waarheid

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 dec 2009, 23:26

ziznl schreef:Je spreekt nu van ene Waarheid.
Die komt zomaar _ Poefff_ tevoorschijn, je baseert je beeldvorming erop en vervolgens schrijf je het onkenbare eigenschappen toe.
Als je een beetje had opgelet. Wist je dat ik het regelmatig over de waarheid heb gehad. Niemand kent de waarheid en tegelijk denkt iedereen dat zijn beeld van de waarheid met de waarheid overeenkomt.
ziznl schreef:Bestaat die onkenbare waarheid, waar je je waarheidsbeelden op baseert, nu wel of niet?
Geen idee. Maakt het antwoord op je vraag iets uit?
Jeroen schreef:Mansuk Patel had maar één boodschap: Liefde vóór waarheid. Waarmee hij bedoelde dat liefde belangrijker is dan waarheid. Dus ook al denk jij De Waarheid in pacht te hebben, als je die waarheid boven de liefde plaatst, dat je dan verkeerd bezig bent. Moeilijkheid vond ik wel: hoe bepaal je wat liefde is. Sommige mensen zijn er van overtuigd dat ze uit liefde handelen, toch blijkt de andere partij zich niet geliefd te voelen. Hmm, tja...
Het is moeilijk (onmogelijk?) te bepalen wat liefde is. Het is ook moeilijk (onmogelijk?) te bepalen wat waarheid is. Ik denk niet dat liefde voor waarheid moet gaan. Dat ik een onwaarheid moet vertellen als ik daarmee liefde geen tekort doe.
Vyumae schreef:Over de Waarheid valt niets te zeggen, maar is daarmee dan toch niet iets over de Waarheid gezegd?
Onoplosbare en eindeloze draaierij is volgens mij het gevolg.
Over de Waarheid is heel veel te zeggen. Iedereen weet er voor zich het beste van.
Vyumae schreef:En dát doet me weer denken aan de conclusie waartoe ik eens kwam na een gesprek op straat met een lid van het nieuwe bijbelgenootschap: dat het uiteindelijk niet de religieuze overtuiging is die het hem doet (voor God), maar de mate waarin je als nietig mens oprecht en intentioneel gehandeld hebt.
Mee eens.

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 16
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 02 dec 2009, 10:15

Over de Waarheid is heel veel te zeggen. Iedereen weet er voor zich het beste van.
Volgens mij snap ik wel wat je bedoelt, maar jij snapt denk ik ook wel wat ik bedoel.
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gebruikersavatar
Sardonic
Posts in topic: 23
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 nov 2004, 13:40
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 02 dec 2009, 11:23

Mijn filosofie leraar zegt: discussieren over waarheid heeft geen waarde meer. Eigenlijk zouden we het woord waarheid moeten weggooien of vergeten.

Ik vind dit onzin. Ik vind juist dat de discussie nog lang niet over is zolang er nog mensen zijn die denken dat er één waarheid bestaat. Wordt toch zo langzamerhand tijd dat iedereen gaat beseffen dat onze zintuigen niet in staat zijn onderscheidt te maken tussen waarheid en illusie. Dus zo lang we die zintuigen nog op deze manier gebruiken moeten we beseffen dat waarheid onze eigen persoonlijke ervaring is. Dus kan er helemaal niet gesproken worden van één waarheid.

Maar wel van een waarheid. Zo is dit wat ik net vertel een waarheid.

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 16
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 02 dec 2009, 12:12

Ik vind juist dat de discussie nog lang niet over is zolang er nog mensen zijn die denken dat er één waarheid bestaat.
Misschien is dat júíst wel de reden om de discussie over waarheid en het concept waarheid over boord te gooien...
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 138
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 02 dec 2009, 12:40

okke schreef:
ziznl schreef:Je spreekt nu van ene Waarheid.
Die komt zomaar _ Poefff_ tevoorschijn, je baseert je beeldvorming erop en vervolgens schrijf je het onkenbare eigenschappen toe.
Als je een beetje had opgelet. Wist je dat ik het regelmatig over de waarheid heb gehad. Niemand kent de waarheid en tegelijk denkt iedereen dat zijn beeld van de waarheid met de waarheid overeenkomt.
Wat is de basis van jouw beeld van de waarheid, dat ik niet zou hebben opgelet?

Geen idee. Maakt het antwoord op je vraag iets uit?
Voor mij wel, dat is de reden dat ik vragen stel.
Als je geen idee hebt en die waarheid wel gebruikt om daar je beeld van de waarheid op te baseren, waar baseer jij je beeld van de waarheid dan op?
Zeg: heb jij een soort grote toverdoos met antwoorden en trek je daar dan een willekeurig antwoord uit ofzo? Een soort lot trekken?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 dec 2009, 13:17

ziznl schreef:Wat is de basis van jouw beeld van de waarheid...?
Ik baseer mij op de idee van de Waarheid.
ziznl schreef:Bestaat die onkenbare waarheid, waar je je waarheidsbeelden op baseert, nu wel of niet?
De onkenbare waarheid bestaat als idee. Net als bijvoorbeeld liefde en god. Of de idee werkelijk bestaat of niet weet ik niet. Ik denk niet dat dit te bewijzen is.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 dec 2009, 13:18

Vyumae schreef:Volgens mij snap ik wel wat je bedoelt, maar jij snapt denk ik ook wel wat ik bedoel.
Ik denk het wel. Het is net zoals praten over God.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 54
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 02 dec 2009, 13:35

Hmmz mss was ik te veel bezig met jouw waarheid waardoor ik mijn waarheid opeens beter was gaan vinden wat natuurlijk onzin is, omdat er wat mij betreft niks zinnigs over waarheid te zeggen valt behalve vanuit een bepaald perspectief, en vanuit dat perspectief is hetgeen wat ze beweren natuurlijk waar. Terwijl dit voor anderen helemaal niet waar hoeft te zijn.

Maar als ik me bedenk dat ik mijn waarheid op niks baseer dan alleen vanuit een bepaald perspectief/ opvatting dan vind ik mijn waarheid niet zoveel waard.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 02 dec 2009, 15:46

naar waarachtig, wat word er een hoop gezegd, en naar het lijkt is de grootste beweging nu tegen okke, zie ik dit juist, naar het schijnt is er vele male gesproken over waarheid. die grootste beweging lijkt mij voornamelijk door een macht gedreven. en zo lijkt het alsof niet waarheid de beweging leidt, maar de beweging tegen okke. of zie ik het verkeerd?
wat mij in deze ontgaat is het waarom jullie deze uitspraken voor waar houden, okke zo ik dolgraag naar waarheid willen horen zeggen over hoe hij aan zijn beredenering komt. en ziznl verdenk ervan dat hij allang weet wat waarheid is, maar hij zegt het niet. en sardonic, jij had toch al vast gesteld wat waarheid was, en ik ben toch door jouw overtuigt, wij zouden samen zeggen dat de waarheid objectieve waarneming is. en daarmee hebben we toch de waarheid benoemt, ik durf ieder geval verder te gaan in het onderzoek, en te kijken waarom er de objectieve waarneming is. want ik geloof dat zo een instrument ons met een reden is gegeven. en naar het schijnt hebben we zelfs gereedschappen meegekregen om deze juist voor de objectieve waarneming te gebruiken. ik doel natuurlijk op ogen, oren, neus, en de huid. maar misschien zijn er nu eknkele van u die mij tegen houden, en beweren dat het onderzoek al stukloopt, want de mens is subjectief, en is daarom niet bij machte om objektief waar te nemen. op mijn beurt zou ik vragen waarom de mens subjectief is, en zou vervolgens beweren dat een mens objektief is. en zo haal ik het voorbeeld erbij wat al eerder voorbij kwam, koud, warm en dan zou ik beweren dat deze stelling vertekenend is en dat het de stelling koud heet zou moeten heten, om vervolgens mij te beroepen op waarheid en zeggen dat iets koud is als het lichaam doormiddel van gevoel, ademhaling en reactie van de huid, het lichaam aangeeft wat koud is, en zo voor heet, de lichaamlijke reactie van pijn, rode huid, en zo . verder voeg ik toe dat ieder lichaam zich naar zijn eigen karakter gedraagt, daarmee zeggende dat deze waarde van koud/ heet doormiddel van training te beinvloeden is, zo ook door gebrek aan training. daarmme zeggende blijkt dat met gelijke training er gelijke lichamen komen. als ik zeg gelijke lichamen doel ik natuurlijk op gelijk presteren, niet naar uiterlijk. en zo beweer ik dat mensen objektief zijn. zo kan ik verder met mijn vraag, waarom hebben we dit instrument, want meer lijkt waarheid me eigenlijk niet, zo lijkt het mij dat een objektieve waarneming een kind is van objektief en van waarnemen. nu lijkt het mij een mooi moment om te vragen wat objektief eigenlijk inhoud. waarnemen is niet meer dan een handeling , nou is mijn ervaring dat elke handeling van nature aanwezig is, maar je doormiddel van training er daadwerkelijk bewust mee kan omgaan. of dit noodzakelijk is voor objektieve waarneming moeten we nog vast stellen, maar mocht dit zo zijn zou ik nu vast me willen beroepen op mijn kennis van trainen, en zeggen dat deze training uit drie delen zou bestaan, namelijk training in objektief, en in waarnemen, en uiteindelijk deze samen. maar ik dwaal af, wat kunnen we met dit instrument waarheid, het zegt kennelijk iets over een onderwerp, zo lijkt me, of misschien moet ik zeggen kennis, want om even snel te redeneren, het lijkt mij juist dat waarheid een strument is om ware kennis te scheiden van onware kennis, zodat de ware kennis zich kan vormen tot wijsheid. want wijsheid is toch gebruik van ware kennis ten behoeve van het goede? en wat is er mooier om dan liefde voor wijsheid te hebben. misschien wel liefde voor waarheid. het lijkt me ieder geval volkomen onjuist om naar Mansok te spreken dat de liefde belangrijker is dan de waarheid, want zo ver ik het kan zien benadrukt de liefde de waarheid, de liefde in deze wordt opgewekt door de waarheid, het lijkt mij meer een retorische uitspraak, die de liefde en de waarheid uit mekaar haalt, er is namelijk geen strijd tussen de betekenis van liefde en waarheid, de 1 kan in deze niet zonder de ander, het is juist hun samenzijn wat de liefde voor waarheid zo een sterke beweging geeft.

ps

als een filosofie leraar, beweert dat waarheid geen waarde meer heeft, dan heeft de filosofie ook geen waarde over, en bij deze heeft deze man zichzelf overbodig gemaakt, het lijkt me, dat iemand deze leraar de waarheid moet zeggen of we verwerpen dat deze man leraar is.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 dec 2009, 15:53

Off Topic

Wow! Zonder hoofdletters of alineaindeling. Geweldig moeilijk leesbaar...


[opmerkingen verwijderd]
Laatst gewijzigd door Verwijderde gebruiker op 04 dec 2009, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 138
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 02 dec 2009, 17:36

@ alain

Ondanks een klein gebrek hier en daar aan punten en hoofdletters, vind ik jouw teksten over het algemeen een stuk zinniger dan die van Okke, met zijn - in mijn beeld en idee van waarheid - kromme logica.

Afgezien daarvan vind ik wel dat Okke gelijk heeft. Ik denk dat jouw posts een stuk duidelijker en makkelijker leesbaar zullen worden als je hoofdletters wat meer zou toepassen en misschien de zinlengte iets zou inkorten ofzo. Misschien toch de moeite van het proberen waard.

;)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 dec 2009, 17:54

Leuk dat je het ook een keer met me eens bent ziznl.

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 16
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 02 dec 2009, 18:29

Alain, ik kom zo niet door je tekst heen.
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 dec 2009, 01:18

alain schreef:...
[opmerkingen verwijderd]
Laatst gewijzigd door Verwijderde gebruiker op 04 dec 2009, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 174
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 03 dec 2009, 01:34

Sinterklaas bestaat.
Sterker nog: Het stikt van de sinterklazen.
Als ik iemand vraag wat is dat voor iemand? Die met die baard en mijter?
Dan zeggen ze: Dat is sinterklaas. Dat zie je toch?
En dan al die mensen die sinterklaas willen afschaffen, dan moet ie toch ook bestaan?
Filosofen bestaan ook.
Maar ze hebben niet altijd een baard, en meestal geen mijter.
Hoe herken je dan zo iemand? Als ie nog geneens, om het maar es filosofisch uit te drukken 'waarneembare' eigenschappen bezit?
Bij sinterklaas is dat tenminste duidelijk.
Ik geloof dat filosofen dus 'eigenlijk' niet bestaan, geloof ik (?)
Maar iedereen denk daar weer anders over natuurlijk.
Misschien is sinterklaas wel een filosoof.
Als ie komt (en hij komt altijd) zal ik het em es vragen ...

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 16
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 03 dec 2009, 19:01

Mooi gezegd, m'n beste, mooi gezegd.
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 03 dec 2009, 21:29

het soijt mijn beste, u heeft gelijk, ik heb het mij er maar makkelijk van af gedaan.

ik zal dan ook proberen om mijn gedachte duidelijker uiteen te zetten.

als u het niet erg vind laat ik de hoofd letters achterwegen.

ik zie tot mijn verbazing dat de goedheiligman zich in ons gesprek gemengt heeft. en heeft hij brengt yopi ook mee. welkom.

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 03 dec 2009, 21:35

al lijkt het mij niet dat yopi en de sint beste vrienden zijn.

het lijkt wel af je het idee Sinterklaas, bewust uit mekaar haalt, wat is hier voor uw reden?
het idee van sinterklaas is toch een goed idee? waarom moet dat door al die volwassen meningen uit mekaar worden getrokken?

je roept van alles door mekaar heen, je lijkt wel een politicus, die een zo groot mogelijke massa in het gesprek wil mengen. zodat hij de beweging mee heeft.

zo lijkt voor jouw het idee sinterklaas niet waarneembaar, bent u slecht ziend? wat ik spreek toch naar waarheid dat het idee sinterklaas nu overal waarneembaar is. en al zou je slechte ogen hebben, het lijkt mij dat ik dit idee ook ruiken, horen, en zelfs proeven.

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 03 dec 2009, 21:41

okke, je lijkt wel te zeggen dat jouw uitspraken los staan van jouzelf. is dit zo? want het lijkt mij dat wat jij schrijft dat uit jouw voort komt.

de macht die ik bedoel is die van de meerderheid, het blijkt dat de meerderheid tegen jouw ingaat, maar als ik de meerderheid van dichtbij bekijk zie ik dat ze niet het zelfde idee hebben. wel lijkt het mij dat bij dezen de zelfde soort van frustratie te zien is. ik denk dat dat die macht is.

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 03 dec 2009, 21:48

wat ik bedoel met en uitspraak van jou, is die gene , waar beiden gelijk hebben, ondanks dat deze tegenstrijdig zijn.

jouw uiteenzetting over de waarheid kan ik die nu als volgt neer zetten,
er is een waarheid maar deze is niet te kennen. zeg ik het zo goed?

en waarom is de als... dan een oneigenlijke conclusie? dit is toch een vorm van beredeneren?

en waar ik zo nieuwsgierig naar ben, als de waarheid niet te kennen is waar leef je dan naar?

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 03 dec 2009, 21:53

verder heb ik Vyumae iets horen zeggen over het absolute, het lijkt zelfs of hij hier kennis van heeft, maar wel beweert dat er niets over te zeggen valt, hoe kom jij aan die kennis? verder lijk jij me bij uitstek een wervelvindt die ongecontroleert van links naar rechts vliegt, met de winden mee, maar je gedachte komen er niet uit, je lijkt me een one liner
als ik je zo mag noemen. iemand van de kracht termen. mag ik jou idee van waarheid weten?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 dec 2009, 21:57

alain schreef:...
[opmerkingen verwijderd]
Laatst gewijzigd door Verwijderde gebruiker op 04 dec 2009, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 03 dec 2009, 22:05

nou kan ik mij herrineren dat je me ooit gevraagd hebt, wie zegt dat wijsheid objectief is?
mijn antwoord was je niet duidelijk toen, gun mij mijn woorden uit een te zetten.
waarheid zegt dat wijsheid objectief is
want de waarheid is een objektieve waarneming, zoals aangenomen

nou lijkt het mij dat wijsheid bestaat uit kennis.

maar welke kennis?

mij lijkt de ware kennis, want alleen de ware kennis kan leiden tot het juiste gebruik van deze kennis.

verder zegt ook wijsheid zelf dat hij objektief is, want anders zouden we moeten beweren dat wijsheid subjectief is, en zou wijsheid zijn eigen betekins verliezen.

of beweer jij dat er meerdere wijsheden voor het zelfde onderwerp mogenlijk zijn.

mij lijkt namelijk dat er voor een onderwerp wel meerdere kennis van toepassing is en dat deze samen leiden naar wijsheid.

maar de wijsheid zelf laat zich niet delen, want dan zou hij niet meer dan kennis zijn.

of zie ik dit verkeerd?

en het is zeker niet de bedoeling om op de man te spelen, al lijkt mij om naar mijn kinderen te spreken, dat jij begonnen was.

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 03 dec 2009, 22:21

maar na dit gezegd te hebben, laten wij niet zo onverstandig als onze kinderen zijn. misschien is het veel beter om onze gedachte samen te laten onderzoeken. in de tegen stelling tot de gedachte alleen te laten onmderzoeken, want zo lijkt mij dat we naar waarheid kunnen spreken.

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 03 dec 2009, 22:29

okke als je leeft naar jouw waarheid, hoe leef je dan?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 dec 2009, 22:57

alain schreef:(...)
[opmerkingen verwijderd]
Laatst gewijzigd door Verwijderde gebruiker op 04 dec 2009, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 174
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 04 dec 2009, 04:45

@Alain
al lijkt het mij niet dat yopi en de sint beste vrienden zijn.

het lijkt wel af je het idee Sinterklaas, bewust uit mekaar haalt, wat is hier voor uw reden?
het idee van sinterklaas is toch een goed idee? waarom moet dat door al die volwassen meningen uit mekaar worden getrokken?

je roept van alles door mekaar heen, je lijkt wel een politicus, die een zo groot mogelijke massa in het gesprek wil mengen. zodat hij de beweging mee heeft.

zo lijkt voor jouw het idee sinterklaas niet waarneembaar, bent u slecht ziend? wat ik spreek toch naar waarheid dat het idee sinterklaas nu overal waarneembaar is. en al zou je slechte ogen hebben, het lijkt mij dat ik dit idee ook ruiken, horen, en zelfs proeven.
Ik kon het vroeger goed vinden met de sint. Maar had altijd wel vragen.
Bijvoorbeeld hoe hij het voor elkaar kreeg om al die kinderen te bezoeken. Ook had ik het idee dat mensen niet altijd de waarheid over hem spraken. Nou ja .. De rest kun je wel raden.

Dusss .. Hoe een ongedeeld volledig geloof terugwinnen?
Nou, daar is van alles voor in de aanbieding. Ik zal ze niet allemaal noemen.
Socrates?
Die getuigt van zichzelf dat ie niks weet en ging op de markt daarmee mensen lastig vallen. Om ze te overtuigen dat ze ook niks weten.
Totdat ze het zat werden ..
Enfin .. je kent de afloop (maakte hij wel een mooie demonstratie van trouwens: schoolmeester tot het eind zeg maar ..)

En sinterklaas. Die is daar - voor mij - mee begonnen!
En dan die zwarte pieten er nog omheen.
(Tegenwoordig lijkt het feest meer op de teletubbies.)

Nee .. het is droevig gesteld met de waarheid. Wat je zegt ..

Hoewel: Ik heb wel es gehoord dat de waarheid geen verdediging van node heeft!
Ik denk dat ik me daar voorlopig maar aan hou ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 04 dec 2009, 17:33

het spijt me verschrikkelijk okke, ik heb het weer gedaan.
het op de man spelen was zeker niet voor jou bedoelt.
maar door mijn begeerte, laat ik me weer gaan, en gooi al mijn gedachte door mekaar.

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 04 dec 2009, 20:27

yopi, de teleurstelling, is overduidelijk aanwezig,
het lijkt me de teleurstelling van de leugen.
zoals het lijkt ben jij je ongedeeld volledig geloof verloren.
en aan de wijze waarop je dit zegt, klinkt alsof je hier kwaad om bent
is dat zo?
wat is eigenlijk jou betoog over waarheid?
het is mij overduidelijk, dat socrates op jou niet hoeft te rekenen,
als hij deze zaken bespreekt, want jij hebt al gezien waar het eindingt,
en zo lijkt het inderdaad alsof zo een levenswijze belachelijk is. achteraf.
maar waarom maak je het verhaal niet af?
je maakt het je er wel makkelijk van af, net zoals ik de toetsen naar
mijn eigen gemak gebruik
want hoe eindigt het?
naar wat ik vernomen heb, is het verhaal heel anders.
mij lijkt ieder geval dat deze man daadwerkelijk een was met zijn gedachte naar doen en laten.
en zoals deze man de democratie uitlegt, wie verklaart hem dan voor gek?
als we nu kijken wat de geschiedenis ons zegt over dit onderwerp,
en vooral naar het resultaat van dit systeem.
want als ik een politea lees, ik onlosmakend de herkenning zie,
de herkenning wat iemand vroeger zei en nu is.
maar gelukkig zijn er meerdere waarheden
en zo kunnen we vluchten in onschuld
maar het is onrechtvaardig, wat men ook beweert
en het bewijs kigt voor onze neus.
en ja het is inderdaad triest met het idee waarheid
hij lijkt op het idee van sinterklaas
uit mekaar gerukt, door grote mensen meningen
en zo lijkt het met alles te gaan
iedereen is vrij om naar eigen hartelust te pakken naar welk deel van welk onderwerp dan ook. om zo hun ego te presenteren.
wat een heerlijkheid
alleen lijkt mij dat de keuze te groot is
en mensen moeite krijgen met kiezen
en nou lijkt het me waar dat niet alle mensen net als wij deze zaken
zo uiteen zetten of ergens moeite voor doen
sterker nog, ze vinden het onzin, en zoeken een makkelijke weg
het lijkt me dat deze mensen willekeurig kiezen, laten we zeggen zonder
redenering
volgens mij kiezen deze mensen met begeerte naar iets wat hun zo het
beste uitkomt, en dat kan zo veranderen van links naar rechts,
en van boven naar beneden.
hun waar heid is wat hun uitkomt zo lijkt het.
dit lijkt mij het onrechtvaardige.

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 05 dec 2009, 11:14

yopi zo lijkt jet of nu de waarheid over sinterklaas te voorschijn komt
want naar het schijnt hebben de mensen dit idee zelf kapot gemaakt, net als zoveel ideeen
zoals het idee over opvoeding, staats intichting, god en al deze zaken.
en zo ook het idee achter de waarheid.
als ik nu terug kijk op de gesprekken lijkt het mij juist
dat een ieder hier op het forum het heeft over naar waarheid,
laat ik het anders zeggen, iedereen lijkt wel op een waarheid
af te streven, maar zoals het lijkt zijn we het niet eens als we de waarheid gaan toepassen.
zo is jouw waarheid over opvoeden misschien wel anders dan de mijne.
is het niet zo, dat we dit eigenlijk heel makkelijk kunnen onderzoeken
als we er mar van uitgaan dat het goede meer naar waarheid is dan het
slechte.
of als je bet vervelend vind, om goed en slecht te gebruiken, kunnen
wij misschien op okke's advies ingaan en het hebben over betere en mindere.
zo kunnen we samen sinterklaas weer de plek geven die hij verdient,niet meer en minder, maar naar het idee wat het is.
of misschien komen we wel tot de conclusie, dat het misschien wel een
slecht idee is. mocht dit zo zijn dan kunnen we samen het idee helemaal laten gaan.
maar ik wil het idee niet veroordelen nu het zo door de massa, van zijn betekenis is berooft.

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 05 dec 2009, 11:32

okke ik zie dat je je uitspraken hebt verwijderd, en ben me bewust dat dit nogmaals mijn schuld is.
ik wou je zeggen dat ik heb gekeken naar jouw topic, en heb nu gezien hoe jij in het leven staat. ik zou het ieder geval een zonde vinden als we nu jouw gedachte in het gesprek kwijtraken.
ik hoop dat je je kan verzetten tegen mijn stom zinnig gebruik van de computer, en me respijt geeft, dat ik mij in deze zaken nooit verdiept hebt.
ik zou het ieder geval goed vinden als je me blijft bekritiseren, want naar mijn opvatting is hetgeen wat de gedachte scherp houdt.
wat je ieder geval beschrijft over het humanistisch verbond, is zeer herkenbaar, ook in mijn organisatie is er veel eenheid.
ik beloof je ieder geval plechtig te antwoorden op alles wat je vraagt.
en zal niet proberen het gesprek als een socrates te voeren, ten einde door yopi of de meerderheid verplicht woorden om de gifbeker te drinken.

en ik blijf op dit forum omdat het mij ergens om te doen is.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 174
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 05 dec 2009, 12:00

Ik mag de geest wel die uit je lamp komt ala(d)in ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 05 dec 2009, 12:35

hoe bedoel je je opmerking, want als je mij vrij laat in mijn interpretatie
dan zie ik hem als een grappige maar ook als een positieve.

maar naar waarschijnlijkheid interpreteer ik het onjuist, want volgens mij
vind jij mij ook eeen heidi, overflakkee en van dat soort meningen.

wil je mij de wwarheid vertellen, want ik zie hem niet?

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 138
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 05 dec 2009, 12:50

alain schreef:hoe bedoel je je opmerking, want als je mij vrij laat in mijn interpretatie
dan zie ik hem als een grappige maar ook als een positieve.

maar naar waarschijnlijkheid interpreteer ik het onjuist, want volgens mij
vind jij mij ook eeen heidi, overflakkee en van dat soort meningen.

wil je mij de wwarheid vertellen, want ik zie hem niet?
De waarheid is altijd bij 'big O.'

Zodra je the big O. eigen hebt gemaakt is de waarheid als sneeuw voor de helder verlichtende brandende zon verdwenen. Laat de waarheid dus nu maar lekker buiten de deur. Daar hoort zij, daar kun je haar liefhebben. En misschien kan je zo af en toe eens lekker tot de kern doordringen ofzo.....als je daarna maar weer afstand van heer kunt nemen en de rug toedraaien. DIT is de waarheid.

En voor jou alain.
grappig en positief zijn juist en dit is volstrekt overeenkomstig met al die andertjes die rond je heen cirkelen (overflakkee enzo....)

De waarheid zit niet alleen kernachtig in je centrum. Hoewel dit wel een vastgesteld referentiepunt moet zijn. De waarheid loopt in banen en bannen rond die kern heen. Soms als een komeet, soms als een zon, soms als een maan, soms als een diverse sterrenhemel.

Als je jezelf centraal kunt zetten, en jouw wereld, de aarde ook, dan is dat DE voorwaarde, DE grondslag, HET fundament om ook de zon centraal te kunnen stellen, en vervolgens de big bang als ware centrum in plaats en tijd van de hele universele geschiedenis.

Dat de bigbang eeuwig is en dus continu sporen trekt door de wereld buiten je, kun je hierdoor - met een eenvoudig sprongetje - ook beredeneren en inzien.


Dat is wel weer even genoeg waarheid....
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 174
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 05 dec 2009, 13:00

alain
want als je mij vrij laat in mijn interpretatie
Dat is wel de bedoeling, omdat ik geen zekerheid heb. Dus echt weten of je een nieuwe incarnatie bent van dezelfde via hetzelfde IP-adres weet ik niet.

Ala(d)in wrijft zijn lamp omdat hij graag al zijn wensen vervuld wil zien.
De droomachtig fantastische wereld van de arabische sprookjes.
Een wereld die misschien wel dateert van voor dat het goede aan de waarheid gekoppeld werd door Socrates.
Van voor ook, dat de waarheid losgekoppeld werd van de polis.
De stichting van de Academie buiten de poorten van de polis door Plato daarna en het noteren van de dialogen van Socrates. Het begin van een institutionalisering van de Waarheid. Misschien wel vanuit een idee dat de waarheid NIET voor zichzelf kan zorgen.

Een eerste splitsing in de samenleving tussen de markt en de wijzen. Dit terwijl Socrates daar nog rondhing. Net als Diogenes, die meer een cynische insteek koos omdat hij niet zo'n fijne Daimon had als Socrates.

In de huidige democratisch egalitaire samenleving zou je cynisch kunnen zeggen dat er alleen nog een onderscheid is tussen de markt en de marktonderzoekers en marktdeskundigen.

Peter Sloterdijk zei geparafraseerd dat alleen een idioot nog de waarheid kan verkondigen aan en op de markt.
En dat bedoelde hij letterlijk. Als voorbeeld hiervan de roman van Dostojevski: De Idioot.
En als beeld voor onze (globale) maatschappij: Het Kristalpaleis oftwel 'Weltinnenraum des Kapitalismus' waar de totale onderdompeling van de meeste mensen een feit is.

Ik hoop dat ik zo wat meer openlijk overkomt, zoals je gevraagd hebt ...
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 05 dec 2009, 23:01

ziznl schreef:Ik heb 'waarheid/mening' bewust tussen aanhalingstekens gezet. Ik kan namelijk niet de waarheid van een mening onderscheiden bij Okke. Dit omdat hij in zijn gesprekken met mij in het verleden meerdere malen heeft aangegeven dat hij zelf geen onderscheid ziet tussen waarheid en mening. Ik zie dit onderscheid behoorlijk helder, laat dat duidelijk zijn. Maar ik probeer me hier te verplaatsen in een andere betekenis, waarbij waarheid en mening wel gelijkgeschakeld worden.

Gaat dit ten koste van de waarheid of gaat dit ten koste van de mening. Dat is voor mij een vraag die ik met recht filosofisch wil noemen, omdat ik daar nog geen definitief antwoord op kan geven. Het maken van het onderscheid tussen meningen en waarheden is wat mij betreft veel minder filosofisch, maar getuigd juist van een wetenschappelijke instelling en niet van een relativistische.
Ik zie wel een onderscheid tussen de Waarheid en een mening; niet tussen mijn beeld van de waarheid en een mening.

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 06 dec 2009, 08:09

yopi ik kan je vertellen, dat als ik de toverlamp inhanden krijg,
ik hem niet zal gebruiken om mijn eigen begeerte te vervullen
die is immers al vervult, zo heb ik een paleis, een prinses, en alle rijkdom
die een man zich wensen kan.

om over socrates te spreken, lijkt mij dat deze man niets aan mekaar koppelden, maar doormiddel van redeneren tot een antwoord kwam
nou blijkt dat je met verschillende redenaties verschillende antwoorden krijgt, nou lijkt het mij juist dat onze socrates uit deze antwoorden alleen het goede antwoord toeliet en de slechte niet voor waar aannam
en het lijkt me juist, dat deze man volkomen leefde naar zijn eigen gedachte, die beredeneerd was, iets wat de meeste mensen tegenwoordig niet meer doen. en naar het zo lijkt waren zijn gedachte goed, en dus leefde hij ook goed.
dus hoe het ons ook voorkomt, deze dialogen
mij lijkt dat socrates daadwerkelijk een goed man was, met enorm veel inzicht, en dan vooral in het goede

verder lijkt mij dat waarheid, inderdaad geen hulp nodig heeft, maar naar mijn inziens zijn het de mensen die hulp nodig hebben van wwarheid, want
zo lijkt me, is de moderne mens in totale verwarring gebracht door een leugen over vrijheid, en zolang vrijheid als leugen wordt gebacht leeft de mens als slaaf. slaaf van de leugen

zo lijkt mij dat de markt nog een speler heeft, namelijk de markt leider
nou is dit een rare leider, want zijn waarheid bestaat alleen uit vermogen,
als je deze vraagt naar wat goed is kan hij alleen zijn materiaale zaken laten zien.

en wat bedoelde peter slotendijk, met zijn uitspraak over idioot, is het net zoiets als de leraar van sardonic, die omwille van de goede vrede, maar de waarheid uit de filosofie wil halen, omdat blijkt dat alleen een idioot dit nastreeft, of wordt er bedoeld, dat het toch geen zin heeft om tegen al die meningen op te staan, omdat de maatschappij gebaseerd is op meningen
zodat deze in een vorm van vrijheid aan de mensen is gegeven, en de mensen dit niet opgeven, deze vrijheid

al met al, als de bedoeling was van plato om de waarheid te institutionaliseren, dan heft hij hopeloos gefaalt. maar mij lijkt dit niet de reden van deze man, mij lijkt dat hij de mens alleen maar de kans wilde geven om meer te zijn dan een dier.

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 06 dec 2009, 08:26

en zo lijkt ziznl te verwijzen naar de grot van plato, als hij de waarheid noemt, tenminste zo komen de woorden over. verderlijkt me dit verhaal over verlichting te gaan, ik herken er ieder geval een hele hoop in
alleen de BIg O zegt me niets, wel weet ik dat iemand in zwitserland zijn eigen natte bigbang aan het nabootsen is.

maar ziznl ikzie dat jij vrijheid hoog heb zitten, en ik ontkom niet aan het gegeven van de film V for vendetta, zit er deze film voor jou een kern van waarheid? ikzelf heb namelijk een vermoeden van wel.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 174
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 06 dec 2009, 14:57

[quote]
Peter Sloterdijk: De Idioot

Wie in een specifieke zin bevrijdend op de mensen wil inwerken, kan zich in de toekomst niet meer
permitteren een boodschapper met een transcedente message te zijn, maar moet als menselijk
wezen verschijnen, wiens directe, opvallende, actuele en reële anderszijn de overbrenger van een
boodschap van daarginds volledig vervangt.
Het tekent Dostojevski’s godsdienstfilosofische genialiteit, dat hij de mogelijkheid om in de Christologie
de engel door de idioot te vervangen als eerste onderkend en tot in haar uiterste consequenties
doordacht heeft. ‘….’
De idioot is een engel zonder boodschap – een distantieloze intieme aanvuller van alle wezens die
hem toevallig ontmoeten. Ook zijn optreden heeft de eigenschappen van een verschijning, maar
niet omdat hij in het hier en nu een transcedente glans vertegenwoordigt, maar omdat hij in een
gezelschap van rollenspelers en egostrategen een niet te verwachten welwillendheid belichaamt.
Als hij spreekt doet hij dat nooit met gezag, maar enkel met de kracht van zijn openheid. Ofschoon
een vorst van den bloede, is hij een mens zonder statustekenen – hierin is hij zonder meer een kind
van de moderne wereld, want zoals bij de engel de hierarchie hoort, zo hoort bij de idioot de
egalitaire trek. (Engelhierarchieën zijn iets vanzelfsprekends, terwijl idiotenhierarchieën verbazing
wekken.) Zowel in de hogere kringen als onder het gemene volk, beweegt hij zich als een
groot kind dat nooit geleerd heeft oog te hebben voor zijn eigen voordeel. ’…’
In het systeem van de idioot ‘….’ is de verlosser een niemand, die geen hooggeplaatste opdrachtgevers
achter zich heeft. Zijn uitingen worden door de aanwezigen opgevat als kinderlijke
futiliteiten en zijn aanwezigheid als een niet-verplichtende terloopsheid. Dostojevski laat vooral
over deze eigenschap geen twijfel bestaan: over een van de romanfiguren, Ganja, zegt hij: ‘Jegens
de vorst voelde hij niet de minste gêne, als was hij alleen in zijn kamer, want hij hield hem voor
hoegenaamd niets.’ Desalniettemin is de aanwezigheid van vorst Mysjkin de beslissende voorwaarde
voor alle gebeurtenissen die in zijn buurt plaatsvinden; hij werkt als een doorslaggevende
katalysator op de karakters en lotgevallen van degenen die hem ontmoeten.
Juist als niet-boodschapper brengt hij op ondoorgrondelijke wijze het probleem van de toegang
tot het innerlijk van zijn tegenspelers tot een oplossing. Hoewel hij sirene noch engel is, opent hij
de oren en de gevoelscentra van zijn gesprekspartners.
Met de titel idioot legt Dostojevski als godsdienstfilosoof en criticus van de subjectiviteit een ikpositie
vast die hem nobel en – althans met betrekking tot anderen – heilzaam voorkomt, hoewel ze
op geen enkele manier herleid kan worden tot een angelieke kracht. Het idiote subject is klaarblijkelijk
een subject dat zich kan gedragen als was het niet zozeer zichzelf alswel de dubbelganger
van zichzelf en potentieel de intieme aanvuller van eenieder die hij tegenkomt.
De idioot biedt zichzelf als placenta aan door eenieder die zijn weg kruist een onverklaarbare
nabijheidservaring aan te reiken , als een intra-uterien kussen – een soort onheuglijke verbondenheid,
die tussen personen die elkaar voor het eerst ontmoeten een openheid creëert die alleen bij
het jongste gericht of tijdens de woordenloze uitwisseling tussen foetus en placenta zou kunnen
heersen. In tegenwoordigheid van de idioot verandert onschuldige goedmoedigheid in transformerende
intensiteit; hij schijnt geroepen om geen boodschap te hebben, maar een nabijheid te
creëeren waarin afgebakende subjecten hun grenzen kunnen overschrijden en zichzelf een nieuwe
identiteit kunnen geven.
Peter Sloterdijk (2005) Sferen, 307 – 310, Amsterdam, Boom.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 174
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 06 dec 2009, 16:02

(vervolg)
Ik kan het niet beter zeggen als Peter Sloterdijk zelf. Vandaar dat ik deze tekst hier geplakt heb.
Een levendige voorstelling kun je pas krijgen als je dat boek van Dostojevski leest.
Het past in deze tijd.

Alain
om over socrates te spreken, lijkt mij dat deze man niets aan mekaar koppelden, maar doormiddel van redeneren tot een antwoord kwam
nou blijkt dat je met verschillende redenaties verschillende antwoorden krijgt, nou lijkt het mij juist dat onze socrates uit deze antwoorden alleen het goede antwoord toeliet en de slechte niet voor waar aannam
en het lijkt me juist, dat deze man volkomen leefde naar zijn eigen gedachte, die beredeneerd was, iets wat de meeste mensen tegenwoordig niet meer doen. en naar het zo lijkt waren zijn gedachte goed, en dus leefde hij ook goed.
dus hoe het ons ook voorkomt, deze dialogen
mij lijkt dat socrates daadwerkelijk een goed man was, met enorm veel inzicht, en dan vooral in het goede
Dat lijkt mij ook.

Alleen de tijden zijn veranderd, zoals je zelf op zijn minst impliciet aangeeft. Je kunt niet meer als een Socrates de markt op.

Je zegt:
verder lijkt mij dat waarheid, inderdaad geen hulp nodig heeft, maar naar mijn inziens zijn het de mensen die hulp nodig hebben van wwarheid, want
zo lijkt me, is de moderne mens in totale verwarring gebracht door een leugen over vrijheid, en zolang vrijheid als leugen wordt gebacht leeft de mens als slaaf. slaaf van de leugen
Zoals ik al zei van Socrates: Hij had nog zijn fijne Daimon, die hem leidde. En Plato en zijn mede leden van de Academie hadden nog het prille enthousiasme van de ontdekking van de filosofie die je in deze school georganiseerd kon beoefenen (buiten de polis).
Diogenes heeft het cynisme al 'uitgevonden'.

Kerken, universiteiten, politici en andere geinstitutionaliseerde centra hebben behoorlijk aan geloofwaardigheid ingeboet. Daarom geef ik de mensen gelijk dat ze hun vrijheid nemen ten opzichte van deze instituten en iedereen die met beloftes komt in naam van bijvoorbeeld 'De Waarheid', of andere Grote Woorden.
Dat lijkt me een goed uitgangspunt om waar dan ook over te praten.
De droeve toon mag er wat mij betreft af, evenals het cynisme en de onverschilligheid.
Dat is misschien ook het jammerlijke van de koppeling van waarheid aan goedheid (en het Schone). En misschien ook van de loskoppeling van de waarheid van de massa in academische of andere klupjes of sektes.

Het is maar ter overweging ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 174
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 06 dec 2009, 17:20

(vervolg 2)
Meer toegespitst:
Je bent een idioot of een decadent, maar in ieder geval niet een goede verkondiger van Socrates tot nu toe.
Idioot mag je dan weer vrij interpreteren in het licht van wat ik hierboven allemaal gezegd heb. Als een compliment, of meer zoals mensen er op de markt over denken.

Of misschien een tovenaar of een toneelspeler. Het eerste lijkt me teveel eer. Of een trol:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)

Ik ben wel nieuwsgierig naar je antwoord hierop. En ik hoop dat andere deelnemers aan de discussie zich hier ook niet onbetuigd laten.
(Overigens hou ik wel van de ernst van de filosofie, maar meestal meer op mezelf. In ieder geval ben ik net zo nieuwsgierig naar de reactie van anderen over de nieuwe wendingen in dit topiv. Bijvoorbeeld: Okke, Vymae, Rnull, Mthetman, Om, Intangible en anderen .....)

:pray:
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 dec 2009, 17:54

yopi schreef:Je bent een idioot of een decadent, maar in ieder geval niet een goede verkondiger van Socrates tot nu toe. Idioot mag je dan weer vrij interpreteren in het licht van wat ik hierboven allemaal gezegd heb. Als een compliment, of meer zoals mensen er op de markt over denken. Of misschien een tovenaar of een toneelspeler. Het eerste lijkt me teveel eer. Of een trol: http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)

Ik ben wel nieuwsgierig naar je antwoord hierop. En ik hoop dat andere deelnemers aan de discussie zich hier ook niet onbetuigd laten. (Overigens hou ik wel van de ernst van de filosofie, maar meestal meer op mezelf. In ieder geval ben ik net zo nieuwsgierig naar de reactie van anderen over de nieuwe wendingen in dit topiv. Bijvoorbeeld: Okke, Vymae, Rnull, Mthetman, Om, Intangible en anderen .....)
Je bent benieuwd naar het antwoord, maar wat is je vraag?

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 16
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 06 dec 2009, 20:13

Dat Alain, Overflakoe, VanRossum, de Brigade van de Roze Olifantjes, de Molen-Klap-Tureluutstroming et al. één pot nat zijn voelde ik al aankomen. Daarom hield ik me een beetje stil.
Maar als nu toch het hek van de dam is:

Onze kostganger die zich ter dezer male bedient van de noemer 'Alain' getroost zich naar mijn opinie niet de moeite andermans posts fatsoenlijk te lezen, hoewel hem dit zeer wel mogelijk gemaakt wordt door het gebruik van INTERPUNCTIE en KAPITELS! Evenzogoed zet hij zich ook niet aan tot het nemen van enige moeite om zijn toch al niet van al te veel helderheid stralende pogingen tot schriftelijk verbale communicatie tot de orde te roepen d.m.v. eerdergenoemde schriftinstrumenten. M.i. een ondeugdelijke gang van zaken, wat ertoe leidt dat ik afhaak bij lange lappen tekst van zijn adres, die de indruk wekken een ongemikt bombardement te zijn op de intellectuele structuren van een treffend en 'to the point' dialoog, en die geheel gespeend zijn van iedere visueel toch zo gerieflijke orde.
Doch dat betreft enkel de vorm van deze filosofisch-interactionele 'action painting'. Mijn welwillende en geduldige houding ten spijt laat Alain het echter niet na zich nu en dan ook nog te bedienen van heerlijk vers en goed gekruide 'argumenta ad homina', geserveerd uiteraard op een bedje van duizelingwekkende volzinnen die hemel en aarde bij het reeds aangesneden topic trekken en mij de rede ten gronde doen boren. Mocht Alain vervolgens ook nog de boude hoop koesteren dat zijn gerecht net zo heet geconsumeerd wordt als dat het opgediend is, dan zal hem het gastronomisch insult en de imminente desilusie niet gespaard blijven. Zegt desalniettemin evenzeer iets over mijn eigen, kennelijk toch ook aan restricties gebonden, intellectuele capaciteiten. Los van dit onbevattelijk ongemak rest nog op te merken dat het topic-bombardement, deze verbale 'action painting', zijnerzijds nog kracht bijgezet wordt door op hetzelfde moment zijn traktaten op te dienen terwijl het toch zo zorgvuldig bereide hoofdmenu compleet overgeslagen wordt door hem. Om het in een andere lexicale vorm te kneden: dat alle, omwille van de logica en het goede dialogisch fatsoen, aangesneden punten ofwel compleet over de reling van het reeds zinkende schip geworpen worden, ofwel van hun pluimen en franje beroofd worden en opgetooid worden tot halfgeslachte offerdieren, getoupeerd, kaalgeschoren en van een oneigenlijk sausje voorzien dat mij eigenlijk de lust ontneemt nog nadere pogingen tot filosofische illuminatie te doen.
Laat mij hier het moment geoorloofd zijn dit verzetje tot een einde te brengen, en het woord weer over te dragen aan mijn gewaardeerde forumgenoten. Alvorens het laatste woord overigens te zeggen voeg ik nog toe dat de hier vermelde opmerkingen aan het adres van onze multi-identicale hermafrodiet niet tot het door hem zo beminde soort oneigenlijke argumenten behoren, maar louter berusten op enige observaties waartoe ik nu en dan wel de moeite neem.
Gegroet!
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 138
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 07 dec 2009, 11:25

@ Vyumae

;]

Mooie tirade...haha..
Ik ben het wel met je eens. Dit is een post vol met oprechte ongenoegens!!!
Ikzelf ben volgens mij wel iets begripvoller richting onze alias-slaaf.

Ikzelf houd ook wel van een beetje houvast in identiteiten. En ik moet erkennen dat ik ook wel hecht aan een bepaalde mate van zuiver taalgebruik.

Ik geloof ook wel in de oprechtheid van alain, ook al doet hij/zij zich vaak anders voor in zijn/haar nick. Al met al vind ik hem/haar best lastig te plaatsen. Wat dan overblijft is wat je uit zijn posts kan lichten. En ik moet bekennen dat ik daar dan toch veel meer inzie dan bij sommige robuuste andere identiteiten.

@ alain

Je zorgt in ieder geval voor beroering. Goeie zaak!
Ik geloof ook niet zozeer dat jij in de Hoya en van Rossum scene past. Je bent volgens mij iemand die op dit forum bekend is, misschien heb je onder alias gepost, misschien heb je je her en der ingelezen...ik weet het niet...Maar nogmaals: I dont care.

Jij neemt het risico om niet serieus te worden genomen, terwijl je inderdaad serieuse dingen te melden hebt. Ik vraag me af wat de bedoeling daarachter is?
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 07 dec 2009, 13:16

wil iemand zo vriendelijk zijn waar ik nou eigenlijk van beschuldigd wordt, want mij is het volkomen onduidelijk.
als ik het goed heb is er zijn er mensen die op dit forum mensen in de maling nemen, en okke had het vermoede dat ik van ben, maar dan met een nieuwe bijnaam.
zeg ik het zo goed?
nou kan ik zeggen dat naar hoe het eruit ziet ik de enige ben met okke die zich daadwerkelijk niet verschuilen achter bijnamen.
al met al, lijkt het alsof ik mezelf moet bewijzen, in mijn oprechtheid,
maar zoals blijkt hoef ik niet op hulp te rekenen, al haal ik moed uit de bijval van ziznl.
maar hoe moet ik mij verweren als de aanklacht mij niet duidelijk is.
zo wil ik yopi graag antwoord geven op zijn vraag, maar voor ik de kans krijg wordt mij de les gelezen door een vyumae, die naar het lijkt helemaal los gaat. terwijl het mij totaal ontgaat waar deze zo boos om is.
wel heb ik een vermoeden.
wat ik ieder geval niet snap, is dat ik mij moet verantwoorden, op mijn uitspraken, of beter gezegd het uiterlijk daarvan, terwijl deze vyumae al het gehele gesprek alleen op mij aan het schieten is.
en zo het lijkt is het uiterlijk van de teksten een schoolvoorbeeld van
schriftelijke communicatie.
echter de inhoud ontgaat mij geheel
Vyumae negeert elke vraag, gaat inhoudelijk niet in op waarheid
maar let alleen maar op mijn gedachte, om ze vervolgens weg te wuiven
omdat ze niet voldoen, aan het uiterlijk conform afspraken in de schriftelijke communicatie.
zo wordt ik beschuldigd vanhet niet lezen van wat mijn medesprekers zeggen, terwijl ik juist mijn uiterste mijn best deed om iedereen te woord te staan. zelfs deze vyumae,
sterker nog ik had zelfs gevraagd of we niet inplaats van tegen mekaar, juist met mekaar te denken. maar op vragen hoeft deze geleerde niet te antwoorden, net zoals de vraag waar de kennis van het absolute vandaan komt. nee het lijkt mij dat vyumae de rechter is van dit gesprek,
en niemand verantwoording schuldig is. ondertussen kan ik mij niet aan de aandacht ontrekken, dat deze continue
met uw allen aan het aanpappen is, zonder er inhoudelijk iets aan toe te voegen. ook de beeldspraak is amusant, echter volkomen los van waarheid.
maar het mooiste is wel het moment waarop dit gebeurt
want zo lijkt me als ik niet inga op de verschrikkelijke aantijging van deze vyumae
ik per definitie, als hete lucht kan worden afgescheept, omdat de schijn
dan net is alsof ik geen kennis heb
maar als ik er wel op in ga blijk ik dus de idioot te zijn waar yopi naar mijn idee over praat.
en zo lijkt het alsof ik wat ik ook doe het al lang bniet meer om mijn gedachte gaat
om het allemaal moeilijker te maken gooit yopide kreet trol
er tussen door, bedankt voor de link, want anders had ik nooit geweten wat het was.
maar zo blijkt dat dit mensen zijn die klaarblijkelikl teveel tijd hebben
en uit verveling forums gaan verstoren om vervolgens daar een genot uit te halen.
als je hier over twijfelt yopi, als je denkt dat ik een zo doelloos mens ben,
kan je mij dan alstublieft vertellen welke uitspraak deze gedachte bij je boven bracht.
ieder geval nogmaals mij is het ergens om te doen
waarheid benoemen
goed leven
en laat ik toevoegen, onrechtvaardigheid verbannen
want de beweringen van deze vyumae zijn volkomen onrechtvaardig
en ik heb zelden zo een iets lafs meegemaakt, iemand kompleet aanvallen
en voor de ander kan reageren snel wegrennen en zeggen dat je niet meer meedoet. maar het is maar goed ook
want zo al het lijkt heeft deze vyumae niets te zoeken bij waarheid
maar misschien kan deze een fijne topic over de retoriek beginnen
want naar het lijkt is deze hier los op.
voor mij blijft inhoud belangrijker dan uiterlijk
en volgens mij is het geen geheim dat ik inderdaad niet de grammatiacale kennis heb, maarja vyumae ik heb dan weer praktijk ervaring
ow en yopi dit is voor het eerst in mijn leven dat ik op een forum praat
juist omdat ik in mijn omgeving deze zaken niet kan bespreken.

bij deze, ik ben geen trol, geen socrates, geen tovernaar of toneelspeler

ik sergeant in het nederlandse leger, al 16 jaar
6 uitzendingen
stiefvader van 2 kinderen
man van een vrouw met de ziekte van huntington
mijn moeder is psychiatrisch patient
mijn vader is 5 jaar geleden overleden door overmatig alchohol gebruik

zo ben ik leider
vakman
leraar
opvoeder
strijder
specialist
loodgieter
bruggenbouwer
vader
man
en nog veel en veel meer

en hier komt mijn gedachte vandaan
en wat je er ook van vindt, ik ben echt ook al komt dat een hoop mensen niet uit.

en laat jullie nou maar een naar waarheid antwoorden
want vyumae vluchten kan niet meer
wie a zegt moet b doen toch?
en verschuil je altublieft niet achter je subjectieve populistische en ozo
dure uitspraakjes.
want al schrijf je pagina's vol je blijft een oneliner

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 174
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 07 dec 2009, 16:00

Nou Alain, mijn antwoorden waren in ieder geval naar de inhoud van je berichten (die ik heel goed gelezen heb), inclusief mijn indringende opmerkingen over mijn twijfels ...
Dus ik hoop dat je draad weer oppakt en alsnog met antwoorden op mijn eerste twee posts van de drie laatste komt.
Vanaf nu zal ik er van uitgaan dat Alain Alain is zoals Okke Okke
:?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Kiro
Posts in topic: 16
Berichten: 465
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:00
Contacteer:

Bericht door Kiro » 07 dec 2009, 18:25

@ Alain:

Haha
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Gebruikersavatar
ziznl
Posts in topic: 138
Berichten: 2382
Lid geworden op: 11 okt 2007, 12:15
Contacteer:

Bericht door ziznl » 07 dec 2009, 18:40

tsja....

tsk...

De gevoelige snaren zijn links en rechts weer beroerd. Mooi.

Dan kunnen degenen die dat wensen, willen en kunnen met alain samen op onderzoekstocht naar de waarheid en het goede.

Dat er onderweg taalbarrieres en gevoeligheden overwonnen moeten worden is - wat mij betreft iets - wat een dergelijk project weliswaar kan vertragen, maar nooit definitief verstoren.

:)


@ alain

Jij hebt recht op mijn eerlijke en oprechte mening.
Ik geloof dat je een alias hebt en dat geloof ik van okke ook.
Dat zegt meer over mij dan over jou en okke. Dat komt namelijk doordat ik heb gemerkt dat ik behoorlijk paranoia (ziekelijk wantrouwig) ben geworden wat dit betreft. Omdat ik wel in oprechtheid geloof en ook in de waarheid, wil ik je toch wijzen op dit ziekelijke wantrouwen van mijn kant, want anders zou ik onwaarheden zeggen. Tevens wil ik herhalen dat dit wat mij betreft een goed gesprek met jou niet in de weg staat. Ik kan me overigens best voorstellen dat jij hierdoor geen zin meer hebt, maar dat is aan jou om daar over te oordelen.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 10 dec 2009, 06:44

Ziznl ik dank je voor je steun, en zal je paranoia niet voeden, want zo lijkt me dat vele mensen tegenwoordig wantrouwig zijn. zo ook ik.

Ik kan je naar eerlijkheid zeggen dat ook ik een wantrouwen, heb naar deze digitale wereld, sterker nog, hij lijkt mij als slecht voor te komen.

zo heb ik gezien, dat het internet een medium is wat je uitstekend kan gebruiken, om niet naar waarheid jezelf voor te stellen, zo ben je via deze wijze in staat om jezelf te presenteren als diegeen die jou zou willen zijn, in plaats van wie je echt bent.

Wat ik persoonlijk het meeste mis, is de lichaamlijke communicatie, want mij is gebleken dat deze de meeste waarheid spreekt. zo lijkt mij dat mensen alleen kunnen liegen met hun lichaam als zij daar training in hebben gehad, of dit door slechte opvoeding aangeleerd is.

alain
Posts in topic: 839
Berichten: 1060
Lid geworden op: 18 nov 2009, 14:08
Contacteer:

Bericht door alain » 10 dec 2009, 07:03

beste yopi, ik zal proberen je vragen te benatwoorden, sl moet ik net als okke goed zoeken naar wat je precies vraagt, wel wil ik je vast nededelen dat ik het werk van peter slotendijk niet ken, en dus niet op zijn gedachte kan meevaren.
maar ik ga mijn best doen

of een socrates, of beter gezegd zijn wijze van handelen nog van deze tijd is?

ik denk dat we voor de poorten van krankzinnigheid staan, als mensen zijnde, hoe dit naar mijn mening komt, bekijken we zo. maar het lijkt mij dat in onze maatschappij de massa regeert, tenminste zo lijkt het.
als ik nu goed opgelet heb, zijn de mensen in 2009 bijna alleen nog maar op de markt te vinden, sterker nog het lijkt wel of de markt ons leven bepaalt.

of ik een idioot ben, ja is het oordeel van mijn naasten, zowel op werk als thuis, want ik probeer mensen te helpen, die beweren helemaal geen hulp nodig te hebben. en zo probeer ik goed te doen, terwijl mijn naaste zeggen dat gewoon doen genoeg is.
deze mensen bewren dan ook dat het goede vanzelf komt.
hoe waar dit is komen we hopelijk later terug.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten