De zeven vogeltjes filosofie
De zeven vogeltjes filosofie
De wiskundige Marcus du Sautoy heeft een reeks (hele mooie) programma's gemaakt voor of met de BBC.
Eén daarvan heet "The Code". (Indien je wilt kan ik je wijzen waar je het kunt vinden, tenzij dat tegenwoordig ook al strafbaar is.)
In de eerste aflevering daarvan ligt hij in Denemarken ergens in een veld om een jaarlijks terugkerend fenomeen te laten zien. De "Volkstelling der spreeuwen".
In beeld verschijnen miljoenen spreeuwen die heen en weer vliegen en daarbij wolken maken met een schijnbare structuur. Hij stelde zich toen de vraag: hoe maken de spreeuwen die wolken, die structuren?
Vervolgens heeft hij getracht diezelfde structuren op een computer na te bootsen.
Wat bleek nu.
Met enkel deze eenvoudige regels:
1. Alle "vogels" (punten op het beeldscherm) krijgen dezelfde beginsnelheid.
2. Ieder punt kijkt naar x andere en volgt die beweging.
3. Bij roofvolgels blijf je uit buurt.
Pas bij x=7 kreeg hij op zijn beeldscherm dezelfde figuren te zien die de spreeuwen in het echt ook maakten.
7, een wonderbaarlijk getal. Komt overal terug, zelfs in het Gilgamesj epos wordt 7 al genoemd als wonderlijk getal.
Hier heb ik uit afgeleid dat, als je je leven een bepaalde richting wilt geven, je 7 vogels moet vinden die dezelfde kant uitgaan.
Wellicht doe je dat al, en daar ben ik benieuwd naar. Gaan de mensen die je kent, je vrienden, dezelfde kant op als jij?
Eén daarvan heet "The Code". (Indien je wilt kan ik je wijzen waar je het kunt vinden, tenzij dat tegenwoordig ook al strafbaar is.)
In de eerste aflevering daarvan ligt hij in Denemarken ergens in een veld om een jaarlijks terugkerend fenomeen te laten zien. De "Volkstelling der spreeuwen".
In beeld verschijnen miljoenen spreeuwen die heen en weer vliegen en daarbij wolken maken met een schijnbare structuur. Hij stelde zich toen de vraag: hoe maken de spreeuwen die wolken, die structuren?
Vervolgens heeft hij getracht diezelfde structuren op een computer na te bootsen.
Wat bleek nu.
Met enkel deze eenvoudige regels:
1. Alle "vogels" (punten op het beeldscherm) krijgen dezelfde beginsnelheid.
2. Ieder punt kijkt naar x andere en volgt die beweging.
3. Bij roofvolgels blijf je uit buurt.
Pas bij x=7 kreeg hij op zijn beeldscherm dezelfde figuren te zien die de spreeuwen in het echt ook maakten.
7, een wonderbaarlijk getal. Komt overal terug, zelfs in het Gilgamesj epos wordt 7 al genoemd als wonderlijk getal.
Hier heb ik uit afgeleid dat, als je je leven een bepaalde richting wilt geven, je 7 vogels moet vinden die dezelfde kant uitgaan.
Wellicht doe je dat al, en daar ben ik benieuwd naar. Gaan de mensen die je kent, je vrienden, dezelfde kant op als jij?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
(Ook) een mooi verhaal ..
Ik heb wel gehoord van die simulatie, maar wist bijvoorbeeld niet dat x zeven moest zijn.
Dus nu meer zo iets van:

Ik heb wel gehoord van die simulatie, maar wist bijvoorbeeld niet dat x zeven moest zijn.
Bij mij is het er op uit gedraaid dat mijn vriendvogeltjes allemaal een andere kant op gevlogen zijn ..Wellicht doe je dat al, en daar ben ik benieuwd naar. Gaan de mensen die je kent, je vrienden, dezelfde kant op als jij?
Dus nu meer zo iets van:

Kijk eens om je heen, misschien vliegen er wel 7 met je mee ...yopi schreef: Bij mij is het er op uit gedraaid dat mijn vriendvogeltjes allemaal een andere kant op gevlogen zijn ...
;)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Zo! Een waar poëet schuilt zich in de neus!
Als al je vogeltjes een andere kant op vliegen. Dan lig je stil. Of is dat inderdaad een zegen?
Waar niets meer vliegt beklijft tijd
Stroomt zonder mededogen
alle jaren uit je lijf
Als al je vogeltjes een andere kant op vliegen. Dan lig je stil. Of is dat inderdaad een zegen?
Waar niets meer vliegt beklijft tijd
Stroomt zonder mededogen
alle jaren uit je lijf
in zeven ligt de kennis
wie kan tellen weet waarom
hij die telt weet waarvandaan
waarheen waarvoor en waarom
zijn niet de juiste vragen
in niets ligt het besloten
leef, en ben u zelf de baas.
wie kan tellen weet waarom
hij die telt weet waarvandaan
waarheen waarvoor en waarom
zijn niet de juiste vragen
in niets ligt het besloten
leef, en ben u zelf de baas.