Wat denken jullie over een zwart gat?

Waar hebben we het eigenlijk over?
Gesloten
djenci
Posts in topic: 3
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:58
Contacteer:

Wat denken jullie over een zwart gat?

Bericht door djenci » 12 mar 2011, 01:28

Ik denk dat het een poort is naar een andere beschaving!

- Terug in de tijd
- toekomst? Lijkt me niet realistisch
- ander zonnestelsen (meest plausibel)

Wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 mar 2011, 09:37

Ik heb geen aanleiding te denken dat het een poort is naar een andere beschaving. Een zwart pensioengat kan wel een poort naar een ander leven zijn.

djenci
Posts in topic: 3
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:58
Contacteer:

Bericht door djenci » 12 mar 2011, 15:03

okke schreef:Ik heb geen aanleiding te denken dat het een poort is naar een andere beschaving. Een zwart pensioengat kan wel een poort naar een ander leven zijn.
Je denkt niet goed denk ik comrade

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 mar 2011, 18:08

Wellicht.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 2
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 12 mar 2011, 19:34

Ik zie geen reden aan te nemen dat het überhaupt een poort is. Uit een documentaire heb ik meegekregen dat het je moleculen uit elkaar trekt. Ik denk dat je gewoon sterft. Hoogstens is het een poort voor je moleculen naar buiten het universum denk ik.. Maar volgens wetenschappers zijn er nog precies evenveel moleculen in het univesum als bij het ontstaan.
Niet dat ik wetenschappers blind op hun woord geloof, maar meer informatie heb ik niet..
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

djenci
Posts in topic: 3
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:58
Contacteer:

Bericht door djenci » 13 mar 2011, 01:32

Civilis schreef:Ik zie geen reden aan te nemen dat het überhaupt een poort is. Uit een documentaire heb ik meegekregen dat het je moleculen uit elkaar trekt. Ik denk dat je gewoon sterft. Hoogstens is het een poort voor je moleculen naar buiten het universum denk ik.. Maar volgens wetenschappers zijn er nog precies evenveel moleculen in het univesum als bij het ontstaan.
Niet dat ik wetenschappers blind op hun woord geloof, maar meer informatie heb ik niet..
Ik heb de Theorie van tijdreizen bewijzen...

Dit zou al aan een onmogelijk snelle snelheid moeten gebeuren om pakweg 2000 jaar terug te gaan...

Men weet nog het einde van het zonnestelsel niet...
Beeld je eens in aan welke snelheid men niet zou moeten reizen naar een ander zonnestelsel... Het zou eeuwen duren vooralleer men de volgende beschaving vindt...

Een zwart gat is volgens mij gewoon simpel een poort naar een andere beschaving... Een ander zonnestelsel zeker... Of je dan uitkomt in de ruimte op dat bepaald zonnestelsel (ik vermoed het)

Of als je dan uitmondt meteen op een andere planeet? Ik weet het niet...

Het lijkt me ongeloofwaardig dat je dan gewoon met je voetjes meteen op de grond bent op een andere planeet in een ander zonnestelsel...

En als je niet weet waar naartoe met je ruimtetuig... Verdwaal je, raak je zonder brandstof... Ik denk niet dat er daar zuurstof aanwezig is, en niet echt warm zal zijn... Tenzij je bij de zon zit...
Maar sowieso zal de bewoonbare planeet op het andere zonnestelsel niet te heeeeeeeeeeeeel ver verwijderd zijn van hun zon...

Misschien ongeveer dezelfde afstand?
Al moet je dan ook rekening houden met de omvang van hun zon? Is hun zon 1000000000 keer groter... ? Dan kan de afstand tot de eerste bewoonbare planeet 10000000000000 keer verder zijn...

LOL

Riskante hobby om het te proberen...

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 2
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 13 mar 2011, 09:40

Ik geef je het voordeel van de twijfel, en beschuldig je van 'drunk-posting'. Probeer het nog eens..

WAAROM denk je dit?
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Ad Infinitum
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2010, 09:08
Contacteer:

Bericht door Ad Infinitum » 27 nov 2011, 09:45

djenci schreef:Ik denk dat het een poort is naar een andere beschaving!

- Terug in de tijd
- toekomst? Lijkt me niet realistisch
- ander zonnestelsen (meest plausibel)

Wat denken jullie?
Zwarte gaten ontstaan als een grote ster 'opgebrand' is (eigenlijk: opgefuseerd), de boel door zwaartekracht in elkaar stort, en dan uit zoveel massa bestaat dat het geheel onder zijn eigen gewicht tot één massieve klomp neutronen wordt samengeperst. Deze enorme dichtheid zorgt voor zo'n sterke zwaartekracht, dat zelfs licht er niet meer aan kan ontsnappen.

Alles wat in de buurt van zo'n zwart gat komt wordt erdoor aangetrokken, en zal onherroepelijk worden samengeperst en aan het zwarte gat 'vastplakken' (een beetje zoals wij door zwaartekracht min of meer aan de aarde blijven plakken, maar dan onvoorstelbaar veel sterker).

Dus nee, geen poort naar een andere beschaving denk ik.
Hi, I'm a signature virus. Please copy me to help me spread :-)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 nov 2011, 14:18

Licht wordt geacht zich in een rechte lijn te bewegen.
Nu is gebleken dat licht afbuigt onder invloed van zwaartekracht.
Dit bracht Einstein op het idee dat zwaartekracht niet zozeer een kracht is als wel een kromming van de ruimte zelf.
Deze kromming wordt sterker naarmate de zwaartekracht sterker is.
Bij een zwaartekracht veroorzaakt door een zwart gat zullen de lijnen van de kromming in het zwarte gat verdwijnen. Daardoor kan het licht niet 'ontsnappen'.

Als je je naar analogie van een vierdimensionale kromming van een driedimensionele ruimte een ruimte voorstelt die tweedimensionaal is, bijvoorbeeld een vel papier. Je kunt dit vel in de derde dimensie zo buigen dat een plek van het papier in aanraking komt met een ander gedeelte. Dan is het plots mogelijk dat de afstand van een plek A naar een plek B tot nul gereduceerd wordt. Terwijl daarvoor er een afstand overbrugt moest worden.

Dit weer terugvertaald naar onze normale ruimte is het dus denkbaar dat zulke krommingen ook in onze ruimte bestaan. De zogenaamde wormgaten zijn dan de plekken waar door een vierdimensionale beweging het mogelijk zou zijn op een andere plek in het heelal uit te komen. De zwarte gaten zijn iets reeeler voorstelbaar als zo'n wormgat, omdat het strookt met de theorieen, 'bewezen' theorieen van Einstein.

Om daar nu direct ook maar een andere beschaving te veronderstellen is misschien goed voor de motivatie om door te gaan met onderzoek naar ruimtereizen.

Misschien dat we dan nog op tijd zijn.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
rnull
Posts in topic: 1
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 dec 2008, 09:53
Contacteer:

Bericht door rnull » 30 nov 2011, 11:32

Je komt er alleen achter als je iemand of iets in een ruimte-zonde een reis richting en door een zwarte gat te laten maken.

We kunnen niet verder als we geen impuls krijgen om anders te kijken naar stof.
Qua tractus sinus history refero

Gebruikersavatar
sniper
Posts in topic: 1
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 dec 2010, 00:33
Contacteer:

Bericht door sniper » 11 jan 2013, 00:07

Er is in mijn ogen niets in een zwart gat, je gaat op in "nothingness".
Als licht al afbuigt zal er zeker weinig overblijven van een organische entiteit. Dus ook al is er wel wat (een portal), dat zal je die als persoon nooit bereiken en/of ervaren. In gedachten kun je het echter wel proberen, daar heeft een zwart gat geen vat op;-)
Mijn dochter van 7:"Pappa, besta ik echt of word ik voorgelezen?"

neus

Bericht door neus » 23 jan 2013, 21:40

Een bekend probleem in de filosofie is of je kunt weten hoe het is om een vleermuis te zijn.

De vraag hoe het is in een zwart gat lijkt daar ook op. Ik denk dat als je massa toevoegt dat het vast zwaar zal zijn.

Gebruikersavatar
Mammon
Posts in topic: 1
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 mar 2014, 12:45
Contacteer:

Bericht door Mammon » 21 mar 2014, 22:40

yopi schreef:Licht wordt geacht zich in een rechte lijn te bewegen.
Licht beweegt eigenlijk in golven, en hoe meer energie, hoe meer golven. Het idee van kleuren berust hierop. Het idee dat licht zich in een rechte lijn beweegt klopt dus eigenlijk niet. Licht hoort zich op geen enkel moment helemaal in een rechte lijn te bewegen.
Deze kromming wordt sterker naarmate de zwaartekracht sterker is. Bij een zwaartekracht veroorzaakt door een zwart gat zullen de lijnen van de kromming in het zwarte gat verdwijnen. Daardoor kan het licht niet 'ontsnappen'.
Omdat materie zonder ruimte niet kan bestaan, kunnen de krommingslijnen eigenlijk niet 'verdwijnen' in het zwarte gat. Als ze dat wel zouden doen, zou de ruimte ter plekke instorten, verdwijnt de materie van het zwarte gat omdat het niet in die versie van het universum kan bestaan, en zou het zwaartekrachtsveld verdwijnen met het herstel van de ruimte als gevolg. Volgens deze generatie zou het licht maar enkele momenten door het zwarte gat opgeslokt worden.

Kijken we naar licht als golven, dan kan het echter wel. Omdat het licht niet rechtstreeks van het zwarte gat proberen te ontsnappen in een rechte lijn, is het geen gevecht tussen het licht met zijn lage gewicht en het zwaartekrachtsveld met zijn ruimtekrommingen. Als licht in een rechte lijn zou gaan, is het ontsnappen een kwestie van de helling van zwaartekracht overwinnen. Als licht in golven gaat, zou het deeltje tussen zijn minimale en maximale toenamestijging recht evenredig met de zwaartekrachtkromming moeten liggen, of ten minste rond dit punt. Op dit punt kan het lichtdeeltje tijdelijk een satelliet-beweging gaan maken om het zwarte gat. Het zwaartekrachtveld hoeft dus niet sterker te zijn als het lichtdeeltje, het hoeft alleen maar het pad van het lichtdeeltje op een enkel moment met een honderste graad aan te passen om het lichtdeeltje weer om te doen keren.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 22 mar 2014, 10:48

Ik snap het een beetje.
Wat verandering van richting betreft is de breking van licht ook interessant als het om richtingsverandering gaat.

Als je de oude definitie hanteert dat een rechte de kortste weg tussen twee punten is schijnt de rechtlijnigheid van licht altijd te kloppen. Alleen dan in een wiskunde van tijd-ruimte die niet onze alledaagse voorstelling van ruimte is.

Belinda

Bericht door Belinda » 23 mar 2014, 16:05

Ik ben even de weg kwijt: geest, ziel, materie, zwart gat.
Het lijkt een beetje op een spelletje, welk woord hoort in dit rijtje niet thuis.
Ik ga voor ' zwart'.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 2
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 23 mar 2014, 17:07

Hoezo?
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Belinda

Bericht door Belinda » 23 mar 2014, 19:49

Mijn hemel, doe jij altijd zo agressief?

Geest, ziel en materie vallen in hetzelfde gat. Zwart valt er buiten, als de geest, ziel men materie in een zwart gat vallen, blijf je altijd het zwart zien, de rest is weg.

Is het niet goed soms, dat je bij voorbaat al zo geprikkeld doet?

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 2
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 23 mar 2014, 20:42

Ten eerste om je vraag te beantwoorden: Nee.
Ten tweede vraag ik alleen hoezo, omdat je zonder enige uitleg iets zegt waarvan ik niet inzie waarom jij daarvoor gekozen hebt. Ik vraag met hoezo om verdere uitleg, dat jij je hierdoor aangevallen voelt zal voornamelijk door mijn andere post komen.
Maar mijn excuses als jij je hierdoor aangevallen voelt, dat was zeker niet mijn intentie met mijn vraag.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gebruikersavatar
TheGreatOldOne
Posts in topic: 1
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 aug 2014, 23:33
Contacteer:

Bericht door TheGreatOldOne » 24 aug 2014, 19:07

Een poort naar een andere beschaving lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Zou er een beschaving in een zwart gat kunnen ontstaan? Wie weet.
Ik zal nooit het beeld vergeten uit de nieuwe Cosmos serie, waarin Neil deGrasse Tyson zegt: "What's inside a black hole? Maybe you only need to look around".

Er zijn wetenschappers die een voorspelling hierover durven te maken:
http://arxiv.org/pdf/1309.1487v1.pdf

(let wel op deze zinnen: "We should stress that, at this point, the development of a mechanism responsible for the observed deviation from scale-invariance is the most immediate phenomenological challenge
for our scenario. The next challenge would be a study of the interactions that lead to deviations from scale-invariance, and whether they satisfy the stringent observational bounds on primordial non-gaussianity")

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 1
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 aug 2014, 22:25

ff hoor.

Je kunt niet in een zwart gat vallen, enkel erop.
Net zomin als eventuele beschavingen in het zwarte gat daarbuiten kunnen treden.

Wormgaten bestaan niet, zij zijn een rekenfout, omdat de wiskunde daaromtrent nog niet begrepen is.
(en ten dele al weerlegd)
(Oefening aan de lezer is dat zelf na te gaan).
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten