Waarnemen

Waar hebben we het eigenlijk over?
Gesloten
Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 13
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Waarnemen

Bericht door Sardonic » 25 mei 2011, 11:59

Wie van jullie zijn met weten, hoger weten, waarnemen, innerlijk kijken en dat soort zaken bezig?

En hoe?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 25 mei 2011, 18:46

Poeh.. ik heb er wel eens wat over gelezen, maar heb er zelf niet echt ervaring mee.. behalve dan de drugservaringen die daarmee ook meteen twijfelachtig zijn. Niet zo zeer dat ik er niet in geloof, maar meer dat ik ook snap dat er wel invloed is vanuit de drugs - waardoor de waarneming dus niet 100% 'correct' is.

Ik heb zelf - net als Yopi geloof ik - wel aardig wat boeken van Rudolf Steiner gelezen en van daaruit ken ik wel wat van de dingen die je noemt.

Het lastige vind ik zelf altijd, is dat ik me er heel moeilijk een beeld bij kan vormen wat er nou precies wordt bedoeld. Want ergens heb ik het idee dat de dingen die je noemt (tzijn niet echt dingen, maar ach..) wel degelijk bij mij bekend zijn, alleen zou ik zelf die namen niet zo gauw gaan gebruiken.

Ik probeer zoveel mogelijk te handelen vanuit het idee dat het leven een mysterie is, dat zichzelf laat ontplooien als je het werkelijk doorleeft en ervaart. Dat is wat ik in ieder geval probeer als ik 'waarneem'. Maar oh oh oh.. wat is er soms veel achtergrondruis.

Wat dat betreft ligt bij mij meditatie in het vooruitzicht, maar ik wil er niet te veel mee bezig gaan in mijn denken. want dan is mediteren bij voorbaat al onzin. Ik weet dat ik het kan, alleen ben ik zo snel met labelen dat ik mezelf daarin te vlug af kan zijn. Andersom is echter ook een mogelijkheid en als ik dat kan bereiken, kom ik weer aardig in de buurt bij wat ik weten, hoger weten, waarnemen, innerlijk kijken ed zou noemen :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

alain
Posts in topic: 2
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 25 mei 2011, 22:32

jeroen wil je ook naar mij luisteren?

alain
Posts in topic: 2
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 25 mei 2011, 22:36

en onder tussen, pieter ik kopieer je uitleg naar de waarheid,

zodat ik hier niet frusteer, en omdat het mij volkomen waar lijkt,

zo rechtvaardigd dit de verhuizing,

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 13
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 26 mei 2011, 01:23

Ik ken mensen die boeken lezen over meditatie. Of video lessen volgen. Sommige gaan op les bij een ander. Maar overal zal je uiteindelijk hetzelfde leren: meditatie is zijn.

Tuurlijk kan je net als iedereen beginnen met rustig te gaan zitten en op je ademhaling te focussen. En dan op zoek gaan naar de stilte in jezelf. Maar mocht je ongeduldig zijn zoals ik, dan kan je dat ook allemaal overslaan en 't gewoon begrijpen, vanuit je hoger zelf.

Je weet dat wat ik zeg waarheid is en dat mediteren helemaal niet moeilijk is. Het denken heeft er enorm veel problemen mee, want zodra je begint met mediteren, heeft dat verstand van je ineens geen invloed meer. En hoe zou jij reageren als iemand je na jaren ineens negeert (of lijkt te negeren ;))?

But thats it! Just be quiet. Just be.

Over helder weten. Ik heb altijd wel interesse gehad in dit soort dingen, maar kom uit een ongelovig arbeiders gezin. Dus veel zelf geleerd door lezen, kijken, overdenken en doen. Recentelijk 2 cursussen gevolgd die me veel duidelijk hebben gemaakt, omdat ik daar mijn bevindingen kon uittesten.

Zo hadden we een oefening waarbij de ander 1 van de 5 kleuren kiest die tussen ons in liggen op de grond en zich helemaal focust op die kleur. Ik moest me gronden (verbinden met moeder aarde), leeg maken en me op de ander focussen. En tot 3 keer toe had ik 't goed en sterker nog, ik kon benoemen hoe die persoon de kleur gekozen had.

Ik heb altijd al geweten dat ik dit soort dingen kan, en ik weet ook dat veel meer mensen dit kunnen, maar hebben net als ik dit niet van huis uit meegekregen. Tijdens één van die cursussen zei een lerares: dit is terug naar de kleuterschool; daarvoor kon je dit soort dingen allemaal al :)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 mei 2011, 13:52

Sardonic schreef:Tuurlijk kan je net als iedereen beginnen met rustig te gaan zitten en op je ademhaling te focussen. En dan op zoek gaan naar de stilte in jezelf. Maar mocht je ongeduldig zijn zoals ik, dan kan je dat ook allemaal overslaan en 't gewoon begrijpen, vanuit je hoger zelf.
Werkt dat? Het proces van meditatie overslaan om maar gelijk bij de verlichting van het hogere zelf te springen? 't Klinkt voor mij of je een paar bochten afsnijdt om ergens te komen waar anderen met meer geduld veel langer over doen. Is het afleggen van de weg niet een essentieel onderdeel van het proces?

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 13
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 29 mei 2011, 19:53

Als je weet hoe iets werkt, kan je het leren begrijpen overslaan, want dat proces heb je kennelijk al doorlopen, anders wist je 't niet. Misschien alleen even op herhaling ;)

Ik maak onderscheid tussen begrijpen (met je verstand) en weten (met je hoger zelf). Dat wat je weet, hoef je niet te begrijpen; 't mag wel.

Weet jij wat mediteren is?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 mei 2011, 21:12

Sardonic schreef:Weet jij wat mediteren is?
Ik begrijp wat het is.

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 13
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 29 mei 2011, 23:23

Aha, vandaar.

Ben je al aan 't oefenen?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 mei 2011, 23:55

Nee, ik ben niet op zoek naar mijn hogere zelf. Mijn gewone zelf vind ik nog interessant genoeg.

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 13
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 30 mei 2011, 09:25

Hoger zelf (en dat soort dingen) een beetje ver van je bed show?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 mei 2011, 11:32

Ik vind mijn gewone zelf nog interessant genoeg.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 2
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 30 mei 2011, 15:03

Ik denk dat je arrogantie elk leerproces in de weg staat Sardientje. Misschien is jouw 'hogere' zelf zo hoog niet
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 mei 2011, 15:37

Ik denk dat je gelijk hebt over mijn arrogantie. Mijn hogere zelf ken ik niet, dus je mening daarover kan ik mij geen mening over vormen.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 2
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 30 mei 2011, 15:52

Ik had het tegen Sardonic
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 30 mei 2011, 18:23

Wat leuk! Ik voelde me wel aangesproken. Voel jij je ook aangesproken, Jeroen?

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 13
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 01 jun 2011, 01:06

Nee, maar ik herken 't wel.

Misschien is zelfverzekerd-zijn een uitdaging voor Civilis?

Zoals bescheidenheid voor mij ;)


@Okke: wat kom je eigenlijk hier doen dan? Sprak dit onderwerp je aan? Nieuwsgierig? Wat? :help:

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 jun 2011, 07:32

Ik las jouw opmerking dat je het proces van meditatie overslaat om direct tot je hogere zelf te komen (link). En ik vroeg me af of dat wel zo werkt (link). Dat kwam ik hier doen. Ik kwam hier niet omdat ik met weten, hoger weten, waarnemen, innerlijk kijken of dat soort zaken bezig zou zijn (link).

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 13
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 01 jun 2011, 11:09

Nou ja, vroeg je af... je bent van mening dat dit niet zo werkt en dat kwam je even vertellen, toch?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 jun 2011, 17:33

Sardonic schreef:Je bent van mening dat dit niet zo werkt en dat kwam je even vertellen. Toch?
Ik ben wel van mening dat het niet zo werkt, maar ik kwam hier niet om jou dat even te vertellen. Ik kwam om horen of jij denkt dat het wel zo werkt en of dat jouw mening is of dat het jouw idee is.

Hoe merk je dat je weet met je hogere zelf?

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 13
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 02 jun 2011, 03:02

Door te ervaren wat het verschil is. Door te oefenen. Of door het gewoon te weten. Het is niet moeilijk. Je hoeft er ook geen moeite voor te doen, of er je best voor te doen. Het is er, altijd. Je hoeft slechts de intentie te hebben, en het denken te laten voor wat het is: denken. Het verschil word je vanzelf duidelijk, na verloop van tijd (dit is voor ieder anders).

Het voornaamste probleem is het denken dat vaak in de weg zit, blokkeert, denkt dat 't niet kan, dat jij 't niet kan, dat je niet deugd, dat je 't niet durft, of wilt, of juist te veel moet. Al dat laat je zijn voor wat het is en laat het weten komen als 't komt.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 jun 2011, 10:58

Het klinkt alsof het 'probleem' niet bij denken ligt maar bij oordelen; denken dat 't niet kan, dat jij 't niet kan, dat je niet deugd, dat je 't niet durft...

Dingen benaderen zonder gelijk te oordelen. Bereidheid om je vooroordeel opzij te zetten.

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 13
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 02 jun 2011, 12:25

tis ook niet echt een probleem, tis een deel van onze ontwikkeling

sommige beweren dat denken = oordelen

en andere beweren dat wanneer je denkt zonder te oordelen, dat je dan eigenlijk hoger-weet

tja, kweetnie, heb zelf de ervaring dat wanneer ik niet denk dingen als vanzelf lijken te gaan

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 02 jun 2011, 12:37

okke schreef:Het klinkt alsof het 'probleem' niet bij denken ligt maar bij oordelen; denken dat 't niet kan, dat jij 't niet kan, dat je niet deugd, dat je 't niet durft...

Dingen benaderen zonder gelijk te oordelen. Bereidheid om je vooroordeel opzij te zetten.
dat is voor mij wel heel belangrijk, merk de laatste tijd dat de 'judging-machine' weer op volle toeren draait..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 13
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 02 jun 2011, 15:59

gaat zo van zelf hè !?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 jun 2011, 14:25

De 'judging-machine' uitzetten is 'het hoger weten'. Twee handen op een buik of is de vergelijking te makkelijk?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 03 jun 2011, 22:01

okke schreef:De 'judging-machine' uitzetten is 'het hoger weten'. Twee handen op een buik of is de vergelijking te makkelijk?
Nee, dat bedoel ik in ieder geval niet.

Waar het mij om gaat is dat ik die judging machine stil wil krijgen. Daardoor is er dan minder ruis en kan ik evt andere informatie tot me nemen, maar dat staat m.i. niet gelijk aan het hogere weten. De stilte is hooguit een voorwaarde ertoe :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 13
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 03 jun 2011, 22:06

Accepteren dat jij een judging machine hebt, en beseffen dat jij bepaalt wanneer je er naar gehoorzaamt.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 jun 2011, 23:33

Sardonic schreef:Accepteren dat jij een judging machine hebt, en beseffen dat jij bepaalt wanneer je er naar gehoorzaamt.
Is dat hoger weten?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 03 jun 2011, 23:56

Ik zou eerder zeggen dat dat 'wil' is.. eigen wil welteverstaan
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 13
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 04 jun 2011, 09:50

Hoger weten is weten vanuit je hoger zelf.

Waar zit dat hoger zelf dan?

Tja, het gaat niet zo zeer om waar 't zit maar om hoe je 't beleeft. Ken je van die momenten waarbij je als 't ware van buiten je zelf naar je zelf kijkt? Daar waar je heel objectief, liefdevol en vergevend waarneemt.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 04 jun 2011, 21:08

Sardonic schreef:Ken je van die momenten waarbij je als 't ware van buiten je zelf naar je zelf kijkt? Daar waar je heel objectief, liefdevol en vergevend waarneemt.
Nee, die momenten ken ik niet. Je noemt drie kenmerken ervan: objectief, liefdevol en vergevend. Liefdevol en vergevend lijken me zeer subjectieve kenmerken. Bedoel je met objectief "onbevooroordeeld" of "niet oordelend"?

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 13
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 05 jun 2011, 11:56

Ach, wie weet, ooit...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 05 jun 2011, 12:14

Soms lijkt een gesprek volledig nutteloos. Ik leg dan makkelijk de oorzaak daarvoor bij de ander, maar moet ook naar mijzelf kijken.

Jeroen, ik neem je vaak niet serieus. Mijn verontschuldigingen daarvoor. Ik verschil vaak flink van mening met je over zaken die niet objectief zijn en niet tastbaar zijn, zoals "hoger weten" of "chakra's".

Annemar
Posts in topic: 1
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mar 2014, 21:31
Contacteer:

Bericht door Annemar » 29 mar 2014, 11:28

Niet mee bezig maar ik ervaar het wel regelmatig. Zoals wanneer je dingen weet, zonder dat het je verteld is. Ik heb wel een antenne hiervoor en je voorbeeld van de kleuren verbaast mij helemaal niet. Ik vind zoiets ook niet zweverig, ik ga er van uit dat er een verklaring voor is. Zoals voor het horen van stemmen (ik bedoel hier niet vanuit een psychiatrisch ziektebeeld zoals in een psychose), hiervoor bleek een rationele verklaring te zijn.
Heel verhelderend vond ik ook de boeken van Oliver Sacks, hierin vertelt hij over mensen die liedjes horen of muziek die voor anderen niet te horen is of mensen die dingen zien die anderen niet zien. Deze dingen verklaart hij heel helder en wetenschappelijk.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten