn.
Als wij kinderen niet leren om te gaan met hun emoties, zullen zij dit ook niet kunnen overbrengen aan hun kinderen. Dat, terwijl er veel gewonnen kan worden indien wij als volwassenen leren inzien dat ook wij nog veel te leren hebben op het gebied van emoties. Het kan een helende ervaring zijn, als je jezelf er voor durft open te stellen. Kinderen staan al open, alleen laten wij momenteel niet meer toe dat kinderen dit ook dag in dag uit kunnen tentoonspreiden.
En dat is eeuwig zonde
Ik ken mensen in mijn omgeving die het hebben en ik heb mij bezig gehouden met psychologie en psychische aandoeningen. Hierdoor kwam ik meer te weten van ADHD en wat het eigenlijk inhoudt. Vanuit meer filosofisch/spiritueel perspectief ben ik gaan inzien dat ADHD niet altijd hoeft te betekenen dat een kind medicijnen moet krijgen en in de gaten moet worden gehouden. Door de ouders te leren om zelf tot rust te komen, kunnen deze de kinderen ook meer tot rust laten komen. Ik vermoed dat veel van de gedragsproblemen terug te vinden zijn bij de ouders, verstopt onder oude ideeën, gedachten en denkpatronen die gestuurd worden vanuit het ego. Het onderbewuste gedrag van de ouders wordt opgevangen door de kinderen vanaf de geboorte en stuurt en bepaalt mede de ontwikkeling van het kind. Als ouders met onverwerkt trauma rondlopen, kan een kind dit vermoedelijk zelf ook ervaren – zonder ook maar enig idee te hebben van het bestaan van dit trauma. Gaten in onze essentie, stukjes verloren door de jaren heen. Laten we ADHD in dat licht eens anders benaderen en laten we ons concentreren op de terugkeer naar onszelf en weer op zoek gaan naar de verbinding met ons ware zelf. We zijn niet slechts ons lichaam, we zijn niet slechts onze geest. Als we onze foute denkbeelden over de realiteit kunnen loslaten, bestaat er de mogelijkheid dat we een glimp opvangen van de echte werkelijkheid. Een van schoonheid en sereniteit en deze bestaat zelfs midden in een drukke stad tijdens de spits. Het enige wat we hoeven te doen, is loslaten te denken te weten wie we zijn en gewoon meegaan in de ervaring. Dan blijkt dat we onszelf altijd al geweest zijn.
In ons scholensysteem is er vrijwel geen ruimte voor dit soort kinderen – vrije scholen wellicht als positieve uitzondering . We hebben medicijnen ontwikkeld die symptomen kunnen onderdrukken, maar er wordt nauwelijks naar de oorzaak gezocht. DSM V is in de maak en het belooft een veelvoud aan aandoeningen waar mensen aan kunnen lijden. Maar eigenlijk is het slechts het bij elkaar brengen van enkele specifieke gedragingen en ervaringen en sluit het veel uit. Tegelijkertijd maakt de ruime bewoording het mogelijk om vrijwel ieder volwassen mens te diagnosticeren met een van de aandoeningen.
Dat brengt mij tot het wezenlijke probleem. Het probleem is, dat wij onszelf niet (meer) kennen. In plaats daarvan leven we onder invloed van vele maskers een bestaan, waarin we continue bezig zijn met de meningen en opinies van anderen. We vormen onszelf naar het ideaalbeeld dat wij denken dat andere mensen van ons hebben. Los van onszelf leven we in ons ego en zijn we de verbinding met het kind in ons verloren. En nou denken we ook nog eens te weten hoe we de nieuwe generatie kinderen moeten opvoeden. Maar wellicht is deze generatie niet hetzelfde als de vorige en heeft het andere behoeften die uitgezocht moeten worden, om tot meer geschikt onderwijs te komen dat wel aansluit bij de tijdsgeest van deze nieuwe generatie kinderen.
We zouden het de kinderen zelf moeten vragen. Wat willen zij voor onderwijs, wat willen zij leren en weten en wat vinden zij belangrijk in het leven? Al te vaak is duidelijk geworden dat kinderen een veel groter empatisch vermogen hebben dan de meeste volwassenen. Ze voelen zich verbonden met de wereld en kunnen niet begrijpen dat mensen de wereld leegroven en vernietigen door ondoordacht handelen. Nu is een mooi moment om te luisteren naar onze kinderen. Want ADHD-medicijnen gaan de problematiek niet oplossen, ze vermaskeren alleen het gevolg. Kinderen worden wellicht rustigere van Ritalin, maar het maakt ze ook gevoellozer, duffer en mak. De vraag is of wij dit onze kinderen willen aandoen; een wezenlijk deel van onze menselijke ervaring ligt er juist in dat we geconfronteerd kunnen worden met onze emoties – hoe gruwelijk deze soms ook zijn.
Als wij kinderen niet leren om te gaan met hun emoties, zullen zij dit ook niet kunnen overbrengen aan hun kinderen. Dat, terwijl er veel gewonnen kan worden indien wij als volwassenen leren inzien dat ook wij nog veel te leren hebben op het gebied van emoties. Het kan een helende ervaring zijn, als je jezelf er voor durft open te stellen. Kinderen staan al open, alleen laten wij momenteel niet meer toe dat kinderen dit ook dag in dag uit kunnen tentoonspreiden.
En dat is eeuwig zonde
Ik ken mensen in mijn omgeving die het hebben en ik heb mij bezig gehouden met psychologie en psychische aandoeningen. Hierdoor kwam ik meer te weten van ADHD en wat het eigenlijk inhoudt. Vanuit meer filosofisch/spiritueel perspectief ben ik gaan inzien dat ADHD niet altijd hoeft te betekenen dat een kind medicijnen moet krijgen en in de gaten moet worden gehouden. Door de ouders te leren om zelf tot rust te komen, kunnen deze de kinderen ook meer tot rust laten komen. Ik vermoed dat veel van de gedragsproblemen terug te vinden zijn bij de ouders, verstopt onder oude ideeën, gedachten en denkpatronen die gestuurd worden vanuit het ego. Het onderbewuste gedrag van de ouders wordt opgevangen door de kinderen vanaf de geboorte en stuurt en bepaalt mede de ontwikkeling van het kind. Als ouders met onverwerkt trauma rondlopen, kan een kind dit vermoedelijk zelf ook ervaren – zonder ook maar enig idee te hebben van het bestaan van dit trauma. Gaten in onze essentie, stukjes verloren door de jaren heen. Laten we ADHD in dat licht eens anders benaderen en laten we ons concentreren op de terugkeer naar onszelf en weer op zoek gaan naar de verbinding met ons ware zelf. We zijn niet slechts ons lichaam, we zijn niet slechts onze geest. Als we onze foute denkbeelden over de realiteit kunnen loslaten, bestaat er de mogelijkheid dat we een glimp opvangen van de echte werkelijkheid. Een van schoonheid en sereniteit en deze bestaat zelfs midden in een drukke stad tijdens de spits. Het enige wat we hoeven te doen, is loslaten te denken te weten wie we zijn en gewoon meegaan in de ervaring. Dan blijkt dat we onszelf altijd al geweest zijn.