sympathie

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
neus

Bericht door neus » 16 sep 2014, 18:39

philotuut schreef:@neus
Het lijkt mij een grote persoonlijke uitdaging mededogen te hebben, wanneer de rede door emotie en subjectiviteit gekleurd schreeuwt om handelen. Overigens wel een mooie uitdaging.
Mvrgr
Rede komt pas achteraf en we moeten uitkijken dat emotie geen slechte naam krijgt. Veel moraliteit komt voort uit emotionaliteit en is juist goed. Ik denk dat het slechts de omstandigheden zijn die nopen tot handelen. Niet iedereen zit onder dezelfde omstandigheden en karakter is ook een omstandigheid.

neus

Bericht door neus » 16 sep 2014, 18:58

Ik denk dat je kan willen, en omstandigheden kan willen, maar wat vooral gebeurt is dat mensen bepaalde omstandigheden niet willen. Ik zou de omstandigheden in Syrië ook niet willen. Mijn omstandigheden zijn niet zodanig dat ik wat met die wil doe echter...

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 11
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 16 sep 2014, 21:02

yopi schreef:
neus schreef:Nee, de oorlog de oorlog te verklaren kan niet, want dan blijven er teveel mensen leven en dat IS een probleem.
Daar is eens een opera over gemaakt door een componist in Theresienstadt. Ik ben zijn naam (ook al) kwijt. Maar dat maakte wel indruk op mij, ook vanwege die context.
Bedoel je misschien: Viktor Ullman's Der Kaiser von Atlantis?

(Eén uitvoering ervan.)

Indrukkend werk, zeker als je beseft in welke tijd en omgeving het werd geschreven.

Ik ken het gegeven uit een sprookje, waarvan ik dan weer de naam vergeten ben:
Dood ging in staking, omdat de keizer dacht zijn werk wel over te kunnen nemen. Niemand ging meer dood. De wereld werd te vol en iedereen leed gruwelijke pijnen, en smeekten aan de Dood zijn werk weer op te pakken. En iedereen leefde nog lang en gelukkig. In de wetenschap, eens, dood te gaan.

Er staat me iets bij dat het zomaar van Grimm, zou kunnen zijn.

Hm, de gebroeders Grimm: de moraalfilosofen van het sprookjesbos.

Maarreeeh .. wat was het onderwerp ook al weer? ... Oh ja, sympathie.

Ik voel, in deze context, sympathie voor de dood.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 36
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 sep 2014, 00:34

Die bedoelde ik! Wat leuk dat je die ook kent ..

Ik ken veel van de sprookjes van de gebroeders. Maar deze komt me niet eens bekend voor ..

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 11
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 sep 2014, 01:08

yopi schreef:Die bedoelde ik! Wat leuk dat je die ook kent ...
Nu ken.

Je geheugen laat je niet in steek en het internet *) stelde me in staat op te zoeken waar ik dacht dat jij het over had.

De bevestiging, dat ik vond wat jij bedoelde is mijn glorie. (of die van goegel misschien)

Over sprookjes gesproken: Ken je deze van Andersen?
Kleine Klaas en Grote Klaas
Maar da's eigenlijk geen sprookje, meer een waar verhaal, hij zegt het immers zelf.

;)



*) Bestaat uit meer dan goegel.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 36
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 17 sep 2014, 01:23

Had ik ooit gelezen en nu opnieuw. Prachtig verhaal, fuck de toelichting. (Alleen de eerste regel gelezen)

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 11
Berichten: 6592
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 sep 2014, 01:29

Ja, nou ja .. fuck de toelichting ...


De toelichting stelt je in staat te kijken of de recensent het hele verhaal wel begreep.

Zo heb je goeie en slechte recensenten.
Geschiedschrijvers worden ze ook wel eens genoemd.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten