De nieuwe mens, dichterbij dan we denken

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
multavidi
Posts in topic: 1
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2016, 16:12
Contacteer:

De nieuwe mens, dichterbij dan we denken

Bericht door multavidi » 10 dec 2016, 11:39

Medische onderzoekers in Engeland begonnen zich tegen het eind van de vorige eeuw af te vragen wat er de oorzaak van zou kunnen zijn dat niet alle mensen in de middeleeuwen aan de pest stierven in de met die bacillen besmette gebieden. Zelfs in zwaar getroffen streken bleek een categorie mensen desondanks te kunnen overleven zoals vastgesteld is aan de hand van research op opgegraven menselijke restanten uit die tijd. Vastgesteld werd dat de immuniteit tegen infectie rechtstreeks verband hield met de aanwezigheid van het gen Delta 32 in de DNA molecule Verder onderzoek in de met hiv besmette gebieden in Afrika toonde aan dat mensen die datzelfde gen in hun DNA hebben geen aids kunnen krijgen. Wanneer dat gen aangebracht kan worden in de bevruchte eicel van een mens is die toekomstige mens gevrijwaard tegen bepaalde infectieziekten. Genetisch onderzoek is al heel lang bezig zowel op planten als dieren met veel resultaat. Direct na WO II werd in de US gestart met research, tegenwoordig is de productie van gemodificeerde planten, katoen, mais, soja, koolzaad al zeer aanzienlijk en is steeds minder omstreden. Genetische manipulatie op humane cellen is verboden op grond van ethische bezwaren echter, een paar jaar terug is er een grote doorbraak geweest in een genetische handeling die gebruikt maakt van een bacteriëel 'immuunsysteem' (crispr) *. De methode lijkt heel veelbelovend te zijn en het is in Engeland al toegestaan om onder bepaalde voorwaarden menselijke embryos of voortplantingscellen genetisch te modificeren.
Een van de basic instincts van de mens is de drang tot ontwikkeling en verbetering, het vrijgeven door de wetgever voor volledig vrij onderzoek is dus een kwestie van tijd. Chinese genetici zijn , zoals elders al vermeld, het verst gevorderd in de ontwikkeling van technieken en men zou aldaar over vijf jaar met de eerste proeven kunnen starten. Westerse onderzoekers zijn het daar niet mee eens op grond van ethische bezwaren en nemen de Chinese publicaties niet over in hun vakbladen. China dat in veel opzichten een progressief beleid voorstaat hanteert andere ethische normen dan wij en gaat dus een eigen weg volgen. Die eigen weg weg kan zeer bijzondere consequenties hebben voor onze soort op zeer lange termijn..
Onder een gemodificeerd mens wordt verstaan een "product" dat minder vatbaar is voor ziekten, dat fysiek vooral duurzamer is en waarop bepaalde verbeterde psychische eigenschappen zijn aangebracht. Nu wij aan de vooravond staan van "de nieuwe mens " , een creatie van onszelf , moeten wij ons terdege realiseren dat er geen weg terug is, dat een nieuw verwekt leven definitief is en dat het rechten heeft. Vanaf de start zullen genetici onophoudelijk doorgaan met het testen van verbeteringen wellicht millennia achtereen. Let wel, verbeteringen of modificaties vinden dan plaats op steeds verbeterde mensentypen, welk "mens "daar op de lange duur uit tevoorschijn komt hangt af van de inmiddels sterk geevolueerde opvattingen van de dànmalige cultuur en is nu onvoorspelbaar. Deze nieuwe gedachte schept ruim baan voor science fiction maar de realiteit wordt straks wel dat er iets heel erg mis kan gaan en dat zeker niet iedere regering zijn wetenschappers voldoende kan binden aan strikte wetgeving. Over genetische ingrepen zullen internationale afspraken moeten worden gemaakt met een zeer bevoegd controlepanel. Zoals nu al vaststaat zal een aantal landen zich niet willen aansluiten bij die afspraken en een eigen weg zoeken. Daaruit kan een nieuwe diversiteit aan mensentypen ontstaan. De zojuist aangevangen 21ste eeuw beloofd voor de humane soort uiterst belangrijk te worden.

*info insider, zie ook .

Gebruikersavatar
Paul
Posts in topic: 1
Berichten: 1617
Lid geworden op: 12 sep 2003, 20:40
Contacteer:

Bericht door Paul » 29 mei 2017, 00:47

Ik denk dat er op wetenschappelijk gebied nog veel onvoorstelbare dingen gaan gebeuren die van enorme invloed zijn op de mens. Ik wil daar eigenlijk niet eens aan denken. Uiteindelijk kun je het niet tegenhouden. James Bond taferelen: als het maar niet in verkeerde handen komt. Ook dat is niet te voorkomen. Kennis is macht, oorlogen gaan straks (of nu al?) over het verkrijgen van de belangrijkste kennis op het gebied van diverse wetenschappen die macht kunnen vergroten.

En onderzoek gebeurt veelal bij grote bedrijven. Zowel geld als macht ligt bij grote bedrijven. Landen met de machtigste bedrijven worden de machtigste landen. Waarom denk je dat er van die Amerikaanse 'vijandige' overnames gaande zijn? Waarom denk je dat er zoveel Chinese studenten zitten op de beste universiteiten verspreid over de wereld? In bedrijven zit veel kennis en in universiteiten ook. Alle poppetjes die hier aan meewerken zorgen er weer voor dat een klein deel van de mensheid steeds rijker en machtiger wordt.

Neem iemand als Trump. Denk je dat hij vrede wil? Nee, oorlog is goed voor de VS, want ze verdienen miljarden aan wapenverkopen. Geld wat weer gebruikt wordt voor verder onderzoek naar whatever weer meer macht kan opleveren. Er zijn oorlogen gaande waar we niet eens weet van hebben, niet met wapens, maar op het gebied van kennis. Hackers spelen daarin uiteraard hele belangrijke rollen. Nog even en belangrijke informatie wordt gewoon weer ouderwets in een kluis bewaard. :)
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 17 sep 2017, 01:44

'Tuurlijk!

De machines zijn de schuldigen! Dan hoeven we tenminste niet met de vinger naar de mensen die ze uitvonden te wijzen.

::

Ship Ahoy!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 20 sep 2017, 01:41

Natuurlijk blijven het mensen die elkaar in alles proberen af te troeven. Doe jij toch ook?
Wat een nare manier van praten heb jij.
Alvast vragen naar het oordeel.

"Ben jij al gestopt met je vrouw te slaan?"

Oh wacht, sorry, dat was politiek incorrect van mij, jij hebt geen vrouw.
Jij bent een homofiel, dus dan maar: Ben jij al gestopt je medemens te slaan?

::

Ik schat je een PVV-stemmer.
(Je weet wel dat die anti-homo zijn? Ach natuurlijk! Anders was je allang lid van die partij.)

Hoe zielig is het voor U om een democratisch gekozen partij tegen te komen die zowel vóór als tegen U is?
Die "Gok van Pascal", klinkt dan zo gek nog niet.

Ook maar een poging het persoonlijke naar het filosofische te krijgen.
(Wat toch de moniker van dit forum schijnt te betekenen.)

(Ondertussen zie ik Paul, in zijn Wietkamer, zich de ogen uit het hoofd lachen.)

::

Het verschil tussen mensen en jouw bericht, is dat jij mij niet als mens ziet.
Laat staan zo bejegend.

Mij bekruipt het gevoel dat ik voor jou maar een plaag ben.
Maar maak je geen zorgen, na dit bericht zul jij hier, lang niet meer met mij te maken hebben.
(Tenzij je het zelf opzoekt.)

::

Jij blijft volharden in de Rotterdamse regels van klaverjassen.

Ik speel volgens de Amsterdamse regel: Ligt de slag aan je maat, dan hoef je niet te troeven.

Overtroeven moet je wel altijd, tenzij je kunt bekennen, in alle andere gevallen gooi je vuil weg.

Deo je dat niet: dan heb je verzaakt.

::

Ik wil best wel eens een klaverjastoernooi met jou spelen, zelfs als maat.
Maar laten we dan van tevoren de sein-regels afspreken, zodat we geen gezeik achteraf hoeven te krijgen.

Bridge mag ook, als je dat liever hebt.

::

Maar 1 ding zie je verkeerd: Ik tracht niemand af te troeven.
Het leven is geen kaartspel.
(Wat mij betreft.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 sep 2017, 23:32

Pink Panter schreef:Waarom zoek jij geen psychiater ipv goedbedoelende mensen hier te gaan zitten uitfoeteren. Bah!
Jij staat niet toe dat het goedbedoelende bevraagd wordt, zodra het anders voelt dan in jouw hoofd.

Als iemand een psychiater nodig heeft, ben jij het wel.
Alles schijnt jou te irriteren, zelfs als mensen je naar de mond praten neem je nog een defensieve houding aan.

Kijk eens een paar uur geconcentreerd in een spiegel, en heb met de persoon die je ziet eens een goed gesprek.

Tracht hem niet uit te foeteren.

::

Hier gratis advies, geen psychiater voor nodig.
(Bovendien, wat hebben die met filosofie te maken? Krijg je bij hun wel de vragen op de paradoxen?)

Maar even voor de goede orde, vanaf nu negeer ik jou.
Ook in de derde persoon.

Zodra ik de "ok" activeer, die dit bericht verstuurt, besta jij niet meer voor mij.

Je bent dan, voor mij, effectief dood.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 sep 2017, 23:32

Onderwerp: De nieuwe mens, dichterbij dan we denken
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 1
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 22 sep 2017, 19:15

Interessant, maar toch wel beangstigend topic!

De mensheid lijkt mij steeds meer een leerling tovenaar die heel wat krachten heeft opgeroepen die hij niet meer kan bezweren.

De mensheid zou al die krachten moeten kanaliseren op een fatsoenlijke manier, maar daar ontbreekt de politieke consensus toe.

Sommigen zien niet in dat alles verband houdt met elkaar en dat het dus dom is alleen te kijken naar het eigen belang. Iedereen ziet bijvoorbeeld dat de Trumpen en Kim Jung Uns van deze wereld ongeschikt zijn om op het niveau te functioneren waarop ze actief zijn. En toch, niemand lijkt er iets te kunnen aan doen... terwijl we ondertussen mogelijk afstevenen op een nooit geziene kernramp.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 29 sep 2017, 01:02

Chryso schreef:Interessant, maar toch wel beangstigend topic!

De mensheid lijkt mij steeds meer een leerling tovenaar die heel wat krachten heeft opgeroepen die hij niet meer kan bezweren.
Maar eerst, voor hij leerling was, kon hij het wel?
De mensheid zou al die krachten moeten kanaliseren op een fatsoenlijke manier, maar daar ontbreekt de politieke consensus toe.
Ik wil je tegenspreken: "De mensheid is de politieke consensus van fatsoen moe."

Vandaar het "Bangladeshdelta-grote" politieke landschap. Zelden wordt nog naar de bron gekeken en immer wordt op drijfzand voortgebouwd.
Sommigen zien niet in dat alles verband houdt met elkaar en dat het dus dom is alleen te kijken naar het eigen belang. Iedereen ziet ....
Het zijn je eigen woorden, alleen heb ik er wat franje uitgelaten.

qed
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 01 okt 2017, 04:05

Wat houdt je overigens tegen om je eigen partij te stichten?

Gezien het feit dat je het, op zijn minst, ergens niet mee eens bent.
Mijn stem heb je denk ik wel.

Mits de ideeën overeen komen met de uitvoering.

Maar dat zien we over x jaar dan wel. De termijn van onze kamervertegenwoordigers.

Een termijn >> 30 jaar. Is wel robuust te noemen.
Evenals het partijplan.

::

Heb je tegen die tijd nog steeds niet de bezem onder controle?

"Anál nathrach, orth’ bháis’s bethad, do chél dénmha"
en dergelijke.

(Het loont zich om taal te verstaan en te begrijpen.)

Uit taal komen ook de figuren: "Horen, Zien en Zwijgen" voort.

Pas die wie de oorsprong van die woorden kent, kent "Spreken is zilver, zwijgen is goud.

Wie het gewicht van goud kent, gaat over op diamant.

::

Diamant kost, per karaat, hetzelfde als Uranium.

Een beetje Uranium kost een kruiwagen diamanten.

Het hangt enkel van de slijper (lees: centrifuge) af, of het meer waard wordt.

"Je zult betaald worden. Mijn Bank staat garant"

::

Waar kocht Noord-Korea zijn yellowcake?
Of hadden ze dat werkelijk in eigen bodem?

Als ik Frank en Rijk was, zou ik eens in eigen boezem kijken, of ik niet aan de komende ellende een halt toe kon brengen.

Maar dan moet ik schuld bekennen, en dat is Politieke zelfmoord.

Daarom houd ik mij maar op vlakte, met wat ultra-rechts gedoe.

(Leidt tenminste de aandacht van de werkelijke vragen af.) 1)

::

"Met deze manier van zekerheid, kan ook dit land een volgeling van de UN worden"

Daar: oorlog voorbij.

Nou enkel nog de rest nog.

::

1)
Frankrijk is een atoommacht, wat als ultra-rechts daar de zeggenschap over krijgt?

Over 5 jaar worden wij, nog gekscherend, de "wij weten het beter"-partij genoemd.

De satirist is dan echter al in onze dienst.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 7
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 01 okt 2017, 04:17

(Het kan gekker hoor, als je wilt.)

Kameraad Satirist: :
- "De Sovjetunie heeft als doel zichzelf op te heffen."
"Daarom juich ik vandaag."
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten