gebrek aan ernst

Waar hebben we het eigenlijk over?
Gesloten
neus
een mega filosoof
Posts in topic: 4
gebrek aan ernst

Bericht door neus » 04 mar 2018, 20:11

Gebrek aan ernst

Ik noemde het flapdrol mentaliteit
Om in het huidige tijdsgewricht
Als bon-vivant te leven

Ernstig ontwricht in angst en rationele overwegingen
Om mijn leven aan banden te leggen

En juist daar begrijpen wij elkaar niet

Waarom zou ik mijzelf kwellen, uit eventueel idee van goedheid
Terwijl ik als gekwelde mens zo onuitstaanbaar ben?

En moet ik blij zijn met hen
Die ernst aan mijn leven verlenen
Door mijn onuitstaanbaarheid te willen bedreigen?

RobW
een keizer filosoof

Bericht door RobW » 04 mar 2018, 21:38

Zoals ik het zie.

Een verandering teweegbrengen is een combinatie van de ‘current state’ en de energie van denken/observatie/ervaren.
Aan die knopjes kan je draaien. Herhaling van zetten levert vaak hetzelfde op, dus heb je soms ook wat geluk nodig iets nieuws te vinden wat je op dat moment nodig hebt.

Een verandering is meer als alleen maar doen. Maar het kan ook alleen uit acceptatie bestaan.
Doen zonder verandert te zijn levert narigheid op. Net zoals toch doen, terwijl dit in conflict is met de ik 2.0 Beide versies met hun eigen dynamiek.

Verder wat ik nog van belang vind is de volgende quote. The inner world is the outer world and the outer world is the inner world.

Maar wat iemand uiteindelijk moet doen, moet hij of zij zelf weten. Ik kan er een mening over hebben, maar die is alleen maar van mij.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 04 mar 2018, 21:56

Hallo RobW, je uit je heel voorzichtig, dat toont volgens mij al wel aan dat je ook ernstig bent.

Zoals ik het zie moet de ernst je niet gaan verteren. Er is soms licht, soms duisternis. Zeer moeilijk om te vertrouwen.

Misschien is vertrouwen dat een positief onderscheid kan zijn. Ik hoop het verder wel.

Ernst voorkomt misschien dat ik het bestaande vertrouwen geef, terwijl ik dat wel wil.

RobW
een keizer filosoof

Bericht door RobW » 04 mar 2018, 22:14

Zoals je weet ben ik gestopt met hier schrijven. Een van de redenen is dat ik mij stoor aan mezelf door de vorm van communicatie. Praten ervaar ik meer als samen en schrijven provoceert denk ik een gevoel van separatie. Kort en bondig en in oordelen. In plaats van niet weten en samen ontdekken.

Wat ik voor mijzelf ontdekt heb is dat het temmen van oordelen positief uitwerkt. In jouw antwoord gebruik je het woord vertrouwen. In mijn hoofd is dat een oordeel en als het oordeel geveld is, stopt het denken, in mijn hoofd.

Wat ik zo supermooi aan oosters denken vind is het idee om continue te observeren. Ik denk dat je wel begrijpt welke schoonheid ik bedoel.

Ik zie het leven als een continuïteit en het oordeel op t1 en t2 en t3 doet er voor mij niet zo toe omdat zijn alleen maar nu is. Deze gedachte heeft er zelfs toe geleid dat ik ‘mezelf’ niet eens meer serieus kan nemen(soms wel natuurlijk :-) ).

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 05 mar 2018, 06:33

Hallo RobW,

"temmen".

Ik hoop dat er hier voldoende inspiratie kan zijn voor lezers en schrijvers gelijk.

RobW
een keizer filosoof

Bericht door RobW » 05 mar 2018, 08:01

"temmen"

Nu ik het zo zie staan als werkwoord :-)

Het gaat steeds meer vanzelf. Maar ik doe het ook soms als activiteit als ik dat nodig vind :-)

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 05 mar 2018, 13:42

RobW schreef:
05 mar 2018, 08:01
"temmen"

Nu ik het zo zie staan als werkwoord :-)

Het gaat steeds meer vanzelf. Maar ik doe het ook soms als activiteit als ik dat nodig vind :-)
Als temmen een soort van vertraging/twijfel inbrengen is, is dat wat anders dan een ideaal nastreven/bevorderen.

cora
een koning filosoof
Posts in topic: 1

Bericht door cora » 06 mar 2018, 17:41

RobW schreef:
04 mar 2018, 22:14
Zoals je weet ben ik gestopt met hier schrijven. Een van de redenen is dat ik mij stoor aan mezelf door de vorm van communicatie. Praten ervaar ik meer als samen en schrijven provoceert denk ik een gevoel van separatie. Kort en bondig en in oordelen. In plaats van niet weten en samen ontdekken.

Wat ik voor mijzelf ontdekt heb is dat het temmen van oordelen positief uitwerkt. In jouw antwoord gebruik je het woord vertrouwen. In mijn hoofd is dat een oordeel en als het oordeel geveld is, stopt het denken, in mijn hoofd.

Wat ik zo supermooi aan oosters denken vind is het idee om continue te observeren. Ik denk dat je wel begrijpt welke schoonheid ik bedoel.

Ik zie het leven als een continuïteit en het oordeel op t1 en t2 en t3 doet er voor mij niet zo toe omdat zijn alleen maar nu is. Deze gedachte heeft er zelfs toe geleid dat ik ‘mezelf’ niet eens meer serieus kan nemen(soms wel natuurlijk :-) ).
Hallo Rob,
“Ik zie het leven als een continuïteit”….als een continuïteit van wat?
Dit vraag ik omdat je oordelen plaatst op gemarkeerde tijdsstippen t1 en t2 en t3 , die er dan ook niet toe doen omdat zijn/realiteit altijd nu is.

RobW
een keizer filosoof

Bericht door RobW » 06 mar 2018, 20:56

Ik kan natuurlijk makkelijk bewerken dat bestaan alleen maar nu is. Gisteren is voorbij en morgen moet nog komen. Ik kan dan vervolgens beweren dat denken een illusie is, omdat ik in de vorige zin beweerde dat tijd niet bestaat. Denken is met kennis/geheugen en is dus altijd in tijd, dus het verleden. Enzovoort………… Waarom is er überhaupt kennis nodig, als je gewoon kan ‘zien’ ?

Dit is wat ik begrijp van wat de non duality teachers uitdragen. En als je deze definities hanteert is het voor de niet non duality stroom mensen ook prima te accepteren denk ik. Gewoon een gegeven, niets meer en niets minder.

Maar als ik mijzelf de vraag stel of dit een idee is of een feit (actualiteit die nu gaande is), dan kan ik niets anders zeggen dat het niet voorbij het intellect komt en dus een idee blijft. Sowieso is deze mindset denk ik ongeschikt voor mij, maar wel heb ik het gevoel dat het me iets wil leren. Daarom luister ik soms nog.

Omdat dit dus voor mij een idee is, leef ik dus gewoon in tijd en is dit voor mij ook realiteit. (probeer te begrijpen wat ik zeg en stoor je niet aan definities). In het hindoeïsme noemt men alles dat geschapen is met het brein, maya. Ik weet weinig van hindoeisme, maar ik denk dat ik het ook zo bedoel.

Dan krijg je vervolgens dat, als ik het woord continuïteit gebruik, dit niets anders betekent als t1, t2 en t3 in de vorm van geheugen.

Mijn belangrijkste kennis is dat het hebben van aandacht de conditionering kan verminderen. Waar dat naartoe gaat leiden weet ik niet en maakt ook niet uit. Ik zie het wel. Uit dit gegeven komt denk ik ook mijn interesse voort van wat jij denk ik uitdraagt. Bestaat psychologische tijd ?

memeticae
een master filosoof
Posts in topic: 1

Bericht door memeticae » 07 mar 2018, 22:05

Even tussendoor ...

Is er dan niemand die zich de waarde van de bewaarwording van de fantasie van "elkaar eens ontmoeten" afvraagt?

Of zit daar per definitie reeds een perverse gedachte achter?

::

Dat zou pas jammerlijk zijn, daar kan geen muur tegen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Gesloten