confusius leer

Gesloten
Gebruikersavatar
filosoofje
Posts in topic: 5
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2016, 14:30
Contacteer:

confusius leer

Bericht door filosoofje » 12 mei 2016, 08:55

de filosoof Confucius had een erg respectvolle maar ook discriminerend naar vrouwen leer. hij wilde alles hervormen en weer terug naar de Westelijke Zou dynastie.

ik ben benieuwd wat jullie van zijn ideeën vinden.

alvast bedankt Groet filosoofje.

Leon

Bericht door Leon » 12 mei 2016, 14:10

Hallo filosoofje,

ik hoorde van een neiging van mensen om bij problemen in de huidige tijd voor te stellen dat we terug gaan naar een tijd uit het verleden waar het veel beter was. In principe geldt dat een tijd in het verleden alleen beter was voor sommigen, maar zeker niet voor allemaal.

Confusius begaat precies deze populistische fout.

Confusius had er profijt van. Hij was wel de eerste die in theorie iedereen met talent toeliet in zijn school. In de praktijk konden boeren en vrouwen zich niet veroorloven om te studeren en (staats)examen te doen.

Gebruikersavatar
filosoofje
Posts in topic: 5
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2016, 14:30
Contacteer:

Bericht door filosoofje » 17 mei 2016, 08:59

Leon schreef:Hallo filosoofje,

ik hoorde van een neiging van mensen om bij problemen in de huidige tijd voor te stellen dat we terug gaan naar een tijd uit het verleden waar het veel beter was. In principe geldt dat een tijd in het verleden alleen beter was voor sommigen, maar zeker niet voor allemaal.

Confusius begaat precies deze populistische fout.

Confusius had er profijt van. Hij was wel de eerste die in theorie iedereen met talent toeliet in zijn school. In de praktijk konden boeren en vrouwen zich niet veroorloven om te studeren en (staats)examen te doen.
dit klopt zeker maar het gaat mij niet om de tijd waarin wordt geleefd maar juist om de ideeën uit verschillende tijden. Overigens was hij niet de enige die profiteerde maar ook met name mannen die in zijn leer geloofde. ;)

Leon

Bericht door Leon » 17 mei 2016, 16:42

We leven in andere tijden. De economische wederopbouw van na de tweede wereldoorlog is vooral een succes geweest(volgens van Rossem) doordat vrouwen zich begaven op de arbeidsmarkt. Dit was tussen 1950-1970. Er is daar echt iets wonderlijks gebeurd, want de puinhoop was groot.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 18 mei 2016, 16:04

Ehhmmm ....

Wie "bemensten" de (wapen)fabrieken in de jaren '40-'45, toen alle mannen uit aan het vechten waren?
Aan het eind ervan, lieten ze zich niet meer zo gauw uit de verworven posities sturen.

Dat zou ook kunnen, toch?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 18 mei 2016, 19:25

Ja, zeker een mogelijkheid.

Emancipatie te danken aan oorlog...

Er zijn vast nog wel vrouwen die liever voor de kinderen zorgen, een beetje boodschappen doen, kletsen met de buurvrouw, de was doen, eten koken, voor het mannetjes zorgen zodat die gewillig is klusjes in het huis te doen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 18 mei 2016, 19:47

Tsja, aan oorlog vallen veel dingen te danken en te wijten.
"Aan vredestijd ook", zou Confucius zeggen, als hij Nederlands sprak.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 18 mei 2016, 20:00

Heb je gezien dat je filosofreak bent geworden? Tijd voor een nieuwe account...

Vrede wordt tot het uiterste opgerekt, des te heftiger de oorlog.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 18 mei 2016, 20:27

Leon schreef:Heb je gezien dat je filosofreak bent geworden? Tijd voor een nieuwe account...
Aldus de obsessosoof ... :)
Niks nieuw account, ik ben benieuwd naar wat hierna komt.
En bovendien vind ik 'freak' niet aanmatigend. Ik doe het voor m'n brood immers, lekker freaken met nat geworden telefoontjes zodat ze het weer doen. Net zoals jij met computers loopt te freaken.
Filosofreaken ... moet wel kunnen, dacht ik.
Vrede wordt tot het uiterste opgerekt, des te heftiger de oorlog.
Geldt dan ook het omgekeerde? Hoe langer de oorlog hoe heftiger de vrede?
Om confuus van te worden.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 18 mei 2016, 20:58

Ik vind persoonlijk die rubrieken kinderachtig. Maar goed het is kinderachtig om daar aanstoot aan te nemen.

Ik las van Rene Gude: Leven is sterven, en naarmate we langer leven, sterven we langer.

Met langdurige vrede is er dan toch soms oorlog in mijn hoofd. Maar omdat ik geen beter alternatief ken, wil ik het nog ook.

Waar die oorlog in het hoofd je toe kan aanzetten, daar gaat het om.

Bij mij nergens toe, omdat ik in mijn hoofd laat, hoewel niet helemaal waar. Ik schrijf ook van die stukjes, en dan soms ineens in het Engels.

God weet hoe weinig er nodig is om tot gewelddaden over te gaan.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 18 mei 2016, 21:05

Confusius zegt: "De duivel weet precies hoeveel het kost."
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 18 mei 2016, 21:36

Dat is inderdaad wat ik me steeds voorstel. Dan vraagt God aan je: wat wil je in jouw volgend leven? En dan verzin je wat, maar de duivel heeft de rekening dan al gauw opgemaakt.

Dus jij wilt filosoof zijn? Nou dan word je tot de dood veroordeelt.
Dus jij wilt rijk zijn? Nou dan toch niet zo gelukkig of veel zorgen.
Dus jij wilt mooi zijn? Nou dan toch een rotkarakter, of anders te veel aandacht waar je niet op gesteld bent.

De Grote Filosofie: het is altijd wel wat.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 18 mei 2016, 21:43

Confucius zegt: "Wie in God wil geloven, moet de Duivel voor lief nemen."
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 18 mei 2016, 21:51

Confusius zegt: "Doe wat nodig is".

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 18 mei 2016, 22:02

Confucius zegt ook: "Nodig is wat?"

Lao Tse, Confucius, Socrates en Plato zitten in een bar, zegt de barman: "Is dit een grap ofzo?"
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Leon

Bericht door Leon » 19 mei 2016, 06:36

Komt Leon binnen, zeggen ze in koor: "Waar was je nu al die tijd Leon!"

Gebruikersavatar
filosoofje
Posts in topic: 5
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2016, 14:30
Contacteer:

Bericht door filosoofje » 19 mei 2016, 08:43

Confusius zei ook: De hele kunst van het spreken is: begrepen te worden.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 19 mei 2016, 09:57

filosoofje schreef:Confusius zei ook: De hele kunst van het spreken is: begrepen te worden.
Lao Tse zei: "Wat je wilt hebben, moet je eerst geven."

Een Nederlands spreekwoord zegt: "Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg."
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
filosoofje
Posts in topic: 5
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2016, 14:30
Contacteer:

Bericht door filosoofje » 20 mei 2016, 08:39

memeticae schreef:
filosoofje schreef:Confusius zei ook: De hele kunst van het spreken is: begrepen te worden.
Lao Tse zei: "Wat je wilt hebben, moet je eerst geven."

Een Nederlands spreekwoord zegt: "Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg."
eens maar een half woord kan niet alle informatie geven waarvan de spreker denkt dat het nodig zal zijn...
Wij zijn legioen, wij vergeten niet, wij vergeven niet. Verwacht ons.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 mei 2016, 03:12

Wrm ni?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 21 mei 2016, 03:15

Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten.
Waarom heeft hij als zo'n grote mond?
Een half woord per oor, is 1 woord.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
filosoofje
Posts in topic: 5
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2016, 14:30
Contacteer:

Bericht door filosoofje » 23 mei 2016, 11:20

memeticae schreef:
Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten.
Waarom heeft hij als zo'n grote mond?
Een half woord per oor, is 1 woord.
omdat zijn verstand niet verder rijkt dan dat.
Wij zijn legioen, wij vergeten niet, wij vergeven niet. Verwacht ons.

Gebruikersavatar
memeticae
Posts in topic: 10
Berichten: 6523
Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:30
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 mei 2016, 12:06

Behoorlijk zinloos dan, die twee oren, als je verstand er toch niets mee kan.
Hoe zit dat eigenlijk met de ogen? Of leuker nog, de twee gaten in die ene neus?

Tandwalvissen schijnen 1 neusgat omgebouwd te hebben tot echolocatieapparaat. Maar ja, dat zal dan wel aan de reikwijdte van hun verstand liggen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
Chryso
Posts in topic: 1
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jul 2016, 17:47
Contacteer:

Bericht door Chryso » 11 sep 2016, 20:37

filosoofje schreef:de filosoof Confucius had een erg respectvolle maar ook discriminerend naar vrouwen leer. hij wilde alles hervormen en weer terug naar de Westelijke Zou dynastie.

ik ben benieuwd wat jullie van zijn ideeën vinden.

alvast bedankt Groet filosoofje.
De invloed van Confucius kan niet worden onderschat. Anders zou men nu niet meer over hem spreken.

Voor zover ik me herinner legde hij de nadruk op de persoonlijk vorming, bijschaving, cultuur, gericht op het verwerven van hogere morele waarden. In de hoop daarmee bij te dragen tot een betere en harmonieuzere samenleving.

Wie kan daar op tegen zijn?

Dat hij daarbij misschien de positie van de vrouw niet helemaal recht heeft gedaan, moet men hem misschien vergeven? Of denken we misschien dat de oude Grieken zoveel meer respect hadden voor vrouwen?

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten