Citaten van forumleden

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 5
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 26 feb 2011, 10:36

"using no way as way, having no limitation as limitation" - Bruce Lee

心诚则灵 - a faithful heart makes wishes come true

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 84
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 26 feb 2011, 13:57

Civilis schreef:Kun je een voorbeeld van een Weemoedt-tekst geven? Ik ben wel nieuwsgierig
Uit Lévi Weemoedt: Van harte beterschap

Kleine triologie der treurigheid
Geduldig lijden
Geen bloemen
Zand erover

Halfje wit

De bakker zie ik dagelijks verbleken;
de groenteboer stopt druiven in mijn tas.
Door heel de stad met stomheid nagekeken,
zou ik verdomd graag willen weten wat er was.


In mei

In mei
bak ik
iedere
mor-
gen
'n
ei.


Hondsdol

Vanaf de dag
dat ik mensen zag
lag ik liever in de grond.
Maar zeg me: Ach!
Wie troost dan ’s nachts
mijn bange, witte hond?


Dak-kapel

‘k Zie zo vaak verliefde paartjes
even stilstaan voor mijn huis:
‘Daar woont Weemoedt’, wijst de jongen.
En het meisje slaat een kruis.


Achterblijvers

Ik fiets maar door het Westland.
Ik maal de trappers rond.
Ik ben altijd zo treurig.
Maar fietsen is gezond.

Van koeien en van eendjes
zie ik nog niet de helft.
Maar ik zie elk dood vogeltje
van Vlaardingen tot Delft.

Achter mij in zijn mandje
jankt mijn kleine hond.
Die loopt,in plaats van fietsen,
veel liever op de grond.

Die loopt veel liever te rennen
achter een leuke meid.
Daar ben ik best jaloers op.
Ik ben de mijne kwijt.

Dat gaat zo in het leven.
Dat is gerust normaal.
En fietsen, zegt de dokter,
is goed voor elke kwaal.

Dus fiets ik maar door 't Westland.
Ik maal de trappers rond.
Ik ben altijd zo treurig.
Maar fietsen is gezond.


Druivenprinses

O, borsten had ze als meloenen!
Zoet als een perzik was haar mond!
Maar 't beste fruit is voor de export.
Dus schil een peertje. Blijf gezond.


Flora & Trauma

Alwéér een dag aan het raam gestaan:
een bloempje open- en dicht zien gaan.
Een bloempje open-, een bloempje weer dicht:
een dag zo vol indrukken vergeet men niet licht.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 26 feb 2011, 20:10

:) Die vind ik wel leuk
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 84
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 27 feb 2011, 15:11

De theorie van de twintigste eeuw investeert in pessimistische hyperbolen, ze ontwikkelt een retorica van de slechtste wereld en de slechtste god. Wat je dan krijgt is een tijd van mopperaars.

Let wel: Het slechtste wat men van god kan zeggen is dat hij niet bestaat; het slechtste wat men van de wereld zou kunnen zeggen is dat alleen realisten er een kans in hebben.

Men vergeet er de verklaring aan toe te voegen:

De echte naam van een plek waar men niets kan doen wat in strijd is met de realiteit luidt 'hel'.
Realisten en duivels spelen in dit drama dezelfde rol.

(De 'literatuurcriticus' in: Uit een gesprek over het oxymoron.
d.i. een fictief gesprek over de trilogie van Sloterdijk's 'sferen' uit sferen 2)
...................................................................
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 28 feb 2011, 11:21

Uit 'Van Hunnebed tot Bonifatius':
Het Latijnse werkwoord religare of religere is een aanduiding voor het verbinden van twee aspecten van de werkelijkheid. Er wordt in de religie een connectie gelegd tussen het leven zoals zich dat direct aan ons voordoet en een als hoger en ouder, veelal tijdloos opgevatte sfeer.
Als je het zo stelt zijn we hier allemaal op één of andere manier religieus denk ik..
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 84
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 feb 2011, 11:53

Dat is inderdaad een mooie (misschien wel meest algemene) uitdrukking voor religie.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 11 mar 2011, 23:59

Ischa Meijer:
Een beetje vergezocht, maar toch goed gevonden
:)
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 16 mar 2011, 12:46

SPECIAAL VOOR OKKE:
"When you give up your resistance, you will be free"
Laatst gewijzigd door Intangible Radjanamadjo op 16 mar 2011, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 16 mar 2011, 14:09

Intangible Radjanamadjo schreef:"When you give up your resistance, you will be free"
Van wie is het citaat?
Laatst gewijzigd door Verwijderde gebruiker op 16 mar 2011, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 16 mar 2011, 22:55

okke schreef:Wat raar: "you" en "u" in dezelfde zin.
[edit]weet je wat.. laat ook maar[/edit]
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 17 mar 2011, 00:02

okke schreef:
Intangible Radjanamadjo schreef:"When you give up your resistance, you will be free"
Van wie is het citaat?
Ik reageerde zo fel (incl edits) omdat je de vorige keer op soortgelijke manier op de vorige quote die ik plaatste reageerde.. en ik plaats hier geen quote om deze vervolgens te zien worden verdraaid/belachelijk gemaakt of wat dan ook

de quote is van mezelf overigens
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 mar 2011, 07:43

Als het een citaat was van Gadaffi zou ik ernstig gaan fronsen.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 17 mar 2011, 12:08

okke schreef:Als het een citaat was van Gadaffi zou ik ernstig gaan fronsen.
hehe

Het gaat voor mij iig om de innerlijke weerstand, niet de uiterlijke weerstand
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 17 mar 2011, 23:07

Voor mijn gevoel is het toch een soort overgave.. Hangt er natuurlijk maar net af waar je je tegen verzet :wall:
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 18 mar 2011, 11:24

Civilis schreef:Voor mijn gevoel is het toch een soort overgave.. Hangt er natuurlijk maar net af waar je je tegen verzet :wall:
Is overgave zo erg dan? Behalve voor het ego zie ik niet veel problemen ;)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 18 mar 2011, 19:10

Nou, als je je echt overgeeft, doe je dan nog wel je best goed en slecht te onderscheiden? En vrije wil en manipulatie? Het voelt voor mij een beetje als gemakzucht (no offense).
Logische vervolgvraag is natuurlijk hoeveel zin het heeft die dingen te onderscheiden.. Ik denk weinig, maar voor mij persoonlijk is het toch heel belangrijk. Misschien wel de belangrijkste maatstaf voor een mens!
Niet dat zo'n maatstaf echt goed te praten is.. :-k
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 19 mar 2011, 23:01

Civilis schreef:Nou, als je je echt overgeeft, doe je dan nog wel je best goed en slecht te onderscheiden? En vrije wil en manipulatie? Het voelt voor mij een beetje als gemakzucht (no offense).
Logische vervolgvraag is natuurlijk hoeveel zin het heeft die dingen te onderscheiden.. Ik denk weinig, maar voor mij persoonlijk is het toch heel belangrijk. Misschien wel de belangrijkste maatstaf voor een mens!
Niet dat zo'n maatstaf echt goed te praten is.. :-k
Wat is goed wat is slecht? Wat zijn de maatstaven waarmee je dat bepaalt? Ik pleit niet voor cultuurrelativisme, daar schiet je ook niet mee op. Maar ergens ben ik er van overtuigd dat mensen zelf best heel goed weten wat goed is en wat slecht. Heb je daar nou echt een bron buiten jezelf voor nodig om dat te kunnen vaststellen? Is het niet gewoon heel simpel: doe niet dat gij niet wil dat u geschiedt - zonder eventuele relgieuze/sociale manipulatie spreekt dit wat mij betreft voor zichzelf.

Vrije wil.. moeilijk onderwerp. Maar een overgave kun je m.i. alleen echt 'goed' doen als je het vanuit je eigen wil doet. Anders is er sprake van dwang en/of manipulatie. Daarmee geef ik geen uitsluitsel of we nou wel of niet vrije wil hebben, maar in dit geval gaat het er om dat je het vanuit een bewuste intentie doet.

En ik ben het met je eens wat onderscheiden betreft. Alleen denk ik wel dat het belangrijk is te onderkennen dat dit onderscheiden voornamelijk individueel belang dient. We doen het, zonder uitzondering. Dat maakt de wereld ook interpreteerbaar. Maar de vraag blijft altijd of die interpretatie wel strookt met de werkelijkheid.

Maar dat je het een makkelijke weg vindt, kan ik me wel voorstellen. Het kan heel makkelijk een lege huls worden als je het met de verkeerde intentie doet of niet met je volledige bewustzijn. Wat ik bedoel met de overgave, is dat je het leven accepteert zoals het is en daar vrede mee hebt. Dus geen oordelen of gedachten, theorieën etc, maar een kalme staat opzoeken die je in staat stelt de dingen op een ander niveau te analyseren. De vrijheid die dan kan ontstaan, is de ruimte die je overwint op alle dingen die je denkt te weten, te kunnen, te moeten, te laten etc.. Alleen hoe die ruimte goed in te vullen zonder jezelf te verliezen? Volgens mij is dat een blijvend proces..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 19 mar 2011, 23:39

Daar kan ik me wel in vinden. Ik dacht aan overgave aan je emoties en lusten. In mijn ervaring moet je jezelf een beetje in de gaten houden om objectief en eerlijk te blijven.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 20 mar 2011, 15:32

Civilis schreef:Daar kan ik me wel in vinden. Ik dacht aan overgave aan je emoties en lusten. In mijn ervaring moet je jezelf een beetje in de gaten houden om objectief en eerlijk te blijven.
Een beetje? ;)
En jezelf overgeven aan emoties en lusten, daarbij denk ik meteen aan niet volledig bewust handelen..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 21 mar 2011, 13:57

Daar denk ik überhaupt aan bij overgeven!
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 21 mar 2011, 14:21

Één van mijn favoriete personages aller tijden, uit het werk van Steven Erikson:
'How long have you resided here, High Priest?'
'No idea. Irrelevant. Importance lies solely in the deeds done, the goals achieved. Time is preparation, nothing more. One prepares for as long as is required. To do this is to accept that planning begins at birth. You are born and before all else you are plunged into shadow, wrapped inside the holy ambivalence, there to suckle sweet sustenance. I live to prepare, and the preparations are nearly complete.'
Iskaral Pust is prettig gestoord. Constant lange hypnotische monologen :greins:
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 21 mar 2011, 15:27

"Angst doet ons geloven, Liefde doet ons weten."
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 21 mar 2011, 20:36

Intangible Radjanamadjo schreef:"Angst doet ons geloven, Liefde doet ons weten."
Van wie is die? Van jezelf?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 22 mar 2011, 13:51

okke schreef:
Intangible Radjanamadjo schreef:"Angst doet ons geloven, Liefde doet ons weten."
Van wie is die? Van jezelf?
Anders zou ik het er wel bij zetten van wie de quote anders is ;) Ja dus
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 22 mar 2011, 21:22

Alweer Erikson:
Indolence takes many forms, but it comes to every civilization that has outlived its will. In this case it was an indolence characterised by a pursuit of knowledge, a frenzied search for answers to everything, no matter the value of such answers. A civilization can as easily drown in what it knows as in what it doesn't know.
Consider Gothos' Folly. Gothos' curse was in being too aware - of everything. Every permutation, every potential. Enough to poison every scan he cast on the world. It availed him naught, and worse, he was aware of even that.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 24 mar 2011, 14:44

Nog twee:
It's a poor scholar who trusts anyone's judgement, even and perhaps especially his own.
Wise words are like arrows flung at your forehead. What do you do? Why, you duck, ofcourse.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 84
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 02 apr 2011, 03:18

Geloof van het bewustzijn is vrijheid
Geloof van het gevoel is zwakheid
Geloof van het lichaam is domheid

Gurdjieff
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 04 apr 2011, 14:24

Cool :-) Ben nu deel 2 aan het lezen in de 3delige reeks


"Verlangen houdt je tegen te zijn"
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 84
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 apr 2011, 15:23

Is dat de tweede reeks of het tweede deel van vertellingen?
En wat is de naam van dat deel of die reeks?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 04 apr 2011, 20:01

yopi schreef:Is dat de tweede reeks of het tweede deel van vertellingen?
En wat is de naam van dat deel of die reeks?
De ideeën van Gurdjieff staan beschreven in zijn boeken:
1) Beëlzebubs verhalen aan zijn kleinzoon
2) Ontmoetingen met bijzondere mensen (lees ik nu)
3) Het leven is alleen echt wanneer 'ik ben' (al in bezit, ga ik hierna lezen)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 07 apr 2011, 13:45

Uit Ontmoetingen met bijzondere mensen:

"Mijn ontmoeting met Vader Giovanni heeft dat alles gedood en sedertdien is er geleidelijk aan iets in mij ontstaan dat mij gans en al tot de absolute overtuiging heeft gevoerd dat er buiten en behalve de beroeringen van het leven 'iets anders' bestaat dat het doel en het ideaal zou moeten zijn van iedere mens die min of meer tot denken in staat is - en dat alleen dit 'andere iets' een mens werkelijk gelukkig kan maken en hem echte waarheden kan geven, in plaats van de schijn-'waarden' die hem in het gewone leven altijd en overal zo overvloedig worden toebedeeld."
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 apr 2011, 11:18

En wie is of was die vader Giovanni?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 08 apr 2011, 16:40

okke schreef:En wie is of was die vader Giovanni?
Een persoon die een beslissende indruk heeft gemaakt op 1 van de bijzondere mensen die Gurdjieff heeft ontmoet.. en overigens ook veel indruk heeft gemaakt op Gurdjieff

Het boek (ontmoetingen met bijzondere mensen) beschrijft enkele personen die veel hebben betekend in het leven van Gurdjieff en vertelt enkele bijzondere, schrijnende of invloedrijke gebeurtenissen in zijn leven
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 13 apr 2011, 20:47

Shad Ireland:
Through the pain that we've been through, we look at things differently. We've been given the gift of perception
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 18 apr 2011, 14:58

Uit de film Sucker Punch:
If you don't stand for something, you'll fall for anything
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 18 apr 2011, 15:38

Idem:
For those who fight for it, life has a flavour the sheltered will never know.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 20 apr 2011, 20:49

Liefde is...
Strontvervelend! :-(
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 27 apr 2011, 23:15

Als volwassenen deden wat ze hun kids leren, of hun kinderen leerden wat ze zelf doen, zou het leven veel makkelijker zijn.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 03 mei 2011, 13:33

Van een Facebook-maatje:
Na zoveel jaar nog steeds die pijn

nog steeds niet in staat om te vergeten

nog steeds het ophouden van schijn

nog steeds dat drommels goede weten



Natuurlijk 'life goes on' and such

en hij haalt ook adem dus

'dood' zijn lijkt dan grote kwatsch

aanstelleritis theatralus



Maar hij is zich zeer bewust

dat zijn vrolijkheid en glimlach

op een holle inhoud rust

ieder uur van ied're dag



Hij hoort de mensen in gedachten

zeggen :"Mens kijk wat je hebt!

Vrouw en kinderen die thuis op je wachten"

Maar hij weet dat zij zijn genept



Want hoe kan je iets bezitten

als je niet meer levend bent

als je jezelf bent verloren

niemand je ooit echt heeft gekend



je een leegte voelt van binnen

en waardeloos bent aan de buitenkant

en ondanks je pogingen opnieuw te beginnen

niet verder komt dan droog los zand



waar werkelijk niets mee valt te bouwen

alles stort gelijk weer in

de kaarten blijven dichtgevouwen

er is niets te verliezen en geen gewin



Maar de schijn weet hij te wekken

zijn pokerface heeft hij opgeplakt

om de illusie te verstrekken

dat hij het leven heeft opgepakt



Hij recht zijn schouders, recht zijn rug

gooit een glimlach op zijn snuit

maar hij is niet echt terug

al ademt hij ook in en uit
.
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 04 mei 2011, 19:46

Mooi maar heavy hoor Civilis..

daar hoort wat luchtigs tegenover ;)

What light is to the eyes -- what air is to the lungs -- what love is to the heart, liberty is to the soul of man.

Ingersoll, Robert Green
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 06 mei 2011, 19:46

Kwam vandaag een stuk tegen in het boek van Herman Hesse uit Siddharta waarbij ik echt dacht 'wow, dat heb ik dus ook altijd':
"Waarachtig, niets ter wereld heeft mijn gedachten meer beziggehouden dan dat ik van mij, het wonderbaarlijke feit dat ik leef, dat ik als eenling leef, gescheiden en afgezonderd van alle anderen, dat ik en niemand anders Siddharta is! En tegelijkertijd weet ik over niets ter wereld minder dan over mijzelf, over Siddharta."
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 06 mei 2011, 21:22

Mooie. Daar kan ik wel wat mee. 'Dat ik en niemand anders Joost is!' Dat is op zich al wat waard..
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 06 mei 2011, 21:55

Civilis schreef:Mooie. Daar kan ik wel wat mee. 'Dat ik en niemand anders Joost is!' Dat is op zich al wat waard..
Als dit je aanspreekt, kan ik je het boek echt van harte aanbevelen! Heb het ooit een keer geleend van een huisgenoot en heb het toen in 1 avond uitgelezen. Nu weer begonnen en het resoneert enorm.. juist omdat het gaat om het afwijzen van alle leren, religies, wegen etc.. de kern van het verhaal is (tevens quotewaardig :P):
VOLG JE EIGEN HART, VIND JE EIGEN WEG
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 06 mei 2011, 22:06

Ik zit es rond te neuzen op het net, en ik ben wel nieuwsgierig geworden.

Ik heb onlangs iemand ontmoet (Een moslim nog wel!) die veel van dezelfde problemen als ik gehad heeft, en veel van dezelfde boeken gelezen heeft. Volgens hem maken mensen als Camus en Sartre je depressie alleen maar sterker, en ik kan er niet veel tegenin brengen. Dit ziet er een stuk positiever uit.

Ga hem gelijk bestellen!
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 06 mei 2011, 23:45

Hehe dan kun je de opmerking in "Het besef komt niet alleen" als niet verstuurd beschouwen ;)

Veel leesplezier!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 5
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 25 mei 2011, 11:56

Dit onderwerp gaat over citaten, en niet over de inhoud daarvan.

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 5
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 25 mei 2011, 11:58

Nog steeds één van mijn favoriete quotes:

When the doors of perception are cleansed, man will see things as they truly are, infinite - W.Blake

Klinkt bekend, Pieter?

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 51
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 25 mei 2011, 13:27

Sardonic schreef:Nog steeds één van mijn favoriete quotes:

When the doors of perception are cleansed, man will see things as they truly are, infinite - W.Blake

Klinkt bekend, Pieter?
Sardonic schreef:Dit onderwerp gaat over citaten, en niet over de inhoud daarvan.
Vooruit, zal toch desondanks maar even reageren ;)

Zo af en toe op de wat heldere meer lucide momenten zou ik inderdaad hetzelfde kunnen denken. Dat is niet vaak zo, maar als die momenten zich voordoen is het altijd treffend en diep.. toch maar eens wat van Blake opzoeken..

Ontopic:
"Ware wijsheid liefdevolle vrede
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 5
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 26 mei 2011, 21:28

Vroeg niet zozeer om een inhoudelijke reactie, was ook een retorische vraag ;)

Knowledge becomes wisdom through personal experience.

En deze kwam precies toen ik er mee bezig was (hing als labeltje aan een zakje thee):

Knowing others is smart, knowing yourself is wise.

;p

Gebruikersavatar
Civilis
Posts in topic: 65
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2010, 02:58
Contacteer:

Bericht door Civilis » 02 jun 2011, 20:08

Koreaans gezegde:
Wheter it be grain or sand or rock, in water they all sink alike
:peace:
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast