Dooie boel hier

Zonder enige discussie de beste plek voor een gesprek.
Gesloten
Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Dooie boel hier

Bericht door Jeroen » 26 mar 2010, 09:10

Zo, mannen (en af en toe een vrouw). Eindelijk uitgediscussieerd? Tja en wat dan? Praatjes over het weer? Hoe moeilijk is het om inhoudelijk over iets te praten zonder dat het verzand in een welles/nietes strijd? Oh je bent het daar niet mee eens!? Uiteraard! Dat zit toch in jouw aard: alles aan de kaak stellen? Nou ja, zie wat er van komt; op een zeker moment is iedereen wel klaar met je, ze luisteren niet meer, vermijden je zelfs. Of misschien heb je zelf al besloten (als voorzorgsmaatregel) om als heremiet te gaan leven, want niemand die je toch begrijpt.

Nou ik begrijp het wel hoor. Ik verzand zelf ook nogal snel in discussies, terwijl ik eigenlijk liever een gesprek wil. Mijn probleem is dat ik me eerst gehoord wil voelen. Dus als ik het idee heb dat de ander mij niet gehoord heeft, dan begin ik te drammen. Krijg ik dan nog geen sjoeger dan begin ik te steigeren. En als ze me dan nog geen gelijk willen geven dan zijn ze kennelijk te dom en het niet waard om mee te praten. Dan kap ik het af en loop ik weg. Einde discussie.

Daarom schrijf ik dit in het Socratisch Gesprek. Want eerlijk gezegd ben ik al die discussies beu. Dat is ook de reden dat ik hier ben weggegaan. Ik wil inhoudelijk praten in een gesprek waarbij beide partijen elkaar de ruimte gunnen en geven. Waarbij beide partijen naar elkaar luisteren, waarbij ieder begrijpt dat jouw beleving, jouw werkelijkheid, DE werkelijkheid is, voor jou! Ik wil gehoord worden. En ik ben bereid naar je te luisteren. Echt te luisteren, met volledige aandacht.

Als introductie zal ik een kleine update vertellen over waar ik nu sta.

Ik ben november vorig jaar begonnen met de opleiding LifeCoaching aan het Atma instituut in Amersfoort. De eerste paar lessen gingen over gesprekstechnieken. Over LSD (luisteren, samenvatten, doorvragen) en over hoe je rapport (fr) krijgt met je coachee; een vertrouwensband. Daarna zijn we onszelf gaan onderzoeken dmv het kijken naar onze eigen geschiedenis; het gezin waarin we opgegroeid zijn; over zelfvertrouwen, onzekerheid, faalangst en de innerlijke criticus; over de psychologie vh kind, overlevingsstrategieën en het innerlijk kind; en over krachtbronnen: wat geeft je houvast, waar voel je eigenlijk jouw angsten en spanningen, waar zitten ze en hoe ga je met ze om.
Allemaal reuze interessant als je bereid bent naar je-zelf te kijken. En dat valt af en toe echt niet mee. Het is ZOOO VEEEL makkelijker om de ander de schuld te geven van hoe jij je voelt, ZOOO VEEEL makkelijker om het buiten jezelf te leggen of te zoeken. Het is OOOH ZOOO moeilijk om je zelf in de spiegel aan te kijken en eerlijk te zijn naar en over je zelf. Bah wat is dat confronterend af en toe. Maar OOOH ZOOO leerzaam. Ik ben een ander mens geworden de afgelopen maanden. Tuurlijk zijn m'n oude gewoontes niet zo maar als sneeuw voor de zon verdwenen, maar ik zie ze nu veel sneller en kan ze toegeven. Veelal nog steeds achteraf, maar af en toe ook al tijdens het gebeuren er van, en dat is voor mij echt een hele grote stap vooruit, omdat ik het dan meteen ter plekke kan aan pakken en anders kan doen.

Goed tot zo ver mijn kleine introductie.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 26 mar 2010, 09:50

Hoi Jeroen.

Leuk dat je van je laat horen en fijn dat LifeCoaching zo goed bevalt. Hoor je van huisgenoten en anderen die jou kennen ook terug dat je een ander mens geworden bent?

Ik had zelf bij het eerste deel van je bericht juist de gedachte: Daar heb je Jeroen weer met zijn cynische aanvallen. Maar de rest van je bericht had dat cynisme juist helemaal niet. Een beetje verwarrend.

Hoe lang duurt de opleiding?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 mar 2010, 10:54

Ha Jeroen! .. Wat een verassing ..

Wat een provocatie ook direct weer, met als onderstroom je nieuwe perspectieven ..
Ben je nu niet meer boos (of verdrietig)?

Over het weer raak ik niet uitgepraat. Net zo min als over filosofie.

Ben benieuwd of je hier nu leven in de brouwerij gaat brengen en op wat voor manier. Voorlopig socratisch en LSD en ook met je eigen karakter denk ik .. hoop ik moet ik zeggen, want ik heb er geen zicht op wat je gaat doen natuurlijk.
Heb je dat zelf wel?

In ieder geval ben ik blij dat je wat laat horen; en benieuwd hoe het verder gaat. In ieder geval ben je lekker bezig denk ik.

groeten,
Yopi
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 27 mar 2010, 16:03

Ik heb je gehoord! Heel herkenbaar allemaal.

Ik hoop wel dat dat militante weigeren en steigeren niet zal verdwijnen!
Weigeren en steigeren is soms de eerste stap voor mij. De tweede stap, is een luisterend oor en een kijkend oog.

Luisteren en kijken naar de realiteit en naar je zelf. Maar goed ik ben nu weer met mezelf bezig.

Ik heb jou zojuist gehoord en ik heb jou goed verstaan!

Ken jij die van 'het kosmetische luisteren?'
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 2
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 27 mar 2010, 18:46

een machtsvrije-discours is een illusie..
maar welkom terug Jeroen.

Gebruikersavatar
Om
Posts in topic: 2
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 feb 2008, 23:44
Contacteer:

Bericht door Om » 27 mar 2010, 18:48

een machtsvrije-discours is een illusie..
maar welkom terug Jeroen.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 01 apr 2010, 20:14

okke schreef:Hoi Jeroen.

1.Leuk dat je van je laat horen en fijn dat LifeCoaching zo goed bevalt. Hoor je van huisgenoten en anderen die jou kennen ook terug dat je een ander mens geworden bent?

2.Ik had zelf bij het eerste deel van je bericht juist de gedachte: Daar heb je Jeroen weer met zijn cynische aanvallen. Maar de rest van je bericht had dat cynisme juist helemaal niet. Een beetje verwarrend.

3.Hoe lang duurt de opleiding?
1. ja, een stuk vrolijker en ik luister beter.
2. ik begrijp je verwarring.
3. ongeveer 18 maanden.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 01 apr 2010, 20:19

yopi schreef:Ha Jeroen! .. Wat een verassing ..

1. Wat een provocatie ook direct weer, met als onderstroom je nieuwe perspectieven ..
Ben je nu niet meer boos (of verdrietig)?

Over het weer raak ik niet uitgepraat. Net zo min als over filosofie.

2. Ben benieuwd of je hier nu leven in de brouwerij gaat brengen en op wat voor manier. Voorlopig socratisch en LSD en ook met je eigen karakter denk ik .. hoop ik moet ik zeggen, want ik heb er geen zicht op wat je gaat doen natuurlijk.
3. Heb je dat zelf wel?

In ieder geval ben ik blij dat je wat laat horen; en benieuwd hoe het verder gaat. In ieder geval ben je lekker bezig denk ik.

groeten,
Yopi
1. als ik niet meer boos of verdrietig zou zijn, zou ik dood zijn. Maar ik denk dat je bedoelt of ik er nu anders mee omga, klopt dat?
2. deze brouwerij heeft mij niet nodig kwa levenselixer.
3. ja, ik kom langs om mijn verhaal met jullie te delen.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 01 apr 2010, 20:20

ziznl schreef:Ik heb je gehoord! Heel herkenbaar allemaal.

Ik hoop wel dat dat militante weigeren en steigeren niet zal verdwijnen!
Weigeren en steigeren is soms de eerste stap voor mij. De tweede stap, is een luisterend oor en een kijkend oog.

Luisteren en kijken naar de realiteit en naar je zelf. Maar goed ik ben nu weer met mezelf bezig.

Ik heb jou zojuist gehoord en ik heb jou goed verstaan!

Ken jij die van 'het kosmetische luisteren?'
Fijn om gehoord te worden!

En nee, die ken ik niet. Vertel?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 01 apr 2010, 20:22

Om schreef:een machtsvrije-discours is een illusie..
Dat is een mooie overtuiging, alleen kan ik er niets mee.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 02 apr 2010, 19:24

Jeroen schreef:En nee, die ken ik niet. Vertel?
Het verschijnsel dat ik al een tijdje herkende bij andere mensen. Deze mensen vertoonde in eerste instantie alle uiterlijke kenmerken van iemand die luistert. In tweede instantie, als ze zelf aan het woord kwamen, bleken ze helemaal niet te geluisterd te hebben. In het weiger en steiger gedrag wat ik daarna ging vertonen, dacht ik zelf ook dat ik nog luisterde.

Nu weet ik dat het andere persoon en ikzelf ook slechts cosmetisch luisterde.
Het laatste wat ik heb ontdekt zijn mensen, die daar erg goed in zijn in dat cosmetische luisteren. Het lijkt wel of ze een soort pyschologisch-cosmetische ingreep bij zich zelf hebben laten doen bij een of andere succesmanagerscursus. Deze mensen slagen er nagenoeg feilloos in de indruk te wekken dat ze luisteren. Maar echt hoor: ze doen het niet.

Nou herken ik plotseling fucking veel van die mensen die die psychocosmetoluisteringreep hebben gedaan. Op TV, in bedrijfsleven, in politiek, grrr..politie, gezondheidszorg...overal kom je die lui tegen.


(luister je nog????) :greins:
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 03 apr 2010, 00:03

Hè, wat zei je :shifty:
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 03 apr 2010, 07:31

Jeroen schreef:Hè, wat zei je :shifty:
euh huh...Nou. dat als mensen wel de indruk geven of willen geven dat ze luisteren en dat feitelijk niet doen, dat dat dan cosmetisch luisteren wordt genoemd. :peace:
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 03 apr 2010, 10:21

Dat was een grap. Jij zei: luister je nog. En ik deed net alsof ik niet geluisterd had en wakker schrok: huh wat zei je?

Ik ken dat wel, dat cosmetisch luisteren. Mensen die hebben geleerd om te doen alsof ze luisteren, om de ander een 'gehoord' gevoel te geven. Een ander soort is mensen die na 3 woorden van jou al weten wat ze terug gaan zeggen, je dan beleefd uit laten praten en dan komen met wat ze al die tijd al hadden willen zeggen. Alles wat zo'n beetje na die 3 woorden is gezegd is bijna volledig niet binnen gekomen bij ze.

Ik leer mezelf steeds meer nieuwe beleefdheden aan. Zoals iemand onderbreken als ik in gedachte schiet: sorry, ik kan je even niet meer volgen, schoot weg in gedachten. Of als ik iemand niet begrijp: ik onderbreek je even, ik kan je niet meer zo goed volgen, wil je dat nog eens herhalen. Of als ik die persoon echt niet begrijp: kan je dat anders uitleggen? Met andere woorden, of een voorbeeld misschien?

Soms heb ik zelfs de beleefdheid om tegen iemand te zeggen: ik heb nu geen zin om daar over te praten, kunnen we daar een andere keer over verder gaan?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 04 apr 2010, 18:02

Ik weet inmiddels wel wanneer het bij mij weer zo laat is. Dan kan en wil ik niet meer luisteren. En dat is inderdaad het ideale moment voor die door jou beschreven beleefdheden. Ik herken die beleefdheden dus ook. Het zijn de beleefdheden die eerlijk zijn naar jezelf en eerlijk zijn naar de ander en daardoor inderdaad de ruimte geven om uit de gevaarlijke impasse van het cosmetische luisteren te komen.

Maar vaak is het ook - gewoon weer eens te laat. Dan ben ik al weer zo hard aan het doordraven met mijn eigen ding - en tegelijk niet luisteren dus - dat de schade aan de overkant al niet of nauwelijks meer is te herstellen. Terwijl de locomotief - die ik is - dan nog maar net op stoom begint te komen...pffffff... :smt036
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 05 apr 2010, 10:26

Ik had gister een gesprek met een vriend over aanwezig zijn, over luisteren en aandacht hebben en over hooggevoeligheid. Samen kwamen we erachter hoe dit werkt bij ons. Hier een voorbeeld hoe het werkt bij mij:

Afbeelding

Links een normaal persoon met een veld om zich heen waardoor in en uitdrukken worden gefilterd. Niet alles komt binnen of naar buiten. Dit is hoe veel mensen het ervaren.

Bij HSP-ers werkt het iets anders. Laten we voor het gemak zeggen dat het filter niet goed werkt en er dus te veel binnen of naar buiten komt. Als reactie op het te veel naar binnen komen heb ik voor mezelf een veld buiten mezelf ontwikkeld: mijn eigen veilige fantasie wereld.

Hier woon ik, al kan ik steeds beter, naarmate ik ouder wordt en meer bewustzijn ontwikkel, het veld weer samevoegen met mn lichaam. Maar dit kost me nog wel erg veel moeite. Voor ik het door heb schiet ik weer weg. En dan luister ik nog maar half of soms helemaal niet. Mn lichaam registreerd nog wel van alles, maar het komt niet echt binnen.

Kan je me nog volgen?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 05 apr 2010, 10:34

Jeroen schreef:Kan je me nog volgen?
Ja.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 05 apr 2010, 10:47

Jeroen schreef:
Kan je me nog volgen?
Heel goed zelfs. Ik word zefls beroerd door herkenning!


In mijn droomwereld ben ik ook in een soort afscheiding van mijn lichamelijke wereld. Misschien zelfs nog sterker. Mijn droomwereld is mijn geestelijke wereld, van waaruit ik vrijwillig afdaal tot mijn lichamelijke wereld, als ik met een exces uit mijn droomwereld te maken heb.
Andersom stijg ik op uit mijn lichamelijke wereld als ik daar een tekort ervaar.

En natuurlijk zijn er de Anderen en de anderen, Personen in mijn Fantastische droomwereld en personen in mijn realistische wereld die me lastig vallen of Verleiden.

Ben ik nu nog te volgen?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 06 apr 2010, 09:51

Ja, prima te volgen.

Wat ik nu aan het oefenen ben is om weer terug te gaan naar het linker figuur. Ik heb een techniek geleert die ze de Gouden Bol noemen. Je stelt jezelf dan voor dat je een gouden bol om je heen hebt die je beschermt. Die bol laat alleen datgene binnen wat jij binnen wilt laten (en buiten). Die bol filtert dat wat te veel is er uit. Op deze manier zou je niet meer overprikkelt raken en hoef je dus niet meer naar die droom of fantasie wereld te vluchten.

Vaak vergeet ik die oefening te doen. De opdracht was eigenlijk om het vooral te doen als ik naar een plek ga waar veel mensen zijn of mensen die veel indruk op me maken (familie, bijv). Wel gebruik ik de oefening op het moment dat ik merk dat ik overprikkelt begin te raken en dan werkt hij uitstekent.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 06 apr 2010, 16:20

De Gouden Bol is natuurlijk het truckje om jezelf te redden.
Ik heb een ander truckje gevonden, die ook niet feilloos is, maar ook goed ingezet kan worden. Dat heeft niets met zelfredzaamheid te maken, maar juist met samenwerking. Ik heb inmiddels wat mensen, die mij waarschuwen, wanneer ik begin door te draven. Doordraven die ik namelijk vanuit de niet lichamelijke positie en het paard (lichaam) er onder de sporen geef. Mijn goede vrienden en vriendinnen kunnen dit paard ook beteugelen waardoor zijn op hol slaande ruiter ook niet zo met de zweep hoeft te meppen.

Als ik onder mensen ben die me niets doen, kan ik makkelijk isoleren en op hol slaan. En onder mensen, die me juist weten te prikkelen word ik dan hartstikke rustig.

Ik bedoel te zeggen, dat ik mezelf dus ook kan overprikkelen zeg maar. Ik ben geen heilige, die als die met rust gelaten wordt, zelf ook altijd rustig blijft.

Klinkt als andersom, maar volgens mij hebben we het nog steeds over hetzelfde...Of niet?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 06 apr 2010, 20:26

Ongeveer.

Ik zie wel een verschil tussen overgevoeligheid en hooggevoeligheid. Ik vang soms dingen van mensen op die ze zelf nog niet eens weten. Valt ook niet mee om daar dan wat over te zeggen. Ze (h)erkennen het (nog) niet.

Door mn coach-opleiding leer ik er wel anders mee om te gaan. Zo heb ik de tip gekregen om het in te slikken, te verteren en te kijken wat er dan gebeurt. Of het uit te spreken maar te ontdoen van oordeel of mening en te vragen of het klopt wat ik zie (ik vraag eigenlijk hoe zij het beleven, want voor mij klopt het al ;)). Of ik stel een vraag die misschien lijdt tot zelf inzicht, maar dan wel goed opletten dat het niet stiekem een retorische vraag is, want dan zoek ik eigenlijk alleen maar bevestiging van wat ik al denk te weten.

Dat vind ik nog steeds het lastigste aan het helder-wetend zijn: wanneer is het weten en wanneer is het eigen invulling of projectie?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 06 apr 2010, 20:54

Jeroen schreef: Dat vind ik nog steeds het lastigste aan het helder-wetend zijn: wanneer is het weten en wanneer is het eigen invulling of projectie?
Het geheim is: er is geen verschil.
Reken maar dat ik mijn heldere inzichten projecteer en zelf heb ingevuld. Wie anders in mijn geest vult in en projecteert en heeft heldere inzichten?

Hoe je het ook went of keert, alles waar jij je bewust van bent is de werking van jouw eigen geest. De plaats waar je het resultaat van die werking neerzet verandert daar helemaal niets aan.

Als je mijn post leest, dan dringt het door jouw eigen geestigheid in je bewustzijn. Niet door die van mij. Mijn werk is al klaar voordat jij gaat lezen namelijk.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 apr 2010, 21:25

Zijn jullie beiden helderwetend? Is er verschil tussen helderwetend en helderziend*?

* Volgens de vijfde dimensie wel, maar ik ben benieuwd of dat voor jullie ook zo is.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 06 apr 2010, 21:53

@ okke
Er is maar 1 persoon die exclusieve directe toegang heeft tot mijn intuitieve en zintuiglijke vermogens. En dat persoon heeft geen enkele directe toegang tot andere intuitieve en zintuiglijke vermogens.
Ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal met betrekking tot andere Helderwetenswijzes en Helderzienswijzes.

Ik heb hier wel opvattingen en meningen (die dingen die jij ook altijd hebt) over, maar ik weet niet of je daar in geinteresseerd bent.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 apr 2010, 22:38

Wat een ontwijkend antwoord.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 06 apr 2010, 22:52

okke schreef:Wat een ontwijkend antwoord.
Je bedoelt teleurstellend?
Je zult het er mee moeten doen.

Tenzij je in meningen geinteresseerd bent, dan wil ik nog wel enige moeite doen om je op minder teleurstellende wijze te bedienen.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 apr 2010, 22:53

Waarom zou ik niet in meningen geïnteresseerd zijn?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 06 apr 2010, 23:00

okke schreef:Waarom zou ik niet in meningen geïnteresseerd zijn?
Geen idee. Hoezo vraag je jezelf dat af? Wil je mijn mening nou horen of niet?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 apr 2010, 23:50

Ik begrijp niet dat je een vraag van mij ontwijkt en vervolgens gaat leuren om toestemming je mening te geven. Waar heb je mijn toestemming voor nodig?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 07 apr 2010, 08:09

okke schreef:Ik begrijp niet dat je een vraag van mij ontwijkt en vervolgens gaat leuren om toestemming je mening te geven. Waar heb je mijn toestemming voor nodig?
Ik snap heel goed, dat jij mijn mening niet wil vragen. Ik snap ook heel goed dat je met termen als 'afwijkend antwoord' en 'leuren' etiketjes plakt op de ander.

En je bent geniaal. Ontwijkend gedrag is iets dat mensen, nog niet eerder in mij hebben ontdekt en leuren ook niet. Dat zijn dus aspekten aan mij die ook naar buiten treden. Dat is vreemd, dus ik zal wel bijbedoelingen hebben, met het ontwijken en leuren. Ik zie dat niet bij mezelf, maar ik kijk nu eenmaal niet gemakkelijk in de spiegel. Maar ik denk zo dat jij daar wel dingen over kunt zeggen?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 07 apr 2010, 18:45

Hè fijn, het gesprek is weer bijna in een discussie ontaard :snooty:

Als jullie aan dit gesprek mee willen blijven doen, dan graag meningen over elkaar voor je houden. Praat vanuit jezelf. Vertel me hoe jij de dingen die hier besproken worden ervaart. En als je wil vertellen hoe je over iets denkt of hoe je iets ziet, dan graag gebaseerd op eigen ervaring en niet op kennis, want dan kan ik net zo goed een boek pakken.

Ik heb nog niet zo heel veel ervaring met HSP. Ik heb op een forum daaromtrent eenzelfde vraag gesteld: wat is het verschil tussen hooggevoeligheid en overgevoeligheid. En ik kreeg min of meer dezelfde soort antwoorden: hooggevoeligheid is iets meer dan alleen overgevoeligheid. Door op die stelling voort te borduren kwam ik zelf tot de conclusie dat helder-wetend, horend, voelend en ziend allemaal vanuit diezelfde laag komen.

Ik heb me gaandeweg wat meer verdiept in de antroposofie en daar hebben ze het over veel meer zintuigen dan de 5 die ik bij biologie geleerd heb. En daar voel ik wel wat voor. In de biologie wordt het voelen van warmte, kou en wind, door de huid, onder het tastzintuig geschaard, maar ik ben het met de antroposofen eens, dat zijn afzonderlijke zintuigen. Ik voel ook warmte van binnen, of warmte in mn hart, of leegte. Ook ben ik erg goed in het aanvoelen van de ander z'n stemming. Van de week hadden we paasbrunch met de familie. M'n broertje kwam binnen, ik had hem nog niet eens gezien of gehoord en ik voelde al aan mn water dat er iets aan de hand was, het leek wel of er een onweersbui binnen kwam wandelen. Nou weet ik wel dat een hoop mensen dit af willen doen als hokuspokus of als zweverigheid, maar ik ben er van overtuigd dat ik voor dit soort dingen een scherp ontwikkeld zintuig heb dat door de biologie nog niet begrepen wordt, maar wat de antroposofen maar al te goed snappen. Ik weet alleen nog niet hoe je dit noemt. Ik noem het zelf maar helder-wetend. Ik weet dingen, hoe ik ze weet, weet ik niet, vind ik ook niet zo belangrijk (is wel handig om te weten, maar verder niet), ik weet dat ik het kan en dat is genoeg.

Ze hebben het ook wel eens over een 6e zintuig, maar om nou alles wat niet bij die andere 5 past onder 1 ander zintuig te scharen, vind ik iets te bekrompen gedacht. De antroposofen hebben het over 12 basis zintuigen, waaronder evenwichtszin, levenszin en bijv een zintuig dat er voor zorgt dat je weet waar je bent, ook al kan je niets zien, horen, proeven, ruiken of betasten. En ik zie hier wel wat in. Ik kan met mn ogen dicht ook prima mn evenwicht bewaren (kostte me wel wat training vroeger) en als ik levensmoe ben, dan voel ik dat vooral in buik (3e chakra) of mn hart (4e chakra).

Als je niet geloofd in chakra's en dat soort dingen (of er niet voor open staat), dan is dit wellicht geen gesprek voor jou en verzoek ik je om er dan ook niet aan deel te nemen. Bij voorbaad dank.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 apr 2010, 20:15

Jeroen schreef:Hè fijn, het gesprek is weer bijna in een discussie ontaard :snooty:

Als jullie aan dit gesprek mee willen blijven doen, dan graag meningen over elkaar voor je houden. Praat vanuit jezelf. Vertel me hoe jij de dingen die hier besproken worden ervaart. En als je wil vertellen hoe je over iets denkt of hoe je iets ziet, dan graag gebaseerd op eigen ervaring en niet op kennis, want dan kan ik net zo goed een boek pakken.
Je hebt gelijk. Ik zal daarom mij vraag van voor de discussie weer oppikken:

Zijn jullie beiden helderwetend? Is er verschil tussen helderwetend en helderziend? Volgens de website van vijfde dimensie wel, maar ik ben benieuwd of dat voor jullie ook zo is.
Jeroen schreef:Ik heb nog niet zo heel veel ervaring met HSP. Ik heb op een forum daaromtrent eenzelfde vraag gesteld: wat is het verschil tussen hooggevoeligheid en overgevoeligheid. En ik kreeg min of meer dezelfde soort antwoorden: hooggevoeligheid is iets meer dan alleen overgevoeligheid. Door op die stelling voort te borduren kwam ik zelf tot de conclusie dat helder-wetend, horend, voelend en ziend allemaal vanuit diezelfde laag komen.
Duidelijk. Klopt het dat overgevoelig dan meer gevoeligheid met verklaarbare oorzaken inhoudt en hooggevoeligheid met onverklaarbare oorzaken? Of zoals je hieronder schrijft: waarmee met andere zintuigen dan de bekende vijf wordt waargenomen?
Jeroen schreef:Ik heb me gaandeweg wat meer verdiept in de antroposofie en daar hebben ze het over veel meer zintuigen dan de 5 die ik bij biologie geleerd heb. En daar voel ik wel wat voor. In de biologie wordt het voelen van warmte, kou en wind, door de huid, onder het tastzintuig geschaard, maar ik ben het met de antroposofen eens, dat zijn afzonderlijke zintuigen. Ik voel ook warmte van binnen, of warmte in mn hart, of leegte. Ook ben ik erg goed in het aanvoelen van de ander z'n stemming. Van de week hadden we paasbrunch met de familie. M'n broertje kwam binnen, ik had hem nog niet eens gezien of gehoord en ik voelde al aan mn water dat er iets aan de hand was, het leek wel of er een onweersbui binnen kwam wandelen. Nou weet ik wel dat een hoop mensen dit af willen doen als hokuspokus of als zweverigheid, maar ik ben er van overtuigd dat ik voor dit soort dingen een scherp ontwikkeld zintuig heb dat door de biologie nog niet begrepen wordt, maar wat de antroposofen maar al te goed snappen. Ik weet alleen nog niet hoe je dit noemt. Ik noem het zelf maar helder-wetend. Ik weet dingen, hoe ik ze weet, weet ik niet, vind ik ook niet zo belangrijk (is wel handig om te weten, maar verder niet), ik weet dat ik het kan en dat is genoeg.
Heb je er ook wel eens last van deze dingen die je weet? Dat je iets denkt te weten, maar het mis hebt. Of dat je iets weet en de ander wil het zelf (nog) niet weten. Zulk soort dingen?
Jeroen schreef:Ze hebben het ook wel eens over een 6e zintuig, maar om nou alles wat niet bij die andere 5 past onder 1 ander zintuig te scharen, vind ik iets te bekrompen gedacht. De antroposofen hebben het over 12 basis zintuigen, waaronder evenwichtszin, levenszin en bijv een zintuig dat er voor zorgt dat je weet waar je bent, ook al kan je niets zien, horen, proeven, ruiken of betasten. En ik zie hier wel wat in. Ik kan met mn ogen dicht ook prima mn evenwicht bewaren (kostte me wel wat training vroeger) en als ik levensmoe ben, dan voel ik dat vooral in buik (3e chakra) of mn hart (4e chakra).
Dat doet me denken aan een artikeltje dat ik eens las dat mensen die verdwaald zijn in cirkels gaan lopen als zij zich niet kunnen oriënteren. Mensen gebruiken hun zintuig onvoldoende dat ervoor zorgt dat je weet waar je bent.
Jeroen schreef:Als je niet geloofd in chakra's en dat soort dingen (of er niet voor open staat), dan is dit wellicht geen gesprek voor jou en verzoek ik je om er dan ook niet aan deel te nemen. Bij voorbaad dank.
Ik geloof niet in chakra's en dat soort dingen, dus ik hoef niet verder aan het gesprek deel te nemen.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 07 apr 2010, 21:32

Ik haak even af. Misschien tijdelijk. Maar ik heb alleen maar behoefte aan te hakken nu. En daar is hier geen plaats voor. Dus, adios. :smt006
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 09 apr 2010, 09:17

ziznl schreef:Ik haak even af. Misschien tijdelijk. Maar ik heb alleen maar behoefte aan te hakken nu. En daar is hier geen plaats voor. Dus, adios. :smt006
Het tijdelijke is definitief geworden hoor.

Het is nu er gereguleerd en netjes een gesprek moet worden gevoerd, inderdaad een dooie boel geworden hier! :smt054
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 09 apr 2010, 16:57

Zijn jullie beiden helderwetend?
Als je er persee een label op wil plakken, dan ja.
Is er verschil tussen helderwetend en helderziend?
Ik weet dingen, ze komen als inzichten of ingevingen binnen. Een helderziende ziet ze ook voor ze. Als ik mn ogen dicht doe is het donker ;)
Klopt het dat overgevoelig dan meer gevoeligheid met verklaarbare oorzaken inhoudt en hooggevoeligheid met onverklaarbare oorzaken?
dat hangt er vanaf wat je onverklaarbaar noemt. Voor mij is helderwetendheid enzo heel goed te verklaren. Voor mij is het ook niet een kwestie van geloven. Ik zie het zo, ik (her)ken het. Of het meetbaar is met een apparaatje? Moet dat dan? Bestaat het niet als het niet meetbaar is?
Heb je er ook wel eens last van deze dingen die je weet? Dat je iets denkt te weten, maar het mis hebt. Of dat je iets weet en de ander wil het zelf (nog) niet weten. Zulk soort dingen?
Ja, vaak zat. Ik zie soms iets, maar vul het dan aan met ideeën van mezelf; projecties noemen ze dat. Wat ik dan zie klopt wel, maar voor een deel. Laat ik het deel wat van mezelf is weg, dan herkent de ander het meestal een stuk beter. Afstemmen, in coachings termen.
Als ik dingen weet, die de ander zelf nog niet weet of herkent, dan laat ik het zo. Of ik spreek ze niet eens uit, ik hou het dan voor mezelf. Wat heeft de ander eraan? Nu nog niks, dus komt het misschien later wel aan de orde. Heel soms lukt het me om het wat kleiner te maken, wat dichter bij huis en dan herkent de ander het wel. Vaak krijg ik dan de response: ik snap wat je zegt, maar kan er nog niet goed bij.
Dat doet me denken aan een artikeltje dat ik eens las dat mensen die verdwaald zijn in cirkels gaan lopen als zij zich niet kunnen oriënteren. Mensen gebruiken hun zintuig onvoldoende dat ervoor zorgt dat je weet waar je bent.
Goed voorbeeld. Ga ik onthouden. Waarschijnlijk zijn ze te gewent om de basis zintuigen te gebruiken: ogen en verstand.
Ik geloof niet in chakra's en dat soort dingen, dus ik hoef niet verder aan het gesprek deel te nemen.
Niks moet, alles mag. Ik bedoelde niet dat je ineens in chakras moet gaan geloven. Maar wel dat je er voor open staat.
ziznl schreef:Ik haak even af. Misschien tijdelijk. Maar ik heb alleen maar behoefte aan te hakken nu. En daar is hier geen plaats voor. Dus, adios. :smt006
Hakken doe je maar in het bos ofzo. Hier voeren we een gesprek. Wat inhoudt dat je vanuit eigen ervaring spreekt, over jezelf.
Elkaar tegen spreken of van alles en nog wat te betichten heeft niemand wat aan. Ook jij niet!

Maar je bent welkom om je mening te geven, als je dan maar wel bewust je mening uitspreekt en niet doet alsof het ook werkelijk zo is. Voor jou is het zo, dat snap ik helemaal en daar heb ik alle begrip voor. Maar begrijp wel, wees er wel van bewust, dat het hier gaat om jouw mening en dat een ander daar een hele andere mening over kan, wil of mag hebben. Vraag je ook af of het uitspreken van jouw mening iets bijdraagt aan het gesprek? Of is het meer een behoefte, heb je eigenlijk iets anders nodig?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 09 apr 2010, 17:09

Tot zo ver de antwoorden, nu het vervolg van mn verhaal.

Ik heb vanmorgen een healing gehad. Wat inhoudt dat een healer, met haar hogere zelf, contact maakt met mijn hogere zelf, en vraagt wat hij nodig heeft. Zo zag zij veel paarse energie en heeft daar wat roze aan toegevoegd om het wat zachter te maken. En dat had ik ook echt wel nodig, ik ben soms erg streng voor mn coachees. Ik zie dan iets bij ze en breng het alsof er iets mis met ze is dat ze kunnen verbeteren. Maar er is natuurlijk niks mis met ze, zij beleven het zo en ik kan ze alleen maar helpen om het ook op een andere manier te zien. Dus niet een betere manier, maar een andere manier. En dat subtiele verschil maakt een heleboel uit.

Ook kwam uit die healing naar voren dat ik nog erg graag wil scoren. Ik werk nog veel vanuit mn EGO en niet vanuit mn IK. Even voor de duidelijkheid, de antroposofen maken een duidelijk onderscheid tussen die 2. Het IK is sociaal, het EGO niet. Ik wil het verder niet te technisch maken en gaan praten over deelpersoonlijkheden. Eerst maar eens kijken hoe dit binnenkomt bij jullie.

Ik had al eens eerder een healing gehad en voelde me echt heel erg relaxt daarna. Je kent allemaal die pijntjes en spanningen in je lichaam wel. Die vervelende dingen die naarmate je ouder wordt steeds meer, sterker en groter lijken te worden. Nou die waren ineens allemaal weg. Wat een zaligheid was dat.
Na deze healing was het effe wat anders, ik voelde al die pijntjes juist versterkt. Ik begreep meteen waarom: ze worden gehealt, schhongemaakt, opgelost, en dat voel je. Nu een paar uur later zijn ze bijna allemaal weg en voel ik me weer bijna net zo relaxt als die vorige keer. Waar ik overigens wel als kanttekeningen bij wil zeggen dat ik de dagen erna er wel meer last van had. Maar ook toen was het zich aan het oplossen, alleen begreep ik dat nog niet zoals nu.

Ik raad het iedereen aan. Of je er nou in gelooft of niet. Het doet iets met me dat ik nog maar nauwelijks kan verklaren. Ik weet dat het goed zit, en begrijp een heel klein beetje hoe het werkt, al vind ik dat niet zo heel erg belangrijk meer. Ik leer me er steeds beter aan over te geven. Er vertrouwen in te hebben.

Klinkt dit als een hoop hokus pokus voor jou?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 apr 2010, 20:52

Jeroen schreef:
Dat doet me denken aan een artikeltje dat ik eens las dat mensen die verdwaald zijn in cirkels gaan lopen als zij zich niet kunnen oriënteren. Mensen gebruiken hun zintuig onvoldoende dat ervoor zorgt dat je weet waar je bent.
Goed voorbeeld. Ga ik onthouden. Waarschijnlijk zijn ze te gewent om de basis zintuigen te gebruiken: ogen en verstand.
In Trouw van 12 augustus 2009 stond een artikel erover: www.trouw.nl/....

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 10 apr 2010, 10:29

Er zit een permanente ruis in het sensomotorische systeem bij ons boven, concluderen de onderzoekers: onze subjectieve beleving van wat een rechte lijn is, klopt aldoor niet. De afwijking van die rechte lijn is dan eens zus dan eens zo, maar de optelsom van toevalligheden gaat altijd een bepaalde kant op.

Het kan betekenen dat je vandaag in het bos toevallig linksom rond gaat, morgen rechtsom. Uit de gemiddelde afwijkingen becijferen ze op het Max Planck-instituut dat we zonder enig herkenningspunt, als we ons louter laten sturen door de inschattingen van boven, nooit ver komen. Vaak niet meer dan honderd meter van het beginpunt, hoe lang we ook ronddolen.
Doe hetzelfde onderzoek met een stel boedistiese monniken, de survival mannen van discovery channel en een peleton commandos en ik vermoed hele andere resultaten. Mensen die niet alleen vertrouwen op het sensomotorische systeem of juist wel maar geleerd hebben het op een andere manier te gebruiken. Ik noem maar een paar voorbeelden, ik weet zelf ook niet wat voor soort mensen wel gebruiken maken van al hun zintuigen ... ik zelf (nog) niet.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 25 mei 2010, 19:51

ziznl schreef:
Jeroen schreef:Hè, wat zei je :shifty:
euh huh...Nou. dat als mensen wel de indruk geven of willen geven dat ze luisteren en dat feitelijk niet doen, dat dat dan cosmetisch luisteren wordt genoemd. :peace:
Hier wou ik nog even op terug komen, omdat dit van de week tijdens een barbecue gebeurde. Ik zit wat te vertellen en de ander haakt af omdat ze het niet meer interessant vond, of zoals zij het zei: omdat ik te drammerig, te belerend was. Wat ik uiteraard wel herken, dat hoor ik vaker. Maar ineens zag ik ook wat zij dus deed en wat dat dus met mij deed. Zij haakte af, maar zei dit niet. Met als gevolg dat ik op mn praatstoel ging zitten (dat zei zij). Maar omdat zij de verbinding verbrak was ik dus tegen het luchtledige aan het praten. Alsof je met iemand aan de telefoon zit, die allang de hoorn er op gelegd heeft, maar jij hebt het niet door. Althans ik heb het niet door, want ik ga dan alleen nog maar meer praten. Brabbelen zoals ik het noem, want ik zit vnl tegen mezelf te praten. Ineens had ik door wat er dan gebeurd met mij. De verbinding is weg, dus praat ik met mezelf verder.

Volgende keer maar eens opletten of ik het door kan krijgen tijdens en niet achteraf. Kijken of ik dan weer verbinding kan maken met de ander.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 25 mei 2010, 21:53

Jeroen schreef:
ziznl schreef:
Jeroen schreef:Hè, wat zei je :shifty:
euh huh...Nou. dat als mensen wel de indruk geven of willen geven dat ze luisteren en dat feitelijk niet doen, dat dat dan cosmetisch luisteren wordt genoemd. :peace:
Hier wou ik nog even op terug komen, omdat dit van de week tijdens een barbecue gebeurde. Ik zit wat te vertellen en de ander haakt af omdat ze het niet meer interessant vond, of zoals zij het zei: omdat ik te drammerig, te belerend was. Wat ik uiteraard wel herken, dat hoor ik vaker. Maar ineens zag ik ook wat zij dus deed en wat dat dus met mij deed. Zij haakte af, maar zei dit niet. Met als gevolg dat ik op mn praatstoel ging zitten (dat zei zij). Maar omdat zij de verbinding verbrak was ik dus tegen het luchtledige aan het praten. Alsof je met iemand aan de telefoon zit, die allang de hoorn er op gelegd heeft, maar jij hebt het niet door. Althans ik heb het niet door, want ik ga dan alleen nog maar meer praten. Brabbelen zoals ik het noem, want ik zit vnl tegen mezelf te praten. Ineens had ik door wat er dan gebeurd met mij. De verbinding is weg, dus praat ik met mezelf verder.

Volgende keer maar eens opletten of ik het door kan krijgen tijdens en niet achteraf. Kijken of ik dan weer verbinding kan maken met de ander.
Het is eigenlijk zo moeilijk.. communiceren. Echt luisteren, elkaar aanvoelen en elkaar proberen te begrijpen. Hoe vaak zit er wel niet een gedachte in de weg? Of zijn we in een bepaalde gesteldheid waardoor we niet kunnen of willen horen wat de ander zegt?

Ik ben er nog lang niet over uit.. maar ik heb momenten gehad waar ik het idee had dat ik echt met mensen sprak. Je kunt er nooit zeker van zijn, maar vooral op de momenten dat ik echt open stond voor andere mensen.. ik zie wat dat betreft een grotere uitdaging in het echt luisteren dan in het praten. Praten kan iedereen. Luisteren vereist echter geduld en pure concentratie naar de andere persoon toe.

Misschien kun je de volgende keer op signalen letten die de persoon wellicht onbewust afgeeft? Als iemand niet echt geinteresseerd zit te luisteren, zou je eens kunnen proberen om te vragen wat hij/zij vindt en hem/haar de kans bieden het gesprek in een nieuwe richting te sturen..

just some thoughts.. :) Geduld met de ander en echt durven luisteren is de kern in mijn ogen!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 26 mei 2010, 10:12

Jeroen schreef:
ziznl schreef:
Jeroen schreef:Hè, wat zei je :shifty:
euh huh...Nou. dat als mensen wel de indruk geven of willen geven dat ze luisteren en dat feitelijk niet doen, dat dat dan cosmetisch luisteren wordt genoemd. :peace:
Hier wou ik nog even op terug komen, omdat dit van de week tijdens een barbecue gebeurde. Ik zit wat te vertellen en de ander haakt af omdat ze het niet meer interessant vond, of zoals zij het zei: omdat ik te drammerig, te belerend was. Wat ik uiteraard wel herken, dat hoor ik vaker. Maar ineens zag ik ook wat zij dus deed en wat dat dus met mij deed. Zij haakte af, maar zei dit niet. Met als gevolg dat ik op mn praatstoel ging zitten (dat zei zij). Maar omdat zij de verbinding verbrak was ik dus tegen het luchtledige aan het praten. Alsof je met iemand aan de telefoon zit, die allang de hoorn er op gelegd heeft, maar jij hebt het niet door. Althans ik heb het niet door, want ik ga dan alleen nog maar meer praten. Brabbelen zoals ik het noem, want ik zit vnl tegen mezelf te praten. Ineens had ik door wat er dan gebeurd met mij. De verbinding is weg, dus praat ik met mezelf verder.

Volgende keer maar eens opletten of ik het door kan krijgen tijdens en niet achteraf. Kijken of ik dan weer verbinding kan maken met de ander.
Dit vind ik ook herkenbaar.
Is de verbinding met de ander eigenlijk wel mogelijk? Of is dat een illusie.
Is die verbinding, indien deze mogelijk is, dan ook altijd noodzakelijk?
Brabbelen, wat jij beschrijft, doe ik ook vaak en het is eigenlijk wel lekker. Soms ben ik lekker aan het brabbelen (iets wat ik ook kan zonder geluid te produceren) en dan zijn er weer lastpakken die me uit mijn eigen wereld willen sleuren om 'verbinding' te leggen...Het kan dan zijn dat ik dan vijandig reageer! Althans dat is me verteld, in een situatie waarin ik blijkbaar een of andere verbinding had.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 26 mei 2010, 12:41

@Ziznl: Volgens mij wil de mens van nature een verbinding. Zij het met een ander, zij het met je zelf. Wat jij beschrijft lijkt mij dus een verbinding met je zelf die verstoort wordt doordat anderen willen dat je ook verbinding maakt met hen.

@IR: ook voor luisteren is verbinding nodig. Met de ander en met je zelf. Als één van beide verbroken of verstoord wordt, is er m.i. geen sprake meer van luisteren. Dan wordt het een monoloog voeren (wat ik vroeger erg graag deed).
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 26 mei 2010, 13:19

[quote="Jeroen"]@Ziznl: Volgens mij wil de mens van nature een verbinding. Zij het met een ander, zij het met je zelf. Wat jij beschrijft lijkt mij dus een verbinding met je zelf die verstoort wordt doordat anderen willen dat je ook verbinding maakt met hen.

Duidelijk. Ik ben het met je eens.

Ik denk in tweede instantie gelijk aan het feit dat je eerst gescheiden moet zijn van jezelf of van de ander wil je verbinding leggen.

Nu herken ik die gescheiden toestand wel. Ik leef vaak gescheiden van mezelf en ik ervaar dat anderen me daar soms in vasthouden.

Een aantrekkelijke vrouw die aandacht van me wil zet mij behoorlijk buiten mezelf. Eigenlijk vertoon ik dan belachelijk gedrag als ik er op in ga en me met haar verbindt (spiritueel of fysiek whatever...)

Diezelfde aantrekkelijke vrouw laat ik een volgende moment weer achter om in verbinding te treden met mezelf. En zij maar aandacht trekken.

Ik vraag me eigenlijk af of ik dit wel goed opschrijf. Zodra ik verbinding ervaar met iemand anders in een gesprek ervaar ik ook tegelijk verbinding met mezelf. Is de verbinding van Ik als persoon, Zelf als subject en de Ander als object niet gewoon een 3-eenheid? Waarbij het Ik als persoon gewoon de onderscheiding of het grensvlak vertegenwoordigt tussen het subject en het object?

Of kan ik inderdaad in mezelf verbonden zitten zonder verbindig met een Ander?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 17
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 26 mei 2010, 19:59

Dat laatste kan ik niet volgen.

Ik zie verbinding met mezelf als IK aan het roer en alle andere deelpersoonlijkheden als matrozen. Wanneer ik de verbinding met mezelf kwijt ben, heeft één van die deelpersoonlijkheden het roer over genomen. Ik ben met 2 boeken hierover bezig: thuiskomen in jezelf + innerlijk criticus ontmaskerd. Lastig om zo even in een notendop uit te leggen. Misschien helpt dit: http://www.followyourmind.nl/Artikelen- ... iticus.php
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 16
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 26 mei 2010, 21:38

Jeroen schreef:Dat laatste kan ik niet volgen.

Ik zie verbinding met mezelf als IK aan het roer en alle andere deelpersoonlijkheden als matrozen. Wanneer ik de verbinding met mezelf kwijt ben, heeft één van die deelpersoonlijkheden het roer over genomen. Ik ben met 2 boeken hierover bezig: thuiskomen in jezelf + innerlijk criticus ontmaskerd. Lastig om zo even in een notendop uit te leggen. Misschien helpt dit: http://www.followyourmind.nl/Artikelen- ... iticus.php
Thanks for the link. Ik snap wel een beetje wat je bedoeld met die matrozen.
Voor mij is dit beeld met inwendige matrozen en critici wel grappig maar ook iets teveel een abstracte poppenkast. :greins:
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten