Nee.Dan spreekt hij zichzelf tegen
Het gaat om overdraagbaarheid. Dat is alleen mogelijk in 'De wil als voorstelling'
Begrijp je mijn argument eigenlijk wel?yopi schreef:ArjenNee.Dan spreekt hij zichzelf tegen
Het gaat om overdraagbaarheid. Dat is alleen mogelijk in 'De wil als voorstelling'
Wat jij wil, maar ik denk dat wat jij ziet niet in Schopenhauers werk aanwezig is. Daar complimenteer ik je op. Je zou daarom zijn woorden los moeten laten zodat je verder kunt kijken. Wat dat betreft lijkt het me alleen maar goed om erop los te topiccen.Zie je dan geen verschil tussen eenheid ervaren en eenheid denken.
En hoe on-grappig is kwetsbaarheid tussen eenheid denken en eenheid ervaren. Tussen afgescheidenheid en niet afgescheidenheid. Een onmogelijkheid die ervaring van eenheid:
En daar zat het volgende discussiepunt: innerlijkheid=gevoel.
Jij wilde S. daar tussen zetten.
Dus toch maar op gevoel topiccen en S. laten rusten? Wat denk je daar van?
Dit is niet waar. Eenheidservaringen kunnen ook bestaan bij gescheiden objecten. Dit is in ieder geval de redenatie waarmee mensen die openlijk voor die ervaringen zijn uitgekomen jarenlang (en nog steeds naar ik meen) opgesloten worden. Als er inderdaad geen eenheid bestaat zoals jij suggereerd moet je toch tenminste dit inzien.Eenheids ERVARING is alleen solipsistisch mogelijk. Naar mijn idee heb je dat zelf ook al een paar keer op z'n minst gesuggereerd.
Vanuit 1. vraag ik naar je ervaring, niet naar je meningUitgangspunt voor filosoferen voor mij (voorlopig):
Denken begint altijd ergens mee, en hoort dus daarom na verloop van tijd terug te keren bij de oorspronkelijke aanleiding.
Probleem: Hoe te voorkomen als je samen met anderen ergens over begint in oeverloosheid te eindigen. en dan natuurlijk niet in praktische oplossingen onder te gaan. (wel zo praktisch weliswaar).
Zeg maar: resultaat gericht.
Voorlopige mogelijkheden:
1. Terugzoeken aanleiding tot vragen (expliciet maken door door te vragen op elkaar {zelfkennis is moeilijk})
2. Wat leeft er aan geinternaliseerde antwoorden, brokstukken kennis enzovoort (ook expliciet maken)
3. Discipline
Ik ook, maar dan moeten we beiden de tegenwoordigheid van geest behouden om ontopic te blijven.yopi schreef:Ik vind dat dit topic over S. moet blijven gaan.
We zijn allemaal toch aapies? Die apen na. Toch aap je van allerlei verschillende mensen na. Dat bewijst dat het je eigen mengelmoesje is geworden. Dat is wat ik een eigen mening/filosofie zou noemen.Aangezien ik geen eigen filosofie heb (alles gejat, zoals ik al vaker gezegd heb) is het lastig die naar voren te brengen.
Suit yourself, ik struikel daar niet zo over. Wel struikel ik daarover als je vervolgens mij precies dit gaat verwijten. Dan zet ik een spiegeltje neer. Me dunkt dat we beiden ook slechts mensen zijn met hun eigen tekortkomingen. Juist daarom vind ik fora zo leuk: je leert nog eens wat en je komt jezelf nog eens tegen. Een nadeel vind ik echter dat onbegrip vaak ten koste gaat van de sfeer. Laten we hier beiden voor waken.Andere filosofen zijn wat mij betreft als een kluwen derde personen aanwezig bij mijn manier van topiccen. In het begin op dit forum zette ik er steeds die namen bij en ook: 'denk ik', als dat zo uitkwam.
Maar ik heb ook steeds gezegd dat het vervelend wordt om overal 'denk ik' achter te zetten. Dus beide doe ik niet vaak meer.
In dit geval zou ik de gum pakken en daarna kijken hoe of wat.Het enige 'eigene' wat ik zo even kan bedenken staat in 1 van mijn eerste posts:Dat is helemaal waar. Het heeft een "oorzaak". Het terugkomen op een bepaald punt is de "telos" van die gedachte. Overigens is dit waarom ik meldde dat logaritmen ee "doel" hebben. Maar dat moeten we daar bespreken denk ik.Uitgangspunt voor filosoferen voor mij (voorlopig):
Denken begint altijd ergens mee, en hoort dus daarom na verloop van tijd terug te keren bij de oorspronkelijke aanleiding.
Mijn oplossing is deze: door middel van inductief redeneren metafysisch naar de onderwerpen kijken. Dan kunnen algemene regels verzonnen worden. Daarna bekijk ik meestal ook de waarde van de gedachte vanuit transcendentaal oogpunt.Probleem: Hoe te voorkomen als je samen met anderen ergens over begint in oeverloosheid te eindigen. en dan natuurlijk niet in praktische oplossingen onder te gaan. (wel zo praktisch weliswaar).
Zeg maar: resultaat gericht.
Voorlopige mogelijkheden:
1. Terugzoeken aanleiding tot vragen (expliciet maken door door te vragen op elkaar {zelfkennis is moeilijk})
2. Wat leeft er aan geinternaliseerde antwoorden, brokstukken kennis enzovoort (ook expliciet maken)
3. Discipline
Snap ik niet helemaal en zou ik wel als topic willen zien.Mijn oplossing is deze: door middel van inductief redeneren metafysisch naar de onderwerpen kijken. Dan kunnen algemene regels verzonnen worden. Daarna bekijk ik meestal ook de waarde van de gedachte vanuit transcendentaal oogpunt.
Dit moeten we in pb's doen.yopi schreef: Dat verwijt snap ik ook niet.
Meerdere ervaringen eigenlijk. Me dunkt dat dit een ander topic zou moeten zijn (eentje over het Arjen-isme).Ik geef hierboven aan waarom ik naar ervaring vraag:
Welke ervaring heeft je denken in werking gezet: het begin dus. Anders komen we nooit verder met welles en nietes over eenheid, al en dat soort leuke dingen.
Ik vraag me eerlijk gezegd af wat ik precies doe wat al dit tot gevolg heeft behalve dat ik ervaringen ken waar ik ook achter sta die ik niet kan verklaren. Maar dat lijkt me ook een ander topic.Ik probeer in ieder geval pijnpunten in het filosoferen tussen ons twee te doorbreken. Zoiets is met jou en Zizzy ook aan de gang (dacht ik )
Als ik iets kan betekenen, graag!
Ik vind dat je het hoofdwerk van Hegel moet vergelijken met het hoofdwerk van Schopenhauer 'De wereld als wil en voorstelling'. Naar het schijnt zijn die twee qua gewicht wel equivalent. Zelfs Bertrand Russell in zijn 'Geschiedenis der westerse filosofie', hoewel hij zacht uitgedrukt weinig sympathie heeft voor S. als mens, vindt zijn filosofie 'van grote betekenis als mijlpaal in het historische ontwikkelingsproces'. Bryan Magee, die in zijn 'Bekentenissen van een filosoof' het vrijwel steeds met Russell oneens is, is zelfs nog lyrischer in zijn beoordeling. Niet van de mens S. natuurlijk, het was wel een hurk.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten