lichtend zwaard-te-kracht

Waar hebben we het eigenlijk over?
Gesloten
Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 1
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

lichtend zwaard-te-kracht

Bericht door ziznl » 10 apr 2008, 20:54

Afbeelding
Bliksemlicht wordt naar de aarde getrokken.

Afbeelding
Kernfusie ontstaat door de 'eigen' zwaartekracht van de zon.

Twee voorbeeldjes die me wel eens doen afvragen waarom iedereen zo gewichtig doet over verlichting terwijl die donkere zwaartekracht verantwoordelijk is voor al het licht in het heelal en deze nog aantrekt ook.
BEn benieuwd hoe jullie hierover denken!
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 6
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 10 apr 2008, 21:05

Ziz schrijft
waarom iedereen zo gewichtig doet over verlichting
"Gewichtig doen over verLICHTing"... vind ik wel lollig.
Of het nu een toevalstreffer of een geslaagde stylistische inval is.
BEn benieuwd hoe jullie hierover denken!
Nou, van kernfusie weet ik verder niet veel enzo. Maakt me ook niet uit.
Maar des te meer van bliksem en donder. Vind ik mooi en soms imponerend. Zwaartekracht, daarvan heb ik ontdekt dat ik 't eigenlijk wel heel fijn vind! En dan komen momenten van "verlichting" soms zomaar vanzelf!
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 6
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 10 apr 2008, 21:22

p.s. En dan heb ik dus nu al pret!
Want er komen waarschijnlijk allemaal diep-gewaardeerde forumbewoners, hierna, die allerlei ingewikkelds en abstracts gaan uiten enzo. En dan sta ik daar zo leuk 'damesachtig' tussen in mijn eentje.
En ben de draad dan meteen weer kwijt. Ha ha... Maar mijn eigen draad niet hoor! :D
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Eddy
Posts in topic: 1
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 nov 2005, 17:36
Contacteer:

Bericht door Eddy » 10 apr 2008, 23:31

You go girl! :greins:
"Is man one of God's blunders? Or is God one of man's blunders?"

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 11 apr 2008, 00:12

It keeps us down to the ground!
We zijn gewoon ontzettend jaloers op de vogels, we willen graag zweven. Noem het grootheidswaanzin! De zwaartekracht houdt ons netjes in bedwang en doet ons inzien dat het kleine minstens zo waardevol is.

Ik vind het iig heel erg prettig om na een tijdje te zweven weer gewoon met beide benen op de vaste grond te staan en te accepteren dat ik toch echt op moedertje aarde rondwandel en niet ergens tussen de sterren zweef.

And the dust settled... O:)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 12 apr 2008, 21:21

Eva:
Gewichtig doen over verLICHTing"... vind ik wel lollig.
Ook wel lollig is VerLICHT doen over GEWICHT-IGHEID.
Maar je staat mooi in beeld hoor. Het Licht van de Spot-Light.

@ziznl
Je weet best wel dat dat allemaal niet klopt natuurlijk: Zwaartekracht die bliksem naar Aarde trekt. De vage shit begint in je bol te slaan geloof ik.
Maar goed.
Ik zat te spelen met de oude gedachten van sympathie- en antipathiekrachten die in oude (en nieuwe) 'metafysische' wereldbeelden als basis principes gezien worden 'achter' de waarneembare fenomenen.
In deze kosmos heb je lichamen (dingen met een binnen en buiten) waarin verschillende mengvormen van sym- en antipathie een rol spelen.

lichamen die:
* voornamelijk door antipathie beheerst worden.
Hier dringt heel moeilijk iets van buiten in door (d.w.z. (vrije) sympathische krachten die doordringende en versmeltende eigenschappen hebben: lichtachtig). Hierbij valt te denken aan door supersterk sympathische krachten ontstane positief geladen kernen die wat negatief geladen lichtere deeltjes gevangen houden in een solipsistisch miniatuurkosmosje.
Materie dus met een uitsluitingsprincipe ontstaan door aantrekking of sympathie. De vrije sympathische krachten kunnen deze lichaampjes zo samendrukken dat de oorspronkelijk sympathie weer vrij komt (een zon) of in andere stadia tot een zwart gat leidt waardoor eenvoudigweg deze materie verdwijnt en terugkeert in de potentie om op andere plekken weer ex nihilo tot nieuwe creatieve scheppingen mogelijkheid geeft.
Het gevolg dus dat onschuldige zee van symphatie (God zelf) overgaat in alle soorten aantrekkende krachten en zo zijn tegendeel schept: antipathie: alle vormen van aan causaliteit onderhevige stof. Meervoudigheid uit éénheid. In één richting: Tijd.
* voornamelijk door sympathie beheerst worden
Een warboel van geesten, vormen, fantasieën die versmelten, elkaar doordringen, scheppende eigenschappen hebben en zo meer. Een geesten of geesteswereld, die gedeeltelijk achter vrij licht schuilgaan, maar ook achter beweging, warmte en stromingen.
De chaos of het woe-wei. Maar gezien de ontwikkelingen dragen ze in zekere zin ook de pre-ordening in zich. Geest.
* half door sympathie en half door antipathie beheerst worden.
De sfeer van gelijkmoedigheid. Deze lichamen vullen de boel op, verzorgen communicatie, kunnen elke vorm aannemen. Zij zijn het relationele in de kosmos.
* door een overwicht van één van de 2 basisprincipes beheerst worden.
Hier komt goed en kwaad, liefde en haat, naar buiten en naar binnen gericht enzovoort in het spel. Het dichtst bij ons staand in zoverre we bewoners zijn van de zeg maar: astrale wereld. Ziel.

Het is maar metafysica.
En nou nog maar even per fenomeen aangeven welke wezens hier precies bij betrokken zijn en hoe ze samenwerken, tegenwerken en constitueren.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 6
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 12 apr 2008, 21:29

Yopi zei:
Ook wel lollig is VerLICHT doen over GEWICHT-IGHEID.
Maar je staat mooi in beeld hoor. Het Licht van de Spot-Light.
1e. Ja! Da's inderdaad ook lollig!
2e. Zo hoort dat ook. :D
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 6
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 12 apr 2008, 22:07

Yopi schrijft:
Ik zat te spelen met de oude gedachten van sympathie- en antipathiekrachten die in oude (en nieuwe) 'metafysische' wereldbeelden als basis principes gezien worden 'achter' de waarneembare fenomenen.
In deze kosmos heb je lichamen (dingen met een binnen en buiten) waarin verschillende mengvormen van sym- en antipathie een rol spelen.

lichamen die:
* voornamelijk door antipathie beheerst worden.
Hier dringt heel moeilijk iets van buiten in door (d.w.z. (vrije) sympathische krachten die doordringende en versmeltende eigenschappen hebben: lichtachtig). Hierbij valt te denken aan door supersterk sympathische krachten ontstane positief geladen kernen die wat negatief geladen lichtere deeltjes gevangen houden in een solipsistisch miniatuurkosmosje.
Materie dus met een uitsluitingsprincipe ontstaan door aantrekking of sympathie. De vrije sympathische krachten kunnen deze lichaampjes zo samendrukken dat de oorspronkelijk sympathie weer vrij komt (een zon) of in andere stadia tot een zwart gat leidt waardoor eenvoudigweg deze materie verdwijnt en terugkeert in de potentie om op andere plekken weer ex nihilo tot nieuwe creatieve scheppingen mogelijkheid geeft.
Het gevolg dus dat onschuldige zee van symphatie (God zelf) overgaat in alle soorten aantrekkende krachten en zo zijn tegendeel schept: antipathie: alle vormen van aan causaliteit onderhevige stof. Meervoudigheid uit éénheid. In één richting: Tijd.
* voornamelijk door sympathie beheerst worden
Een warboel van geesten, vormen, fantasieën die versmelten, elkaar doordringen, scheppende eigenschappen hebben en zo meer. Een geesten of geesteswereld, die gedeeltelijk achter vrij licht schuilgaan, maar ook achter beweging, warmte en stromingen.
De chaos of het woe-wei. Maar gezien de ontwikkelingen dragen ze in zekere zin ook de pre-ordening in zich. Geest.
* half door sympathie en half door antipathie beheerst worden.
De sfeer van gelijkmoedigheid. Deze lichamen vullen de boel op, verzorgen communicatie, kunnen elke vorm aannemen. Zij zijn het relationele in de kosmos.
* door een overwicht van één van de 2 basisprincipes beheerst worden.
Hier komt goed en kwaad, liefde en haat, naar buiten en naar binnen gericht enzovoort in het spel. Het dichtst bij ons staand in zoverre we bewoners zijn van de zeg maar: astrale wereld. Ziel.

Het is maar metafysica.
En nou nog maar even per fenomeen aangeven welke wezens hier precies bij betrokken zijn en hoe ze samenwerken, tegenwerken en constitueren.
Kijk. Now we're talking.
Niet dat ik het allemaal snap...
Maar je hebt het hier gewoon over mensen.

* voornamelijk door antipathie beheerst worden.
Hier dringt heel moeilijk iets van buiten in door (d.w.z. (vrije) sympathische krachten die doordringende en versmeltende eigenschappen hebben: lichtachtig). Hierbij valt te denken aan door supersterk sympathische krachten ontstane positief geladen kernen die wat negatief geladen lichtere deeltjes gevangen houden in een solipsistisch miniatuurkosmosje.
Mensen met een (al dan niet tijdelijke) muur of harnas om zich heen.
Zachte en lichte krachten ketsen daar op af.
Daardoor is er dan ook eenzaamheid.
Terwijl het slechts nog maar om de buitenkant gaat.
Moet ik aan Startrek denken: "To boldly go where no one has gone before".
Verder weet ik het niet.
* voornamelijk door sympathie beheerst worden
Een warboel van geesten, vormen, fantasieën die versmelten, elkaar doordringen, scheppende eigenschappen hebben en zo meer. Een geesten of geesteswereld, die gedeeltelijk achter vrij licht schuilgaan, maar ook achter beweging, warmte en stromingen.
De chaos of het woe-wei. Maar gezien de ontwikkelingen dragen ze in zekere zin ook de pre-ordening in zich. Geest.
Nou, da's dan meer mijn afdeling, zeg maar.
Hier gaat het over dromen, verlangen, schilderen, schrijven...zomaar zonder strikte plannen of opdrachten. Aquarelverf. Schaamteloos schrijven. Niet netjes aangepast zijn. Dat kan dan (voor andere 'lichamen', ha ha) aantrekkelijk zijn, maar ook angstaanjagend.
Want vrijheid, versmelten en bewegen, kan eng gevonden worden. Bijvoorbeeld door de 'geharnasten'.
Water stroomt over het land en kent verder geen kanaliseringen.
(maar dat laatste komt vanzelf hoor).

Maar hoe bedoel je "gezien de ontwikkelingen dragen ze in zekere zin ook de pre-ordening in zich"? Of noemde ik dat al, tussen haakjes?
* half door sympathie en half door antipathie beheerst worden.
De sfeer van gelijkmoedigheid. Deze lichamen vullen de boel op, verzorgen communicatie, kunnen elke vorm aannemen. Zij zijn het relationele in de kosmos.
Deze 'lichamen' vullen niet alleen de boel op. Maar VULLEN ook elkaar. En vullen aan. Daardoor kunnen we op een gegeven moment ook bij elkaar komen (in een zinderende (kern)fusie van deeltjes).
Deze lichamen zijn 'overbrengers' en 'samenbrengers'.
Ofzo.
* door een overwicht van één van de 2 basisprincipes beheerst worden.
Hier komt goed en kwaad, liefde en haat, naar buiten en naar binnen gericht enzovoort in het spel. Het dichtst bij ons staand in zoverre we bewoners zijn van de zeg maar: astrale wereld. Ziel.
Ja, maar hier is dan dus wel sprake van disbalans. Dat is meestal. Bij twee 'lichamen', zeg maar. De ene 'hangt' net iets hoger of lager of naar rechts of links of onder of boven, dan de ander. Dan krijg je botsingen.
Dan kom je tegen hoe dicht goed en kwaad, liefde en haat, aantrekking en afstoting bij elkaar liggen. Het is ook vaak een spel, dit. Maar kan ook met onmacht te maken hebben.

Alleen vind dat van 'het astrale' en 'ziel' eigenlijk meer passen bij:
* Voornamelijk door sympathie beheerst worden.
Want daarin zit volgens mij juist óók het onkenbare, het onnoembare.
Wat ze ook wel eens noemen: Opnieuw worden als een kind.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 apr 2008, 05:51

meta-ta-physica van de zwaardplatvis
Omdat de zwaardplatvis zich in een zwemmend/zwevende toestand bevindt en het water waarin hij zwemt niet kan waarnemen is hij op zoek naar at-traktoren die hem kunnen helpen het gefilterde licht dat door het oppervlak van zijn zee in zijn donkere dreven doordringt te interpreteren.
De zwaartekracht is hem ook slechts door die zwemmend/zwevende toestand slechts vaag bekend.
Daarom zoekt hij de bodem. Schraapt daar schelpen van de bodem en raakt af en toe verward in het zeewier.
Anansi belaagt hem en de in de doolhoven van de koraalriffen raakt hij de weg kwijt.
-----
-----
Bergman

Uit: Overpeinzingen van een inktvis....
-----

MONOLOOG

geborgen zijn in deze lauwe dreven
en weten, dat men hier gebieder is;
de armen strekken naar het angstig leven,
dat siddert tussen dood en duisternis.

mijn ademen doet traag de waat'ren vloeien,
waar ik mijn naam speels had in 't zand gegrift;
ik haat de kwallen, die als rozen bloeien,
en sluit mijn ogen voor hun troeb'le drift

-----

RESIGNATIE

zichzelf te zien als een voos vegeteren,
gevallen uit Octopus' grillige hand;
verschalen en een nieuw geslacht formeren,
tot de gedachten stokken in het zand.

een weke pijn belaagt mij in mijn dromen;
straks zullen kreeften door mijn kieuwen waden,
wanneer ik statig zal zijn opgenomen
onder 't stompzinnig gapen der najaden.

(najaden=mosselsoort)

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 6
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 14 apr 2008, 12:29

@ Yopi,
Wat een mooie gedichten!
Wie heeft die geschreven? Jij?
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 3
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 14 apr 2008, 14:45

@Eva: Was het maar waar..bij mij wordt het altijd cryptische rotzooi :-(

Gebruikersavatar
Eva Lilith
Posts in topic: 6
Berichten: 2242
Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
Contacteer:

Bericht door Eva Lilith » 14 apr 2008, 15:25

Yopi schreef:
@Eva: Was het maar waar..bij mij wordt het altijd cryptische rotzooi
Oowww... Ja... Dichter: Bergman (ps. voor Aart Kok, 1921). Ik zag 't.
Wel mooi!
Nou, bij mij worden het altijd fantasieën en soort vrije associaties op een thema. :smt010 + :D

Ik waardeer jouw 'cryptische rotzooi'!
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)

djenci
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:58
Contacteer:

Bericht door djenci » 12 mar 2011, 16:08

Bliksem wordt aangetrokken naar de aarde omdat de aarde eigenlijk een magneet is... Natuurlijk niet letterlijk een magneet...

Je hebt 2 polen... Een magneet heeft 2 polen...

Zwaartekracht = magnetische kracht...

Dus zwaartekracht bestaat niet...

Hoe meer verlicht je wordt, hoe minder magnetische kracht er zich in je lichaam bevindt...

Magnetische kracht is dus negatief geladen energie er zich in je lichaam bevindt...

Dit valt niet te vergelijken met hoe dik je bent...

Al staat het wel met elkaar in verband want hoe positiever geladen je bent qua energie... Hoe sneller je denken, hoe sneller je reactievermogen, hoe sneller je metabolisme, hoe meer calorieën je verbruikt et cetera et cetera...

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 mar 2011, 18:14

djenci schreef:Zwaartekracht = magnetische kracht...
Nee, zwaartekracht is geen magnetische kracht.

djenci
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:58
Contacteer:

Bericht door djenci » 12 mar 2011, 23:29

okke schreef:
djenci schreef:Zwaartekracht = magnetische kracht...
Nee, zwaartekracht is geen magnetische kracht.
Jij bent een zeer onverstandige persoon...

Zwaartekracht is magnetische kracht...

In alles wat op de grond staat zitten metalen...

Ook in het menselijk lichaam...

Heb jij ooit al iets gestudeerd in je leven? Ik denk het niet!

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 2
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 12 mar 2011, 23:36

Zwaartekracht en magnetische kracht zijn twee verschillende vormen van aantrekking voor zover je in een studie zal leren
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 mar 2011, 00:19

djenci schreef:Zwaartekracht = magnetische kracht...
okke schreef:Nee, zwaartekracht is geen magnetische kracht.
djenci schreef:Jij bent een zeer onverstandige persoon... [...] Heb jij ooit al iets gestudeerd in je leven? Ik denk het niet!
Je hoeft echt niet zo te gaan katten als we het ergens (nog) niet over eens zijn.
djenci, vervolgens, schreef:Zwaartekracht is magnetische kracht... In alles wat op de grond staat zitten metalen... Ook in het menselijk lichaam...
Het leuke van magnetische kracht is dat het kan aantrekken, maar ook afstoten. Zwaartekracht kan alleen maar aantrekken.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 2
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 13 mar 2011, 09:44

Ik vind hem wel een aanwinst Okke. Een respectloze dwaas is wel goed om op los te gaan LOL
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

alain
Posts in topic: 1
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 16 mar 2011, 22:41

djenci, ik vind het een juist verhaal, al denk ik dat je optel som moet maken. het is naar mijn inziens niet compleet.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten