Eén waarheid

Zonder enige discussie de beste plek voor een gesprek.
Gesloten
Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 13
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 10 jun 2009, 12:12

Alles is vrij én met elkaar verbonden

Om iets te bestuderen moet je het soms isoleren, althans zo werd dat ons op school geleerd. Om te bestuderen hoe een poot werkt, moest die van een kikker afgesneden worden. Maar al snel begreep ik dat die poot, nu die niet meer vast aan de kikker zat, niet meer dezelfde poot was. Ik moest die poot maar eens gaan bestuderen terwijl hij nog wel vastzat.

Zo proberen we wel vaker dingen uit hun context te halen om ze vervolgens te bestuderen, te labelen en zo. Maar dat kan dus eigenlijk helemaal niet. Nou ja, het kan wel, maar wat heeft dat voor zin? De poot losmaken en dan bestuderen laat ons van alles en nog wat zien, maar niet wat het werkelijk is, behalve dan wanneer je bewust maakt dat het een losse poot is. Om de poot als functie te begrijpen moet hij toch in z'n oorspronkelijk staat zijn.

Zo zie ik de hele wetenschap zo'n beetje: mensen die dingen uit hun verband rukken en dan beweren dat ze het snappen. Dit zelfde zie ik overigens ook bij vele geloofsvormen: ze nemen één deel leven en hangen daar vervolgens hun hele leven aan op. Doodzonde, wat een gemis, maar hun keus, moetuh ze lekkeur zelluf wetuh (Haags accent ;))

Dus ja, alles is vrij. Alles is vrij om zich los van elkaar te bewegen. Maar niets is zo vrij dat het zich kan bewegen zonder het andere te beroeren. Probeer maar eens te zwemmen zonder het water te laten rimpelen, zonder de watermoleculen te verplaatsen. Alles is vrij, maar ten alle tijden verbonden met alles om zich heen.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 11
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 10 jun 2009, 19:26

Jeroen schreef:@IR: ik kan me helemaal vinden in jou zoektocht.

Hoe zou je dat nieuwe onderwerp noemen?
Daar wil ik eerst even goed over nadenken, want ik zie er wel potentie in (vooral qua nieuwe gedachten/ideeën). Dus ff goed uitwerken.
Het heeft voor mij met van alles en nog wat te maken, maar vooral met ons idee van 'absurd'/'gek' en 'erbij horen'. Ik denk dat Arjen hierover ook wel zijn zegje wil doen, maar ik denk dat ik iets minder radicaal over dit onderwerp denk dan hij - dat zien we wel in dat topic..

kom er dus nog op terug!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 11
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 12 jun 2009, 20:03

Jeroen schreef:Alles is vrij én met elkaar verbonden
[..]
Maar al snel begreep ik dat die poot, nu die niet meer vast aan de kikker zat, niet meer dezelfde poot was. Ik moest die poot maar eens gaan bestuderen terwijl hij nog wel vastzat.
[..]
Alles is vrij, maar ten alle tijden verbonden met alles om zich heen.
:klapperdeklap: :klapperdeklap:

Erg mooi stukje Jeroen :) Heb er even wat 'highlights' uitgehaald, om nou weer de hele tekst te lezen die hier vlak boven staat.. :whistle:
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Jeroen
Posts in topic: 13
Berichten: 1942
Lid geworden op: 15 sep 2003, 17:10
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 12 jun 2009, 23:56

Het zijn mooie inzichten die ik krijg. Ik ben daar zeer dankbaar voor :peace:
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten