Martin Heidegger : Over het humanisme

Bespreek hier filosofische werken waar je meer van wil weten of die je met anderen wilt delen.
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 23
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 25 nov 2008, 14:51

Ik vind de verwarring al weer te groot Arjen.
Dus ik laat het hierbij. Misschien een volgende keer.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 12
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 25 nov 2008, 22:03

okke schreef: Arjen, dit heb je al 10 duizend keer gedaan. Ontwijken is de eerste stap van projectie Arjen...

Misschien kan iemand anders uitleggen wat Arjen bedoelt met 'doelen'?
Nee okke, ik ontwijk je immers niet. Ik zeg alleen dat jij jezelf moet helpen met je psychologische problemen.
Yopi schreef:
Terug naar Hegels blikveld op de straten direct na de slag bij Jena: op een gegeven moment werd de aandacht van de filosoof getrokken door het beeld van de grote usurpator zelf. Hegel zag Napoleon te paard aan zich voorbijtrekken. De denker die de geschiedenis begreep als een aaneenrijging van ideeën raakte in de ban van dit beeld. Hij onderging een spirituele ervaring. Over deze ervaring schreef Hegel later aan een vriend: ‘ik zag Napoleon, de ziel van de wereld - diese Weltseele -, rijdend door de straten … een geweldig gevoel’. In de ogen van Hegel vormde Napoleon niets minder dan de Idee op de rug van een paard. Dit idee, deze wereldziel, belichaamd in Napoleon, vertegenwoordigde in Hegels beleving vooral de mondiale dimensies van de geculmineerde macht van het verenigde Europa dat Napoleon tot stand aan het brengen was.
Hier ben ik mij terdege van bewust.
Dit is geen antwoord op mijn vraag overigens:
Arjen schreef: Wat heeft Hegel over Napoleon gezegd dan dat zo'n verschrikkelijke vergissing was?
Ik denk eerlijk gezegd dat je niet begrepen hebt wat Hegel hiermee bedoelde. Nogmaals: Je zou je geschiedenis eens wat beter moeten bestuderen. Dan loop je niet met open ogen in propaganda.

Laat ik het anders zeggen: wat denk jij dat Hegel hiermee bedoelde?
Yopi schreef: Ik vind de verwarring al weer te groot Arjen.
Dus ik laat het hierbij. Misschien een volgende keer.
Het spijt me dat je je verwarring niet wilt doorbreken Yopi.
Laat je niet misleiden Yopi.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 25 nov 2008, 22:08

Arjen schreef:Nee okke, ik ontwijk je immers niet. Ik zeg alleen dat jij jezelf moet helpen met je psychologische problemen.
Hier ben ik mij terdege van bewust.
Dit is geen antwoord op mijn vraag overigens:
okke schreef:Kan je uitleggen wat je bedoelt met 'doelen'?

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 12
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 25 nov 2008, 22:16

okke schreef:
Arjen schreef:Nee okke, ik ontwijk je immers niet. Ik zeg alleen dat jij jezelf moet helpen met je psychologische problemen.
Hier ben ik mij terdege van bewust.
Dit is geen antwoord op mijn vraag overigens:
okke schreef:Kan je uitleggen wat je bedoelt met 'doelen'?
Zoals gezegd: zoek zelf maar na. We hebben het er vaak zat over gehad. Help jezelf van je ontkenning af.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten