Altruïsme - praktijkgeval

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Leonardo
Posts in topic: 2
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Altruïsme - praktijkgeval

Bericht door Leonardo » 30 jul 2016, 14:15

Ik had een keer mijn vakantiegeld, totaal zo'n 700 gulden, in enveloppen met daarop de bestemming van het geld geschreven in mijn opberkast neergelegd.

Op een dag vroeg R. me geld. Ik gaf hem de inhoud van één envelop. Twee of drie dagen later stond hij weer voor de deur. Of ik hem wat geld kon geven. Ik gaf hem de inhoud van een andere envelop. Een dag later stond hij er weer, en de inhoud van de derde envelop verwisselde van eigenaar. Zo ging het zo'n vijf, zes enveloppen door. De zevende hield ik voor mezelf. Toen hij weer om geld kwam vragen, zei ik: “Ik heb geen geld meer voor je, R.” Toen begon hij te bedelen. God mag weten waarvoor hij het nodig had. Maar ik had niks meer.

Moraal: altruïsme wordt niet beloond (en heeft een grens).
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 1
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 30 jul 2016, 16:01

Hierbij krijg ik de vraag binnen in hoeverre de 'nood' van sommige andere mensen bodemloos is.
Als je denkt dat de mensen in principe goed zijn kan je die vragen niet meer zien als eenvoudig misbruik van jouw 'goedheid'.
Je gaat er iets achter zoeken ivm die goedheid van alle mensen waarvan jij denkt dat ie er is. Een fijn denkbeeld voor je zelf.

Tegenwoordig val ik weer terug in zo'n geval: Gewoon misbruik.
En dan voeg ik er voor mezelf aan toe voor het grotere geheel:
Die ander heeft het nodig om hem eenvoudig van misbruik te beschuldigen.
Dat is goed voor zijn ziel!

:cool:

Leon

Bericht door Leon » 30 jul 2016, 16:58

E. kwam vroeger bij mij over de vloer en zei dan dingen als: dit is niet goed, ik neem het mee. Ik zat in de waan dat hij goede bedoelingen had. Zo heeft hij zelfs een keer een kadootje voor mijn moeders verjaardag (een hanger met amethist) meegenomen zodat ik geen kado meer had voor mijn moeders verjaardag. Ook leende hij mijn brommer voor een vakantie, en kwam hij terug met de melding dat die gestolen was. Helaas was hij door mijn toedoen in aanraking gekomen met harddrugsdealers en verslaafd geraakt. Ik ben zelf op rare wijze ontsnapt aan dat lot, maar mijn zus heeft nog methadon nodig gehad om af te kicken.
Het waren geen fijne tijden. Ik voel me nog altijd schuldig, hoewel ik aan de andere kant ook een jonge dame, waar ik verliefd op was, en die graag allerlei drugs wilde gaan proberen, van dat lot heb kunnen afhouden.
Ik voel me de kat van Schrodinger: goed en slecht (onbepaald).

Tino
Posts in topic: 1
Berichten: 484
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:58
Contacteer:

Bericht door Tino » 30 jul 2016, 17:35

En daar stond hij voor mijn deur. Of hij 10 euro kon lenen. Zijn auto stond verderop en zijn benzine was op. Ik vertrouwde het niet helemaal en raadpleegde mijn vrouw. Ach het gaat maar om een klein bedrag en wellicht kun je iemand helpen. Goed bedoelend gaf ik hem 10 euro en hij mij zijn mobile tel.nr. als onderpand. Enfin ik heb die 10 euro nooit terug gezien en het tel. nr. bleef onbereikbaar. Wat ik al vermoedde ik was in de maling genomen of ronduit bedonderd. Zo voelde ik het niet, want ik zag er ook de humor wel van in. Moet natuurlijk niet weer gebeuren.

Op de een of andere manier waren er twee mensen 'blij', al had mijn 'blijdschap' een enig zins zure nasmaak.
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.

Leonardo
Posts in topic: 2
Berichten: 523
Lid geworden op: 19 apr 2014, 22:10
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 30 jul 2016, 18:34

Tino schreef:Moet natuurlijk niet weer gebeuren.
Een cruciale kanttekening. ^_^
De waarheid is dat er geen waarheid is.

Blin
Posts in topic: 2
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 01 aug 2016, 23:01

oh jasses, witte wieven

heb ik het net over altruïsme ivm illusie, staat ze hier ineens weer vol voor mijn neus. Brrrrr
, je zou er haast bijgelovig van worden maar ja, waarin dan?

Blin
Posts in topic: 2
Berichten: 1358
Lid geworden op: 21 nov 2014, 10:17

Bericht door Blin » 01 aug 2016, 23:04

ja nu weet ik het zeker,

omgekeerd geldt het ook
hebben jullie het hier over altruïsme, lees ik van een soort balletje balletje , waar ik al snel de draad van kwijt ben. Een illusie dus, het spel met de enveloppen.

Alles is met alles verbonden.

Jomanda.

Gebruikersavatar
Leen
Posts in topic: 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jul 2016, 21:09
Contacteer:

Bericht door Leen » 05 okt 2016, 20:28

Blin schreef:oh jasses, witte wieven
heb ik het net over altruïsme ivm illusie, staat ze hier ineens weer vol voor mijn neus. Brrrrr, je zou er haast bijgelovig van worden maar ja, waarin dan?
Waarschijnlijk niet ter zake doend,

maar waarom gebruik je 'witte wieven' als krachtterm?

Geloof je erin, ken je er?

Zij zijn ook erg altruïstisch, misschien toch relevant?

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten